Всичко свързано с въздушния поток, който дишаме.
Здравейте! Най-сетне реших и аз да се включа в обмяна на мнения по тематика свързана с термопомпи. Видно от никнейма ми съм доста заинтересован от термопомпеното отопление. Нещо повече-за да обясня накратко защо задавам въпроса си, ще спомена следното: Преди няколко месеца купих конвенционален климатик "Мидея"18-ка, като реших да приложа на практика това което научих от споделени идеи и опит на хора, сами изработили ли си термопомпени бойлери или термопомпи. Та тъй като теоретично доста навлезнах в темата, но практически не съм правил нищо подобно, платих на фирма(известна на пазара на тези продукти у нас), за да ми монтира междинен топлообменник фреон-вода между компресора и четири пътния вентил. Така осъществих практически идеята да се ползва високата температура на фреона на изхода на компресора, като за управление на системата се ползва фабричната електроника, платки, сензори и т.н -цялото вътрешно тяло. Запазих го и го монтирах в една от стаите. Пуснах тръби до бойлера, като свързах по този начин топлообменника с един бойлер със серпентина(150литра) напълних в съотношение 50:50 системата с пропилен гликол и вода. Системата проработи от раз. Но аз мисля да я подобря, съобразно моите нужди и като коригирам това, което не ми върши работа, а именно: предвид, че междинния топлообменник използва едва 15-20 процента от общата мощност на климатика(по начина с междинен топлообменник се даде приоритет на отопление на стаята-85 проц. от произведената топлина отива там), се оказа, термопомпения бойлер си работи, но от 5,6 килвовата мощност в режим на отопление ползвам за затопляне на топлоносителя едва 5-600-700 вата(доказано!) и самото загляване на водата в бойлера реално отнема 10-тина часа. Това за мен и семейството ми е неприемливо бавен срок, тъй като имаме нужда от доста БГВ. Та след като по емпиричен път установих конкретните параметри, реших да преработя устройството. Идеята ми и е да свържа успоредно вътр.топлообменник фреон-въздух и пластинчатия топлообменник фреон- вода(но него вече след крановете). Накратко, искам да постигна три режима на работа-1.само вътрешното тяло на климатика;2.само пластинчатия топлообменник;3. двата заедно, като си поделят мощността. От хладилната техника е известно, че с магнет вентили може да се пренасочи фреона(практикува се при хладилник-фризерите с един комзпресор, където вентила насочва фреона ту към фризерната, ту към хладилната част). Въпросът ми е: Възможно ли е да се постигне това и какво управление може да се ползва? (Евтино и по простичко-фен съм на практични решения и не робувам на марки). Благодаря!
a_stoev - майстор
Почни от там, че ти трябва ново управление. Старата платка на вътрешното ще си работи за терморегулацията на помещението, но трябва нов свободно програмируем контролер за да може да си въведеш необходимите алгоритми.
Трябва да смениш сегашния топлобменник за БГВ с по голям - на 100% от мощността на вътрешното тяло.
Предлагам ти да опростиш заданието. Сега си разписал
три режима на работа-
1.само вътрешното тяло на климатика;
2.само пластинчатия топлообменник;
3. двата заедно, като си поделят мощността.
Не си уточнил в какви сезони е това. Поради това че ще се ползва за обитаемо и отоплявано жилище, ти предлагам следния вариант:
три режима на работа-
1.само вътрешното тяло на климатика в режим;
1.1 Отопление
1.2 Охлаждане
2.само пластинчатия топлообменник за болйлера за опление в преходни сезони при външна температура над 0*С, т.е. пролет и есен, без възможност за дефрост;
3. двата заедно, като при:
3.1 Отопление си поделят мощността.
3.2 Охлаждане се "възстановява" мощността.

Както ти е изградена системата с междинен кръг на антифриз няма нужда от магнитвентили. Ще управляваш консумираната мощност с вентилаторите на климатика и помпата на БГВ топлообменника.

Накратко логика на управление:
Платката на вътрешното ще се ползва. Даже и ще управлява частично. В чистите режими отопление и охлаждане ще си командва външното тяло през допълнителния контролер. Помпата на междиния кръг е спряна и не отива енергия към бойлера.
В режим 2 - вътрешното тяло е спряно, а допълнителния контролер командва външното в режим отопление. Помпата на водния кръг работи и грее бойлера. Вентилатора на вътрешното е спрян и не отдава енергия в стаята. Ако е необходим дефрост става с включен вентилатор на външното тяло и спрян компресор. Леда се топи от околния въздух.
Режим 3 -
3.1 При отопление вътрешното тяло работи и си отдава енергия. Помпата на водния кръг работи и също дърпа енергия. Приоритет на топлата вода че би трябвало по-лесно да се стигне задание и ще почне да си топли стаята. Като стопли водата помпата на водния кръг се спира и 100% от мощността отива в стаята. Преди това докато стопли тръбния сензор вътрешното тяло няма да върти вентилатора. Трябва да се провери каква е логиката на дефрост на платката, понякога когато дълго време не вдигне темпратура решава че е нужен дефрост, в същност бойлера е дърпал енергията. Ако искаш да дадеш приоритет на отоплението трябва да се вдигне налягането при което ще се пусне помпата на водния кръг.
3.2 При охлаждане вътрешното тяло работи и "дърпа" енергия от стаята. Вентилатора на външното се управлява съобразно високото налягане. Така докато не стопли бойлера няма да пусне вентилатора. Ако отнетата топлина в стаята не е достатъчна да стопли бойлера трябва да премине в режим 2.

Помпата на водния кръг трябва да се спира при ниско високо налягане за да не се нарушава работата на климатика.
Има и още съществени неуточнени моменти, като смяната на капилярката с ТРВ и други.
kuuuuuul - майстор
Имам проблем с Ардуиното,не иска да показва повече от 9 сензора,може ли някой да помогне?
Горните постове са важни, но не са за тази тема,вероятно новия колега още не знае как се отваря нова ,ако може модераторите да му помогнат. :partyman:
Отново здравейте на всички, които пишат в този форум. Дължа извинение, че пуснах въпрос, който май наистина може да сложи начало на нова тема, но когато го писах, реших, че има много сходни такива и може да досадя на някого. Поздравления на Kuuuuul,за това, че си е купил помпа по интернет (видях сайта ). Със здраве и безаварийно да се ползва помпата! Наистина е щекотлив въпроса с гаранционното обслужване, тъй като за стоки, закупени от съотв.интернет магазини(говоря за чужди), важи гаранция, но поне тези, които на мен са ми известни не плащат транспорт и доставка в случай на необходимост от гаранционен ремонт. Предвид тарифите, на доставчиците-рискът си е сериозен! Стискам палци всичко да е ОК дълги години!
Специални благодарности на a_stoev!!! Отговорът му ме окуражи много, защото общо взето отговаря 100 процента на моя въпрос и предлага сполучливи корекции на програмното задание. Така мисля. По отношение на вградения във външното тяло топлообменник(ТО). Ами пазарлъка беше, че следва да фирмата да монтира такъв, с мощност равна на топлинната мощност на климатика. По спецификация Мидеята 18-ка следва да отдава 19000BTU, или 5560 вата топлина при 7гр. Надявам се да не се наложи замяна на ТО, че са скъпички. По отношение на контролера. Да, съгласен съм, че следва да се подготви някъкъв свободно програмируем, допълнително от управлението във вътрешното тяло. Нали вече ще монтирам ТО след крановете на външното тяло-т.е ще се наложи да се контролира и неговата работа, отделно от управлението на вътрешното тяло. Всъщност, като се замисля-a_stoev е прав-мениджмънта на цялата система ще напомня мениджмънта на мултисплит система, но с някои разлики. А въпросът за замяната на капилярката с ТРВ виж ми е интересен-сигурно има причина, но според мен функцията им е сходна....може би прецизността при ТРВ е по-висока, не знам?
a_stoev - майстор
Капилярката е неуправляем елемент и работи при конкретен диапазон на темпераурите на вътрешното и външното тяло.

Топлообменика на бойлера трябва да е преди четирипътния вентил, а не след крановете за да може да топли и през лятото, като се използва отпадната топлина която иначе разсейваш в атмосферата.
Здравейте на всички участници, благодара на a_stoev и за втория му отговор, но имам и допълнително питане, породено от ето тази част от него, цитирам:"Топлообменика на бойлера трябва да е преди четирипътния вентил, а не след крановете за да може да топли и през лятото, като се използва отпадната топлина която иначе разсейваш в атмосферата." Поне теоретично(а видно от моя случай и практически)монтираният между компресора и четирипътния вентил междинен ТО извлича едва 15 проц. от общата топлина, подадена от компресора, чрез загретите до висока температура фреонови пари. Останалите ок.85 проц. примерно, се транспортират заедно с фреона до вътр.тяло. Така описват процеса спецовете, когато илюстрират функцията на междинния ТО и устройството на термопомпата с междинен ТО за БГВ. Това ме и накара да се замисля, че ако искам да запазя този вариант, но със ускоряване процеса на затопляне на вода, или трябва да заменя климатика с по-мощен-примерно 10-15кв., или да сменя-принципа, респ. да вържа ТО вече на крановете, успоредно на вътрешното тяло.(Защото мога да махна изобщо вътрешното тяло и да оставя само ТО-класическа термопомпа въздух-вода,но не точно това целя). Предполагам, че Вие имате предвид чрез известни корекции в досегашното свързване на ТО, да се осигури начин в случаите, описани при излагане на предложението Ви за изготвяне задание на доп. контролер, ТО да ползва както следва поне 50, или даже в случаите на работа през преходните сезони даже 100 проц.от цялата отоплителна мощност на климатика. Ако това е така, ще бъда задължен, ако изложите по-детайлно идеята си, за което предварително Ви благодаря!
a_stoev - майстор
На теория навсякъде където предлагат такъв топлобменик за утилизация на отпадна топлина като опция го дават в границите до 20%-25%. При тези агрегати няма някакво допълнително управление в този кръг фреон вода и управлението им е като на обикновен агрегат. Това е границата до която не са необходими някакви допълнителни мерки в управлението. За отбелазване е че повечето агрегати са с тандем компресори и реално при 1 работещ компресор топлобменника е на близо 50% от моментната мощност на агрегата. Аз ти предлагам да се монтира топлобменник на 100% от мощността и с управление на помпата да се регулира отнетата енергия. Не мога да гарантирам, но не очаквам да има проблем за работа на четирипътния вентил от това че след този топлобменник че ще има течен фреон. Важното е да има разлика между ниското и високото налягане за да сработи. Алтернативен вариант е 4 еднопътни магнит вентила. Това съм го виждал при големи агрегати.
Прикачам обяснение за подобна система, като при нея има 2 черипътни вентила за да се осигури едновременна работа във всичики режими при променлив товар. Ако искаш да си най близко до фабрично изделие което със сигурност работи добре, закачи топлобменник на пълна мощност с разклонение преди четирипътния вентил и второ разклонение на връща течност на течностния отделител. Няма смисъл от 2 четирипътни вентила. От там нататък трябва да се обмисли алгоритъма на допълнителния контролер.
Прикачен файл:
home GMV refrigerant diagram.rar
(605.92 KиБ) Свален 184 пъти
Ahmakov - специалист
За да заработи термопомпата, с ТО между четирипътен вентил и компресор, по гореописания начин, ще имате нужда от следното приспособление. Започнете първо с изработката му и като го направите, нещата с термопомпата ще потръгнат от самосебе си. Успех.

Прикачен файл

hohoho.JPG
hohoho.JPG (25.59 KиБ) Видяна 3654 пъти
a_stoev - майстор
Много ценен чертеж!!!.
Какви са ти съображенията, че няма да работи четирипътния? Налягане нали ще има?
Приемаш ли алтернативния вариант при който топлообменника за топла вода е вързан дирекно на високото, преди четирипътния и връща течноста след четирипътния вентил преди течностния отделител. Явява се успоредно на веригата четирипътен топлообменнк.

Тъй като наистина събуди основателни съмнения се хванах да извада фреонвата схема на агрегат със 100% използване на отпадната топлина:
http://www.airwell-group-literature-hub ... _W_5GB.pdf
страница 8
Малко е с гъза си начертана. И топлообменика е след четерипътния. Всъщност тоя агрегат е само за охлаждане на вода. Ще потърся и други схеми.
Последна промяна от a_stoev на вт яну 22, 2013 10:07 pm, променено общо 3 пъти.
Ahmakov - специалист
a_stoev написа:
Много ценен чертеж!!!.
Какви са ти съображенията, че няма да работи четирипътния? Налягане нали ще има?...Ще потърся и други схеми.
Няма смисъл да търсиш... Ще се опитам да ти го обясня с една по стара твоя картинка, но малко преработено.
На изхода на "бойлер" имаш 100% течен преохладен "фреон". Преминава през четирипътния и постъпва в "отопление". Циркулационната помпа е изключена, няма топлообмен на течния "фреон", но има пад на налягането, в следствие на което изпарението на фреона започва още там в ТО "отопление". Това води до намаляване на изходящата мощност на термопомпата. С колко? Ами зависи от големината на ТО, колкото по голям, толкова повече. Зависи и от "фреона". Ако е 407С, може да стигнат и до 40 - 50%. Затова и друг път съм казвал, че преоразмеряването на топлообменниците, не винаги е добре. Ако има 40 пластини, в 36 от тях "фреона" преминава от газ в течност и в 4 се преохлажда.
Тази схема изисква и "доливане" на "фреон", за да се осигури на входа на ТРВ или капилярката, да има течен преохладен "фреон", червеното на схемата. По интересно става когато, се наложи четирипътния вентил да превключи, ако успее. Всичкият течен "фреон", оцветено в червено, от ТРВ до четирипътния вентил, ще постъпи в компресора. Тогава става весело...
Отделно разгледай и картинката на четирипътника. Опитай се да проследиш как ще превключи, какво ще се случи, ако в него постъпва течен "фреон".
Дано си разбрал какво ти казвам, иначе без приспособлението, няма да можете да реализирате проекта...

Прикачен файл

as1.JPG
as1.JPG (35.94 KиБ) Видяна 3616 пъти

Прикачен файл

as2.JPG
as2.JPG (44.96 KиБ) Видяна 3616 пъти

Тема "Термо помпа" | Включи се в дискусията:


Сподели форума:

Бъди информиран. Следвай "Направи сам" във Facebook:

Намери изпълнител и вдъхновения за дома. Следвай MaistorPlus във Facebook: