^ Предполагам, че това ще е воден разтвор. При няколкодневно киснене на дървесината в него, тя няма ли да се пропие отново и с влага, и при последващото съхнене да се получи допълнително измятане и напукване?
Мисля си, че съм изчел почти всичко по въпроса за импегниране обсъждано на Български и си направих някои изводи за себе си, които все пак бих споделил.
Импрегнирането в автоклав по принцип не е кой знае колко скъпо, но за мен се яви проблема с двойното, ако не и тройно разнасяне из България и товарене и разтоварване на материала, което при да речем както е при мене 20тина кубика тежък бук, си е бая тежка и скъпа задачка.
Да, импрегнантите които се продават на бохемит и резистол не са евтини, и при непроверения резултат във времето не ми се рискува с тях.
Хареса ми рецептата боров терпентин/креолин/парафин/восък. Но се оказа че по ветеринарните аптеки, креолин вече не се продава, и то вероятно защото е установено че е канцерогенен. Цената на терпентина 8.50, се оказа съпоставима с тази на инпрегнантите. А мисля че с минерален няма да стане защото се изпарява почти на 100%.
За другата народна рецепта - олио и борна киселина, така и не успях да декристализирам борната киселина с популярните разтворители или масла. Ако химиците във форума могат да кажат нещо по въпроса, моля да за споделят. Успях да я разтворя единствено във вода или спиртен р-р.
И така, стигнах пак до горялото масло. Само че с няколко уговорки. Добавям около 6-7% разтопен парафин за още по-добра импрегнация. 10% асфалт лак за нагаждане на цвят и също по-добра импрегнация. Около 10% нафта за докарване на по-малка гъстота. 0.2-0.3% исектицид.
За маслото е от значение от какви двигатели се взима. Най-чисто и без мирис е това от двигатели на пропан-бутан. Дизеловото е черно като катран и понамирисва, но все пак може да се ползва за външни повърхности и места които не се обитават. За мен най-гадно миришат трансмисионните масла и макар и най-гъсти, ги избягвам.
За по-добро пропиване е добре материала да е изложен на слънце за да се нагрява, но въпреки това, без автоклав, не бива да се очаква дълбочина повече от 2мм.
За сега мажа конструктивни елементи които няма да са в помещенията за ежедневно обитаване. Мога да кажа, че миризмите не са кой знае колко силни и с времето намаляват, но все пак всичко все още е открито и се проветрява свободно. За жилищните помещения (тавани,врати, прозорци..) обаче, имам намерение вместо масло да ползвам по-благородни импрегнанти - безир, терпентин, като асфалт лакът се добави само за постигане на желания цвят. За съжалени обаче трябва да се има предвид, че нефтните продукти нямат издържливост на УВ лъчение, т.е. пряко слънчево греене.
И накрая да добавя. За пропиването и цвета, от голямо значение е обработката на дървената повърхност. Най-голямо и тъмно е при необработеното, директно разбичено дърво. Нещо средно е при изкуствено състареното. И най-малко и светло е при рендосаното или шлайфано дърво.
Мисля си, че съм изчел почти всичко по въпроса за импегниране обсъждано на Български и си направих някои изводи за себе си, които все пак бих споделил.
Импрегнирането в автоклав по принцип не е кой знае колко скъпо, но за мен се яви проблема с двойното, ако не и тройно разнасяне из България и товарене и разтоварване на материала, което при да речем както е при мене 20тина кубика тежък бук, си е бая тежка и скъпа задачка.
Да, импрегнантите които се продават на бохемит и резистол не са евтини, и при непроверения резултат във времето не ми се рискува с тях.
Хареса ми рецептата боров терпентин/креолин/парафин/восък. Но се оказа че по ветеринарните аптеки, креолин вече не се продава, и то вероятно защото е установено че е канцерогенен. Цената на терпентина 8.50, се оказа съпоставима с тази на инпрегнантите. А мисля че с минерален няма да стане защото се изпарява почти на 100%.
За другата народна рецепта - олио и борна киселина, така и не успях да декристализирам борната киселина с популярните разтворители или масла. Ако химиците във форума могат да кажат нещо по въпроса, моля да за споделят. Успях да я разтворя единствено във вода или спиртен р-р.
И така, стигнах пак до горялото масло. Само че с няколко уговорки. Добавям около 6-7% разтопен парафин за още по-добра импрегнация. 10% асфалт лак за нагаждане на цвят и също по-добра импрегнация. Около 10% нафта за докарване на по-малка гъстота. 0.2-0.3% исектицид.
За маслото е от значение от какви двигатели се взима. Най-чисто и без мирис е това от двигатели на пропан-бутан. Дизеловото е черно като катран и понамирисва, но все пак може да се ползва за външни повърхности и места които не се обитават. За мен най-гадно миришат трансмисионните масла и макар и най-гъсти, ги избягвам.
За по-добро пропиване е добре материала да е изложен на слънце за да се нагрява, но въпреки това, без автоклав, не бива да се очаква дълбочина повече от 2мм.
За сега мажа конструктивни елементи които няма да са в помещенията за ежедневно обитаване. Мога да кажа, че миризмите не са кой знае колко силни и с времето намаляват, но все пак всичко все още е открито и се проветрява свободно. За жилищните помещения (тавани,врати, прозорци..) обаче, имам намерение вместо масло да ползвам по-благородни импрегнанти - безир, терпентин, като асфалт лакът се добави само за постигане на желания цвят. За съжалени обаче трябва да се има предвид, че нефтните продукти нямат издържливост на УВ лъчение, т.е. пряко слънчево греене.
И накрая да добавя. За пропиването и цвета, от голямо значение е обработката на дървената повърхност. Най-голямо и тъмно е при необработеното, директно разбичено дърво. Нещо средно е при изкуствено състареното. И най-малко и светло е при рендосаното или шлайфано дърво.