Предимства, недостатъци, цени, материали, планове, пасивни къщи и т.н.
IvelinM - помощник
Здравейте,

Захванал съм се с облагородяването на таванско помещение, и имам нужда от съвети за правилния ремонт на покрива и поставянето на правилните топло и хидроизолации. Прочетох всички теми, и доста неща ми се изясниха, но все пак искам да се консултирам за конкретния случай.

Положението ми в момента: Едноскатен покрив от около 25 квадрата, средна част от по-голям двускатен покрив на стар блок, ремонта ще е само на моята част. Дървена конструкция с дъсчена обшивка върху която с вар са поставени керемиди. Височината при билото е към 4.5 метра, като за момента смятам да го оставя на пълната му височина (т.е. няма да се изправя отдолу с втори таван на по-малка височина).

Какво искам да направя: Да разкрия покрива, да изчистя варта и старите хартии и да подменя 1-2 поизгнили дъски/греди. Да обработя дървената конструкция с подходящ импрегнатор. След това, в зависимост от финансите или нови керемиди, или изчистване и пренареждане на старите. Топлоизолация (каменна вата) и гипсокартон отвътре. Стаята ще се обитава активно, като на следващ етап може да се изградят кухня и баня за да се оформи студио.


Въпросите ми са свързани с вентилацията и пароизолацията на покрива, за да се избегнат проблеми с влага и конденз впоследствие. Всичкото проучване и четене кристализира в четири варианта:

Вариант 1: Майстора ми предлага да заменим дъските с ОСБ3, върху което да сложим битумна изолация и отгоре керемидите на двойна скара. Това добър вариант ли е? При такава структура има ли нужда от пространство за вентилация (с нужните отвори) между ОСБ-то и ватата, покрита с паропропускливо фолио?

: С вентилирано пространство
(керемиди / скара / битум / ОСБ / вентилирано пространство в междуребрието / паропропускливо фолио / каменна вата / паронепропускливо фолио / гипсокартон)

: Ватата да е плътно до ОСБ-то, а откъм стаята да е запечатана с паронепропускливо фолио (каширана), т.е. при идеално изпъление конструкцията и ватата да са херметически затворени.
(керемиди / скара / битум / ОСБ / каменна вата в междуребрието / паронепропускливо фолио / гипсокартон).

Вариант 2: Да оставя дъсчената обшивка (която е в прилично състояние), върху която да сложа паропропускливо фолио и керемидите.

2A: При такъв случай отпада ли нуждата за допълнителни вентилационни отвори? Дъските не са плътно наредени, а имат по 1-2 см пролуки, които могат да осигурят движение на пари от изолацията през фолиото.
(керемиди / скара / паропропускливо фолио / дъски / каменна вата в междуребрието / паронепропускливо фолио / гипсокартон)

: Или все пак е добре да има пространство и отвори за вентилация?
(керемиди / скара / паропропускливо фолио / дъски / вентилирано пространство в междуребрието / паропропускливо фолио / каменна вата / паронепропускливо фолио / гипсокартон)


В единия край височината ми е малка, и бих предпочел да не свалям още нивото с пролука за вентилация. Tова също така усложнява и оскъпява конструкцията и внася допълнителни елементи. Поради това финансово и логистично клоня към вариант 2А. От друга страна, вариант 1А изглежда като по-стабилно и дълготрайно решение, но нямам нужния опит за да преценя това, поради което пускам и тази тема. С удоволствие бих избрал по-простата конструкция (1Б) но не и за сметка на дълготрайност или риск от проблеми впоследствие.

Всякакви предложения и коментари са добре дошли.

Благодаря предварително!
Последна промяна от IvelinM на вт юни 26, 2012 11:49 pm, променено общо 1 път.
PIP - майстор
Според мен вариантите с битум и осб са не само са по-скъпи, но и колкото ненужни, толкова и грешни. Битума и осб-то нямат място при вентилираната скара и керемиди.
Ако ребрата и дървената обшивка са здрави (ако някъде има проблемни се сменят) въху обшивката полагате качествено дишащо фолио върху него надлъжни на ребрата летви 3.5-5х5см и на тях напречни 2.5-3х4см летви за керемидите. Това, че има луфтове между ламперията е дори предимство, така че ватата може да се сложи плътно към нея. Дали ще има контра летви за напречна на ребрата изолация (ще е по-лесно да изправите тавана за гк) и парозащита е ваш избор. По принцип се препоръчва парозащита, но аз лично не съм фен на парниковия ефект, който се получава.
След като ще се прави реконструкция само на средната част на склона на покрива се убедете, че преходите/наставките при разликите в нивата след двойната скара са изпълнени както трябва.
IvelinM - помощник
Благодаря за отговора PIP, и аз все повече към този вариант клоня, най-логичен ми изглежда. Също така за парозащитата отдолу, мислех си за междинен вариант - да поставя от същото паропропускливо фолио което ще сложа под керемидите. Това би ограничило дишането, но без напълно да го спира (а и ролките са по 75 квадрата, така или иначе ще ми остане доста). Какво мислиш?
Tsilkov - майстор
То първия вариант дето го предлага майстора така затапваш покрива ,че влезне ли пара отвътре няма излизане.Категорично прави втория вариант като отдолу под ватата преди картона плътно с пароизолационно фолио.
PIP - майстор
IvelinM написа:
Благодаря за отговора PIP, и аз все повече към този вариант клоня, най-логичен ми изглежда. Също така за парозащитата отдолу, мислех си за междинен вариант - да поставя от същото паропропускливо фолио което ще сложа под керемидите. Това би ограничило дишането, но без напълно да го спира (а и ролките са по 75 квадрата, така или иначе ще ми остане доста). Какво мислиш?
Покривната дишаща мембрана не виждам каква работа може да свърши като парозащита, а като се има предвид, че е 250лв 75м2 по-добре продай това което ти остане, ако можеш. Това че аз не харесвам паробариерата не значи, че е правилния подход, така че ако искаш да сложиш такава по-добре алуминиево фолио или найлон за най-евтино. Стигни до него и тогава го мисли :)
Tsilkov - майстор
PIP написа:
Покривната дишаща мембрана не виждам каква работа може да свърши като парозащита,
Тя целта и е да пропуска парата ,а не да защитава от нея :idea: .Идеята и е да не пропуска капки конденз от покрива ,но същевремнно да не спира парата идваща отвътре ,защото ако я спре тя остава във ватата става на конденз и "убива" топлоизолационните и качества.
IvelinM - помощник
Да, ясни са ми свойствата и целта на паропропускливото фолио. Едва ли обаче е толкова "дишащо", че парите да преминават толкова свободно, все едно го няма, и то си има дебит, ако можем така да го наречем. Затова разсъждавам дали е възможно да се използва като среден вариант между пълно запечатване и никаква парозащита, по-скоро теоритично. По-скоро първо ще се опитам да си намеря по-малко количество (ок. 30кв.м.), или ако купя голяма ролка после ще продам остатъка, отколкото да си правя експерименти. Но наистина, до там да я докарам.. :)
PIP - майстор
Tsilkov написа:
PIP написа:
Покривната дишаща мембрана не виждам каква работа може да свърши като парозащита,
Тя целта и е да пропуска парата ,а не да защитава от нея :idea: .Идеята и е да не пропуска капки конденз от покрива ,но същевремнно да не спира парата идваща отвътре ,защото ако я спре тя остава във ватата става на конденз и "убива" топлоизолационните и качества.


нещо не внимаваш в час ми се струва :razz: става дума за оставащата и от покрива дишаща мембрана за пароизолация между гк и изолацията :)
Tsilkov - майстор
Дам - не внимавам хич :axe: .Ама и IvelinM е задал един въпрос дето съзнанието ми само го е отхвърлило и е дало "аутокорект" :lol:
IvelinM - помощник
Да докладвам каква я свърших:

В крайна сметка избрах вариант 2А и смятам че не сбърках, времето ще покаже. Разкрихме целия покрив, и голяма част от дървенията се оказа за смяна, въпреки че отдолу изглеждаше добре. Бяха сменени повечето носещи греди и около 80% от дъсчената обшивка. Върху нея паропропускливо фолио на Ондулин, двойна скара и старите керемиди (няма пари за нови на този етап, по-нататък може да се сменят сравнително лесно).

Тема "Още една тема за таванска стая" | Включи се в дискусията:


Сподели форума:

Бъди информиран. Следвай "Направи сам" във Facebook:

Намери изпълнител и вдъхновения за дома. Следвай MaistorPlus във Facebook: