Всичко свързано с тоците ми е слабост, опитайте се да ме затрудните.
thinkpad - майстор
PCL82 написа:
В новото строителство обикновено за пералнята е предвиден отделен кръг.
...А можем и да сложим всеки контакт на отделен токов кръг. Така мислим в перспектива де.
...10kW печка въобще не й е мястото на монофазно захранване. Тези консуматори е хубаво да се включват на трифазно захранване. На някои места има пуснат трифазен ток специално за печка.
user001 - напреднал
Благодаря на всички за съветите. Понеже искам да намаля малко кръговете, че стават много, ако пусна отделни и за бойлера и за пералнята ще ви помоля за мнение и на следните варианти, кой е най-добър:

1. Бойлер / пералня, хладилник, микровълнова, аспиратор и няколко контакта над плота
2. Бойлер и хладилник / пералня, микровълнова, аспиратор и няколко контакта над плота
3. Бойлер и пералня / хладилник, микровълнова, аспиратор и няколко контакта над плота
4. Пералня и хладилник / бойлер, микровълнова, аспиратор и няколко контакта над плота

Сега успях да видя какво пише на пералнята - 1850 W 10A
За хладилника така и не намерих.
Микровълнова - 900 W / 1200 W грил (ползва се рядко, за по 1-2 мин)
Аспиратор - 350 W
Бойлер - 2000W (видях, че на Аристон има 1200W може и такъв, ако се налага....но май е по-добре да се има предвид 2000, че знае ли се след време).
Стиви - специалист
Прав си Тани, извинявам се на всеки който съм засегнал в мненията си!
Все пак това е техническа тема има точни и ясни отговори, които по никакъв начин не зависят от емоционалното състояние на участниците в темата. Съгласен съм с предложението ти, да се създадат теоретични теми в, които да се описват стъпките за практическо проектиране и изпълнение на ел. инсталации. С каквото мога ще помагам. Наистина се чудя, да се смея ли да плача ли, от текущото развитие по темата. Поне съм спокоен че някой го изпълни някои от съветите дадени тук , ще получи само скъпа и неработеща, но не и опасна електроинсталация :lol:

Ако вече имаше тема за избор на кабел, след поглеждането на тази таблица:
Прикачен файл:
Дължина кабели1.png
Сигурно нямаше да има предложения за магистрали и спусъци с абсурдни сечения!
dobcho_vn написа:
@Тани
Понеже се очаква този кабел да "носи" голям товар, от всички "спусъци", съответно ни трябва кабел с по-голямо допустимо токово натоварване.Затова.Нещо като каскадирането на предпазителите, е тука каскадираш кабелите.
Да носи, да носи, колко да носи? Ако погледнеш в таблицата, ще видиш че съм маркирал три реда, които описват твоите случаи.
Като се има на предвид, че максималния ток на който и да е от спусъците в първия случай, не може да надвиши 16А, то спокойно можеш да направиш и магистралата и спусъците със едно единствено сечение - 1,5mm² . Хайде за (не)малко запасяване, да препоръчаме 2,5mm², но 4mm² вече е прекалено!!!

За втория случай е същата работа по таблица е възможно 2,5mm² нека се презапасим с 4mm², но 6mm² :?

Ако с разликата от парите, които предлагаш да се хвърлят на вятъра си купиш малко повече кабел и някой друг допълнителен предпазител, за същата сума ще получиш една съвременна електроинсталация, която е защитена добре и в същото време може да поеме доста по-големи натоварвания, отколкото инсталация с малко кръгове и дебели кабели. На практика, това са почти всички консуматори в апартамента на автора на темата и ако таблото е далече от кухнята, то е много по-разумно да си сложи табло близо до консуматорите, и да прекара един единствен по-дебел кабел от главното табло, отколкото да прекарва няколко по-тънки кабели за всеки един кръг. Особено ако в момента инсталацията му е двупроводна, а иска да си прекара трипроводна с ДТЗ.

Печката може да работи и с предпазител 20А дори да ѝ включите всичко! Имайте на предвид, че котлоните работят на импулсен пинцип.
Тани написа:
А относно мощността на нагревателя сте в грешка, ако си мислите, че колкото е по-икономична пералнята (или въобще уреда) то е толкова по-маломощен! По принцип по-икономичните уреди са по-мощни!
По същия начин става и с котлоните - по-икономични са, защото са по-мощни. Загряват съда, заедно със съдържанието му за кратко време на пълна мощност, а след това се преминава на импулсен режим и въпреки, че мощността на котлона остава същата, то енергията драстично намалява.
При пералните, колкото е по-мощен нагревателя, толкова по-бързо ще загрее водата в барабана, който няма никаква топлоизолация и има големи топлинни загуби. На практика, колкото е по-мощен нагревателя, при еднакви други условия, толкова е по-икономична пералнята.

Имайки това на предвид, е добре да се предвидят повече кръгове, на места, които предполагат бъдещи нови придобивки - съдомиялна, сушилна и подобни. Добра идея е, за инсталацията да се ползват тръби или гофрета. Това позволява доста по-голяма гъвкавост за в бъдеще. Може да си направиш инсталацията от двупроводна в трипроводна, за няколко часа без да се налага къртене, Може да си смениш кабела с по-дебел за някой кръг ако се налага или направо да си прекараш допълнителен кръг до произволен контакт. За целта ползват малко по-големи гофрета от необходимото на този етап. Надявам се да са се изяснили някои неща и на автора, а и на останалите. Ако има още нещо неясно - питайте.

ПП Снощи пак имаше някакви проблеми и сега само копирам какво съм писал снощи.
user001 е писал след мен. Ще му кажа само, че правилно, лесно и евтино почти никога не се намират в едно от възможните решения. Нека си избере едно от трите и да сподели решението си, а чак тогава да търсим варианти! Може да се окаже , че за неговия случай, колегите са дали по-подходящите решения! Най евтино и лесно е всичко на един кръг. Давам гаранция, че всички уреди ще работят.
hidrazin - майстор
Ба си и кухнята, ба си и чудото! :shock:
Ако вече имаше тема за избор на кабел, след поглеждането на тази таблица:
......................................
Сигурно нямаше да има предложения за магистрали и спусъци с абсурдни сечения!
Има си тема. Няма кой да я види:
http://forum.napravisam.bg/forum/viewto ... =11&t=7505
Не че е много ясна де ама пък и табличката от Филкаб всеки може да я види:
http://www.filkab.com/files/catalogs/file_31_bg.pdf
Какво толкова има за мислене? Кухнята си остава основният и най-голям консуматор в едно жилище. Освен това питащия я е обединил със съседната стая - така наречената от него част с общо предназначение. Предполагам бивш хол. И сам е казал че става най-голямото помещение в жилището и ще се обитава най-дълго време. Там са му и почти всички мощни консуматори ако изключим отоплението в другите стаи (климатици, конвектори...) и бойлер в банята. Ама за тях не говорим пък и нямаме за сега никаква информация.
Та инсталацията в това помещение се явява основна за жилището. Днешно време такава инсталация да се направи с 2-3 кръга е меко казано смешно. Същото важи и за някакви кабели от по 6 квадрата. Такъв се слага на проточен бойлер или ако ще слага отделно табло в кухнята. А това дали е икономически обосновано поставянето на отделно табло в кухнята, зависи от разстоянието между двете табла и броя на токовите кръгове.
В дадения случай има някои неизвестни (например къде ще се намира конвектора) ама да се опитам да дам едно предложение:

1. Готварска печка - отделен кръг 4 кв.
2. Пералня и бойлерче под мивката - 2,5 квадрата. Бойлерчето е под мивката. Удобно е и там долу да се включи пералнята за да няма излишни кабели над плота.
3. Всички контакти от кухненската част - 2,5 кв.
4. Всички контакти от бившия хол, всекидневна... - 2,5 кв. Предполагам там ще е и конвектора?
5. Климатик - 1,5 кв. Ако не е инверторен може да се наложи при него да се сложи предпазител с крива D.
6. Осветление - 1,5 кв.

"Икономичен" вариант - точки 3 и 4 заедно. Не го препоръчвам.
Разточителен варианти - колкото искаш. Може да си пусне кабел до всеки консуматор. :-D

А това дали ще слага отделно табло? Предполагам става дума за апартамент и предполагаемото разстояние до допълнителното табло едва ли е много голямо. Ако е 15-тина метра, евентуално би спестил едни 50-60 лева. Пък и питащия не е казал какви кабели и начин на полагане ще използва за да се направи по-точна сметка.
:partyman:
P.S. И да не забравя:
Стиви написа:
По същия начин става и с котлоните - по-икономични са, защото са по-мощни. Загряват съда, заедно със съдържанието му за кратко време на пълна мощност, а след това се преминава на импулсен режим и въпреки, че мощността на котлона остава същата, то енергията драстично намалява.
[-X Там се изчислява по номиналния работен ток. Тоест по тока в режим на работа по максималния ток а не по някакъв усреден.
fox_vt - майстор
PCL82 написа:
.

За печката при монофазно захранване не е хубаво да се пуска кръг с повече от 25А предпазител. Причините са две: опроводяването вътре в печката е предвидено основно за трифазно захранване и защитните проводници са тънки. Освен това такъв мощен консуматор захранен монофазно разбалансира електропреносната мрежа. Поради тази причина в някои страни има изискване монофазните консуматори да са до 4кВт.
И да и не балансирането се прави лесно като се разпределят апартаментите по фази ако е блок и кръговете във всеки апартамент ако има трифазно захранване.Но такова имат апартаменти над XXX м2.Освен това няма как да предвидиш кой от всички апартаменти ще си е пуснал 5 конвектора и кой няма да си е вкъщи че да се притеснявате за разбалансиране от мощни уреди :wink: Почти всяка печка може да се свърже трифазно но не всяка печка отива при трифазен кабел :-D
thinkpad - майстор
Стиви написа:
....
Споровете по сечение на кабела се решават с НаредбаNo3 - има пределно ясна таблица. Не може да се слага никога кабел/проводник, който работи около ръба на възможностите си. При избора на проводник се взема предвид не просто тока, който може да носи металната му част, а загубите при преноса и не на последно място - проводникът се топи при много по-висока температура, отколкото изолацията му. За PVC проводници допустимата работна температура е 70градуса. Тази температура пряко зависи от тока, който преминава през проводника и отделената топлина(по закона на Джаул-Ленц). За различните методи на инсталиране/полагане токовете са различни. Има коефициенти за корекции. Проектирането не е за всеки!
Честно казано, моят котлон на моята печка вкъщи хич не работи на импулсен режим, а е реотан в плоча. Да не говорим какви са тези глупости за импулсният режим на работа и мощностите. Абе тия къде се занимават с ШИМ пасти да ядат.
Това с топлинните загуби е глупост също така. Топлинните загуби се коментираха в друга тема. В рамките на пренебрежимото са.
Гофрираните тръби са една от не толкова лошите идеи. Проблемът е, че по-евтините лесно се смакчват. Обаче там където няма гофрирани тръби отново ще се кърти. Истината е, че хората относително рядко подменят инсталациите си.
kuger - майстор
Що ми се струва, че изпадате в параноя? Бах мааму и кухня!
fox_vt - майстор
Е тя тяблицата от наредбата да не е нещо по различна?Тук приложената може да е същата като за проводник на открито,тия на закрито са с малко по ниски параметри.И говорим за наредбата за максимално допустим продължителен ток,те хората са го установили кой е не е нужно и вие да се презапасявате.Иначе и аз съм съгласен с това за пералните че не е баш това причината профи пералниоте да са с 3 кв нагревател а по обикновенните с наполовина на него.Това според мен изобщо не е за по висока енергийна ефективност а за по бързо пране.Нагревател се ползва "само" за по малко от 30% от цялото време на програмата,но както и да е.
user001 - напреднал
hidrazin написа:
4. Всички контакти от бившия хол, всекидневна... - 2,5 кв. Предполагам там ще е и конвектора?
Да, там ще е конвекторът.
hidrazin написа:
2. Пералня и бойлерче под мивката - 2,5 квадрата. Бойлерчето е под мивката. Удобно е и там долу да се включи пералнята за да няма излишни кабели над плота.
Ако този кръг се пусне с кабел 4 квадрата има ли ползи и/или минуси?

hidrazin написа:
А това дали ще слага отделно табло? Предполагам става дума за апартамент и предполагаемото разстояние до допълнителното табло едва ли е много голямо. Ако е 15-тина метра, евентуално би спестил едни 50-60 лева. Пък и питащия не е казал какви кабели и начин на полагане ще използва за да се направи по-точна сметка.
Разстоянието до таблото е малко ок. 3 м, не е проблем.
Мостов кабел, под мазилка. Някои кабели на места по тавана (над гипсокартон), заради комини, не защото пътят е по-кратък, а защото не могат да се избегнат, има ги и в двете посоки. Старата инсталация минаваше по стената, която вече я няма.
hidrazin написа:
Там са му и почти всички мощни консуматори ако изключим отоплението в другите стаи (климатици, конвектори...) и бойлер в банята. Ама за тях не говорим пък и нямаме за сега никаква информация.
Останалите помещения:
Спалня - на която вече смених инсталацията - всички контакти на 1 кръг, към тях смятам да включа и два контакта в коридора, когато стигна до него. За тази стая смятам да ползвам конвектор (1500 W), няма да има други сериозни консуматори.
Хол - него ще го правя след кухнята - конвектор 2000W, кръг за евентуален климатик както при кухнята
Баня - бойлер
hidrazin - майстор
Иииии... Най-накрая!
2. Под мивката. Минус - ако пуснеш 4 кв. ще оскъпиш с около 1 лев на метър заради кабела. Плюс - евентуално някога там може да присъединиш примерно сушилня.
Допълнително табло - при тези 3 метра не е оправдано.
:partyman:

Тема "Ел. инсталация на кухня" | Включи се в дискусията:


Сподели форума:

Бъди информиран. Следвай "Направи сам" във Facebook:

Намери изпълнител и вдъхновения за дома. Следвай MaistorPlus във Facebook: