• 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 9
Най - вълнуващия въпрос зимно време.
AntonBM - специалист
Ами, да го направим, като казваш...
На пръв поглед сметките ти са верни, но при тях го няма дебита на помпа 2, ако той е висок би трябвало да си прав, но ако е нисък (примерно 100 литра на час) как става сметката? При нисък дебит се запазва ефекта на последователно черпене на топлината и бойлера няма да изстива по този начин, а ще се консумира най-топлото от горе. В същото време ще се запази ефекта на безплатното топлене на евтиният бойлер.
Едно къпане рядко продължава повече от 30 минути. За това време помпа 2 ще превърти 50 литра от бойлер 1 към бойлер 2, а къпането ще е добавило още 50 литра.
По твоите сметки след смесването температурата на изхода на бойлер 1 трябва да е 40°. Аз не съм много съгласен с тази сметка, защото дебита не чак толкова висок и консумирането пак ще е на слоеве – т.е. от горе пак ще си е по-топло, но да приемем, че сметката ти е коректна. Тогава 40° ще влиза в бойлер 2, а той би трябвало да е със средна температура 70°. Е няма да е чак 70°, защото в него ще са влезли 100 литра, но не с 40° (толкова ще е в края на 30 минута), а средна ще е по-висока. Дори и на жена ти ще и се видят достатъчно.
Пък и какви са тези 100 литра от 2 бойлера? Те по 50 литра ли ще са?
Жена ти, все ще успее да се изкъпи, а като види сметката на тока, няма да ти се сърди, чак толкова много. :axe: Друго си е да топлиш не един, а 2 бойлера на слънце.
x1pokrat - специалист
циркул.помпа е Grundfus 25-4 с регулиране на оборотите
AntonBM - специалист
Мощна е. Сложи я на по-ниската скорост, ако е UPS (с 2 скорости). С някой спирателен кран може да се регулира пада на налягане така, че да се постигне по-нисък дебит. Ако имаш ампер-клещи може да си поиграеш да и потърсиш номиналният режим на работа. При него помпата има по-ниска консумация на енергия – въртиш крана и гледаш консумацията. Първоначално със затварянето на крана намалява тока, но след едно ниво, консумацията пак се покачва. Спираш, когато достигнеш минимума.
Ако е UPE – тя е с електронна регулация и сама ще си го намери, но пак ще трябва да ограничиш малко дебита и с кран.
Има и други варианти за оптимизиране на работата на помпа 2 – часовник, който да я включва и спира на 5 минути; пресостат, който да следи отворен ли е кран на топлата вода и ако е отворен да я спира... Ако помисля ще се сетя и за други...
novgradski - специалист
Лятно време в службата ползваме само "слънчева" вода,но бойлерите са 3 бр.,като "топлата"на 1-ви е "студена" на 2-ри и т.н.....а се консумира от 3-ти.Но и 3-те са със серпентини.
Така че през лятото Слънцето първо стопля 3-тия(ако няма консумация- има трипътни вентили и започва да се топли 2-рия и след това 1-вия).Ел. нагреватели съм ги изключил.
През зимата почти не циркулира слънчева вода в 1-вия ,защото трябва да се стопли първо 3-тия,след това 2-рия а ако е облачно -не може да достигне желаната температура - включвам ел .нагреватели на 3-тия...тогава слънчевата вода се превключва и започва да подгрява 2-рия(колкото си може).
Има и рециркулационна помпа (като твоята поз.2),но тя изравнява топлата вода на III етаж(тръбите на топлата вода -са "топли") -така че като пуснеш топлата вода- веднага да потече.
AntonBM - специалист
novgradski това, което сте направили е много добра схема за загряване. Казва се „топлообмен на противоток”. Студената и топлата води се движат един срещу друг и така студената (ВиК) се загрява до по-високи, а топлата (слънчева) се охлажда до по-ниски температури. Така слънчевите колектори работят при по-високо КПД и усвоявате повече слънчева енергия, като получавате по-топла вода за къпане. Запазва се и схемата на консумация на най-топлата вода. Вие дори сте я оптимизирали за летен и зимен режим.
При x1pokrat, рециркулацията също се ползва за докарване на топла вода до далечни мивки. Не е само за смесване на водите на бойлерите.
filmatoplo - майстор
По време на къпане рециркулацията ще спре ,защото налягането на студената вода от водопровода затваря клапата на рециркулацията , помпата може и да е включена , но тя ще си върти напразно.Най -добре е рециркулацията да се изключва когато започне къпане -черпене на вода от бойлера.Така няма да се случва горното , и бойлера ще се охлажда на пластове.А рециркулацията поне аз я контролирам -по време и по температура. :wink:
AntonBM - специалист
Filmatoplo, и при консумация не спира рециркулацията ако няма автоматика, която да я изключи принудително (пресостат). Помпата за рециркулация е свързана отпред и отзад на група бойлери и когато се отвори кран на топлата вода, налягането в бойлерите спада с малко, но едновременно във всички бойлери, както преди тях така и след тях. За помпата е без значение, защото тя със своя напор (той е много по-малък от налягането в бойлерите) трябва да преодолее загубите на налягане само в тръбите. Налагането замерено преди и след мястото на свързване на рециркулационната помпа е почти едно и също. Има много малка разлика, но помпата е достатъчно мощна, за да избута водата, така че рециркулацията си продължава. Възвратната клапа има друга функция – да не връщаме загрята вода към студената линия.
Помисли какво би станало, ако рециркулацията спираше в някой хотел примерно? Там консумацията на топла вода е почти непрекъсната. То ако спира, защо изобщо да слагаме такава помпа? Иначе начини за ON/OFF на такива помпи съм виждал най-различни. Почти всички вършат работа. С рециркулационната линия се губи много топлина, особено ако тя не е топлоизолирана, но за сложни ВиК мрежи тя е необходимо зло. Тогава, за да не се губи излишна енергия се търсят различни начини за намаляване на тези загуби. Може да се спира помпата през:
- нощта, когато хората спят (най-честото решение) – управление с часовник.
- когато температурата на върналата се вода от най-далечната мивка е достатъчно висока (най-интелигентното решение) – управление с термостат.
- когато има консумация на топла вода. Защо да се върти водата до най-далечна мивка с помпа, ако крана е отворен и тя така или иначе си отива до там?
- става и по начина измислен от x1pokrat – паралелно на слънчевата помпа.
П.П. По-горе съм писал, че възвратните клапи са в повече на x1pokrat в схемата му. Още една от тях не е излишна – тази на помпата за рециркулация. Тя трябва да остане, защото е възможно ако тръбната мрежа около бойлерите е сложна и дълга, там ще има по-голяма пад на налягане от участъка на помпата, когато тя е изключена. Тогава студената вода ще „предпочете” да мине през нея, а не през бойлерите и няма да дойде топла вода до мивките. Ако помпата работи, няма да стане, но ако спре е възможно там да стане паразитно смесване.
x1pokrat - специалист
Системата е включена и работи .За един ден е нагряла 230 литра вода на 50 градуса.Два пъти сме се къпали + миене на чинии(закуска ,обед и вечеря)+ къпане на бебе.Температурата е спаднала с 2 градуса.В момента имам 230 литра вода на 48 градуса.Изключил съм ел.нагревателите на бойлерите...да видим колко ще държи само на слънце.Днес в 13:30 е имало 705W/кв.м. соларна радиация.На колектора му дават 3.15кв.м. ефективна площ(май наистина е ефективна).Засега толкова,продължавам с наблюденията....и нека бъде светлина!!! :-D :-D :-D :-D :-D
filmatoplo - майстор
Точно това дето казах -че контролирам рециркулацията по време и температура -описа и Антон .С часовника избирам времето през което да работи помпата , а чрез термостат контролирам точно само зареждаемостта с топла вода на трасето .За филма ползвам готови помпи с таймер и термостат -Grundfos UP 15-14 BUT :wink: или към UPS добавям таймер и термостат.
LazarGanev - "Велик майстор"
Точно така се прави. Най-добре е специалната помпа с вграден термостат, защото външния термостат е по-инертен, а и помпата е малка икономична и с месингов корпус, а не чугунен
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 9

Тема "Как да свържем два бойлера ?" | Включи се в дискусията:


Сподели форума:

Бъди информиран. Следвай "Направи сам" във Facebook:

Намери изпълнител и вдъхновения за дома. Следвай MaistorPlus във Facebook: