Съвети от майстори за майстори. Полезни проспособления и инструменти.
alien - специалист
zec ingenering написа:
.........От 2 години аз например работя с полимерни клетки (NMC), които не се подуват никак лесно и се оказаха наистина учудващо „железни” дори и за мен. Първите не бяха от тази химия и определено бяха по-нестабилни........ не виждам какво е по-различно от познатото?
точно за тези елементи става въпрос - LiMn2O4 или LiNiMnCoO2 (вторите са NMC) - щом казваш това значи излиза че наистина са по добри
като елементи ясно че ги има, но до сега не ми беше ясно, че някои могат без баланс, и където и да бутнеш почти навсякъде казват - за литиево йонни - задължителен баланс (повечето сайтове копират един от друг)
и дефакто сега разбрах за коя химия е задължителен и за коя не е, в един от многото сайтове го обясняваха с това че според химията едни акумулатори (LiCoO2) могат да поемат още заряд дори след 4.2 волта и това предизвиква саморазрушаването им, докато други химии (LiNiMnCoO2 или LiMn2O4) не поемат повече заряд над 4.2 и започват да се самобалансират
това за една батерия с 5 елемента със или без баланс няма голямо значение, но защо пък ако няма нужда... по скоро възниква въпроса ако може без баланс при 36 или 48 волта... ако се самобалансират наистина тогава батерията и зареждането се опростяват значително
това е едното ново (поне за мен) а другото ново е заряда за 25 минути, просто перфектно, докато хапнеш набързо и батерията готова за нови подвизи, но на макита са стандартните 18650 корпус, не знам полимерните дали ще устискат такъв заряд

нo тогава зарядното ще се усложни от към мощност пък... ако имаш една 500Wh батерия, и ако опиташ да я заредиш за 20 минути, излиза че зарядното трябва да е 1.5KW :)
rezotec - помощник
Заряд за 25 минути - просто прекрасно, ако е възможно. zec ingenering, имате ли наблюдения как се държат новите
батерии при повишен заряден ток - примерно 2C ? Зарядно киловат и половина - постижимо. По-трудно ще бъде да се събере в малки размери и тегло, за да е мобилно, но пък си струва да се опита. Велосипед за дълги преходи - това си струва усилията.
pansim - майстор
Супер "умното" зарядно на Макита зарежда БЕЗ балансиране клетките в батерията.
А някой знае ли точно какви са те. Като химия...видяхме че има много разновидности.
alien - специалист
ами моите са без никакви надписи
от многото ровене из нета останах впечатление че са или LiMn2O4 или LiNiMnCoO2 (по скоро второто)
но още не съм на 100% сигурен
някъде по сайтовете където са показали разглобени съм виждал US18650VT на sony или INR18650(нещо си.... 15P или 20R) на samsung

иначе им се носи славата като много калпави батерии, но се оказва че е заради чипа който са сложили в батерията заради "умното" зарядно, захранват нещо само от първата клетка и ако не се ползва няколко месеца изтощава първата клетка и спира да зарежда, иначе останалите елементи си остават като нови

ето какво намерих в един чужд форум

IMR = lithium manganese oxide cylindrical cell
I = lithium ion
M =manganese oxide cathode
R = round cell type
IMRs are also sometimes called “LiMn2O4” or “LMO” or “Li-Manganese”

INR = lithium iron phosphate cylindrical cell
I = lithium ion
N =nickel/manganese oxide cathode
R = round cell type
INRs are also sometimes called “LiNiMnCoO2” or “NMC”

изглежда и двата вида се ползват във винтовертите, не знам кой е по добрия
zec ingenering - специалист
Момчета, понеже за нула време засегнахте няколко важни теми и нахвърляхте набързо толкова различни въпроси - къде какво сте чели, факти, предположения, мнения и изводи така, че аз а предполагам и други четящи темата, малко изгубихме нишката.
Като начало, добре ще е alien да уточни:
1. „ами моите са без никакви надписи
от многото ровене из нета останах впечатление че са или LiMn2O4 или LiNiMnCoO2 (по скоро второто) но още не съм на 100% сигурен” – как се ориентираш за химията на клетката?
2. Аз съм разглобявал какво ли не, вкл. оригинални китайски батерии с контролни платки без балансираща ф-я. Предпазна платка има (РСВ), но няма балансни резистори.
Питането ми е - Виждал ли си дейташит на клетка или друга официална информация, в която да е упоменато, че конкретният модел клетка или вид технология е „самобалансираща” се? Този термин не го откривам нито в batteryuniversity, нито в дейташитовете.
alien - специалист
съжалявам че нямам време да изровия на ново всичко което съм чел из нета, много е, наистина много
но общо взето всичко е от google
1. търся "makita battery repair" и цъкам на "images" и излизат както оригинални батерии разглобени за ремонт, така и "пакет" нови клетки със запоени пластини готови за конкретната батерия, на много снимки се виждат надписите на елементите
след това по намерените надписи пак търся в гоогле с надписа от батерията и "chemistry" и малко по трудно но се намират разни резултати като тоя:
http://mtmstore.eu/baterije-i-punjaci/l ... 00mah-30a/
също излизат и резултати от разни ентусиасти занимаващи се с "vaping" (каквото и да означава, предполагам нещо с електронни цигари/лули) са си играли да правят списък с различни подобни батерии способни за отдаване на големи тоци, с каква химия са и друга информация

2. все още не съм попадал на официална информация от производителя дали може без баланс, само в 1 сайт с информация за различните литиеви акумулатори, после в няколко форума, и батерията която ползвам фабрично без баланс, в същност това беше причината за отворя дума тук... за повече информация

самобалансиращи се е моя си интерпретация на "self balancing" понеже това четох последно в един форум преди да пиша предния си пост, не ми хрумна друго на български

а баланса в същност не се определя от резистори, има много варианти, но основния признак е извод между всеки 2 последователни клетки
ESPACE - майстор
Понеже ми стана интересно какви са аджеба тези "self balancing" cells и потърсих. Е аз ли лошо търся ама нищо такова не излиза. Извода за мен поне на този етап е, че такова животно вероятно няма. А това че Макита не слага балансери в пакетите си не ме учудва особено. Тяхната политика по отношение на батериите ми е ясна.
alien - специалист
гоогле изкарва обикновено няколко милиона резултата, ако го няма на първа страница значи не съществува :)

това е форума който четох и ми остана в главата това "self balancing" може да не е съвсем технически термин, но описва процеса с 2 думи
http://endless-sphere.com/forums/viewto ... 2&start=15

liveforphysics wrote:
Nope, perfectly matched brand new cells, at different states charge, will self balance after enough charge cycles with the spinel chemistries. They decrease charge energy efficiency and shed it as heat once they get above 4.1-4.2v or so. This makes the cells that were below this threshold get a bit of catch-up on each charge cycle until the pack finds balance.

flathill »
If so the konion may have all three self balancing mechanisms which makes them so wonderful:
1) redox shuttle chemical balancing
2) hard carbon results in synergistic self discharge vs state of charge behavior (model confirmed by nasa, cells diverge to a state of dynamic equilibrium, equilibrium spread depends on cell SD uniformity)
2) Luke's theory that spinel anodes have a sort of inherent self balance effect due to a decrease in charge energy efficiency (I haven't read this anywhere else on paper or internet but maybe it is related to the voltage plateau vs coulombic efficiencies)

от тук останах с впечатлението че "self balancing" може и да съществува, и че всичко над 4.2 волта се явява в по ниска ефективност или топлина

и още информация

http://escholarship.org/uc/item/39w108nw#page-1
http://articles.adsabs.harvard.edu/cgi- ... etype=.pdf

а вчера попаднах на някакъв сертификат от проведени тестове, сега не го намирам - външно късо - няма пожар, презареждане над 4.2в - няма пожар, не помня при кой от двата варианта батерията започвала да тече

edit: може да не са още 100% устойчиви, но определено и не са толкова взривоопасни като първите литиево йонни акумулатори, макар все още не е официално явно има подобрение
zec ingenering - специалист
Радвам се, че вече коментираме качествата и параметрите на многообразието от модели и технологии на литиевите батерии, а не разсъждаваме по темата „е колко пък точно може да са по-добри (от оловните например)?”, както беше до не много отдавна. Наясно сме и за това, че „Литиев акумулатор” не е синоним на експлозив С4, а нещо точно толкова опасно, колкото всичко което ни заобикаля.

Ето колегите от Канада какво са сътворили, това са наистина реални неща, не приказки.
http://www.ebikes.ca/product-info/grin- ... iator.html
ето и едни интересни изследвания:
Прикачен файл:
rsz_li_batt_cycle.jpg
rsz_li_batt_cycle.jpg (25.75 KиБ) Видяна 3397 пъти
По отношение на „самобалансирането”:
1. Както казах в предишният си пост „4. По отношение на балансиращата система – тя е допълнение към PCB (protection circuit board) и не е задължителна по принцип, както и някои други функции на BMS-a (battery management system). Даже и ВМС-а не е задължителен (по-малко жици и платки), ако клетките са ви напълно еднакви и сте сигурни, че няма да минават забранените зони при разряд и заряд, или ако не ви пука от факта, че ще ги минат (или минават често).”
Иначе казано: За качествените клетки от по-нова генерация не е фатален презаряд и преразряд. Екпериментирал съм с моите клетки продължителен заряд до 4,5в, както и дълъг престой на 1в. Клетките не деградират и си работят напълно нормално след това.
Това обаче, не може да не окаже влияние на продължителността на живота им, както и в известна степен на техните качествата.
2. Макита „пазаруват” клетките за батериите си не от ebay или OLX (не казвам нищо лошо за сайтовете), а от директен производител и по тяхна заявка. Освен това, ако батериите работеха безупречно 10год. напр., помислете кой има интерес? Впрочем същото важи и за много нови автомобили, но това е друга тема.
3. Химическото обяснение на ефекта „самобалансиране” в предишния пост е вярно, но очевидно е, че задължително трябва да се справите ефективно с излишната топлина отделяна от „бързащия” в заряда елемент преминал в "неефективната" зона (над 4,2В), а също така трябва да приемете и факта за преждевременното състаряване на елементите престояващи по-дълго и по-често заредени малко повече и по-топли (виж горната графика). Не се заблуждавайте, че това ще се случи еднократно (в началото) и после всички ще са „близнаци”, напротив - точно обратното! В началото фабрично всички „ще са близнаци”, в последствие ще започнат леко да се „самобалансират” и накрая идва момент да си търсите нов акумулатор. В повечето случай целта е да издържите прилична работа поне 2-3 год. и после колкото изкара.
Балансиращата система просто помага и облекчава този процес (отделя част от излишната енергия, връщайки по-бързо клетката под 4,2В) и се грижи активно за „дълголетието” и доброто представяне на батерията при различните режими на експлоатация вкл. дълъг престой на склад и по-бързото влизане в кондиция след това.
Последна промяна от zec ingenering на ср яну 14, 2015 8:56 am, променено общо 1 път.
alien - специалист
някъде пишеха че един от критериите за "самобалансиране" е и "равномерност на стареенето" аз го разбрах като еднаквост на клетките във времето, което е може би следствие на подобрени технологии на производство, нещо като при полупроводниците - на времето в една партида имаше значителни отклонения, а сега са толкова еднакви че дори са започнали да връзват диоди в паралел

а това за живота го имаше в един от линковете дето пуснах по рано, но е в табличен вид
http://batteryuniversity.com/learn/arti ... _batteries

20% в горната граница и 20% в долната граница оказват значително влияние на циклите, но тогава не се използва целия капацитет, с което енергийната плътност намаля значително
да, удължава се броя цикли, но стареенето от времето си остава, т.е. при ежедневно ползване средно 1 цикъл на ден, всяка година батерията ще губи по 10% от експлоатация и 10% от стареене с времето (при средна температура 25 градуса), или след 2-3 години батерията ще е намалила значително капацитета си при перфектната екслоатация, или около 1000 цикъла
ако се зарежда веднъж на всеки 3 дена, ще старее по малко от броя цикли, но времето пак не прощава, за 4 години ще губи по 10% капацитет всяка година и 4*365/3 = 486 цикъла....

което ще рече, че ако се зарежда по рядко от веднъж дневно, то броя цикли на една нормална батерия с нормална експлоатация(да речем 500) са си напълно достатъчни
но каквото и да се прави няма да е вечно... рано или късно пак ще им кацнем на брадвите на производителите :axe: :-D

Тема "Електровелосипед" | Включи се в дискусията:


Сподели форума:

Бъди информиран. Следвай "Направи сам" във Facebook:

Намери изпълнител и вдъхновения за дома. Следвай MaistorPlus във Facebook: