• 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8
Предимства, недостатъци, цени, материали, планове, пасивни къщи и т.н.
maimun - специалист
Е бива ли в целия форум да няма една тема за усвояване на стълбище - прегледах 33 страници с коментари и нищо :rolleyes:

Не знам... аз разбирам, че това решение може би е по-разумно в дългосрочен план, обаче на нас вътрешна стълба ни трябва готова преди да се нанесем (не ни се разнасят 7-килограмови котки нагоре-надолу).

Консултацията с конструктор толкова ли е страшна? Пари, време, документация - какво се иска? Някаква препоръка към кого да се обърнем?

Нямаме никакви строителни планове на къщата или каквато и да е било информация как е строена, дядото сам си я е правил.
jorkataG - специалист
Относно дупка в плочата за стълба. Трябва ви архитект конструктор който на место да огледа и да каже как, къде и дали може да се направи това което искате. Тук през форума е трудно да се каже така. А относно външното стълбище по добрият и лек като конструкция е варианта с дърво.
chapara - майстор
Информация за стълбите

Какво е важно да се знае при избора и направата на стълба?

Какво е стълбата? Не е ли своеобразен акцент в дома ни? Или е техническо съоръжение със собствен стил и облик? Как да разберем каква стълба най-добре би подхождала на дома, офиса или общественото място?
Тази незаменима помощ могат да ни окажат архитектите, дизайнерите, конструкторите и специализираните фирми.
На първо място важен е изборът на място. Поставена в коридора, тя носи своята практичност, а поставена във всекидневнаили шоурум изисква съответната стилистика и художествена линия.

На второ място от какво зависи размера и формата на стълбата.
От размера на отвора, височината на помещението и допълнителните индивидуални особености. Те определят разпределението на стълбата, тяхната посока и форма. За изчисление на ходовата линия се използва следната формула
2h + b = 62/64 cm

Важно условие при експлоатацията на стълбата e да се осигури безпрепятствено преминаване под ръба на отвора.
Всички тези фактори определят вида на стълбата - права, Гобразна, П-образна, дъговидна, вита или пачи крак със съответната носеща конструкция.

Третият фактор е избора на модел. Той се съобразява с общата визия на помещението, осветеността, цветовете, формите, личните предпочитания на клиента и не на последно място бюджета.

Компютрите дават голяма свобода и прецизност в изготвянето на проекта, а 3D визуализацията е практично помагало за придобиване на цялостната представа за стълбата.
Изборът на материали от неръждаема стомана и стъкло до ковано желязо и дърво и тяхното съчетание прави визията и формите неограничени...
Парапетите са специфична част от стълбата. От една страна те трябва да са сигурни, здрави и функционални, а от друга - естетични, леки и стилни, а това съчетание се постига трудно.
Задължително е да се спомене и облицоването на бетонни стълби, при което с подбор на подходящи материали се постига характерно излъчване на съответната среда. Гамата на използваните материали е богата - камък, дърво, фаянс, метал, стъкло и др.



Във всеки проект на къща са заложени мястото, размерите, видът и разпределението на функционална стълба, отговаряща на съответните стандарти.

Когато стълбата не е проектирана или изпълнена правилно и поради това тя е неудобна или неестетична, се търсят решения за конкретния проблем. При готов отвор за стълба в едно помещение не е добре да се търси ново място за отвор, което да отслаби носещата плоча. Когато се прави връзка с горен етаж на място, където по проект не е предвидена стълба, но в конкретния случай се налага да се позиционира именно там, се правят нужните проверки и изчисления за пробиване и заздравяване на отвор, както и за укрепване на съществуващите стени, плоча и конструкции.

От гледна точка на конструкцията стълбите биват два типа:
- -монолитни – излети от бетон и облицовани с камък, плочки, ламинат, паркет, масивно дърво и др., и
-самоносещи стълби.
За облицовката на стъпалата при монолитните стълби могат да се използват декоративни мазилки за челата, дърво, камък, плочки, стъкло, различни метали, МДФ с фурнир или боя, ламиниран или естествен паркет.
При втория вариант носещите конструкции могат да са от различни материали – от черна или неръждаема стомана, дърво, стъкло, месинг, алуминий, а стъпалата могат да са от рифелова ламарина, дърво, стъкло, камък, гумирани облицовъчни настилки и комбинирани.

Всеки един от материалите има своя специфика и уникални характеристики, а изборът на материал се определя от конкретната цел: камъкът е с голяма твърдост и неповторима визия, дървото осигурява топлина, металът създава характерен дизайн, а стъклото – изчистени линии.

Голямото разнообразие на материали допуска различни комбинации при изработката на стълбите. При бетонните стълби обикновено се практикува обличане с естествени каменни плочи, гранитогрес, теракота, ламинат, дърво и др. При самоносещите стълби конструкцията е от метал или дърво, а носимите части като стъпала и парапети са от метал, дърво, стъкло или камък. Не се изключват и нестандартни решения, например стъкленият парапет да функционира като носещ конструктивен елемент .

Водещи в здравината на носещите конструкции са бетонът, стоманата и дървото, а при стъпалата са камъкът, гранитогресът, металът, масивното дърво, стъклото. Най-разпространените комбинации са: бетон и камък, метал с каменни стъпала или масивно дърво. Много е важно дали стълбата е екстериорна или интериорна. Местоположението създава някои ограничения в използването на различните материали или налага по-различна обработка на черния метал и дървото, ако са екстериорни. Затова например неръждаемата стомана е чудесен материал за изпълнение на всякакви видове стълби, защото е устойчива на атмосферни влияния, много здрава и същевременно податлива на обработка. Една такава конструкция може да носи каменни, стъклени, дървени стъпала и да е както здрава и надеждна, така и красива.

Ако се налага изграждане на стълба в стара къща, където не е имало преди, трябва да се прецени конкретният случай. При старите къщи обикновено има два вида стълби: външни и вътрешни. При външните стълби, долепени до къщата или чардака, има доста решения – може да се изгради изцяло каменна, комбинирана с масивно дърво, метал, права, Г-образна или повита стълба. При вътрешните е по-деликатно, защото трябва да се съобразят следните дадености: размера на помещенията и вида на пода (тавана), който трябва да се пробие. В доста от случаите нивото, на което ще се прави отворът, не е отлята бетонна плоча, а е гредоред. Тогава или се изгражда права стълба между две надлъжни греди (ако позволява ширината и дължината на отвора), или се прекъсва някоя от носещите греди и конструктивно се укрепва отворът.

Всеки вид стълба има свои преимущества и недостатъци, но винаги една от тях е най-подходяща за конкретната ситуация. Най-удобната стълба е правата, но тя изисква много дълъг прав отвор (обикновено непостижим), следват Г- и П-образните решения. При тях се сменя посоката на ходовата линия и е добре обръщането да става чрез площадка В повечето случаи с цел пестене на пространство тези обръщания се постигат с ветрилообразни стъпала. Това на свой ред прави стълбата опасна за ходене, когато ходещият стъпва в тясната и плитка част на стъпалото. В този тип стълби се допускат и най-лошите грешки, а именно неправилното разпределяне на ветрилообразните стъпала спрямо ходовата линия на правите.

Друг вид стълби са изцяло витите, най-често около един централен пилон. Тяхното предимство е малкият отвор и специфичен дизайн, а недостатъците са по-голяма височина за преодоляване на стъпалата, евентуално появяване на световъртеж (при по-бързо слизане) и опасност от подхлъзване.

Пачи крак е най-опасната стълба заради своите разместени стъпала и голям наклон. Трябва да се внимава с кой крак къде се стъпва, но при професионално изпълнение тази стълба е незаменимо решение предвид малкия отвор, който е необходим за нейното изграждане. Вит пачи крак е най-опасната стълба и не е препоръчително да се изпълнява в къщата, но нужният отвор за нея е недостижим от никоя друга позиционирана стълба. На последно място са стълбите тип капандура или още спускаща се и разтягаща се стълба. Този тип стълби не са удобни, но се прибягва до тях, когато са единствено възможно решение, не се ползват често и трябва да се използват внимателно.

Стълбите с дървена облицовка и самоносещите дървени стълби изискват защитно покритие с цел предпазване на дървесината от различни вредители. Това става с различни продукти, основно лакове и масла. С течение на времето в зависимост от интензитета и начина на експлоатация покритията на стълбите се износват и следва да се опресняват. За да се удължи срокът на експлоатация, е нужно да се знае, че ходенето с обувки е нежелателно поради абразивните частици, останали по подметките, които драскат и нараняват повърхностния слой. Токовете на обувките също повреждат стъпалата. Почистването на стълбите с подходящи препарати значително помага за дългата им експлоатация, без да се налага освежаване или корекции.

Почти всички стъпала, независимо от вида на стълбата, са изключително равни и гладки, често и със заоблени предни ръбове. Това им качество ги прави по-лесни за поддръжка и особено красиви, но също така крие опасност от подхлъзване. За да се предотврати подобен инцидент както на обществени места, така и в домашни условия, се поставят различни видове абразивни ленти. Друго много практично решение са металните лайстни, предназначени за покриване на предния ръб на стъпалата. Те допълнително предпазват най-износващия се участък – предния ръб на стъпалото. Тяхното разнообразие дава възможност за стилова връзка с дизайна на стълбата и общия проект.

Друго покритие са пътеките или отделните ленти кече за всяко стъпало. При този способ хлъзгането става почти невъзможно. Те могат да са свалят, перат и отново да се поставят безпроблемно.

Изборът на типа стълба и материалите, от които тя ще се изгражда, предопределят нейната здравина и сигурност. По-голямо внимание изискват стълбите, изложени на атмосферни влияния, тъй като материалите корозират. За да се предпази металът от корозия, най-добрият начин е предварително да се обработи по съответния начин. Това е по-скъпо решение, но осигурява по-здрава основа и много по-дълъг експлоатационен период, без да се налага ново боядисване.

При поява на ръжда е необходимо навреме да се третират поразените участъци с нужните защитни продукти и да се предотврати корозията. При камъните и плочките не трябва да се допускат отворени фуги и пукнатини, защото проникналата в тях вода при отрицателни температури може да ги повреди или отлепи. Защитните продукти за дървените повърхности, които могат да защитят стълбата, нямат устойчивост на изтриване. За да се забележат промените, изделието трябва да се наблюдава и когато се появи проблем, да се отстрани навреме, преди да е станал по-сериозен. Тъй като защитните лакове са на различна основа, не може да се правят последващи покрития, преди да се почисти предходното покритие.

Винаги е добре да се потърси компетентно мнение за поддръжка и отстраняване на проблеми със стълбите. Така биха се спестили ред неприятности и нежелани последствия от дадено недомислено действие или бездействие.
m_markovski - специалист
Поздравления за темата!
Ще бъде интересен проект и със сигурност много вълнуващ за вас.
Имам няколко коментара, естествено всичко е и въпрос на средства и баланс с желанията

- относно стълбището - както се каза, прбиването на дупка в плочата ще иска становище от конструктор. Неудобството е, че губите вътрешна площ, стълбището е стане стръмно и потенциално опасно, а и ще си създадете проблеми като започнете да качвае мебели. Преди 25 години имахме подобна дилема на вилата - искахме по-тясно стълбище, за да не хабим място, но го направихме дървено трираменно с ширина 90см. И всеки път като качвам нещо по-обемисто се радвам, че го направихме точно така - за удобство. В заключение, защо не помислите да усвоите съществуващото външно стълбище - итонг или лека дървена конструкция с вата и картон?

- относно електроинсталацията - лампите може да мигат и поради ниско напрежение на уличния токов кръг, към който сте свързани. Случва се по селата, но ако си вземете по-маломощен бойлер, който работи цяла нощ, може и да спре да премигва. При всички случаи е по-добре ново табло, предпазители и повече токови кръгове.

Успех в начинанието!
maimun - специалист
Благодаря :)

Дори и да правим вътрешна стълба, външната ще си остане, така че проблем с мебелите едва ли ще има. Вярно, че кабинетът ще остане откъснат от нея, но все пак остава път през спалнята и балкона. Вратите там са тесни, но прозорците са достатъчно големи да минат мебели, от каквито ще има нужда в кабинета.

Единствената причина да се насочим към варианта с дупката е защото ни се вижда много по-бърз и по-евтин от другия.

Аз наистина не мога да си представя как би изглеждало това усвоено стълбище - като някакъв крив коридор, долепен до къщата :? Ако е от дърво си мисля, че ще изглежда като бунгало. Аз обожавам дърво, но някак си нямам усещането, че би се вързало с останалата част на фасадата, просто къщата не е от този тип. Ако е от итонг с мазилка - колко ще е широчината на стената? Стълбите са около 105 см. широки, няма ли да се стеснят прекалено? Ще трябват ли подпори? Покривът на този коридор какво ще представлява? Ако няма прозорци, ще е много тъмно (прегражда се и един прозорец от хола), но пък как биха се подредили те? Много въпроси, но човек като няма вътрешна представа за нещо...

Ето един приблизителен проект за стълбите, за да е по-удобно да се обсъжда:

Изображение

Нещо друго да питам. Както казах, къщата не е свързана с канализацията. Какво трябва да направим, за да се включим? Каналът минава по улицата, трябва да има разклонение към нас или трябва да се обърнем към ВиК-то да ни включат?
kolcho - специалист
Поздравления и от мен за придобивката!
Задачата е интересна, ето какво мога да предложа:
1.Както вече Ви посъветваха колеги тук - подмяната на Ел и ВиК инсталациите е абсолютно неминуема. Ако се опитате да спестите този разход, последиците могат да са катастрофални!
2. Никакви дупки за вътрешна стълба - покрай нея ще загубите поне 15% от полезната площ на дома, а неудобството да се катерите по стръмното съоръжение ще е за цял живот. Една лека конструкция, покриваща съществуващата външна стълба и проблемът се решава генерално /и за котките/.
3. За първия етаж предлагам следното:
- премахвате съществуващата баня в гаража и антрето и оформяте един нормален гараж. Нормалният гараж е благо за цял живот;
- в жилищната част - в С1 оформяте дневен кът, обединявате С2 и 3, където разполагате кухненски бокс + дискретен кът за хранене. В частта под покритото стълбище разполагате тоалетна с малка мивка, нищо повече на този етаж не ви трябва.
4. Втори етаж:
- местите вратата на С5 максимално вляво;
- в нишата, която се образува в частта към гаража на С4 оформяте баня/тоалетна с размери приблизително 2,37/1,80. Така банята ще е на мястото си - до спалните и няма да ви се налага да се разхождате половин час за един пиш до първия етаж;
- по външната стена на С4 между банята и съществуващите стълби към тавана можете да оформите един чудесен килер, който ще благославяте всеки божи ден!
Това е от мен!
Накрая, една изключително важна уговорка - всякакви местения на стени, врати и пр. архитектурни джаджи следва първо да проконсултирате НА МЯСТО със специалист, иначе - лощо :wink:
Успех в начинанието :)
maimun - специалист
Интересни идеи - ще ги обмислим :) Благодаря!
maimun - специалист
Някой има ли идея как се прави такъв плот, искам подобен за кухнята:

Изображение

Лята плоча от бетон, а отдолу краката се иззиждат с тухли?

Ето още вариации. Не съм сигурна, че технологията е една и съща обаче :?

Изображение

Изображение
maimun - специалист
Аха, четох я тази статия :) Добре е обяснено, но в нея плотът е предвиден да лежи върху шкаф. Тази циментова плоскост, дето е отдолу достатъчна ли ще е да го държи, ако е на крака? Чудех се и за крачката - дали трябва да се иззиждат или има друг вариант. Също и на втората снимка ми е интересно, ако се прави толкова дълбок, че да има и мивка дали има някаква разлика в технологията - там май по-скоро с изливане в някаква форма трябва да стане?

А примерно ако се вземе един готов кухненски шкаф (понеже имам наличен, който обаче е доста противен да се ползва както си е) и се ползва за рамка? Да се намаца с бетон-контакт и да се обмаже отгоре и отстрани? Дали ще стане?

Ето и тук има едни етажерчици: http://style-files.com/2011/07/29/a-lov ... ormentera/. Така като ги гледам колко са тънички стените, едва ли са зидани.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8

Тема "Селска къща - преустройство" | Включи се в дискусията:


Сподели форума:

Бъди информиран. Следвай "Направи сам" във Facebook:

Намери изпълнител и вдъхновения за дома. Следвай MaistorPlus във Facebook: