• 1
  • 54
  • 55
  • 56
  • 57
  • 58
  • 66
Най - вълнуващия въпрос зимно време.
Прав си Краси, но и двете ЦП(има една само за бойлера) са на топлата вода. Така са ги монтирали специалистите от Геоток. Може би защото входящата и изходящата вода в топлия кръг се различават с 10*(38*- 48*)а в някой моменти почти се изравняват.
До тук добре ама другото не го разбирам.
- Оразмеряването и настройките са такива каквито са ги направили от фирмата. Какво може да се оптимизира там? Програматора ми се видя доста сложен и не съм го пипал.
- Хидрофора подържа налягането в системата и играе роля на сондажна помпа. Свързан е и с водопровода на къщата и когато спре градската вода ми захранва цялата къща от сондажа. Каква друга сондажна помпа да сложа? Вода имам много и е на 3 метра дълбочина. Тук в моя квартал сондите ги набиваме с чука, без да дупчим.
- А това Pico, какво е? Освен, че мери температури, дебит и т.н. за какво служи? Mоже ли по подробно или да посочите къде да прочета.
stelaartoa - специалист
Краси...За голямо съжаление ще кажа,че не си прав,как нямало по-икономично отопление от ТП вода/вода. И ще съм максимално ясен в обосновката си - все още ( поне Геоток,за които иде реч) се ползват старомодни конвенционални евтини компресори с КОП около 2,5. Каквато и вода да ми извадиш от сондажа,КОП си е КОП и няма как да го заобиколиш. Технологичното ниво във въздушните ТП е на светлинни години напред - инверторни компресори,ЕТРВта,датчици и т.н,водещи до КОП около 4,0. Освен това на първия кръг на вода/вода се ползват кожухотръбни ттоплообменници с доста по-нисък КПД от пластинчатите при въздух/вода.
Така че на теория може да е както казваш,но на практика се оказва друго. Аз лично съм изхвърлил ( по искане на клиента,разбира се ) една ТП Геоток баш такава вода/вода,15 или 16 Квт беше,и съм я заменил с въздух/вода с няколко инверторни агрегата Дайкин. Разликата в консумацията е двойна според клиента...
П.П - не знам защо,но консумацията на сондажните помпи никой производител на ТП вода/вода не я включва в разходите,а една проста сметка показва,че ако помпата е 500 Вт,това си е около 50-60 лв на месец.
a_stoev - майстор
Така, малко по малко ще се стигне до логичния извод че по-добро и евтино от купешкото няма...
Друго си е когато ползваш изделието за това за което е проектирано и оптимизирано.
stelaartoa - специалист
:)
Няма такова нещо...!!!
Изобщо не съм казвал това,което твърдиш ти. Аз ползвам стандартни инверторни агрегати на Дайкин от климатик,примерно сериите FTX , FTXS , и ги ПРЕПРАВЯМ да работят като ТП Въздух-Вода.Наблюденията са върху такива системи,а не купешки. И да знаеш,че купешко НЕ ОЗНАЧАВА НИКОГА по-добро и по-евтино. Готов съм да се обзалагам !
2v6 - майстор
NESTI написа:
Здравейте майстори, консултанти и консултиращи се , като мен.
За първи път пиша в този форум, но отдавна чета вашите мнения и споделен опит. И аз като много от вас исках да оптимизирам разходите си и с тази идея преди 4 години инвестирах доста парички в земносвързана термопомпа ГЕОТОК(дайкин)15WW/380V, барабар с цялостна конвекторна(7 конвектора) система за отопление/охлаждане + топла вода.
Да де, но очакваните от мен драстично намалени сметки за ток, така и не се получиха. Зимните сметки набъбнаха на 500-600 лева( с ТП) а летните – 120-170 лева(без ТП, но с постоянно включен бойлер+климатик в най-горещото време).
Като направя елементарните сметки с консумацията на електроутедите използвани обичайно в бита, излиза, че най-голям разход ми правят термопомпата(около3kW/h) и бойлера.
Та, първият ми въпрос към вас е:
Това нормално ли е, при положение, че къщата в която живея е изцяло санирана, със сменени дограми, окачени тавани (т.е. намален обем), всички крушки са енергоспестяващи, домакинските уреди са клас А, А+ и така нататък......?
Втори въпрос:
Изображение
Възможна и правилна ли е тази измислена от мен схема и до колко включването на слънчев колектор+ бойлер 1 и камината с водна риза ще намалят разходите ми за отопление и топла вода?
Извинявам се за дългия пост, но обещавам за в бъдеще да съм кратък и конкретен.
П.П. Квадратчето след хидрофора, трябва да е някакъв смесител(за който разчитам да ми помогнете) и чрез който се надявам да повиша температурата на входящата вода в изпарителя на ТП с няколко градуса.
В сравнение с какво са ти набъбнали сметките?

Според мен е по-правилна следната схема:
Прикачен файл:
5196725o.jpg
5196725o.jpg (83.41 KиБ) Видяна 6297 пъти
1. Няма смисъл да ползваш слънчевия бойлер за подгряване на водата преди да отиде в термопомпата. По твоята схема за да стигне топлината от слънчевия бойлер до конвекторите трябва да мине през няколко топлообмена плюс необходимия ток за термопомпата - вкрайна сметка ще получиш топлина, но с допълнителен разход на ток. Топлината от слънчевия панел така или иначе ако е повече ще достигне до бойлер 2 без допълнителен разход на ток и оттам пак ще ти грее конвекторите.

2. Камината не е добре да е след конвектор. За нормалната работа на всеки котел (или камина) на дърва е необходимо температурата на водата на вход да е не по-малка от 45 °С (някои препоръчват дори 60!) на вход. Ако направиш преработената схема при работа на камината термопомпата автоматично ще изключи компресора и слагаш колкото дърва можеш :) . Когато камината изстине термопомпата автоматично ще започне да подгрява, а трипътния термостатичен смесителен вентил на вход на камината ще я байпасира за да не се губи топлина (ще излита през комина).

На бойлер 1 можеш да сложиш и 2, и 20 панела - зависи каква ще е минималната ежедневна консумация на топла вода през лятото.
edmondo - напреднал
На мен схемата като цяло ми се вижда объркана. :? Трябва повечко да се задълбоча, но все пак ми се струва скъпа като цялостно изпълнение а ефекта не е кой знае какъв.
Първо защо искаш да връзваш толкова енергийни източници, които по тази схема както ти предложи колегата ако няма някой друг трипътен вентил ще е пълна боза.
Второ имай предвид, че е подобре да разделиш кръговете на термопомпата, камината и соларите чрез топлообменници. Причината например, че флуида има различна скорост с която да преминава през топлообменика. Например на термопомпата топлообмеика е изчислен да затопля или отнема делта T от флуида, но само ако той преминава с определена скорост. А за камината не от такова значение скоростта. Същото важи и за соларната система.
Трето по схемата няма никава регулираща арматура която да регулира по някакъв начин отделните кръгове. В практитка обикновенно котлите подпомагат термопомпите в лукавите зими, но в никакъв случай не работят в паралел. По-скоро котлите се връзват последователно, което пък има друг недостатък. ДА СЕ ИМА В ПРЕДВИД НИКОГА НЕ СЕ ПОЛЗВА КАМИНА ИЛИ КОТЕЛ КОЙТО Е С ТРУДНО РЕГУЛИРУЕМ ГОРИВЕН ПРОЦЕС.
Мен ако ме питаш си направи енергиен баланс на системата както пише по книгите и каталозите на производителите, а не толкова свободни съчинения. Не забравяй че лятото системата ти работи в обратен режим как ще изолираш камината от студената вода.

Сега поразгледах схемата и редакциите й. Ако все още подлежи на коментар бих добавил следната идея:
/Ще я описвам, че с мауспада на лаптопа ми е противно да чертая./
Първо в удобно помещение си правиш един сериозен колектор. Казвам сериозен защото ще се наложи да го прави заварчик от черна тръба, а пък ще играе ролята и на буферен съд . На него слагаш всичките си енергоизточници - камина и термпомпа, включително и щранга с конвекторите. На подаващата тръба слагаш по едни двупътен вентил, който да отваря или затваря по температура на връщащата тръба, danffos имат сравнително евтини такива. Соларния панел можеш също да го вържеш към този колктор, но ще трябва да сложиш трипътен вентил така, че да байпасира между бойлерите или колектора.
Логита тук е че ползваш общия колектор като акумолатор на топлоносителя, както и като контролна точка кое да включва когато недостига топлина.
Основния ти източник ще камината. Тя вари го, печи го си е запалена и гори. Дава топлина излива я в колектора конвекторите смучат ама тя не достига щото връщащия колектор седи на около 30 гадуса. Отваря подаващия кръг към соларната система, тя почва да налива някаква температура, но пак да кажем десетина градуса не стигат. Тогава като последна реакция се вкючва помпата, която дообагатява температурата и когато влезе в разумни граници, ще се наложи да дорегулираш само чрез соларния панел.
Забележи, че тук обаче ще ти се наложи да сложиш едно контролерче, което да регулира хистерезис отделните източници и кога кой да пуска. Малко по-икономично и по-логично ще са впрегнат енергоизточниците.
Не знам колко ясно стана схемата от писаниците ми, но ще драсна я когато се прибера от ранчото. :partyman: Наздраве на всички виладжии
Здарвейте!
Не зная дали може да питам тук ,но реших да си направя термопомпа вода-вода и нещо забоксувах.Изкопах геран,разглобих стар климатик хайер 24-ка от който взех компресора,купих си 2бр. топлообменици фреон-вода,пресостат за ниско и високо налягане,термометри и други дреболии необходими за защити и свързване паралелно на съществуващо газово отопление.Извиках хладилен техник.Заварихме тръбите ,като не използвахме ТРВ ,а капилярката от климатика.Пуснахме водата от герана да циркулира през топлообменника ,напълнихме системата с някакво количество фреон и стратирахме.В началото компресора работеше тихо,но след минути става доста шумен.Температурата на изхода на компресора се повишава до 80-90 градуса и самия компресор след около 15 мин. работа се изключва поради прегряване.
Имам няколко въпроса ,и ще съм благодарен ,ако някой подскаже нещо.Не съм се занимавал никога с климатична или хладилна техника.Просто прочетох за термопомпи,хареса ми и реших да се пробвам да я направя,защото цените на предлаганите са доста високи.
Когато разглобих климатика изхвърлих всичко ненужно ,а се оказа ,че на корпусигурно а пишело колко фреон да се зареди.Въпросът ми е: Може ли според компресора(mitsubishi PH39VTKT 56-61A,AP 28,SP 84) и модела топлообменници(площ 1,38 кв.м.) да се изчисли необходимото количество фреон?
Необходимо ли е задължително да се направи с ТРВ и каква дюза трябва да се сложи,както и нужно ли е тръбния път да е по-дълъг.
Сигурно въпросите ми са елементарни,но четох мнения из форуми и никъде не видях нещо ,което да ми помогне.Някои се притесняват да не им се вземе "хляба" други те пращат на "училище" 5 години,ако може някой да помогне ,ако ли не благодаря на всички.
Качвам и една снимка да е види за какво става на въпрос горе-долу.
ivan_v - специалист
bplazarov написа:
Здарвейте!
Не зная дали може да питам тук ,но...
Да започна с това,че и аз не съм специалист и е възможно да греша някъде.
Прегряването се случва защото капилярката е оразмерена да работи при изпарение предизвикано от околен въздух с температура около и малко под 0гр. Сондажните води са доста по-топли и фабричната капилярка е дълга за такъв режим. При повечето ( може и при всички да е така) климатици с капилярки , тя се състои от два участъка и чек вентил. В режим отопление фреона минава последователно през двете ( например сумарна дължина 1 метър). В режим охлаждане единия участъл се шунтира от чек вентила и фреона преминава само през единия участък ( например 0,5 метра), което означава по-голяма пропускливост, което пък води до по-малка температура на фреоновите пари след компресора. Ако не си махнал 4-пътния вентил опитай да реверсираш фреона ( изпарителя и кондензатора ще се разменят). Ако си го махнал препоръчвам да скъсиш капилярката на половина.
Относно фреона- ако ти е известен вътрешния обем на ТО-те може да направиш приблизителни изчисления за вътрешния обем на фабричните ТО ( измерваш дължината, диаметъра на тръбите...) и да прецениш колко процента вместимостта на новите ТО се различава от тази на фабричните. След това може да прецениш колко повече или по-малко фреона да заредиш. 24-ка би трябвао да събира около 2кг фреон ( ако е R-22 може би малко повече).
viewtopic.php?f=10&t=35734
2v6 - майстор
bplazarov написа:
Здарвейте!
Не зная дали може да питам тук ,но реших да си направя термопомпа вода-вода и нещо забоксувах.Изкопах геран,разглобих стар климатик хайер 24-ка от който взех компресора,купих си 2бр. топлообменици фреон-вода,пресостат за ниско и високо налягане,термометри и други дреболии необходими за защити и свързване паралелно на съществуващо газово отопление.Извиках хладилен техник.Заварихме тръбите ,като не използвахме ТРВ ,а капилярката от климатика.Пуснахме водата от герана да циркулира през топлообменника ,напълнихме системата с някакво количество фреон и стратирахме.В началото компресора работеше тихо,но след минути става доста шумен.Температурата на изхода на компресора се повишава до 80-90 градуса и самия компресор след около 15 мин. работа се изключва поради прегряване.
Имам няколко въпроса ,и ще съм благодарен ,ако някой подскаже нещо.Не съм се занимавал никога с климатична или хладилна техника.Просто прочетох за термопомпи,хареса ми и реших да се пробвам да я направя,защото цените на предлаганите са доста високи.
Когато разглобих климатика изхвърлих всичко ненужно ,а се оказа ,че на корпусигурно а пишело колко фреон да се зареди.Въпросът ми е: Може ли според компресора(mitsubishi PH39VTKT 56-61A,AP 28,SP 84) и модела топлообменници(площ 1,38 кв.м.) да се изчисли необходимото количество фреон?
Необходимо ли е задължително да се направи с ТРВ и каква дюза трябва да се сложи,както и нужно ли е тръбния път да е по-дълъг.
Сигурно въпросите ми са елементарни,но четох мнения из форуми и никъде не видях нещо ,което да ми помогне.Някои се притесняват да не им се вземе "хляба" други те пращат на "училище" 5 години,ако може някой да помогне ,ако ли не благодаря на всички.
Качвам и една снимка да е види за какво става на въпрос горе-долу.
На моята термопомпа също съм оставил оригиналната капилярка (всъщност не съм променял нищо по външното тяло защото термопомпата е въздух-вода).
Работи и при 15 градуса външна температура, но загрява доста бързо водата, вдига налягане и температура на изход на компресора. Не съм чакал да прегрее компресора. Изключва се автоматично при достигане на ток 6 A (компресора е трифазен, 36kBtu).

Какви са температурите на вътрешния ти топлообменник след 5-10 минути работа?
baretata_7_62 - специалист
Здравейте, интересува ме колко са ефективни термопомпите и за колко време високата им цена се изплаща. Искам да ги съпоставя с цените и ефективността на газовите котли и тяхната консумация. За да разбера кой от двата варянта е по удачен. Колко пари средно ще ми струва най ефективната ТП със сондажа и инсталацията общо и каква е нейната ефективност? Като се има впредвит че годишната ми консумация за отопление са 15 кубика дърва и 1200kW за топла вода, жилище около 100м2.
  • 1
  • 54
  • 55
  • 56
  • 57
  • 58
  • 66

Тема "Термопомпи-консултации" | Включи се в дискусията:


Сподели форума:

Бъди информиран. Следвай "Направи сам" във Facebook:

Намери изпълнител и вдъхновения за дома. Следвай MaistorPlus във Facebook: