Най - вълнуващия въпрос зимно време.
2v6 - майстор
Andri01 написа:
Забелязах нещо интересно при работа на слънчевия колектор за БГВ в тези студени дни. Преди час-към 15ч. днес температурата на колектора беше към 47гр.,на бойлера към 41гр. и помпата въртеше. Сега видях,че горе е 37,5 ,а на бойлера-34,5 и помпата върти. Тя трябва да спре при разлика от 2гр.Получава се нещо неприятно-колектора започва да си намалява температурата/слънцето намалява/ ,помпата не спира,защото разликата е повече от 2гр. и така топлината отива на горе и...топли колектора. Датчика на бойлера е на изходящата тръба на серпентината/ няма гнездо специално за датчика за монтаж/. Бях го сложил на входа на серпентината ,но го свалих с цел да достигна по-бързо тези 2градуса на изключване.Някой сблъсквал ли си е с подобен проблем?
Нещо или датчиците ти не мерят вярно или монтажа им е неправилен (което пак води до неправилно мерене).

Долния датчик се монтира на изхода на серпентината :!: :idea: :!:

Когато температурата на водата на изход от серпентината (същата която след това влиза в колектора горе) е по-висока с разлика 2 градуса от температурата на колектора при работеща помпа има охлаждане на бойлера само ако загубата на топлина от колектора до входа на бойлера е повече от същите 2 градуса :idea:

По-просто обяснено при работа на помпата бойлера се охлажда от колектора само ако температурата на вход на серпентината е по-ниска от температурата на изход.

Ако датчиците ти мерят точно и се охлажда бойлера при студено време то имаш загуба по-пътя от колектора до бойлера повече от тези два градуса зададени за спиране на помпата.

Преди входа на серпентината имаш и буферен съд - той как е изолиран?
Каква е тръбата от колектора до буферния съд?
Andri01 - майстор
Датчика е на изходящата тръба-долу,имам "допълнителен съд" изолиран с 5см. мин.вата ,не буферен/с-та е Drain Back/,тръбите са изолирани всички.Вдигнах настройките на включване и изключване на помпата и предполагам ще се реши въпроса.
2v6 - майстор
Andri01 написа:
Датчика е на изходящата тръба-долу,имам "допълнителен съд" изолиран с 5см. мин.вата ,не буферен/с-та е Drain Back/,тръбите са изолирани всички.Вдигнах настройките на включване и изключване на помпата и предполагам ще се реши въпроса.
Drain Back означава буквално обратно източване (дрениране), но ако не ти харесва българския си пиши на английски.
Няма значение каква ти е системата - термините са едни и същи. Сещаш се, че "допълнителен съд" нищо не означава. Както искаш го наричай, но това е съд в който се събира (буферира) източената от панела обратно вода, когато неработи помпата. Освен това същия съд при работа на помпата е запълнен с въздух и служи за топлинно разширение на водата в системата. Затова може да се нарече и "разширителен съд" :wink:

С вдигането на разликата за спиране на помпата може да се коригира именно неправилното мерене на температурата. Казваш, че е на изходящата тръба - това води до две лоши последствия:
1. Когато помпата неработи, там температурата е доста по-ниска от тази в бойлера. Това води до включване на помпата, когато панела не е достатъчно загрял.
2. Когато помпата работи, температурата която се мери при този начин на монтаж също е по-ниска от тази на изходящата от серпентината вода. Вследствие помпата изключва по-късно.

Поради тези причини работата на помпата в някои случаи извежда топлината от бойлера :idea:

Виж този "Solar technology technical guide" на този сайт:
http://viessmann.hit.bg/

На страница 8 е описана малко по-сложна система под налягане, но добре е илюстриран монтажа на датчика за бойлера:
Прикачен файл:
h.GIF
h.GIF (5.1 KиБ) Видяна 4655 пъти
Когато помпата неработи, температурата на датчика е практически равна на температурата на водата в бойлера. Така контролера няма да сбърка да тръгне, ако колектора не е достатъчно загрял.
Когато помпата работи, температурата на датчика е равна на температурата на водата излизаща от серпентината. Така контролера ще спре помпата, ако разликата вход-изход на серпентината е прекалено малка и водата в серпентината вече не носи топлина към бойлера.
Evgeniy - майстор
И при моя дрейнбек се получаваше нещо подобно, аз даже имам малко усложнение заради оставащите около 40 литра вода в колектора при източени тръби, така че нивото на водата вътре е различно при пълен панел и при празно...
Както и да е. Намери едно уредче с термодвойка и я залепи с алуминиево тиксо първо на входа, после на изхода. Така ще добиеш реална представа колко градуса се губят при трасето. Пример - горе показва 47, а на входа на серпентината е 44. Ако искаш 2 градуса разлика залагаш 2+3 загуби = 5...
Аз си поръчах от ибей един дистанционен инфрачервен термометър дето им викат "лазерни" за 13 долара за такива цели.

Иначе при мен дискотеката е пълна, защото остават около 40 литра горе на около 45 градуса че и повече по време на залеза, защото и бойлера се е постоплил до 42. И когато някой вземе душ в 21 часа... познай - помпата се включва и започва да източва акумулираната топлина в колектора по нощите... защото солара е с предимство, а с котела въртят през една и съща серпентина.
Andri01 - майстор
Евгени,при системата Drain Back няма начин да имаш вода в слънчевия колектор-нали и това и е целта ,я! Да се самоизточи колектора в допълнителния съд,който е под него,но над нивото на помпата при спиране на същата.
Evgeniy - майстор
Andri,
Тя моята система е полу-дрйнбек защото е с вакуумни тръби в които има вода и няма как да се източат. Не е плосък панел. Идеята е в захранващите тръби да няма вода, защото във вакуумните тръби замръзва на -40 и няма значение че там остава вода.
Ето тук има малко подробности за моя експеримент:
viewtopic.php?f=10&t=40334&start=20#p459542
Andri01 - майстор
Видях го Евгени - хитро си го измислил. Как е за сега-върши ли работа солара? При мене камината е вързана малко по друг начин: едно,че съм с два бойлера със серпентини и второ камината ми е със серпентина за загряване на водата,не с риза/моя разработка / 2v6 картинката за монтаж на изходящия датчик е интересна.Не бях виждал такъв начин на монтаж. Утре ще направя един такъв щуцер 3/4" с гнездо за датчик.
Evgeniy - майстор
Върши да, страхотна. Монтирах го малко над 60 гадуса и сега горе долу е перпендикулярно почти на слънцето. Разбира се когато го има. Успях да интегрирам парно, колектор с топлоносител вода, който да има предимства на вакуумен и да не се нуждае от поддръжка - също като класическите дреинбек системи. Има още неща да доизчистя, но като цяло оправда очакванията. В най късите дни на годината ми вдига с около 15 градуса средната температура на бойлера - от 30 до 45 и парното го достопля до 50.

Дай някаква схема на твоята инсталация, стана ми интересно такава необичайна комбинация.
saraneron - специалист
Евгени, къде си монрирал датчика на темпратурата на самия колектор ,ако може на ръка една скица, или по-пълно обяснение ,това е интересно!!!
Evgeniy - майстор
Аз нямах голям избор за сензора. Имаше два извода по 1/2 от двата долни края на колекторната тръба и го сложих откъм "топлия" край. като вдигнах ъгъла тези изводи дойдоха малко под ъгъл - ето как е сега - разрез поглед отстрани:
Прикачен файл:
Sunstar.JPG
Sunstar.JPG (36.58 KиБ) Видяна 4576 пъти
Заради разликата в нивата имам различни показания. Затова сложих по-дълга сонда и нагласих сензора на такова място в нея, че след 20 минути работа да показва с около 1 градус повече от температурата на топлата тръба близо до серпентината. Това ми дава правилно изключване, но забавя включването, защото сензора стърчи над водата при спряна помпа - "източено" положение.

Сега замислям да го преместя така, че да влезе в горния край на вакуумната тръба:
Прикачен файл:
Sunstar2.JPG
Sunstar2.JPG (39.19 KиБ) Видяна 4576 пъти
Не знам какъв ще е практическия ефект, може би ще отчита по-висока температура, защото има известно смесване на студена и топла вода...

Тема "Интересен проблем със слънчев колектор" | Включи се в дискусията:


Сподели форума:

Бъди информиран. Следвай "Направи сам" във Facebook:

Намери изпълнител и вдъхновения за дома. Следвай MaistorPlus във Facebook: