Най - вълнуващия въпрос зимно време.
syncho написа:
absurt това да не те плаши с мощността на печката, просто ще сложиш по-малко дърва. Те и без това тия киловати дето ги дават ги мерят с мокър пръст и вятър (ако ме разбираш какво искам да ти кажа). И да отговорът е, че може да се изпълни гравитачно.
Благодаря!
Може ли малко разяснения да получа- какви тръби да използвам, къде да се сложи РС, как да се свържат към печката радиаторите на първия етаж- да бъдат ли по-нависоко от нея?
PCL82 - майстор
Печките имат две мощности-минимална и максимална. Максималната е при съвсем заредено огнище, съответна тяга на комина, сухи добре разгоряни дърва с определена калоричност и максимално отворени клапи за въздух. Минимална е при затрворени клапи. Търговците обикновено обявяват само максималната, защото тя е голяма, а минималната я я пише на табелката на печката, я не. Така беше при Прити, но в последните упътвания са дали и двете мощности.

Моята камина е с максимална мощност 15кВт и номиналкна 7,5КВт (така пише Рн=7,5кВТ ) на водната риза и 5кВт от излъчване в помещението. Инсталацията съм я сметнал при 80/60 градуса на водата, при което мощността на радиаторите е около 8,6кВт. Ако температурата се качи до 90 градуса мощността им ще се увеличи до около 9,6кВт. Останалата мощност е резерв за бойлер и за мазето.

Реда за планиране е следният:

1. Определяш какви мощности ти трябват и избираш подходящ източник.
2. Избираш подходящи радиатори. Колкото са по-високи и по-високо окачени, спрямо средата на водната риза, толкова циркулацията ще е по-добра. Радиаторите трябва да са с малко хидравлично съпротивление. Това значи с широки отвори. По този показател панелните радиатори не стават или стават само за горни етажи, където налягането е по-високо. Остават чугунените и алуминиевите радиатори. Чугунените са тежки и съдържат много вода. Това прави системата много инертна-бавно загрява но и бавно изстива. Алуминиевите съдържат малко вода и с тях инертността е малка. Ако ще има антифриз, където всеки литър е пари определено остават алуминиевите радиатори на дневен ред. Има модели с различно широки отвори в глидерите. Трябва да се търсят с по-широки-колкото пръст да влезе. Изводите им са стандартни-1".
3.Като се знаят местата на радиаторите и камината се начертава схема къде ще минавата тръбите.
Те трябва да минат по възможно най-къс път с най-малко чупки. Пътят да позволява обезвъздушаване, т.е. въздуха винаги трябва да върви само нагоре.
Според възможностите се избира тип схема:
-долно разпределение (подаващата и връщащата вървят успоредно отдолу нагоре), както при мен са двете стаи.
-горно разпределение(подаващата първо се качва над радиатора, леко изтива и се спуска към него, а връщащата върви ниско при пода), както при мен е радиатора на стълбите.
-еднотръбна схема (това са два или повече радиатора последователно, подобна на горното разпределение). Това е единственият начин да тръгне циркулация през радиатор, който лежи по ниско от камината (но не много по-ниско). При мен това са дрешника и кухнята и банята и тоалетната.
-схема етажно парно (това е вид еднотръбна схема, но тук захубата на топлина по подаващата тръба охлажда леко водата преди тя да се спусне в радиатора.)
4. Разширителният съд трябва да е най-високо, защитен от замръзване. Добре е да е право над камината, но ако не може се допуска хоризонтално изместване не повече от 10 пъти височината от камината до първото коляно на хоризонталата. Дъгите до РС трябва да са с голям радиус. Тръбите до РС трябва да са широки, защото те освен да отвеждат разширената вода, служат при авария да отведат рязко разширение и пара към РС. Не трябва да има препядствия за тази пара.

5.Когато схемата е ясна и са ясни точните височини на радиаторите и водната риза на камината се пресмятат действащите налягания за всеки радиатор. За това е нужно да се избере температурен режим. Стандартни режими са 90/70 градуса вход изход или за по-голям комфорт (да не се препича прахоляка) 80/60 градуса. Това прави 20градуса разлика вход изход. Ако се избере по-голяма разлика от 20 градуса тръбите ще са по-тънки и бисе намерило решение за някой далечен нисък радиатор. Това обаче трябва да се избягва защото е вредно за камината-създава се лош температурен режим и се отделя катран, който е корозивен. Затова при мен добавих новите 4 извода на камината.

6. Когато са ясни наляганията може да се почне с баланса. Започва се от най-далечния и най-нисък радиатор. Ако за него нещата излезат, ще излезнат и за цялата система. Човек се въоръжава с таблиците и с търпение. Започва се от едно предварително решение, което ни се струва приемливо (коя тръба колко да е дебела). Прави се баланса и ако не е отрепано всичкото налягане може да се стесни някоя тръба или да се остави така. Ако обаче загубите са повече, трябва да се увеличиш някои тръби, да вдигнеш някой радиатор, да го преместиш по-близо до камината или да умуваш за други дивотии. Т.е. нагласяш докато не излезе, като винаги оставяш малко резерв от налягане, за някое допълнително коляно. Никога в действителност не излиза баш като по проекта.

7. Накрая трябва да намериш материалите и кой ще го изпълни. Ако някой ти говори само за наклони-бягай далече. Наклоните нямат нищо общо с циркулацията. Те само отвеждат въздуха, който може да я спре.
Последна промяна от PCL82 на чет апр 12, 2012 10:10 pm, променено общо 1 път.
PCL82 написа:
Печките имат две мощности-номинална и максимална. Максималната е при съвсем заредено огнище, съответна тяга на комина, сухи добре разгоряни дърва с определена калоричност и максимално отворени клапи за въздух. Номиналната е при затрворени клапи. Търговците обикновено обявяват само максималната, защото тя е голяма, а номиналната я я пише на табелката на печката, я не. Така беше при Прити, но в последните упътвания са дали и двете мощности.

Моята камина е с максимална мощност 15кВт и номиналкна 7,5КВт на водната риза и 5кВт от излъчване в помещението. Инсталацията съм я сметнал при 80/60 градуса на водата, при което мощността на радиаторите е около 8,6кВт. Ако температурата се качи до 90 градуса мощността им ще се увеличи до около 9,6кВт. Останалата мощност е резерв за бойлер и за мазето.

Реда за планиране е следният:

1. Определяш какви мощности ти трябват и избираш подходящ източник.
2. Избираш подходящи радиатори. Колкото са по-високи и по-високо окачени, спрямо средата на водната риза, толкова циркулацията ще е по-добра. Радиаторите трябва да са с малко хидравлично съпротивление. Това значи с широки отвори. По този показател панелните радиатори не стават или стават само за горни етажи, където налягането е по-високо. Остават чугунените и алуминиевите радиатори. Чугунените са тежки и съдържат много вода. Това прави системата много инертна-бавно загрява но и бавно изстива. Алуминиевите съдържат малко вода и с тях инертността е малка. Ако ще има антифриз, където всеки литър е пари определено остават алуминиевите радиатори на дневен ред. Има модели с различно широки отвори в глидерите. Трябва да се търсят с по-широки-колкото пръст да влезе. Изводите им са стандартни-1".
3.Като се знаят местата на радиаторите и камината се начертава схема къде ще минавата тръбите.
Те трябва да минат по възможно най-къс път с най-малко чупки. Пътят да позволява обезвъздушаване, т.е. въздуха винаги трябва да върви само нагоре.
Според възможностите се избира тип схема:
-долно разпределение (подаващата и връщащата вървят успоредно отдолу нагоре), както при мен са двете стаи.
-горно разпределение(подаващата първо се качва над радиатора, леко изтива и се спуска към него, а връщащата върви ниско при пода), както при мен е радиатора на стълбите.
-еднотръбна схема (това са два или повече радиатора последователно, подобна на горното разпределение). Това е единственият начин да тръгне циркулация през радиатор, който лежи по ниско от камината (но не много по-ниско). При мен това са дрешника и кухнята и банята и тоалетната.
-схема етажно парно (това е вид еднотръбна схема, но тук захубата на топлина по подаващата тръба охлажда леко водата преди тя да се спусне в радиатора.)
4. Разширителният съд трябва да е най-високо, защитен от замръзване. Добре е да е право над камината, но ако не може се допуска хоризонтално изместване не повече от 10 пъти височината от камината до първото коляно на хоризонталата. Дъгите до РС трябва да са с голям радиус. Тръбите до РС трябва да са широки, защото те освен да отвеждат разширената вода, служат при авария да отведат рязко разширение и пара към РС. Не трябва да има препядствия за тази пара.

5.Когато схемата е ясна и са ясни точните височини на радиаторите и водната риза на камината се пресмятат действащите налягания за всеки радиатор. За това е нужно да се избере температурен режим. Стандартни режими са 90/70 градуса вход изход или за по-голям комфорт (да не се препича прахоляка) 80/60 градуса. Това прави 20градуса разлика вход изход. Ако се избере по-голяма разлика от 20 градуса тръбите ще са по-тънки и бисе намерило решение за някой далечен нисък радиатор. Това обаче трябва да се избягва защото е вредно за камината-създава се лош температърен режим и се отделя катран, който е корозивен. Затова при мен добавих новите 4 извода на камината.

6. Когато са ясни наляганията може да се почне с баланса. Започва се от най-далечния и най-нисък радиатор. Ако за него нещата излезат, ще излезнат и за цялата система. Човек се въоръжава с таблиците и с търпение. Започва се от едно предварително решение, което ни се струва приемливо (коя тръба колко да е дебела). Прави се баланса и ако не е отрепано всичкото налягане може да се стесни някоя тръба или да се остави така. Ако обаче загубите са повече, трябва да се увеличиш някои тръби, да вдигнеш някой радиатор, да го преместиш по-близо до камината или да умуваш за други дивотии. Т.е. нагласяш докато не излезе, като винаги оставяш малко резерв от налягане, за някое допълнително коляно. Никога в действителност не излиза баш като по проекта.

7. Накрая трябва да намериш материалите и кой ще го изпълни. Ако някой ти говори само за наклони-бягай далече. Наклоните нямат нищо общо с циркулацията. Те само отвеждат въздуха, който може да я спре.
Много полезна и точна информация, за което благодаря от сърце.
Имам обаче още някои неизяснени моменти и ако можете да ми помогнете отново........
1. Най- високата точка ще е стаята на втория етаж. Дали може да се прекара тръбата с горещата вода по пътя с лилавата линия, или трябва да върви по стената- по червената линия, за да е по- добра " тягата"? Разширителният съд, както разбирам, трябва да е там, но ако се намира отдясно на радиатора, ще е много неудобно и некомфортно. От ляво може ли и как да се върже?
И един, хм, може би глупав въпрос- ако се сложи мембранен, това означава ли че системата ще се затвори и няма да може да е гравитачна?
2. Къде да бъдат разпределителните колектори? Отделен за горния етаж и "групов" за долния ли?
Радиаторите долу, трябва ли да бъдат по- високо от средата на горивната камера?
Бойлерът е зад стената на банята, на която ще е радиатора. Как е най- добре да се свържат- все пак, бойлерът е нова висока точка...... :?

Прикачен файл

Parno3.jpg
Parno3.jpg (55.08 KиБ) Видяна 12412 пъти
PCL82 - майстор
absurt, според мен нещата могат да станат както съм драснал върху картинката ти. При гравитачно изпълнение забравяш за колектори, те са при помпените инсталации. Тръбите ще трябва да са по-широки, черни, медни, неръждаеми или Stabi. За радиатора в горната стая сигурно 3/4" ще е ок.
За главните хоризонтални тръби към банята очаквай големи диаметри-нещо около 1", може и повече. Към РС трябва да са 1". Радиаторите в коридора, банята и бойлера ще се обезвъздушават сами през РС. Ще има нужда от обезвъздушител само на радиатора в стаята. Бойлерът ще трябва да е със мантел или широка серпентина със странични изводи-серпентина на фланеца не става-нама как да я обезвъздушиш, и е много тясна.

Радиаторите в коридора и банята, трябва да са високи, за да им дойде средата, над средата на водната риза. Мембранен РС теоретично може да се сложи и на гравитачна система но вероятно камината няма да позволява-няма да е рачетена за работа под налягане. Пък и затворената система изисква задължително предпазни вентили, пълначка, манометри...

Това което ти нахвърлям трябва да се дообмисли и пресметне дали излиза.
Има някой неточности, като разклонението на топлата между радиатора на стаята и РС. Трябва така да се направи, че парата да тръгне нагоре към РС, а не към стаята. Един вариант е печката да мине надясно в ъгъла към коридора.
Топлите тръби могат да се скрият под тавана с окачен таван от гипсокартон. Така и така ще правите дупка в пода за кюбеца и тъбите. Всичко трябва да се обезопаси много добре, за да не се запали дървенията.

Прикачен файл

схема.JPG
схема.JPG (23.35 KиБ) Видяна 12395 пъти
Благодаря! Явно съм почнала да схващам малко от малко!
Ето какво начертах преди да видя твоята схема:
В коридора сложих колектори, за да не загрозяват в стаята. С една ф? тръба до тях и с тетка до радиатора на втория етаж. Като се направят кръгове за всяко отоплително тяло и бойлера на първия етаж, с тръби ф?, като се повдигнат радиаторите в банята и в коридора поне на 50-60см., дали няма да е по- добре?
Не мога да променя мястото на печката, защото коминът е външен и само там се включва без чупки.
Всъщност, колекторите ще пречат ли с нещо на естествената циркулация?
Не мога да слагам никакви окачени тавани- това е селска къща с чудесен каратаван и дебели по 18см. греди..........

Прикачен файл

Parno2.jpg
PCL82 - майстор
Мислех си че стълбите са външни ама май не са, значи ще трябва да се съобразим с тях. Радиаторът на стълбите на е трябва да е забутан под тях. Топлият въздух трябва да може да се качи свободно по стълбищната клетка, за да я стопли.

Колектори и тръби с алуминиева вложка не можеш да използваш или ако можеш не е навсякъде. При тях отворите са много тесни, при фитингите стават още по тесни. За да разбереш по-добре: един фитинг за 16мм се стеснява вътре до около 10-12мм и е способен да убие цялото налягане, ако гониш температурна разлика 20 градуса. В колекторите заустваният са под прав ъгъл и се концентрира вода с голям дебит и голяма скорост, което също са големи загуби на налягане. Просто помпата осигурява налягане около 100-600 пъти по високо от колкото е гравитачното. Значи и загубите на налягане които може да си позволим са 100 пъти по-малки. Това става с широки тръби и плавни завои с голям радиус, плавни включвания в разклоненията.


В банята можеш да сложиш висока лира под бойлера или на късата страна и да скъсиш трасето и да увеличиш налягането. На стълбите също помисли за висок радиатор. Предимството на високите радиатори е , че налягането е по-високо. Можеш да ги окачиш нормалко на 10-12см над пода - иначе ще се получи слой студен въздух над пода, който се усеща неприятно. Спестяваш глидери, като пари не се получава голяма разлика (дали в + или в - зависи).

Мисли къде може да дойде РС-в коридора или другаде. Щом топлата тръба няма да може да се скрие в тавана може да я подведем над пода на горната стая и после да я спуснем към банята.


Така печката в средата не изяжда ли мястото за легло? Ако преместиш камината в десния ъгъл, караш кюнеца нагоре, минава през пода и завиваш наляво-общо 2 кривки.
Не може ли коминът да се продължи надолу и включването да стане през стената на вкопания 1-ви етаж?


това са видовете разклонения:
http://bosy-online.de/Arbeitstechniken_ ... sungen.htm
http://bosy-online.de/Arbeitstechniken_ ... ellung.htm
http://bosy-online.de/Arbeitstechniken_ ... nbogen.htm
http://bosy-online.de/Arbeitstechniken_ ... hungen.htm
http://bosy-online.de/Arbeitstechniken_ ... hungen.htm
http://bosy-online.de/Arbeitstechniken_ ... biegen.htm
http://bosy-online.de/Arbeitstechniken_ ... rbogen.htm

Изискванията за отворен РС по DIN стандарт, ползвай преводача на гугъл, макар че е много дървен:
http://bosy-online.de/offene_Anlagen.htm
аз се ръководих от тях, защото българските в момента искат да кажат същото, ама не се разбират еднозначно.

Това е главната страница със много теми от отоплението, вентилацията и санитарната техника по азбучен ред.
http://bosy-online.de/Bauteile_und_Begr ... nlagen.htm
PCL82 написа:
Мислех си че стълбите са външни ама май не са, значи ще трябва да се съобразим с тях. Радиаторът на стълбите на е трябва да е забутан под тях. Топлият въздух трябва да може да се качи свободно по стълбищната клетка, за да я стопли.

Другият вариант е, радиаторът да е над първата площадка- на 130см. от пода и от него нагоре- РС, хванат за топлата връзка.
Мога да вдигна радиатора в банята на средата на стената, но не и на късата стена, защото там е тоалетната чиния, а вляво от нея душа. Всъщност, бойлерът е зад стената........
PCL82 написа:
Колектори и тръби с алуминиева вложка не можеш да използваш или ако можеш не е навсякъде. При тях отворите са много тесни, при фитингите стават още по тесни. За да разбереш по-добре: един фитинг за 16мм се стеснява вътре до около 10-12мм и е способен да убие цялото налягане, ако гониш температурна разлика 20 градуса. В колекторите заустваният са под прав ъгъл и се концентрира вода с голям дебит и голяма скорост, което също са големи загуби на налягане. Просто помпата осигурява налягане около 100-600 пъти по високо от колкото е гравитачното. Значи и загубите на налягане които може да си позволим са 100 пъти по-малки. Това става с широки тръби и плавни завои с голям радиус, плавни включвания в разклоненията.
Разгледах тръбите Stabi и ми харесват- пак са с вложка. Питам се, ако вместо колектори, на вертикалите, излизащи от печката сложа един "тройник", насочващ към двата радиатора и бойлера вдясно, а към горната стая да продължи по вертикалата и да се редуцира с по- малък диаметър на тръбата, влизаща в радиатора.? Ще преживея снопчетата тръби в долната стая. Така ще избегна един завой на водата под прав ъгъл. :?
Има ли възможност?
PCL82 написа:
Мисли къде може да дойде РС-в коридора или другаде. Щом топлата тръба няма да може да се скрие в тавана може да я подведем над пода на горната стая и после да я спуснем към банята.
За РС- на втория етаж е много сложно да се мине през коридора и да се спусне в банята.
Щетите ще са огромни и не си заслужава. Затова се питах дали не може да се сложи затворен съд.....за да си го наблюдавам в стаята...... :rolleyes:
Освен да купя възможно най- големия и да го издигна до под тавана в коридора- така и така, има отвор за стълбите и не се налага нищо да пробивам. :?
PCL82 написа:
Така печката в средата не изяжда ли мястото за легло? Ако преместиш камината в десния ъгъл, караш кюнеца нагоре, минава през пода и завиваш наляво-общо 2 кривки.
Не може ли коминът да се продължи надолу и включването да стане през стената на вкопания 1-ви етаж?
Етажът е почти изцяло в земята- отвън се подава на 50см. над кота 0. Затова включването на кюнците към комина е на 40см. под тавана на стаята на втория етаж. Стаите са еднакво големи и на двата етажа- по 10кв.м. и имат прозорци на юг и изток, а вратите им са откъм север.
Така че, двете ъгълчета, в които е завет и биха могли да се сложат легла, компютри не ми се ще да се заемат от печката.
PCL82 - майстор
absurt написа:

Разгледах тръбите Stabi и ми харесват- пак са с вложка. Питам се, ако вместо колектори, на вертикалите, излизащи от печката сложа един "тройник", насочващ към двата радиатора и бойлера вдясно, а към горната стая да продължи по вертикалата и да се редуцира с по- малък диаметър на тръбата, влизаща в радиатора.? Ще преживея снопчетата тръби в долната стая. Така ще избегна един завой на водата под прав ъгъл. :?
Има ли възможност?
Да можеш да ползваш тетки и кръстачки,ако поръчаш заоблени тройници като тези на долните изводи на моята камина даже е още по-добре. Но те бяха скъпи-някъде към 7-9лв/бр.

Да вдигнеш радиатора на междинната площадка става така циркулацията ще е добре и топлото ще ходи нагоре. Не знам колко е на високо тази площадка. Ако е много на високо всичко под нея няма да се отоплява добре.
absurt написа:
За РС- на втория етаж е много сложно да се мине през коридора и да се спусне в банята.
Щетите ще са огромни и не си заслужава. Затова се питах дали не може да се сложи затворен съд.....за да си го наблюдавам в стаята...... :rolleyes:
Освен да купя възможно най- големия и да го издигна до под тавана в коридора- така и така, има отвор за стълбите и не се налага нищо да пробивам.

Етажът е почти изцяло в земята- отвън се подава на 50см. над кота 0. Затова включването на кюнците към комина е на 40см. под тавана на стаята на втория етаж. Стаите са еднакво големи и на двата етажа- по 10кв.м. и имат прозорци на юг и изток, а вратите им са откъм север.
Така че, двете ъгълчета, в които е завет и биха могли да се сложат легла, компютри не ми се ще да се заемат от печката.

Хрумна ми една идея за РС и тръбната разводка: Казваш включването в комина на втория етаж става на 40см под тавана, значи под включването трябва да остават 1,6-2м. Кривката създава около 15-20см разстояние между вертикалния кюнец и стената. Това е чудесно място да скрием тръбите и един тесен и висок разширителен съд.

Тръгваш от камината с две тръби нагоре-една топла и една студена. Те вървят зад кюнеца и пробиват тавана заедно с него. Това и студената тръба от коридора и банята ниско при пода е всичко в стаята на първия етаж. На втория излизат две тръби-една топла и една студена зад кюнеца. Студената е отляво и отива само за радиатора в стаята. На топлата тръба се слага една кръстачка. На ляво завива за радиатора, на дясно излиза на стълбите и с евентуален скок надолу отива под тавана в банята. Остана отклонението право нагоре, което директно води в РС (идеално). Системата не вярвам да съдържа повече от 50-тина литра вода. Разширителният съд трябва да е с обем 1/10 от обема на системата-значи около 5 литра (нищо работа). РС може да се направи от правоъгълен стоманен профил 10х5см с дебелина са стената 3мм (100х50х3мм).

1литър=1 куб. дециметър Следователно за 5 литра профилът ще е дълъг приблизително: 5л/(1дм*0,5дм)=10дм=1метър (малко повече, заради дебелината на стените, но място навярно има). Значи отдолу има един извод от 1" към инсталацията (това се препоръчва като минимум, за да се предотврати запушване от ръжа и за да излиза свободно парата). Отстрани две тръбички с прозрачен шлаух за следене на нивото. някъде 8-10см под горния ръб слагаш един извод 1" за преливник, който извеждаш през стената навън до комина. Отгоре правиш ламаринено капаче за доливане с кана.
Прикачен файл:
untitled.JPG
untitled.JPG (25.76 KиБ) Видяна 12361 пъти
Такъв правен РС е далеч по траен заради дебелия профил (РС ръждясва най-бързо, защото тук се срещат вода и въздух), направен е като за съответното място и не е кой-знае колко по-скъп от готовите тънки боклуци. Профилът е някъде 15-20лв/м, 2лв за една планака за дъно и окачвач, останалото е труд за заваряването (макс. 30мин работа).

За радиатора в банята разбрах горедолу разположението, но още не мога да дам решение, защото не знам дали съм разбрал правилно. Гледай радиаторът да е тесен и високо, но да почва някъде от 30см над пода, за да е топло и ниско долу. Можеш да ползваш висока лира, щтранг лира от една дебела тръба или 2-3 високи алуминиеви глидера.(има глидери високи и по 2-2,50м)
PCL82 написа:
Да вдигнеш радиатора на междинната площадка става така циркулацията ще е добре и топлото ще ходи нагоре. Не знам колко е на високо тази площадка. Ако е много на високо всичко под нея няма да се отоплява добре.
Първата стълбищна площадка е 103 см. от пода и е квадратна- 800/800мм. Ако сложа радиаторът на 10 см. над нея, ползването на стълбата ще се затрудни. Тъй като стената на първия етаж е зид- 60см. дебел, а вторият- тухла, то вторият е дръпнат навън и част от зида е образувал една около 20см. широка площадка, върху която може да се сложи радиаторът, като по този начин, всъщност ще е на втория етаж. Което не ми харесва много, при положение, че през зимата се ползва само входната врата на първия, а там коридорът няма да се отопля .... :?
PCL82 написа:
Хрумна ми една идея за РС и тръбната разводка: Казваш включването в комина на втория етаж става на 40см под тавана, значи под включването трябва да остават 1,6-2м. Кривката създава около 15-20см разстояние между вертикалния кюнец и стената. Това е чудесно място да скрием тръбите и един тесен и висок разширителен съд.

Тръгваш от камината с две тръби нагоре-една топла и една студена. Те вървят зад кюнеца и пробиват тавана заедно с него. Това и студената тръба от коридора и банята ниско при пода е всичко в стаята на първия етаж. На втория излизат две тръби-една топла и една студена зад кюнеца. Студената е отляво и отива само за радиатора в стаята. На топлата тръба се слага една кръстачка. На ляво завива за радиатора, на дясно излиза на стълбите и с евентуален скок надолу отива под тавана в банята. Остана отклонението право нагоре, което директно води в РС (идеално). Системата не вярвам да съдържа повече от 50-тина литра вода. Разширителният съд трябва да е с обем 1/10 от обема на системата-значи около 5 литра (нищо работа). РС може да се направи от правоъгълен стоманен профил 10х5см с дебелина са стената 3мм (100х50х3мм).

1литър=1 куб. дециметър Следователно за 5 литра профилът ще е дълъг приблизително: 5л/(1дм*0,5дм)=10дм=1метър (малко повече, заради дебелината на стените, но място навярно има). Значи отдолу има един извод от 1" към инсталацията (това се препоръчва като минимум, за да се предотврати запушване от ръжа и за да излиза свободно парата). Отстрани две тръбички с прозрачен шлаух за следене на нивото. някъде 8-10см под горния ръб слагаш един извод 1" за преливник, който извеждаш през стената навън до комина. Отгоре правиш ламаринено капаче за доливане с кана.
Прикачен файл:
untitled.JPG
Такъв правен РС е далеч по траен заради дебелия профил (РС ръждясва най-бързо, защото тук се срещат вода и въздух), направен е като за съответното място и не е кой-знае колко по-скъп от готовите тънки боклуци. Профилът е някъде 15-20лв/м, 2лв за една планака за дъно и окачвач, останалото е труд за заваряването (макс. 30мин работа).
Това решение е перфектно! =D> ИзображениеИзображение
Веднага го копирам и принтвам в няколко екземпляра. Вече ми се оформя стабилно ръководство.Изображение
За съжаление, опитите ми да се справя с немската литература излязоха неуспешни, затова ми се ще " принципно" да видя дали съм разбрала.........
Тръбите за топла и студена вода, както и тази за РС тръгван нагоре с 1 цол. Там за отопляне са 30 кубика, за което при липса на изолация, трябва радиатор 2 киловата. Тръбите, които се отделят за него, с какъв цолаж трябва да са?
А, другите- към другите радиатори и бойлера?
PCL82 написа:
За радиатора в банята разбрах горедолу разположението, но още не мога да дам решение, защото не знам дали съм разбрал правилно. Гледай радиаторът да е тесен и високо, но да почва някъде от 30см над пода, за да е топло и ниско долу. Можеш да ползваш висока лира, щтранг лира от една дебела тръба или 2-3 високи алуминиеви глидера.(има глидери високи и по 2-2,50м)
Всъщност, банята беше една стая, която разделихме със стена/ тази, дясната, на която е нарисуван радиатора в моята скица/. Бойлерът е монтиран в получилото се второ помещение, на стената, на която е сложена печката. Когато горещата тръба пробие стената на втория етаж, минава през радиатора в коридора и влиза под тавана на банята, след което трябва да излезе през насрещната стена и да захрани бойлера.
Преди това, обаче, трябва да се направи отклонение за радиатора.......
Което не знам дали може и дали е редно.
Другият вариант е, след като мине през бойлера, да слезе надолу, да мине през стената и да го захрани. Мога да помисля за лира- тип тръба, или 2 дори, което би ми излезло и по- на сметка, а ще топли повече.
Въпросът е, кой от вариантите е оптималния?
PCL82 - майстор
absurt, можеш ли да начертаеш един план на къщата, че около банята може и да не те разбирам вярно. Да дадеш по възможност точни размери. Няма да е зле да направиш и снимки на стълбите, банята и стаите. Така ще може да се прецени за какво има място, кое ще е най-функционално и най-естетично.

За диаметрите още не мога да кажа много, зависи от разстоянията, височините и мощностите.
За РС, казахме 1", но до кръстачката включително може тръбата да излезе и по-дебела (дано не).
Радиатора горе в стаята е най-безпроблемен-за него очаквай 1/2" или най-много 3/4". Имай предвид, че и кюнеца ще топли, но доколкото схващам височината е голяма-към 3м (30м3/10м2=3м). Такаче 2000Вт може да са малко много може и ок да са. Ако има нужда ще намалиш радиатора с кранчето.


Колко ще са дебели тръбите от печката и надясно зависи от бойлера и радиатора в банята-като най-далечни Радиаторът на стълбите за сега също е под въпрос, но най добре ще покажат снимките.

Тази къща няма ли си кухня?

Значи общата мощност май е към:
2000Вт стая+1000 и нещо стълби Вт+3000Вт бойлер, непостоянни+можеби около 800Вт баня=межу 5000 и 8000Вт (кажи какви са били пресметнатите мощностти)

Тема "Моето гравитачно отопление с камина Прити" | Включи се в дискусията:


Сподели форума:

Бъди информиран. Следвай "Направи сам" във Facebook:

Намери изпълнител и вдъхновения за дома. Следвай MaistorPlus във Facebook: