Всичко свързано с тоците ми е слабост, опитайте се да ме затрудните.
PCL82 - майстор
По спомен на всеки 100м трябва да има повторно заземяване на нулата, както и при краищата и разклоненията от линията. Това е описано в Наредба 3. Така смъкваш потенциала на нулата на малки стъпки, вместо да се мъчиш да докараш всичко с крайния зазземител. Освен това през всеки заземител ще протича по-малък изравнителен ток и животът му трябва да е по-дълъг.

В земята не се допускат заровени проводници от алумуний. Може само желязо, мед, поцинкована стомана или неръждаема стомана или от специална сплав (ползват се за гръмоотводи). Ако над земята тръгнеш с шина, на 50см-1м над земята правиш връзка с кабелна обувка и нагоре до височина 2м проводникът се слага в предпазна тръба 1/2" прикрепена за стълба с монтажни ленти. А ако пуснеш шината над 2м ще си спестиш тръбата, но не и слентите с които трябва да прикрепиш шината за стълба. Ако пък тръгнеш с подгодящ проводник още от под земята, 50см под земята и първите 2м над земята слагаш в метална тръба. Сечението на заземителният проводник на трябва да е по-малко от 16мм2 мед.

Когато купуваш заземителните колове искай сертификат за дебелината на покритието и го сравни с предписаното в Наредба 3. Трябва да са горещо поциновани! Има много ментета! Ако искаш нещо по-трайно, което в дългосрочен план е по-евтино, сложи на някои места, и най-вече при теб в края кол от неръждавейка. Струва към 35лв за 1,5м срещу 20лв за поцинкован, който трае има няма 10г.
angel_ov - специалист
PCL82 написа:
По спомен на всеки 100м трябва да има повторно заземяване на нулата, както и при краищата и разклоненията от линията. Това е описано в Наредба 3. Така смъкваш потенциала на нулата на малки стъпки, вместо да се мъчиш да докараш всичко с крайния зазземител. Освен това през всеки заземител ще протича по-малък изравнителен ток и животът му трябва да е по-дълъг.

В земята не се допускат заровени проводници от алумуний. Може само желязо, мед, поцинкована стомана или неръждаема стомана или от специална сплав (ползват се за гръмоотводи). Ако над земята тръгнеш с шина, на 50см-1м над земята правиш връзка с кабелна обувка и нагоре до височина 2м проводникът се слага в предпазна тръба 1/2" прикрепена за стълба с монтажни ленти. А ако пуснеш шината над 2м ще си спестиш тръбата, но не и слентите с които трябва да прикрепиш шината за стълба. Ако пък тръгнеш с подгодящ проводник още от под земята, 50см под земята и първите 2м над земята слагаш в метална тръба. Сечението на заземителният проводник на трябва да е по-малко от 16мм2 мед.

Когато купуваш заземителните колове искай сертификат за дебелината на покритието и го сравни с предписаното в Наредба 3. Трябва да са горещо поциновани! Има много ментета! Ако искаш нещо по-трайно, което в дългосрочен план е по-евтино, сложи на някои места, и най-вече при теб в края кол от неръждавейка. Струва към 35лв за 1,5м срещу 20лв за поцинкован, който трае има няма 10г.
:partyman:
Днес подвързахме към трафа и таблото. Вече имам ток, кеф голям! В цивилизацията тока го имам за даденост (е естествено платена), а там и да искаш да си плащаш ток няма.
225V без товар това показа уреда.
Dzver - специалист
а с товар?
колове забива ли?
PCL82 - майстор
Сега като имаш ток и като свържеш заземителите, задължително извикай лаборатория да измери две неща: съпротивлението на заземителите и импеданса на линията. Второто при всички случаи.
Линията е дълга и трябва да се провери, че токът на късо съединение е достчтъчен, за да изключи предпазителите. Ако пък това ти се струва скъпо, може да е по евтино на абсолютно всички кръгове да имаш ДТЗ! Иначе рискуваш да нямаш защита и може да се запалиш, или да те тресне ток! Трябва да съобразиш също как е района с мълниите. Ако трасето е открито и на високо е опасно без заземители на често и е хубаво да сложиш аресторна защита в таблото.
angel_ov - специалист
Dzver написа:
а с товар?
колове забива ли?
Коловете сигурно ще са на по-късен етап. За сега тока ще е за осветление и инструменти. Дали е безопасно :? ? Днес не се сетих да мерна с товар. То само една потопяема помпа 1100 W. имах под ръка, поне кладенеца източих сигурно от 15-20г не е ползван. Другата съб. и неделя ще тествам.
angel_ov - специалист
PCL82 написа:
Сега като имаш ток и като свържеш заземителите, задължително извикай лаборатория да измери две неща: съпротивлението на заземителите и импеданса на линията. Второто при всички случаи.
Линията е дълга и трябва да се провери, че токът на късо съединение е достчтъчен, за да изключи предпазителите. Ако пък това ти се струва скъпо, може да е по евтино на абсолютно всички кръгове да имаш ДТЗ! Иначе рискуваш да нямаш защита и може да се запалиш, или да те тресне ток! Трябва да съобразиш също как е района с мълниите. Ако трасето е открито и на високо е опасно без заземители на често и е хубаво да сложиш аресторна защита в таблото.
Ако съм разбрал правилно за импеданса, ако окъси някой ел. уред бушона няма да падне т.е окъсявам контакта и кабелите светват. :?
PCL82 - майстор
angel_ov написа:
Ако съм разбрал правилно за импеданса, ако окъси някой ел. уред бушона няма да падне т.е окъсявам контакта и кабелите светват. :?
Правилно си разбрал.

И се сещам за думите: "Инженерът дръпна щалтера и токът потече бавно по жиците." Представяш ли си как жиците почват да цвърчат и да се топят, когато почнат да греят като скара.

При такова голямо разстояние и без заземители нулата вече няма да е с потенциала на земята, а ще е повдигната. Не занулявай, може да е опасно вече! При всички случаи сложи ДТЗ на всички кръгове. На първо време на всички контакти където включваш инструменти и уреди-там най често стават фалове. Сложи си едно земно при теб и карай по система на заземяване ТТ. Виж в нета какво означава това и ако не ти е ясно питай. Твойте уреди се заземяват към твой собствен заземител и нулата от мрежата не се закача към него. Нулата е заземена при трафопоста и където още е това тебе вече не те вълнува, ти си поддържаш само твоя частен заземител. Важно е, че някъде е заземена и ще може да задейства ДТЗ с ток 30мА.
angel_ov - специалист
Благодаря за поясненията!
angel_ov - специалист
Днес подсигурих 3 заземителни кола 7х7см. по 1.3 м.
Да повторим отначало.
Слизам на 30-40 см. надолу (харесал съм си едно сенчесто място на 7-8 метра от вилата предполагам, че почвата е с по-висока влажност), забивам коловете, заварявам шината, присъединявам кабела. До тук добре. Какво правя после при положение, че инсталацията е двужична?
1. Пускам 3 кабел навсякъде за ДТЗ (наново къртене и подмазване)
PCL82 написа:
Твойте уреди се заземяват към твой собствен заземител и нулата от мрежата не се закача към него. Нулата е заземена при трафопоста и където още е това тебе вече не те вълнува, ти си поддържаш само твоя частен заземител. Важно е, че някъде е заземена и ще може да задейства ДТЗ с ток 30мА.
2.Кабела15 м. отива до таблото във вилата и връзвам към 0.
3.От шината кабела по стълба и с присъединителна клема да го прихвана към 0 проводник влизащ във вилата.

Първото е най-правилно.
Нещо за останалите варианти?

Тема "Кънки монтьорски" | Включи се в дискусията:


Сподели форума:

Бъди информиран. Следвай "Направи сам" във Facebook:

Намери изпълнител и вдъхновения за дома. Следвай MaistorPlus във Facebook: