• 1
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
  • 154
Всички имаме коли, нали ?
Lisko - майстор
Тани написа:
Ако на пета скорост автомобила губи скорост и му падат оборотите под 1000-1500 , значи не говорим за баир, а за някакво наклонче! На баирите, на които може да се очаква реална икономия, автомобила се движи по инерция на пета и си поддържа някаква скорост, която зависи от теглото на автомобила и компресията му. С един и същ автомобил, но различно натоварен скоростта ще е по-голяма при по-големия товар - изпробвано лично не стотици, а хиляди пъти, докато карах микробуси! За да се държи двигателя в разумни обороти, при натоварен автомобил, беше необходимо да минавам на по-ниска предавка, и съответно да намаля и скоростта на спускане, за да не се налага да ползвам педала на спирачката дори на прави участъци.

Всеки опитен шофьор НЕ ДОКОСВА (поне се старае) педала на спирачката, когато спуска проходи с много завои! Хващал съм се на бас дори, че е възможно. Един от тези, с които сме се хващали на бас, ми обясняваше че нямал време да се лигави така, защото карал агресивно. Е, едва ме стигаше по завоите, за да гледа дали ще ми светнат някъде стоповете, въпреки, че бе с по-мощен автомобил! Само ИДИОТ може да спуска проход със завои с изключен двигател! Точно така както е необходимо да се ползва двигателната спирачка при влизане в завой, точно толкова е важно и да знаеш кога и колко да подадеш газ на излизане от завоя, за да стои стабилен автомобила и пътниците да не се чувстват като чували с картофи! Ако пътник си затвори очите, не бива да разбира колко е остър завоя и в коя посока завива автомобила. Всъщност тези умения са ми вменени поне година след като взех книжка от един опитен шофьор. След като ми каза за тези принципи, се замислих и започнах да експериментирам. С течение на годините, установих, че много малък процент от шофьорите спазват тези принципи. Именно за това си изгубих и времето да пиша толкова. Сигурен съм, че повечето няма да ми обърнат внимание и ще си помислят: "Тоя пък на какъв се прави" , но дори двама да се замислят и да ползват двигателната спирачка по предназначение, труда няма да ми е отишъл напразно и ще карат по-икономично и безопасно! Включително за насрещното движение - много по-трудно ще изпуснат завой, дори на хлъзгав път!

Прочетох всичко и съм съгласен с почти всичко, само едно нещо не приемам. Така нареченото подаване на газ "за да излезеш от завоя". Че ако не подадеш какво ще стане, там ли ще си останеш ;-) С подаването на газ при излизане от завой, пътниците ти ще усетят допълнително ускорение, включително и центробежно, та не виждам как ще им стане по-удобно. Въобще смисълът на това "излизане" на мен ми се губи ! Освен разбира се ако си със задно задвижване и препързаляш задницата - тогава да - ще врътнеш завоя по-ефективно. ;-)
Очаквам компетентно мнение от специалист, дотогава за мен това си остава мит и то вреден мит. Автомобила ще ти е по-стабилен в завоя яко се движиш с постоянна скорост - няма как да е по-стабилен ако ускоряваш - това е моето мнение.
Тани - модератор
Честно казано, това е от нещата, които ми е трудно да обясня с думи. Също както да те науча да караш колело, да плуваш, караш ски или да управляваш парапланер. И с четирите неща съм имал променлив успех и всичко зависи от вестибуларния апарат на обучавания. Идеята е да се стреми към БАЛАНС! Няма правило, кога трябва да дадеш газ и кога да я отнемеш в завой, защото няма два еднакви завоя и всеки автомобил се държи различно. Също така е от значение с каква скорост влизаш в завоя, с какви гуми си, колко са напомпани и още десетки променливи. Забележи, че в мнението, което си цитирал говора за
Тани написа:
Точно така както е необходимо да се ползва двигателната спирачка при влизане в завой, точно толкова е важно и да знаеш кога и колко да подадеш газ на излизане от завоя, за да стои стабилен автомобила и пътниците да не се чувстват като чували с картофи!


кога и колко подаваш/отнемаш газ - ами АКО и КОЛКОТО е необходимо за да запазиш баланса. Ако не го усетиш, няма как да ти го обясня!

Относно постоянната скорост в завой - в голяма грешка си според мен! При намаляне и ускоряване, автомобила "ляга" и сцеплението се увеличава. Разбира се и тук се гони баланса "кога и колко" защото ако прекрачиш границата става опасно! Отново е въпрос на опит и КОНТРОЛИРАНИ тренировки на широко място в сняг, трева или на пясък. Ако ха хлъзгав терен автомобила ти се подчинява на 100%, то на сухо ...

ПП

Прочетох отново мнението ти. Пропуснал съм да ти отговоря и за усещането на пътниците. При ползване на двигателната(или коя да е ) спирачка преди завой, телата им се устремяват напред. При десен завой, ако намаляваш, гърба им постепенно се отлепва от облегалката и в завоя тялото им се накланя на ляво. Обаче ако в завоя автомобила ЛЕКО ускорява, то ще залепиш пътниците за седалката и вестибуларния им апарат ще чувства предимно ускорението и по-малко центробежната сила. На практика и физически и психически ще се чувстват по-стабилни!
DMN - майстор
Lisko написа:
Така нареченото подаване на газ "за да излезеш от завоя"
За мен това има смисъл, защото съм опитвал да го правя с автомобил с предно предаване и определено се усеща как като се подаде газ в завоя, предницата "дърпа" по посока на завоя и помага до някаква степен. Говоря за каране по сух, нормален път с разумна скорост. Докато натискането на спирачка в самия завой(много лошо действие, което винаги избягвам) и карането по инерция, по-скоро се стремят да те изхвърлят от завоя при по-висока скорост.
nikolovvd - майстор
Тани, щом става въпрос за "баланса" и "границата", то нещата отиват към спортно шофиране, което извън пистата е изключително опасно.
Ако при една пътна обстановка, в определен участък на пътя, гумите, скоростта с която влизаш в завоя и по-голямата част от променливите са подходящи, то късмета няма място на пътя.
Обаче след 50-100 км, дори и късмета няма да ти помогне. Да не забравяме, че шосето не е писта, която се поддържа чиста и с всяка обиколка по завоите се натрупва гума, подобряваща сцеплението. Колкото и добър шофьор да си, колкото и километри да имаш зад гърба си, никога не можеш да предвидиш дали в завоя няма кал, масло, лед и т.н.
Затова подаването на газ в началото на завоя при предно предаване или при излизане от завоя при задно предаване, може да прати автомобила в канавката. Да не забравяме, че това което на нас водачите ни доставя удоволствие, за пътниците е просто лашкане.
Комфорта за пътниците е да не са "покланят" при превключване на скоростите и при спиране и да не се напрягат, за да останат изправени в седалките. Как ще го постигнете си е ваша работа, но едва ли ще го постигнете с използването на мотора за спирачка на ниска предавка, както и подаването на газ на същата тази ниска предавка.
Тани - модератор
Спортното каране няма нищо, ама нищо общо с комфортното и спокойно шофиране. Също така, при него се гони време и ползването на спирачки е задължително. При най-обикновено пътуване, именно за да се стабилизира автомобила да не поднесе, е необходима да се даде газ в завоя в някои случаи, не винаги. Дори при вече занесъл автомобил, понякога единственото разумно решение, е да се подаде газ за да се вкара в пътя. Ако в този момент шофьора е в "режим на икономия" и е изключил двигателя, то просто няма какво да направи и "разчита на късмета" !

С други думи казано - ако с един и същ автомобил, един шофьор преминава на по-ниска предавка, ползва двигателната спирачка и балансира с педала на газта в завоите, а друг шофьор кара по същия път със същата скорост преди/след него , но не превключва скоростите и удря спирачки за да намали скоростта, то втория кара много по-безразсъдно и опасно, и в същото време не толкова икономично, въпреки, че кара на по-висока предавка и на по-ниски обороти! Също така при първия шофьор ще се пътува по-комфортно - казвали са ми го десетки пъти!

Трета гледна точка - много по-вероятно е на втория шофьор да му изсвирят гумите по завоите на непознат път, въпреки че не дава газ в тях и въпреки, че двата автомобила са еднакви и се движат с еднаква скорост!

Четвърто - на равно, на изкачване и на спускане се кара по три различни начина, относно подаване/отнемане на газ в завоите - пак въпрос на баланс!

Относно късмета - още по-малко от 100 000 км ме делят от милион километра шофиране. Явно не е въпрос на късмет, а на техника на шофиране! За тези километри имам две ПТП, и двете не по моя вина. Дори фиш нямам за тях. Плюс няколко драскотини при паркиране. Съветите които давам са именно за РАЗУМНО шофиране и ПО-ГОЛЯМ КОНТРОЛ на автомобила.
Lisko - майстор
С всичко друго съм съгласен, с изключение на това:
Тани написа:
При най-обикновено пътуване, именно за да се стабилизира автомобила да не поднесе, е необходима да се даде газ в завоя в някои случаи
И с казаното по друг начин, че имало случаи когато, на завой иначе биха изцвилили гумите, но като подадеш газ го избягваш.
nikolovvd - майстор
За вече не помня колко години зад волана нямам ПТП-та и само веднъж са ми свирили гумите на спускане от пещерата Леденика, защото бяха зимни, а пътя сух.
Никъде в страната и чужбина, няма завой, в който да ти свирят гумите, ако се кара със скоростта, която е предписана със знаци.
Andri01 - майстор
Преди доста години,като карах курса за шофьори,инструктора каза:" В завой се влиза без газ, и се излиза с газ!" Е,разбира се в рамките на позволената скорост.
MamaMy - майстор
За правилния начин на каране подкрепям Тани с две ръце. Дори бих се заклел, че повечето опасни ситуации съм ги спасил с газта, а не със спирачката. Излизането с газ от завой е дори необходимо ако карате ремарке. Тогава дори автомобил със задно предаване се държи като с предно спрямо цялата композиция. Тоест товара отзад ви тегли извън пътя от центробежната сила. Вие с помощта на двигателя го изтегляте в правилната посока. При чисто задно предаване и соло автомобил, тенденцията е обратната до момента на пробоксуване или така наречения дрифт. Тогава се забелязва дори склонност към свръх завиване. Това вече е опасното или спортно шофиране и аз не го препоръчвам на никого в случайна ситуация. Виж на писта е голямо удоволствие, но контрола и преценката на това състояние на плъзгане е много труден защото зависи от обстоятелства извън контрола на шофьора. Състоянието на настилката се мени постоянно. При продължително боксуване това се отнася и за гумите. Те прегряват, стават лигави и започват да се пързалят много повече от ''нормалното''.
Стиви - специалист
А на тебе защо ти свиреха Николов? :razz:

Всъщност подаването на газ, за което спорите, е твърде относително. И двете страни сте прави - едните за изкачване, а другите за спускане. При всички случаи обаче, ползването на двигателна спирачка предполага по-добро прогнозиране на пътната обстановка и изключва по подразбиране реактвно каране - реакции в последния момент. Натискане на спирачката точно преди завоя, превключване на скорост в завой, взимане на завой на неутрална скорост, включително в пресечките в града, удряне на спирачки в завоя за намаляне на скоростта, шофиране на по-висока предавка, която ускорява автомобила дори без подаване на газ, а дори да не се ускорява, той не намалява скоростта си при отпускане на педала на газта. Познати ли са ви описаните ситуации? Ако при пътуване ви се повтори поне едно от изброените, значи сте аматьор независимо от категорията в книжката и изминатите километри.

За прототокола - на равно в завой без стоп, при завиване в любима ежедневна пресечка обърнете внимание до кога и как намалявате - само преди или и по време на завоя и кога подавате газ - чак когато сте изправили волана напълно ли? Не вярвам. Напълно логично е до средата на завоя да се намалява, а в средата на завоя да се подаде газ.
  • 1
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
  • 154

Тема "Измами с разход на гориво." | Включи се в дискусията:


Сподели форума:

Бъди информиран. Следвай "Направи сам" във Facebook:

Намери изпълнител и вдъхновения за дома. Следвай MaistorPlus във Facebook: