Копирано(краднато)за идеята!!!
1. За CAM програма използвам Type3 и ArtCAM Insignia 4.0 за управлението на контролера Mach 2/3
2. ВИДОВЕ СТЪПКОВИ ДВИГАТЕЛИ
Съществуват три основни вида стъпкови двигатели.
-двигатели с променливо магнитно съпротивление
-двигатели с постоянни магнити
-хибридни двигатели
За да се определи типът на двигателя е достатъчно да завъртим на ръка ротора.При въртене на ръка ротора на двигател с постоянни магнити (или хибриден),към който няма подадено напрежение,ще чувстваме променливо съпротивление при въртенето му.Ротора ще се върти на тласъци.При същите условия вала на двигател с променливо магнитно съпротивление ,ще се върти без да чувстваме съпротивление-свободно.
Хибридните двигатели са усъвършенствани двигатели с постоянни магнити и по начина си на управление не се различават от тях.
Да се определи вида на двигателя,може и по конфигурацията на изводите му.
Двигател с променливо магнитно съпротивление обикновено има три(по-често 4)с един общ изход.
Двигателите с постоянни магнити имат най-често две независими намотки.Тези намотки могат да имат и среден извод.
Понякога могат да имат четири разделени намотки.
3. Биполярни и униполярни двигатели
В зависимост на конфигурацията на намотките стъпковите двигатели се делят още на Биполярни и
Биполярните двигатели имат по една намотка във фаза .За да се промени магнитното поле,трябва да се смени поляритета на захранването.Смяната се извършва автоматично от драйвера.За този тип двигател трябва мостов драйвер.
Биполярния двигател има две намотки и четири извода.
На фигурата с А е обозначен биполярен двигател.
Униполярния двигател също има една намотка на фаза,но от средата и е изтеглен един извод(схема б).Това позволява да се променя магнитното поле създавано от намотката му с просто превключване на изводите.При това управление схемата на драйвера е опростен.Драйвера трябва да има само четири прости ключа.По този начин в униполярния двигател се използва друга схема на управление,различна от биполярния.Средните изводи на намотките могат да бъдат съединени вътре в двигателя,затова такъв двигател може да има 5 или 6 извода.Понякога униполярнита двигатели имат 8 извода(схема в)Такъв двигател можем да ползваме като униполярен и като биполярен в зависимост от това ,как ще свържем намотките му.Униполярен двигател с две намотки и средна точка на всяка една от тях също можем да ползваме,като биполярен,като средните точки на намотките ги оставим свободни.
Във всичките тези случай и за двата двигателя Униполярния и Биполярния трябва да следим големината на протичащия през тях ток,да не превиши максимално допустимия и с това да повредим двигателя.
3a. Биполярен или униполярен?
При еднакви габарити биполярният двигател има по-голяма мощност.Също така има и по-голям въртящ момент.
Въртящия момент на стъпковия двигател е правопропорционален на големината на магнитното поле,което създава намотката на статора.Начина да увеличим интензитета на магнитното поле е или да увеличим големината на тока през намотката или да увеличим броя на навивките и.Естествено ограничение при повишаване на тока през намотката е -насищането на желязната сърцевина.Но на практика такова ограничение се проявява рядко.
Много по-голям проблем е загряването на двигателя в следствие на омическото съпротивление на намотките.Именно тук е едно от преимуществата на биполярният двигател.В униполярния двигател във всеки един момент се използва само половината намотки.Другата половина просто заема място в сърцевината на статора,което принуждава конструкторите да използват по-тънки проводници за намотките. В биполярния двигател непрекъснато работят всички намотки.Тяхната ефективност е по-голяма.В биполярния двигател сечението на проводника на намотките е два пъти по-голямо и съответно омическото съпротивление е два пъти по-малко,отколкото на униполярния двигател.Това позволява да се увеличи големината на тока и на моменти да се постигне близо с 40% по-голям въртящ момент.
Ако не е необходим голям въртящ момент униполярният двигател позволява да се намалят габаритите при по-малки загуби.
На практика много по-често се ползват униполярни двигатели,тъй като ,те имат по-проста схема на управление на намотките.Това е важно ако драйвера им е изпълнен с дискретни елементи.
От друга страна в продажба се намират готови специализирани интегрални

1. За CAM програма използвам Type3 и ArtCAM Insignia 4.0 за управлението на контролера Mach 2/3
2. ВИДОВЕ СТЪПКОВИ ДВИГАТЕЛИ
Съществуват три основни вида стъпкови двигатели.
-двигатели с променливо магнитно съпротивление
-двигатели с постоянни магнити
-хибридни двигатели
За да се определи типът на двигателя е достатъчно да завъртим на ръка ротора.При въртене на ръка ротора на двигател с постоянни магнити (или хибриден),към който няма подадено напрежение,ще чувстваме променливо съпротивление при въртенето му.Ротора ще се върти на тласъци.При същите условия вала на двигател с променливо магнитно съпротивление ,ще се върти без да чувстваме съпротивление-свободно.
Хибридните двигатели са усъвършенствани двигатели с постоянни магнити и по начина си на управление не се различават от тях.
Да се определи вида на двигателя,може и по конфигурацията на изводите му.
Двигател с променливо магнитно съпротивление обикновено има три(по-често 4)с един общ изход.
Двигателите с постоянни магнити имат най-често две независими намотки.Тези намотки могат да имат и среден извод.
Понякога могат да имат четири разделени намотки.
3. Биполярни и униполярни двигатели
В зависимост на конфигурацията на намотките стъпковите двигатели се делят още на Биполярни и
Биполярните двигатели имат по една намотка във фаза .За да се промени магнитното поле,трябва да се смени поляритета на захранването.Смяната се извършва автоматично от драйвера.За този тип двигател трябва мостов драйвер.
Биполярния двигател има две намотки и четири извода.
На фигурата с А е обозначен биполярен двигател.
Униполярния двигател също има една намотка на фаза,но от средата и е изтеглен един извод(схема б).Това позволява да се променя магнитното поле създавано от намотката му с просто превключване на изводите.При това управление схемата на драйвера е опростен.Драйвера трябва да има само четири прости ключа.По този начин в униполярния двигател се използва друга схема на управление,различна от биполярния.Средните изводи на намотките могат да бъдат съединени вътре в двигателя,затова такъв двигател може да има 5 или 6 извода.Понякога униполярнита двигатели имат 8 извода(схема в)Такъв двигател можем да ползваме като униполярен и като биполярен в зависимост от това ,как ще свържем намотките му.Униполярен двигател с две намотки и средна точка на всяка една от тях също можем да ползваме,като биполярен,като средните точки на намотките ги оставим свободни.
Във всичките тези случай и за двата двигателя Униполярния и Биполярния трябва да следим големината на протичащия през тях ток,да не превиши максимално допустимия и с това да повредим двигателя.
3a. Биполярен или униполярен?
При еднакви габарити биполярният двигател има по-голяма мощност.Също така има и по-голям въртящ момент.
Въртящия момент на стъпковия двигател е правопропорционален на големината на магнитното поле,което създава намотката на статора.Начина да увеличим интензитета на магнитното поле е или да увеличим големината на тока през намотката или да увеличим броя на навивките и.Естествено ограничение при повишаване на тока през намотката е -насищането на желязната сърцевина.Но на практика такова ограничение се проявява рядко.
Много по-голям проблем е загряването на двигателя в следствие на омическото съпротивление на намотките.Именно тук е едно от преимуществата на биполярният двигател.В униполярния двигател във всеки един момент се използва само половината намотки.Другата половина просто заема място в сърцевината на статора,което принуждава конструкторите да използват по-тънки проводници за намотките. В биполярния двигател непрекъснато работят всички намотки.Тяхната ефективност е по-голяма.В биполярния двигател сечението на проводника на намотките е два пъти по-голямо и съответно омическото съпротивление е два пъти по-малко,отколкото на униполярния двигател.Това позволява да се увеличи големината на тока и на моменти да се постигне близо с 40% по-голям въртящ момент.
Ако не е необходим голям въртящ момент униполярният двигател позволява да се намалят габаритите при по-малки загуби.
На практика много по-често се ползват униполярни двигатели,тъй като ,те имат по-проста схема на управление на намотките.Това е важно ако драйвера им е изпълнен с дискретни елементи.
От друга страна в продажба се намират готови специализирани интегрални
