• 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
Предимства, недостатъци, цени, материали, планове, пасивни къщи и т.н.
Stefan2000 - специалист
^ Предполагам, че това ще е воден разтвор. При няколкодневно киснене на дървесината в него, тя няма ли да се пропие отново и с влага, и при последващото съхнене да се получи допълнително измятане и напукване?

Мисля си, че съм изчел почти всичко по въпроса за импегниране обсъждано на Български и си направих някои изводи за себе си, които все пак бих споделил.
Импрегнирането в автоклав по принцип не е кой знае колко скъпо, но за мен се яви проблема с двойното, ако не и тройно разнасяне из България и товарене и разтоварване на материала, което при да речем както е при мене 20тина кубика тежък бук, си е бая тежка и скъпа задачка.
Да, импрегнантите които се продават на бохемит и резистол не са евтини, и при непроверения резултат във времето не ми се рискува с тях.
Хареса ми рецептата боров терпентин/креолин/парафин/восък. Но се оказа че по ветеринарните аптеки, креолин вече не се продава, и то вероятно защото е установено че е канцерогенен. Цената на терпентина 8.50, се оказа съпоставима с тази на инпрегнантите. А мисля че с минерален няма да стане защото се изпарява почти на 100%.
За другата народна рецепта - олио и борна киселина, така и не успях да декристализирам борната киселина с популярните разтворители или масла. Ако химиците във форума могат да кажат нещо по въпроса, моля да за споделят. Успях да я разтворя единствено във вода или спиртен р-р.
И така, стигнах пак до горялото масло. Само че с няколко уговорки. Добавям около 6-7% разтопен парафин за още по-добра импрегнация. 10% асфалт лак за нагаждане на цвят и също по-добра импрегнация. Около 10% нафта за докарване на по-малка гъстота. 0.2-0.3% исектицид.
За маслото е от значение от какви двигатели се взима. Най-чисто и без мирис е това от двигатели на пропан-бутан. Дизеловото е черно като катран и понамирисва, но все пак може да се ползва за външни повърхности и места които не се обитават. За мен най-гадно миришат трансмисионните масла и макар и най-гъсти, ги избягвам.
За по-добро пропиване е добре материала да е изложен на слънце за да се нагрява, но въпреки това, без автоклав, не бива да се очаква дълбочина повече от 2мм.
За сега мажа конструктивни елементи които няма да са в помещенията за ежедневно обитаване. Мога да кажа, че миризмите не са кой знае колко силни и с времето намаляват, но все пак всичко все още е открито и се проветрява свободно. За жилищните помещения (тавани,врати, прозорци..) обаче, имам намерение вместо масло да ползвам по-благородни импрегнанти - безир, терпентин, като асфалт лакът се добави само за постигане на желания цвят. За съжалени обаче трябва да се има предвид, че нефтните продукти нямат издържливост на УВ лъчение, т.е. пряко слънчево греене.
И накрая да добавя. За пропиването и цвета, от голямо значение е обработката на дървената повърхност. Най-голямо и тъмно е при необработеното, директно разбичено дърво. Нещо средно е при изкуствено състареното. И най-малко и светло е при рендосаното или шлайфано дърво.
Следя темата с интерес и по този повод искам да споделя и своя опит по въпроса.
Импрегнирам със смес от 0,7л лак и 0,35л газ за горене. Цената излиза малко по-евтино от цената на лака, лошото е, че в последно време вдигнаха цената на газта.
Интересно ми е дали някой използва подбна смес за импрегнация и какви са му наблюденията.
При мен : външен сачак за 5г. изтлежда доста прилично, засега.
Фло - специалист
_zip_ написа:
Следя темата с интерес и по този повод искам да споделя и своя опит по въпроса.
Импрегнирам със смес от 0,7л лак и 0,35л газ за горене. Цената излиза малко по-евтино от цената на лака, лошото е, че в последно време вдигнаха цената на газта.
Интересно ми е дали някой използва подбна смес за импрегнация и какви са му наблюденията.
При мен : външен сачак за 5г. изтлежда доста прилично, засега.
Там е работата,че целулозата,от която е изградена дървесината пропуска само вода и разтворени във вода съединения.Така всички препарати на маслена основа не могат да проникнат в дълбочина,както е забелязал колегата стигат до 2 мм.Там правят някакъв повърхностен филм,който се разпада във времето от окислително -редукционни процеси.Тази смес от 0,7л лак и 0,35л газ за горене ,ако се сложи в 10-15 % концентрация във вода,в която има повърхностно-активно вещество/емулгатор/ би могла да бъде транспортирана от носителя/водата/по капилярен път в дълбочина на дървесината.В последствие ,понеже това е емулсия или смес от две неразтворими една в друга течности,водата се изпарява и остават смолните вещества от лака в клетъчната структура,които правят хидробариера,възпрепятствайки по-нататъшното движение на водата,понеже са силно хидрофобни по природа. В последствие те биха играли роля на грунд/основа за нанасяне на лака,като му осигурят добра адхезия.Това ми се струва,че трябва да е пиниза на импрегнанта-да бъде емулсия на вид ,подобие на краве прясно мляко,освен ако не е с допълнително оцветяване и да служи и за байц.
Stefan2000 - специалист
Добре, но може ли да подържаме такава емулсия от взаимно неразтворими компоненти, при полеви условия? Иначе принципа изглежда правилен и ако проработи ще е много добре.
И в тази връзка искам да спомена само, че забелязах че инсектицидите които ползвам са по-скоро на маслена основа. Като капна капка от тях на хартия, остава мазно петно. Но въпреки това по указание, всички те се смесват с вода.
Но за тях не ми е ясно друго. Дали те са създадени така, че във времето да се саморазграждат за да не тровят почвите и живите организми?
А забравих да спомена името на един от тях, специално с-у дървояди - Лигносан. Но цената му е 4,90 за 25мл. на пазара Кирков - Сортови семена. Иначе е и повече.
Фло - специалист
Stefan2000 написа:
Добре, но може ли да подържаме такава емулсия от взаимно неразтворими компоненти, при полеви условия? Иначе принципа изглежда правилен и ако проработи ще е много добре.
И в тази връзка искам да спомена само, че забелязах че инсектицидите които ползвам са по-скоро на маслена основа. Като капна капка от тях на хартия, остава мазно петно. Но въпреки това по указание, всички те се смесват с вода.
Но за тях не ми е ясно друго. Дали те са създадени така, че във времето да се саморазграждат за да не тровят почвите и живите организми?
А забравих да спомена името на един от тях, специално с-у дървояди - Лигносан. Но цената му е 4,90 за 25мл. на пазара Кирков - Сортови семена. Иначе е и повече.

Този препарат Лигносан и той е емулсия,затова оставя мазно петно:
ЛИГНОСАН 30 МЕК (25 МЛ)
Вид на препарата: консервант на дърво
Формулация: течен, микроемулсионен концентрат
Област на приложение: предпазва от дървояди
Активно вещество: 30 г/л бифентрин

Пропуснах да поясня,че емулсиите биват микро,т.е. капчиците на маслото са толкова малки ,че емулсията е прозрачна като този препарат и макроемулсии с едрина на капчиците масло около половин,един микрон и по едри.По-горе говорих за макроемулсия! Състоянието и може да се поддъжа при полеви условия с помощта на бързооборотна дрелка,зависи разбира се и от емулгатора.Понякога това са много стабилни системи/емулсията/ и стоят във фазово равновесие месеци и години наред.След попиване в дървото обаче действат други сили ,като равновесната влажност/ изпарението/ и водата се отделя.

Забавното ми е,че един от производителите съвпада с моя ник
Bifenthrin 0.2%

Micro Flo Company
(BASF Specialty Products )

"Но за тях не ми е ясно друго. Дали те са създадени така, че във времето да се саморазграждат за да не тровят почвите и живите организми?"
Дали нарочно или не ,но този препарат не е траен във времето!Активното вещество е естер,с ниска точка на изпарение,лабилен и с възможност след време за протичане на обратната реакция на получаването му- реестерификация, при което разпадните продукти са киселини и алкохоли.Това ,разбира се е мое,бих казал плахо предположение.Не съм го ползвал тоя продукт за да бъда достатъчно точен.
Stefan2000 - специалист
Какво да кажа, освен благодаря за изчерпателния отговор!
Поне за мен, той още венъж доказва, че без научно-теоретична подготовка, добри практически резултати се постигат трудно. Дори и при DIY методите. :klugscheisser: :buch:
Остава да пробвам, дали моя бъркоч би станал на емулсия и най-вече колко трайна. А за резултата, след седмица...

Добре, ще спомена и другите 2 исектицида които ползвам, по моя преценка и преценка на продавачките в магазина. Теса и по-евтини.
Единия е БИ 58 Активно вещество: съдържа 400г/л диметоат
Другия е Нуреле Активно вещество: съдържа 500 г/л хлорпирифос-етил + 50 г/л циперметрин.
Някакви предположения за трайност и удачен избор?
Caxo - специалист
Здравейте, чак сега откривам този подфорум.За напред мисля често да го посещавам и да се консултирам с вас по въпроси свързани със старите къщи :) Ето го и първият : Покрива на плевнята е с каменни плочи, наместа е протекъл и има греди които са повърхностно загнили само в участъка където е капало.Какво бихте ме посъветвали...след като спра течовете да импрегнирам ли с нещо?Поне на този етам за смяна и дума неможе да става, а и положението не е чак толквоа зле.

П.П. Става въпрос за дебелите греди 20/20 на които стъпват столиците.
Stefan2000 - специалист
Импрегнирай ги. Най-малкото за да стопираш разни евентуални плесени, а и дървоядите атакуват влажните места. Само че бих те посъветвал да вземеш нещо оригинално, например Резистол. Едва ли ще ти отиде голямо количество, и е по-добре да не си правиш експерименти, защото евентуален ремонт на каменен покрив би те вкарал в чудо :wink:

А сега за моите експерименти :?
Значи м-у вода и масло се получава перфектна емулсия, точно като в двигател смесил вода и масло.
Обаче така и не можах да получа емулсия с моят бъркоч. Водата си остава на дъното на съда. Може би заради наличието на парафин в сместа. Така че мазах без вода. Това което наблюдавам е, че все пак и така сместа се разлива повърхностно по капилярен път по жилата на дървото. Но за да се прецени как е в дълбочина, трябва да се направи разрез, но не ми остана време.
Това което бих се осмелил да дам като съвет е, че подобни смеси до някъде става за пространства които не са изложени на пряка слънчева светлина. Например мазета, подпокривни пространства и т.н. Дори смятам, че дизеловото масло би било още по-подходящо за места които не се обитават, защото в него се съдържат голямо количество сажди, което може би го доближава по свойства до липсващите на пазара катран, креолин и креозот.
Но за жилищни помещения и места на пряка слънчева светлина си трябва друго.
Фло - специалист
Stefan2000 написа:
А сега за моите експерименти :?
Значи м-у вода и масло се получава перфектна емулсия, точно като в двигател смесил вода и масло.
Обаче така и не можах да получа емулсия с моят бъркоч. Водата си остава на дъното на съда. Може би заради наличието на парафин в сместа. Така че мазах без вода.
Трябвало е да ползваш повърностно -активно вещество /емулгатор/ 5-10 % от количеството на водата,да речем нещо под ръка-Веро,течен перилен препарат,течен сапун или пък евтин шампоан.Иначе емулгаторите са специално приготвени вещества с различни свойства като най-общо се делят на нейонногенни и йонногенни /анийоноактивни и катионоактивни/,истински и псевдоемулгатори/природни гуми и смоли/. Най-просто емулгаторното действие може да се опише по следния начин.Молекулата на емулгатора има дълга хидрофилна част и къса липофилна част/емулгатор за емулгиране на масло във вода т.е. маслото е под 50%/ Късата липофилна част се свързва с маслото ,а дългата, хидрофилната с водата като образува обвивка и капчиците масло обвити така не могат да се свържат помежду си и така емулсията остава стабилна и маслото не се отделя горе,а водата долу. Типична емулсия е прясното мляко,в което малките маслени клъбца са над милиард на брой.Наименованието емулсия означава издоявам и идва от древността.Ще припомня,че молекулата на целулозата се състои от хидроксилни групи на които се дължи водопроводимостта и водопопивността на дървесината.С малко думи се опитах да обясня защо импрегнанта трябва да е на водна основа ,а запечатката с масло или лак, дано съм успял.
Stefan2000 - специалист
Ефекта вероятно го знаете, но ето как изглеждат нещата при мен.
Едното е с дизелово масло и до колкото се вижда, прилича по-скоро на траверса. Вижда се и дълбочината на проникване.
Другото е с масло от газови и бензинови мотори с добавката на асфалтлака и там още каквото писах. Върху изкуствено състарена букова повърхност. Мисля си че изглежда добре, но за жалост ще е нетрайно изложено на сънце. То се вижда как започва да изсъхва.
А кое ли е наистина трайното покритие? Може би това от магазина :wink:

И друго. От това което чета за борбата с дървоядите и короядите по овошките разбирам, че действието на тези инсектициди е нетрайно, защото третирането се прилага по няколко пъти на сезон в процеса на излюпване и развитие на ларвите.

Прикачен файл

P8260088.JPG По-чисто масло

Прикачен файл

P8240082.JPG Дизелово масло.
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10

Тема "Имрегниране с масло" | Включи се в дискусията:


Сподели форума:

Бъди информиран. Следвай "Направи сам" във Facebook:

Намери изпълнител и вдъхновения за дома. Следвай MaistorPlus във Facebook: