Място за идеи и желания за проектиране и изработка на готови проекти.
Junak - майстор
gniav написа:
Схемата звезда не е правилна, или поне е подвеждаща...
Да бе! Някога свързвал ли си мотор? Ама не в къщи, а професионално. И щеше да знаеш, че тези пластини си вървят с мотора и този начин на свързване е универсален по цял свят. За да има възможност мотора да се свърже или в звезда, или в триъгълник.
bulhomes2 - майстор
gniav написа:
shotik написа:
Аз да помогна със схеми
Прикачен файл:
tablo-zvezda-triagalnik.jpg


Схемата звезда не е правилна, или поне е подвеждаща. Така погледнато излиза че трите фази в горния край са вързани на късо, което води до знаете какво. При свързване звезда вторите краища на намотките се окъсяват, но не и фазите. Кабелите не трябва да са там. Евентуално ако искаш да подадеш "0" там, но е безсмислено пък и защо с 3 отделни кабела. При свързването, редуването на фазите определя и посоката на въртене на двигателя.
Такива мнения бива да се затриват веднага с предупреждение към автора да внимава какви съвети дава. В горния край са вторите краища на намотките, не знам откъде ти "излиза", че са фазите. Ако номерираме 6-те извода с поредност както се чете (1,2,3 на първия и 4,5,6 на втория ред) краищата на намотките са 1-5, 2-6 и 3-4.
П. Петков - специалист
Gniav написа:

Евентуално ако искаш да подадеш "0" там, но е безсмислено пък и защо с 3 отделни кабела.
Звездният център на асинхронните двигатели никога не трябва да се свързва към работната нула, защото през трите фази ще започнат да текат токове с нулева последователност и двигателят би се натоварил допълнително, като със сигурност ще изгори. Теоретично, всяка произволна, несиметрична, трифазна система се разлага на три симетрични системи - с "права", с "обратна" и с "нулева" последователност (съставки на Фортескю). Когато имаме свързване "звезда", токовете с нулева последователност не могат да протичат, защото през трите фази биха "влезли" едновременно три, синхронни и синфазни тока, но за радост, при липса на работна нула, която да е "вързана" към звездия център - просто няма откъде да "излязат"! Токовете с нулева последователност не могат да направят въртящо се магнитно поле, а само три, синфазни пулсиращи полета, които въпреки че са дефазирани в пространството, създават само съпротивителен (спирачен) момент на въртящия се ротор, което от една страна затруднява двигателя механично, а от друга, увеличава токовата плътност на намотките. (Да поприпомня, че за да се върти нормално един трифазен двигател, са необходими три, променливи магнитни полета, които са взаимно дефазирани във времето и в пространството на 120 градуса!). За радост, при мрежовото, трифазно напрежение, асиметрията не е голяма и е основно напрежителна, а не фазова, което определя сравнително ниски напрежения с нулева и обратна последователност. Протичането на токовете с нулева последователност (при свързана работна нула към звездния център), е еквивалентно на едновременно включване на трите извода на двигателя към една и съща фаза. При предварително развъртян двигател, всеки може да пробва и да види какво ще се получи. :-D Преди доста време имах подобен случай вкъщи, само че с две еднакви и една "нормална" фаза. При включване на настолна, трифазна бормашина (Велинградска), тя просто изръмжа и не пожела да тръгне. След доста "гадаене", "почесване", "мотане" и разглобяване, се оказа, че след повреда в трафопоста, аварийчиците от енергото набързо са "сдвоили" две от фазите и са си заминали (все пак районът е вилна зона и мнозинството от консуматорите са "монофазно-битови"). Проблема го оправиха едва на другия ден, и то след многократните ми прискимтявания, вопли и стенания по телефона. :)

"Подобно", принудително спиране на двигателите се прави при струговете, което е много важно при нарязване на резби "с плашка и на нож". Там, за да спре бързо двигателят и за да не се чупят ножа или плашката в края на резбата, след изключването му, за кратко време се подава напрежение от нисковолтов токоизправител (при трифазните двигатели най-често на две от фазовите намотки), като по този начин роторът спира много бързо. Управлението на токоизправителя се прави от таймер, който е така настроен, че при максимални обороти на "универсала", времето за окончателното му спиране да е по-малко или равно на това на таймера. Когато изправителят (или таймерът) са се "потрошили" и не работят, в края на резбата стругарите практикуват противовключване за кратко време, като шпонковото съединение на двигателя не издържа дълго.
P.S.
Преди много, много години,... бях направил такава глупост, като бях вързал работната нула към звездния център на един двигател, който бързо изпуши, и... тогава се наложи да отворя учебниците и да се доограмотя! :)

P.P.S
Големи извинения на Shotik за грешката, но цитирах постинга от 1.44 pm. без да погледна оригинала! :?
Последна промяна от П. Петков на нед дек 07, 2014 7:49 pm, променено общо 2 пъти.
bulhomes2 - майстор
Така, както си го цитирал се вижда, че shotik го е написал, а всъщност е gniav
shotik - майстор
shotik написа:


Евентуално ако искаш да подадеш "0" там, но е безсмислено пък и защо с 3 отделни кабела.


Това не съм го писал аз
gniav - напреднал
Junak написа:
gniav написа:
Схемата звезда не е правилна, или поне е подвеждаща...
Да бе! Някога свързвал ли си мотор? Ама не в къщи, а професионално. И щеше да знаеш, че тези пластини си вървят с мотора и този начин на свързване е универсален по цял свят. За да има възможност мотора да се свърже или в звезда, или в триъгълник.
Случайно съм свързвал и то до 200кватови мотори. Там системата е друга но ти вероятно "знаеш". Там се развъртат в звезда после се преминава в триъгълник. Тогава изходните клеми на намотките или се окъсяват или се подават фазите на тях чрез контактори. В показаната схема е изключено да се подадат фазите защото са окъсени. Така този двигател може да се запусне само в звезда, а изходите също може да се окъсят един към друг или да останат свободни, но най добре да се махнат. Изходните кабели са излишни.

Нека "знаещите" покажат кой кабел къде се връзва.А,В,С земя нула. Покажете ми да знам и аз.
Junak - майстор
gniav написа:
... В показаната схема е изключено да се подадат фазите защото са окъсени. Така този двигател може да се запусне само в звезда, а изходите също може да се окъсят един към друг или да останат свободни, но най добре да се махнат. Изходните кабели са излишни.

Нека "знаещите" покажат кой кабел къде се връзва.А,В,С земя нула. Покажете ми да знам и аз.
Няма такъв електромотор с входни и изходни клеми, фази, проводници и т.н. Има НАЧАЛА и КРАИЩА на намотките. Това е достатъчно, за да не виждам смисъл от дискусия.
gniav написа:
Случайно съм свързвал и то до 200кватови мотори...
Голям си късметлия...
gniav - напреднал
Схемата звезда не е правилна, или поне е подвеждаща. [/quote]
Наричай ги както искаш, но истината е една.
Junak - майстор
gniav написа:
Схемата звезда не е правилна, или поне е подвеждаща. Наричай ги както искаш, но истината е една.
Хубавото е, че само ти мислиш така. Схемата е правилна и работеща.
bulhomes2 - майстор
gniav написа:
Схемата звезда не е правилна, или поне е подвеждаща.
Наричай ги както искаш, но истината е една.
И каква е тя? Доколкото разбирам от теб производителите на двигатели са работели в голяма заблуда досега с тия мостове. Не, наистина - обясни как е (или трябва да е) според теб, за да видим къде бъркаме!
gniav написа:
Нека "знаещите" покажат кой кабел къде се връзва.А,В,С земя нула. Покажете ми да знам и аз.
Колко пъти?
bulhomes2 написа:
Ако номерираме 6-те извода с поредност както се чете (1,2,3 на първия и 4,5,6 на втория ред) краищата на намотките са 1-5, 2-6 и 3-4.
Последна промяна от bulhomes2 на нед дек 07, 2014 11:26 pm, променено общо 1 път.

Тема "Ел.двигател" | Включи се в дискусията:


Сподели форума:

Бъди информиран. Следвай "Направи сам" във Facebook:

Намери изпълнител и вдъхновения за дома. Следвай MaistorPlus във Facebook: