Здравейте, колеги.
Реших да споделя опита си с претапицирането на таван на лек автомобил. Ще опиша подробно стъпките, през които съм
минал така че статията да бъде от полза на максимално широк кръг домашни майстори.
Не знам доколко това има значение, но за всеки случай уточнявам че колата е Nissan Primera седан 1992 г. Няма шибедах.
Така изглежда таванът преди процедурата.
Залавяме се да премахнем всички аксесоари, който придържат кората. Достатъчни са обикновена и кръстата отверка. При
сенника имаме нещо като пластмасов клипс, който щраква плътно и прикрива винтчетата, с които е закрепен към тавана. Внимателно
го махаме за да не счупим малките зъбчета, на които се придържа.
След това махаме осветлението на купето зад шофьорското място. След повдигане на стъкълцето, зад което е лампичката
се разкриват две винтчета.
Махаме ги и преминаваме нататък.
Идва ред на осветлението до шофьорското място.
Там няма винтчета или други крепежи. Подпъхваме отверка между плюша и пластмасовото тяло и използваме отверката
като лост като повдигаме на две-три места и с пръсти издърпваме към нас тялото.
Махаме ръкохватките. При тях отново има пластмасови клипси.
Идва ред на гредите. Там използваме по-здрава отверка отново като лост, докато вътрешните пластмасови клипси освободят гредата
Напомням да се пипа внимателно за да не засегнем електрическата инсталация на автомобила.
Таванът околовръст е закрепен с помощта на някакъв вид гумена лайстна. С пръсти я запретваме така че да можем да измъкнем кората.
Кората е захваната на още две места: към горната част на купето (“ламариненият покрив”) по дължина на предното и на
задното стъкло. Има по още две-три клипси. След като освободим кората и от тях можем да измъкнем тавана извън купето.
За измъкването е най-добре да сте двама. Аз лично не можах да се справя сам.
След като успеете да извадите тавана, махате плюша…
И остава само кората с остатъците от остарелия и изгнил дунапрен. Започва най-хамалската част от работата.
Трябва да се изстържат остатъците дунапрен и кората да остане гола – голеничка. За изстъргването ползваме шкурка
или остър нож, но търкаме така че да не нараним основата.
След като сме почистили добре основата идва ред на лепенето. Аз използвах следното лепило:
На опаковката пише че е точно за тапицерската и обувна промишленост и издържа до 110 градуса по Целзии. Струваше 16 лева.
Разпъваме новия плюш върху кората. Виждаме, че от всички страни покриваме кората и …
…започваме нанасянето на лепилото. На опаковката пише, че трябва да се намажат и двете повърхнини, които ще слепваме.
Когато отворих опаковката се оказа, че лепилото е доста гъсто и разходът е много голям. След 4-5 топвания
на четката 1/5 от кутията я нямаше.
Започнах да нанасям и по кората и лепилото съвсем намаля.
На описанието на лепилото дават отворено време 20 минути. Да се намажат двете повърхности (дунапрена и кората)
изцяло за 20 минути за човек, който го прави за първи път е меко казано невъзможно. Затова си извикваме
втори човек , който да ни помага и правим следното: Помощникът придържа новия плюш като перде, а ние намазваме
около 30 см-ова ивица от кората. Помощникът спуска полека “пердето”, а ние го нагласяме по намазаната ивица като
внимаваме да не се получат гънки или някъде да стане прекалено изпънато и по –късно да се разлепи. За да стане добре
залепването използваме обикновен бояджийски валяк.
След това помощникът забръща останалата незалепена част и я изправя отново вертикално като перде. Ние нанасяме
следващата 30 см-ова ивица лепило и т.н. докато залепим целия плюш.
В стремежа си да направя всичко както трябва по залепената ивица наредих фаянсови плочки да притискат двете
повърхнини. Не правете това – след като махнах плочките частично се беше отпечатъл контурът на фаянса. За щастие
след време вече не си личеше.
Готовото изделие изглежда така:
Снимано от друг ъгъл изглежда така:
Остава само да кажа, че лепилото свърши когато бях на 2/3 от дължината на кората.
Тъй като не намерих от същото лепило, отидох в бриколаж и най-логичния избор ми се стори този:
Процедурата по монтирането на тавана не е описана тъй като при нея просто закрепваме по обратен път ръкохватки ,сенници и всичко останало.
Пожелавам успех на всички
Реших да споделя опита си с претапицирането на таван на лек автомобил. Ще опиша подробно стъпките, през които съм
минал така че статията да бъде от полза на максимално широк кръг домашни майстори.
Не знам доколко това има значение, но за всеки случай уточнявам че колата е Nissan Primera седан 1992 г. Няма шибедах.
Така изглежда таванът преди процедурата.
Залавяме се да премахнем всички аксесоари, който придържат кората. Достатъчни са обикновена и кръстата отверка. При
сенника имаме нещо като пластмасов клипс, който щраква плътно и прикрива винтчетата, с които е закрепен към тавана. Внимателно
го махаме за да не счупим малките зъбчета, на които се придържа.
След това махаме осветлението на купето зад шофьорското място. След повдигане на стъкълцето, зад което е лампичката
се разкриват две винтчета.
Махаме ги и преминаваме нататък.
Идва ред на осветлението до шофьорското място.
Там няма винтчета или други крепежи. Подпъхваме отверка между плюша и пластмасовото тяло и използваме отверката
като лост като повдигаме на две-три места и с пръсти издърпваме към нас тялото.
Махаме ръкохватките. При тях отново има пластмасови клипси.
Идва ред на гредите. Там използваме по-здрава отверка отново като лост, докато вътрешните пластмасови клипси освободят гредата
Напомням да се пипа внимателно за да не засегнем електрическата инсталация на автомобила.
Таванът околовръст е закрепен с помощта на някакъв вид гумена лайстна. С пръсти я запретваме така че да можем да измъкнем кората.
Кората е захваната на още две места: към горната част на купето (“ламариненият покрив”) по дължина на предното и на
задното стъкло. Има по още две-три клипси. След като освободим кората и от тях можем да измъкнем тавана извън купето.
За измъкването е най-добре да сте двама. Аз лично не можах да се справя сам.
След като успеете да извадите тавана, махате плюша…
И остава само кората с остатъците от остарелия и изгнил дунапрен. Започва най-хамалската част от работата.
Трябва да се изстържат остатъците дунапрен и кората да остане гола – голеничка. За изстъргването ползваме шкурка
или остър нож, но търкаме така че да не нараним основата.
След като сме почистили добре основата идва ред на лепенето. Аз използвах следното лепило:
На опаковката пише че е точно за тапицерската и обувна промишленост и издържа до 110 градуса по Целзии. Струваше 16 лева.
Разпъваме новия плюш върху кората. Виждаме, че от всички страни покриваме кората и …
…започваме нанасянето на лепилото. На опаковката пише, че трябва да се намажат и двете повърхнини, които ще слепваме.
Когато отворих опаковката се оказа, че лепилото е доста гъсто и разходът е много голям. След 4-5 топвания
на четката 1/5 от кутията я нямаше.
Започнах да нанасям и по кората и лепилото съвсем намаля.
На описанието на лепилото дават отворено време 20 минути. Да се намажат двете повърхности (дунапрена и кората)
изцяло за 20 минути за човек, който го прави за първи път е меко казано невъзможно. Затова си извикваме
втори човек , който да ни помага и правим следното: Помощникът придържа новия плюш като перде, а ние намазваме
около 30 см-ова ивица от кората. Помощникът спуска полека “пердето”, а ние го нагласяме по намазаната ивица като
внимаваме да не се получат гънки или някъде да стане прекалено изпънато и по –късно да се разлепи. За да стане добре
залепването използваме обикновен бояджийски валяк.
След това помощникът забръща останалата незалепена част и я изправя отново вертикално като перде. Ние нанасяме
следващата 30 см-ова ивица лепило и т.н. докато залепим целия плюш.
В стремежа си да направя всичко както трябва по залепената ивица наредих фаянсови плочки да притискат двете
повърхнини. Не правете това – след като махнах плочките частично се беше отпечатъл контурът на фаянса. За щастие
след време вече не си личеше.
Готовото изделие изглежда така:
Снимано от друг ъгъл изглежда така:
Остава само да кажа, че лепилото свърши когато бях на 2/3 от дължината на кората.
Тъй като не намерих от същото лепило, отидох в бриколаж и най-логичния избор ми се стори този:
Процедурата по монтирането на тавана не е описана тъй като при нея просто закрепваме по обратен път ръкохватки ,сенници и всичко останало.
Пожелавам успех на всички
Последна промяна от tyrnokop на пон авг 31, 2009 8:47 am, променено общо 5 пъти.