Тани написа:Ако на пета скорост автомобила губи скорост и му падат оборотите под 1000-1500 , значи не говорим за баир, а за някакво наклонче! На баирите, на които може да се очаква реална икономия, автомобила се движи по инерция на пета и си поддържа някаква скорост, която зависи от теглото на автомобила и компресията му. С един и същ автомобил, но различно натоварен скоростта ще е по-голяма при по-големия товар - изпробвано лично не стотици, а хиляди пъти, докато карах микробуси! За да се държи двигателя в разумни обороти, при натоварен автомобил, беше необходимо да минавам на по-ниска предавка, и съответно да намаля и скоростта на спускане, за да не се налага да ползвам педала на спирачката дори на прави участъци.
Всеки опитен шофьор НЕ ДОКОСВА (поне се старае) педала на спирачката, когато спуска проходи с много завои! Хващал съм се на бас дори, че е възможно. Един от тези, с които сме се хващали на бас, ми обясняваше че нямал време да се лигави така, защото карал агресивно. Е, едва ме стигаше по завоите, за да гледа дали ще ми светнат някъде стоповете, въпреки, че бе с по-мощен автомобил! Само ИДИОТ може да спуска проход със завои с изключен двигател! Точно така както е необходимо да се ползва двигателната спирачка при влизане в завой, точно толкова е важно и да знаеш кога и колко да подадеш газ на излизане от завоя, за да стои стабилен автомобила и пътниците да не се чувстват като чували с картофи! Ако пътник си затвори очите, не бива да разбира колко е остър завоя и в коя посока завива автомобила. Всъщност тези умения са ми вменени поне година след като взех книжка от един опитен шофьор. След като ми каза за тези принципи, се замислих и започнах да експериментирам. С течение на годините, установих, че много малък процент от шофьорите спазват тези принципи. Именно за това си изгубих и времето да пиша толкова. Сигурен съм, че повечето няма да ми обърнат внимание и ще си помислят: "Тоя пък на какъв се прави" , но дори двама да се замислят и да ползват двигателната спирачка по предназначение, труда няма да ми е отишъл напразно и ще карат по-икономично и безопасно! Включително за насрещното движение - много по-трудно ще изпуснат завой, дори на хлъзгав път!
Прочетох всичко и съм съгласен с почти всичко, само едно нещо не приемам. Така нареченото подаване на газ "за да излезеш от завоя". Че ако не подадеш какво ще стане, там ли ще си останеш


Очаквам компетентно мнение от специалист, дотогава за мен това си остава мит и то вреден мит. Автомобила ще ти е по-стабилен в завоя яко се движиш с постоянна скорост - няма как да е по-стабилен ако ускоряваш - това е моето мнение.