Най - вълнуващия въпрос зимно време.
nasko_nerva - специалист
Ра са мерните единици. Грешката е моя. Не съм специалист по тези въпроси, незнам и формулите откъде идват.
Просто съм на зор с моя комин и гледам да го докарам в нормите, затова проверявам всичко щателно.
Проблема е че си взех JUNKERS BOSCH на дърва а при него изискванията за тяга са големи - пише че необходимата тяга на комина трябва да е 26 ±3 Ра. Пише че не е добре и по голяма тяга и ако нещо да се сложи ограничител на тягата.
При тия котли изгорилите газове правят много S-ове.
Комина ми е мн добър - тухлен, вътрешен, размер 150/300мм., височина 6,5м., но проблема е че до комина стигам с две колена и хоризонтална час от 1,5 м. Ако броим и влизането в комина за коляно стават три. Тръбите са правени, квадратни, 150/200мм. Хоризонталната част е с 5см. наклон на 1,5м. Изхода от котела е Ø150мм.
Общата височина е 7,9метра от изхода на котела до върха на комина.
Незнам как да си сметна тягата при толкова сечения и колена.
Според мен не е достатъчна наличната тяга.
третия въпрос ми беше че като получа тягата на комина, загубите в комина, къде трябва да сложа(съпоставя ) тези 26 Ра -необходима тяга на комина, искана от производител.
Последна промяна от nasko_nerva на вт сеп 07, 2010 3:44 pm, променено общо 1 път.
nasko_nerva - специалист
Ето и примерна скица на котлето:
http://dox.bg/files/dw?a=4de2844df5
AntonBM - специалист
Каква е мощността на котлето и КПД-то му?
Ако котлето ти е 24 kW ще трябва да вдигнеш комина с още 2 метра. Друг вариант е да разшириш комина на 30/30, но пак трябва да го вдигнеш с още 1 метър. Топлоизолацита на фукса е задължителна! За да се вдигне тягата трябва изгорелите газове да са с висока температура. Те са с такива, ако не изстиват във фукса (хоризонталната част). При теб комина ще тръгне да дърпа с височина 6,5 м и дължина 8 м, ако температурата на газовете е 230°С. Колкото, температурата на изхода на котела е по-ниска, толкова КПД-то е по-високо. За добро КПД се търси 180-220°С. При 220° и комин без промяна, така както ми го описваш ти имаш статично налягане 23,4Pa, загуби 5,25 – т.е. тягата ти е 18,14 Pa по-малко е от това което искат. Значи няма да докараш проектното КПД, но ще работи... За да го докараш минимума е вдигане с още 1,5 метра. Тогава тягата става 23,34 Pa, но говорим за температура 220°С. По добре е да го вдигнеш с още 50 см и тогава ще имаш същата тяга при 200°С.
nasko_nerva - специалист
Отоплителна мощност (минимална/ номинална стойност) kW 9/28
Дават го с високо кпд 75/82%
Температура на отработените газове oC 100 до 250
Аз обаче сметнах загуби 23,9 и тяга 26,2 Ра, защото смятам в комина 6,9 Ра загуби и 17 Ра в тръбите - при температура 200 oC; КПД 80% ; мощност 28кW
Тягата на комина смятам с Н=7,9 метра защото взимам цялата дължина от изхода на котела до найвисоката точка на комина. Комина има височина от мястото на включване 6,5 метра плюс тръбите които са с височина 1,4 метра, общата денивелация е 7,9 метра.

ето това са сметките:
http://dox.bg/files/dw?a=f5504ded23
AntonBM - специалист
С вертикална денивилация 7,9 метра нещата излизат, но ти пишеш, че комина е висок 6,5 м. (от изхода на котела до билото на комина). С него се смята тягата, пълната дължина се взема, когато се смятат загубите на налягане. С твоите данни (H=6,5 и 250°С) аз получавам тяга 25,8 Pa – загуби в комина (общо) 12,3. Т.е. разполагаемият пад на налягане в котела ще е 13,6 Pa. Това означава, че комина осигурява необходимото количество свеж въздух и извежда всички изгорели газове, но няма да покрива изискването на производителя от 23Pa (минимум). Аз смятам, че тук производителя се е презастраховал! Нормално е достатъчно този запас да е към 5 Pa. Възможно е тези 23 Pa да са изискуема тяга без загубите на налягане в комина.
Пробвай го така! Ако не стане ще трябва да вкараш в горната част на комина една тръба Ø220 с дължина 2 м. Тя ще вдигне тягата на 34 Pa и ще докара изискванията на производителя. П.П. това КПД, никак не е високо! По скоро е реално... Много производители дават КПД-та по над 90%, но те се изхвърлят...
П.П. във файла съм дал много общо описание за определяне на сумата от местните загуби (Σ ζ). Реално колената рядко достигат 2. Реалните стойности можеш да ги видиш в таблица 5.12 от III справочник на Ст. Стамов. За правоъгълни колена със съотношение на страните а/б=0,5 и ъгъл на коляното 90° - ζ=1,7. Ако е изпълнено с междинен сегмент 2х45° тогава спада на ζ=1,3. При гладко огънати колена зависи от радиуса на огъване, но най-лошият коефициент е 0,9.
nasko_nerva - специалист
Благодаря за полезната информация. Ще потърся справочника на Ст. Стамов за да направя точни сметки или ще потърся някой специалист да ми изчисли тягата.
Преди няколко дни го палих пробно. Първия опит беше с по едри дърва и не можа да поеме щото не се запалиха бързо, но след това сложих малко дребни тресчици и след като се разпали бързо взе да тегли нормално но ме притесни това че се получава леко издигане на дим в камерата за горивото и ако клапата се затвори за малко и след това се отвори при поемането на въздух за разпалването изхвърля дим от всички отвори/ за секунда/ Същото се получава и при отваряне по рязко на вратата на помещението.
Незнам дали видяхте скицата която съм приложил към по предното изказване но там се вижда точно разположението на котлето. Може би ви обърквам с тези размери 6,5м. и 7,9м., но котлето съм го свързал по много нестандартен начин и затова се получава така. Обикновенно котлетата ги вързват с една права тръба която хоризонтално влиза в комина. При мен комина започва от тавана на котелното помещение. За това тръбата която свързва котела с комина, тръгва с коляно вертикално нагоре(1,4 метра), после с коляно тръгва хоризонтално(1,5 метра) и влиза в комина. Качването от 1,4 метра като го прибавя към дължината на комина(6,5 м.) се получава 7,9 метра. Това нестандартно свързване води до проблеми но така ми беше по лесно да го свържа, иначе трябваше да местя вратата.
При всички положения с тези колена тягата ще е малко. Тръбата е правоъгълна както писах с размер 200/150 мм. С моя познат я правихме. Колената са огънати на 2х45°.
Ъгълът който се получава между тръбата и комина( Нали тръбата влиза хоризонтална в комина), брои ли се за коляно? Трябва ли да отчетам някакви местни загуби ζ ? Досега съм го смятал с коефицент 2.
Може би ще пробвам тази зима при това положение. Ако удалжавам комина, имам познат които ще огъне един лист ламарина по размерите на отвора на комина 300/150 мм.
Има време и сега да направя нещо по въпроса, още зимата е далече, но се надявам че като се застуди тягата ще се увеличи и няма да имам проблем.
AntonBM - специалист
Комина действа като вентилатор с дебит в товоя случай 230 m³/h. Той няма да дърпа, ако в помещението не е осигурено да постъпва толкова свеж въздух колкото се дърпа от него.
nasko_nerva написа:
Преди няколко дни го палих пробно. Първия опит беше с по едри дърва и не можа да поеме щото не се запалиха бързо, но след това сложих малко дребни тресчици и след като се разпали бързо взе да тегли нормално но ме притесни това че се получава леко издигане на дим в камерата за горивото и ако клапата се затвори за малко и след това се отвори при поемането на въздух за разпалването изхвърля дим от всички отвори/ за секунда/ Същото се получава и при отваряне по рязко на вратата на помещението.
Това ме навежда на мисълта, че ти си уплътнил котелното и си затруднил достъпа на свеж въздух. Подведи една PVC-тръба Ø140 от вън до котелното. Тя ще подобри нещата. Щом при отваряне на вътрешната врата котела ти пропушва, значи сега си с уплътнено помещение.
Друго важно нещо – през зимата комините дърпат много по-добре от лятото! Сега имаш по-малка разлика в температурата на външният и вътрешен въздух от зимата. Ако успееш да го подкараш сега добре, през зимата няма да имаш грижи. Ако сега, когато го разпалваш външната температура е по-висока от тази в котелното, е възможно комина да има обратна тяга – не да дърпа, а да нагнетява въздух (докато не се загрее котела).
П.П. в по-горните сметки аз не си играх да смятам комина ти по-подробно. Не забелязах, че в комина си със сечение 30/15, а фукса ти е 20/15. Мислех, че са еднакви и 30/15 и в изчисленията ги замествах с еквивалентен диаметър ф239 мм. и средна грапавост 0,6. Сега си поиграх (изчислих ги по отделно с реалните им ζ и грапавости) и получих пад на налягане във фукса 15,8 Pa и тяга за него 5 Pa. Комина ти има пад 6Pa и тяга 22,6Pa. Като се сумира общо се получава тяга 27,6 и пад 21,8. Т.е. остатъчно под налагане осигурено в режим горене 5,8 Pa. То е по добро от желаните 3-5Pa за котли на твърдо гориво, и би трябвало котела ти да работи. Тези 23-26Pa изисквани от производителя ме съмняват... Изчисленията ги направих за температура на газовете 200°С. При 250° под-налагането в котела нараства на 14,4 Pa. Трябва да дърпа този комин! Дори и при температура на газовете 180°С пак си е в нормите. Виж дали ще се оправят нещата, ако са отворени вратите на котелното.
nasko_nerva - специалист
Като се замисля, може и да е точно така. Едната стена на помещението в което е котела е врата с три крила, остъклена 1/2- обикновенно еднокатно стъкло. Мислех че през нея ще минава достатъчно въздух но може и да не е така. Вратата е дървена и е добре направена - от баща ми. Мисля че като беше отворена вратата котела гореше по добре. При пробата го бях заредил почти догоре и три часа докато изгори се въртях покрай него. Просто сега се сещам че при отворена врата гореше по добре.
Мислех да сложа един вентилатор на едно от стъклата на вратата та ако се наложи при задимяване да го включвам. Сега вече със сигурност ще го направя догато не е хванал студа. през него котагто не работи ще си влиза достатъчно свеж въздух.
На този комин преди беше включен бойлер на дърва и зимата направо изкарваше дървата през комина -мн мощна тяга, а лятото ми се е случвало много често да връща първоначално, даже понякога баща ми палеше вестник в тръбата да изгори преди да запали дървата.
Ще сложа един вентилатор засега, пък ако се оборкат работите няма да е проблем да нанижа в комина едно парче 2 метра тръба. Имам познат който има преса и от един лист ламарина за половин час, няма какво да правим ще е готова.
malka_mitka - напреднал
здравейте,
Наскоро си купих апартамент в който има поставен общ кумин за газ .Апатамента е на първия етаж . Според вас ще има ли проблем

Прикачен файл

D008.jpg

Прикачен файл

1.jpg
LazarGanev - "Велик майстор"
Здрасти,
много рядко срещано в Бг явление. Похвално за инвеститора, във Варна не съм виждал подобно нещо, само знам че на запад масово. Трябва да се проучи за какви котли става, защото ми се струва, че е само за кондензни котли, като гледам диаметрите, наклоните и материала. Пиши за резултата :)

Тема "Оразмеряване на комини за котли" | Включи се в дискусията:


Сподели форума:

Бъди информиран. Следвай "Направи сам" във Facebook:

Намери изпълнител и вдъхновения за дома. Следвай MaistorPlus във Facebook: