• 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 10
Предимства, недостатъци, цени, материали, планове, пасивни къщи и т.н.
schuldiner - майстор
batsande, никъде не видях какви керемиди смяташ да ползваш. В смисъл дали стандартно тежки или битумни/ламаринени, т.е. леки. Щото има някакво значение и за крайните къси ребра, и за броя на поясите (хоризонталните столици), и за захващането към обратните греди.
Например в лекия вариант няма особено значение как хващаш ъгловите ребра към маията - просто ги фиксираш някак, да са перпендикулярни на челната дъска (нали тази пригледност търсиш), а после с обшивката ги укрепваш с винтове, както се правят талпи за скеле. Силно ти препоръчвам ако си предвидил обшивка от дървени плоскости, поне в тези участъци да ползваш дъски. Ако ще обшиваш стрехата, това е излишно - направи ги по диагонал.
А тези стърчаци (фусове, "мустаци", "фиби" или както там се казват) - въобще нямат място там! Абе никой ли не се сеща (вкл. проектантите, които ги рисуват), че тази обратна греда трябва да се нивелира преди да се монтира хоризонталната столица? Е, как ще стане през разни железа? Значи, подливаш си разтвор колкото е необходимо, заглаждаш под нивел и чак тогава монтираш пояс. Естествено, първо трябва да си взел котите на целия покрив околовръст и да гониш една равнина навсякъде. Ако керемидите са обемни (върху скара), 2-3 см криво може и да не личи - то на това и разчитат в масовия случай, но не е правилно! С какво точно ще монтираш столиците май няма особено значение. Ама като знам цената и качеството на разни ментаци дюбели и анкери, по-добре си нарежи арматура № според свредлото, с което разполагаш (примерно 12-14), заостряш я, дупчиш бетона през дървото и набиваш с добър чук.
За подпирането на маията - не знам дали разбираш, но то не е свързано с подпирането на скатовете, а си е самостоятелно. На нея можеш спокойно да й пуснеш 2, дори 3 попа, а ребрата да подпреш само с една столица, която спира преди маията. Дал си някаква схемичка за укрепването на ребрата - не знам дали е по-икономичен вариант, но ми се струва, че не е по-лесен за изпълнение (имаш доста бройки). Ако правиш по един междинен пояс на всеки скат плюс столица на билото ще стане по-лесно. Къде точно да го разположиш няма значение конструктивно, стига да е някъде около средата. С този размер 6,00 направо е е..на работата - нито 2+4, нито 3+3 стават, щото имаш и презастъпване на снадките. Шестици е безсмислено да вземаш, но как точно да оптимизираш отпадъка на късите ... че то това е основната работа по детайлния проект. Най-вероятно като почнеш изрязването на ребрата към маиите (абе защо стъпката на скъсяване не е еднаква?), ще излязат още няколко подходящи парчета. А тия дългите ги прави накрая, та ако вземаш допълнително материал, да знаеш колко точно - там лесно се брои.

Уффф, много дълго стана, ама пак неясно... Ако има нещо - питай!
batsande - специалист
schuldiner, благодаря ти за изчерпателния отговор. По проект са ми зададени керемиди Брамак, но тези керемиди са бетонни и доста ще утежни конструкцията.Доста мислих за битумните керемиди, защото са леки,може да се ходи по тях без да се счупи нещо под краката ти,но някак си не придават този завършен вид като керемидите пък са на същата цена та дори и по скъпи.За момента съм се спрял на сръбските керемиди Младост, има добри отзиви за тях-познат си прави покрива с тях и не се е счупила нито една след като се стъпва отгоре им,пък цената за брой идва 74ст. или около 10лв/м2.
Най вероятно ще подшия стрехата отдолу но не разбрах какво имаш предвид с дъските в ъглите с късите ребра-да не потдаде крайно ребро и да не откъсне подшивката ли? Значи ще изменя ъгъла на крайните ребра за да ги захвана по-нагоре на маите.
Тук си наистина прав,че трябва да се нивелира пояса от греди преди да се положат столиците, а тези фиби смятам да ги изрежа защото стърчат по средата на гредата(по ширина) което задължава и столицата там да легне и няма да мога да запълня отвора между ребрата със зид или там каквото ще бъде. Според мен би трябвало подложните столици да легнат във вътрешната част на гредата нали?
Имам доста останали № железа и ще свършат идеално работа за анкери,но как да ги закривя над столицата или да ги изравня със тях а желязото ще се заклини в дървото?
Не знаех ,че подпирането на маята е отделно, но още по-добре защото смятам да опъна първо маите,да ги подпра с попове и след това столиците.
След като начертах така разположените столици-по два реда, видях,че ще падне голямо рязане за снаждане, но ги начертах за по-голяма здравина.Значи смяташ, че на 2,6-2,7м ребрата няма да провиснат между столиците ако ги правя с гредички 8/10см ?
За сега картинката става по ясна, значи ще има и още малко въпроси :lol:
ПС schuldiner, със каква замазка да нивелирам тези греди? И през какво растояние да бъдат ребрата?
schuldiner - майстор
Разтворът за нивелирането е според денивелацията. До 4-5 см може и цимент с пясък, при повече ще трябва и чакъл/филц. Целта му е да има на какво да легне столицата без да криви, т.е. изискването е да не го издуха вятърът - друга здравина не му се търси...
На 2,7 м 8х10 няма да увисне, поне не от тежестта. Дори може леко да разредиш ребрата при тази дължина, но не прекалявай. Ако препоръчителното е 50-70 см, то ти можеш да си позволиш горната граница (все пак не знам какви са снеговалежите по твоя край, нито наклона на покрива, ама пак е в тези рамки). Точните разстояния идват от размера на обшивката, така че да имаш минимум кроене. Не броиш от ъглите, ами в по-правоъгълните участъци - от първо до последно ребро ти трябва точен размер (примерно при дъски 4 м ще са 4 м осево), а останалите - пълнеж, като не пречи и на еднакви интервали да ги монтираш.
Крайните ребра е по-лесно наистина да ги завъртиш, че да правят по-дълго рамо към маията. Щом ще ги скриваш, така ги направи.

ПП Подпирането на маиите е отделно, щото размерът им не е като на ребрата и или отгоре, или отдолу, но все някъде са в различна равнина. По същата причина предвиди изпиляване на подложната столица над трегера така, че като сложиш маиите в двата ъгъла и ребро от билото към стрехата, да идват в равнина (да не трябва да повдигаш всички ребра). Освен това четирискатният покрив затова е предпочитан - срещуположните скатове се опаянтват един-друг.

ППП За да не те убеждавам излишно, първо пробвай някъде с тези шпилки - ковни без закривяване, изчакай седмица-две и пробвай да извадиш. Така сам ще прецениш колко са надеждни.
batsande - специалист
schuldiner, както винаги изчерпателен - Благодаря. Наклонът на покрива по проект ми е 18 градуса и сега се сещам ,че не мога да променя градусите нагоре защото до момента съм спазвал котите на сградата и съответво да спазя и кота било.
А това със запилването в ъглите за маите е логично, аз пък си мислех маите да лягат в една равнина с ребрата а 2-та см разлика да задигна с положения шперплат който щеше да се полага до самите маи, но сега виждам ,че щеше да е грешка.Забравих само да попитам означава ли ,че и всички столици и билната заедно с поповете да се изпълняват от 12х12 греди също като маите?
Няма нужда да пробвам с шпилките в бетона, строителите когато кофрираха стени и колони и стълбища именно по този начин пробиваха и забиваха или №10 или №12 най-много, после с кози крак или кирка трудно се вадеше дървото пък шпилката оставаше и я режеха.
schuldiner - майстор
batsande написа:
... означава ли ,че и всички столици и билната заедно с поповете да се изпълняват от 12х12 греди също като маите?
Ами най-лесно ми е да отговоря с "да". Е, поне подложната можеш да намалиш, примерно на 8, че дори и на 6, ама за останалите...
batsande написа:
Наклонът на покрива по проект ми е 18 градуса и сега се сещам ,че не мога да променя градусите нагоре защото до момента съм спазвал котите на сградата и съответво да спазя и кота било.
Не ми е работа да коментирам може ли да се надхвърля кота било (според мен може). Но определено не ми харесва наклонът - то си има норми за различните видове керемиди, ама пък и те са едни... Ако имаш подходящо хидро под керемидите, наклонът няма какво да те тревожи. А тежестта от снегозадържането щом е отчетена в проекта (разбирам, че имаш одобрен проект), значи не е проблем.
Георгиев - специалист
По норматив наклонът е 30%. Сам си го сметни колко е в градуси. 40% и нагоре е за планински райони.

По принцип максималната кота било варира, не е статична, но това касае само проектантите. Щом вече ти е готов проекта трябва да го изпълняваш.
schuldiner - майстор
Мдааа, като кажа 100% наклон и почват изумено да ме гледат. А те са си 45 градуса. Мина ли 100, вече ме пъдят от обекта...

ПП Не се шашкай, бат' Санде! В нормата си (32 и нещо), ама на долната граница и затова не ми харесва. Всяко излишно задържане на вода/сняг увеличава риска от проблеми - това са ми съображенията. Затова, както казах, наблегни на читава хидроизолация под керемидите.

ППП Подозирам, че често смятат грешно хората като вземат за 30% 1/12 от кръга, ама без да отчитат посоката на въртене (положителните стойности) и вместо 17, получават 83 %.
Аре, че не съм спал и ще взема да се изложа в сметките...
batsande - специалист
В наше село казват ,че снега не се задържал много, ама аз не лежа на тази страна.Честно казано неискам стръмен покрив и 18 градуса/на 0,57=31,58% наклон мисля ,че ме устройва(не ,че имам избор).
Не смятах да правя хидро, а да положа от онази тънката мембрана и двойна скара за да не задържа или не е достатъчно?
При положение,че позволява по тесни подложни столици ме устройва за да не правя надзид на места ,а да компенсирам с по-широки столици,останалите столици и попвете ще ги изпълнявам с греди 12/12см.Не знам дали разбирате какво си говоря, но понеже един скат ще покрива и стени с чупка от 30см, което прави около 10-11см задигане на подложна столица.Сега си мисля ,че именно там ще направя по дебела замазка върху гредите за нивелация.Благодаря за ценните съвети на всички които се включиха,ще изчакам да се постопи снега и смятам лека-полека да започна, пък ще отразим и резултатите :lol:
boltik - специалист
Защо не го изпънеш този покрив.Ще ти намалеят проблемите от към изпълнението.Ако нямаш достатъчно средства може да напрабиш такива ферми или там както се казват от ползвани куфражни дъски.Става дума за вторите скици.Прави се шаблон на земята и като ги наковеш ги вдигаш на покрива и ги закрепваш.
batsande - специалист
boltik написа:
Защо не го изпънеш този покрив.Ще ти намалеят проблемите от към изпълнението.Ако нямаш достатъчно средства може да напрабиш такива ферми или там както се казват от ползвани куфражни дъски.Става дума за вторите скици.Прави се шаблон на земята и като ги наковеш ги вдигаш на покрива и ги закрепваш.
Съжалявам,не разбрах какво имаш предвид,ще ми е интересно ако споделиш повечко инфо. Благодаря
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 10

Тема "Нов покрив" | Включи се в дискусията:


Сподели форума:

Бъди информиран. Следвай "Направи сам" във Facebook:

Намери изпълнител и вдъхновения за дома. Следвай MaistorPlus във Facebook: