• 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 18
Всеки да напише по някоя весела случка или виц.
Lisko - майстор
Не, тази тема се превърна в драматична постановка с комични елементи.
Чета, чета и гледам как няколко човека обясняваме едно и също по различни начини, а един не поема.

Айде ще питам по един "ен плюс първи" начин:
Дадко, защо на грешния (според нас) чертеж си прекарал дебела линия през там където всъщност има дупка ?
Въпросът има помирителна цел - ако обясниш - "прекарах линията оттам щото исках да илюстрирам еди какво си.."
Фактът си остава че въпросната линия не минава по ръба на никакъв реален обект. Затуй ти казваме, че не трябва да я има. Според нас действа заблуждаващо.
Но също така не може да спорим, че човек може да прекарва линии през където си иска, ако това помага за решението. Може би ти си имал нещо друго предвид за да я прекараш.

Сега, понеже винаги като се спори е полезно да се опита човек да види другата гледна точка, аз предполагам че твоята е била следната:
Че първия ти чертеж (дето ти казваме че е грешен) иска да илюстрира как точно чертежа от условието (десния) успява да създаде грешна представа, тоест как успява да създаде илюзията че НЯМА дупка ? Това ли е ?
Щото ние твърдим че правилния начин за обясняване на решението е като се покаже защо ВСЪЩНОСТ ИМА дупка. (ако се изрежат фигурите от левия им чертеж и подредят като десния)

Твоя подход е точно обратен -- как аджеба се постига да изглежда, че няма дупка.
Ако е така - спора е безпредметен, тъй като опира до вяра. Едните вярват, че е по-добре единия начин, ти вярваш че е по-добре твоя начин.
Такива дискусии просто се оставят да отлежат и ако е важно се дават за проверка статистически - колко хора ще харесат едното обяснение и колко другото.

Смятам че всички сме съгласни обаче с фактологията, а тя е че, ако се изрежат триъгълниците от първата фигура (квадрата) и се подредят по указания в условието начин, по диагонала на правоъгълника ще остане дупка. Самия диагонал е въображаем, защото не минава по ръба на никой от изрязаните от нас триъгълници. Минава през дупката.

Съгласен ли си ? Смятам че да, така че си стискаме ръцете. :partyman:

Конкретно на въпроса откъде идва измамата, по мое мнение и смятам тука именно ни е допирната точка е, че фигурите от дясната картинка не са еднакви с фигурите от лявата картинка. Те само изглеждат еднакви (при тая резолюция) на чертежа. Така на първо замисляне, четириъгълниците имат по две равни страни и един ъгъл (правия) със своите "аналози" а триъгълниците имат по една страна и един ъгъл (правия) и с това се изчерпва приликата.
kalpev - специалист
На неговия първи чертеж, който трябва да изобразява сх.2 от условието, той даже не е пренесъл/нанесъл триъгълниците (жълтия и резидавия), които участват в тази същата схема и са нарисувани там, и това му е грешката. Показването на четири четириъгълника вместо тях е грешно, защото е очевАдно в условието (5х13), че ги има - два триъгълника и два трапеца, и той няма право да променя формата и лицето им както му е угодно, иначе цялата задача се обезсмисля.
Gadnyara написа:
@dadko: спорната схема какво ни показва - че в дясната картинка (13*5) участват различни фигури спрямо лявата (8*8), така ли? Ако това е идеята, то тогава нямаме никаква загадка и задача.

Внушението на задачата е, че от разместване на няколко фигури (два трапеца и два триъгълника) получаваме съставна с различна от първоначалната площ. Тъй като липсваха триъгълниците, схемата Ви бе обявена за грешна.
Точно така е задачата, но се съмнявам да "види", че не е прав, защото егото му го заслепява...
KingLin написа:
Dadko ето ти корекцията върху твоя чертеж да разбереш за кое спорят хората. Другото го написах върху нея.
Правилно, точно тази хипотенуза в червено (CE) на триъгълника му липсва.
По същия начин не е нарисувал в чертежа и другата хипотенуза (DH).
Чертежът не е правилен, както си и написал.

Прикачен файл

Screenshot_255.jpg
Screenshot_255.jpg (48.05 KиБ) Видяна 1397 пъти
Последна промяна от kalpev на чет сеп 17, 2015 11:31 am, променено общо 4 пъти.
Svetoslavoff1 - майстор
Малеййй, какво е станало с хубавата тема на Жусти :(
Все пак сте в раздел отмора и шеги...
jordanvass - майстор
Нека погледнем нещата от малко по-друг, по-практичен ъгъл. Фигурките от задачата имат винаги една и съща площ. Както и да ги въртим, разбъркваме и подреждаме, сборът от нетната им площ винаги ще бъде един и същ. Площта може да я сметне всеки ученик в 6 клас, тя е константна винаги. Щом след някаква друга подредба те видимо заемат по-голяма площ, значи някъде не се допират плътно, някъде има просвет. Няма друго обяснение. И оттук задачата е да се намери къде е дупката и да се илюстрира в чертежа-решение. Целта на решението, дадко, е да се ПОКАЖЕ, че има дупка, която да обясни по-голямата площ, а не да се скрие дупката. Скриването не би обяснило защо се "заема" по-голяма площ.
naB4o - специалист
jordanvass написа:
Нека погледнем нещата от малко по-друг, по-практичен ъгъл. Фигурките от задачата имат винаги една и съща площ. Както и да ги въртим, разбъркваме и подреждаме, сборът от нетната им площ винаги ще бъде един и същ. Площта може да я сметне всеки ученик в 6 клас, тя е константна винаги. Щом след някаква друга подредба те видимо заемат по-голяма площ, значи някъде не се допират плътно, някъде има просвет. Няма друго обяснение. И оттук задачата е да се намери къде е дупката и да се илюстрира в чертежа-решение. Целта на решението, дадко, е да се ПОКАЖЕ, че има дупка, която да обясни по-голямата площ, а не да се скрие дупката. Скриването не би обяснило защо се "заема" по-голяма площ.
Аз точно щях да пиша подобно мнение, от вчера гледам темата и се чудя кой иска да победи математиката :)
ArturDent - Почти Безобиден
nv952 написа:
Изображение
49 лв. + 48 лв. = 98 лв. дългове.
97 лв. (блузка) + 1 лв. кеш = 98 лв. активи.
98 лв. активи - 98 лв. дългове = 0 лв., демек колкото си имал в началото.
dadko - майстор
Условието на задачката е поставено графично.
Няма текст, където да е написано, че фигурите от първата катринка и фигурите от втората са напълно еднакви. Ние просто ги „вижаме“ , че са еднакви и само са разместени.
Да, обаче измамата се състои в това, че те не са еднакви.
Както в първата картина от темата – с липсващото квадратче си представяме фигурите за тригълници, а реално хипотенузата им е начупена линия- така и в тази задачка „диагонала“ също е начупена линия. Дал съм и точните ъгли- с точност две десети. Реално окото разлика от един-два градуса трудно може да улови, още повече, ако линиите са с по- голяма дебелина.

Абстрахирайте се от моите чертежи и погледнете картинката на самата задача.
Явно е, че гледайки това, което съм начертал- се подвеждате, тъй като аз съм онагледил какво реално е показано в задачата, само, че съм го направил с тънки линии. Затова и всички казвате, че е грешна.
Втората картинка от задачата е подвеждаща . Това се опитвам с чертежите си да онагледя- къде е измамата !
Вгледайте се внимателно в самата задачка (втората картинка) и вижте отсечките, съставящи хипотенузите на „триъгълниците“ . Дали ще гледате жълтия или зеления- няма значение.
Това НЕ СА ТРИЪГЪЛНИЦИ
Отсечките, съставляващи „хипотенузите“ са под различен ъгъл. Те НЕ ЛЕЖАТ на една права и това никой не може да го докаже математически.
„Хипотенузата“ не е права линия, а е съставена от две отсечки, които сключват ъгъл помежду си. Този ъгъл не е 180 градуса. Близък е до изправен ъгъл, но не е. Равен е на176,63 градуса.
Ето ви доказателството, че те НЕ ЛЕЖАТ на една права:
Обозначил съм с букви и съм прекарал линии , като за подложка съм използвал самата картинка на задачката- можете да си прекарате линии и върху разпечатка, можете да си ги представите и мислено.
Тъй като при математическо доказателство е нужно да се разглеждат триъгълници , ъгли, дължини на отсечки. Ако математиката не ви е силна страна- обърнете се за помощ към някой, който я разбира. Но не е и нужно да разгледаш математическото доказателство- нещата са очеизвадни.
Разглеждам Δ DLC и Δ CJH
Тези триъгълници не са подобни, тъй като отношението между катетите е различно
Δ DLC e с катети CL=2 и DL=5
Δ CJH e с катети HJ=1 и CJ=3
Съответно ∠CDL ≠ ∠ HCJ
За да съвпадат отсечките DC с CH ( да лежат на една права)- трябва ъглите, да са равни.

Не съществува триъгълник, на който хипотенузата да представлява две отсечки, сключващи ъгъл помежду си (не лежат на една права)
Това е четириъгълник!

Можете с тригонометрични функции да пресметнете колко са ъглите, но дори и да не сте учили геометрия- се вижда, че наклона CD e 5:2 = 2,5:1, а наклона на CH e 3:1
Ако погледнете и първата картинка от задачката- и конкретно един от острите ъгли в триъгълниците- ще видите, че хипотенузата си е права линия – под наклон 2,5:1
Докато в дясната картинка- отсечката DC 2,5:1од същия наклон и средата й съвпада със среда от квадратче на координатната система, докато CH е диагонал на правоъгълниче със страни съотв. 3 и 1. И тази отсечка стъпва на върхове от квадратчетата на координатната система.

Стойността на ъглите в градуси съм я дал в предишните си постове.
Пак повтарям- абстрахирайте се от моите чертежи и гледайте картинката от задачката.И не ми говорете за доблест, за чест, за това, че не съм искал да си призная, че греша и подобни простотии. Когато не съм прав- не ме е срам да си призная, че греша. Когато съм прав, обаче- устоявам мнението си докрай.
Е, бирата ще си я пия сам, но -това не е проблем. :partyman:

Прикачен файл

FIGURA__LAST__.png
sstefanov - майстор
Пак не си разбрал.
Фигурите, оцветени в жълто и зелено са ТРИЪГЪЛНИЦИ, не са четириъгълници!
Опитай се да разбереш какво ти казват другите.
Точките C и H не лежат на диагонала. Толкова е просто.
И наистина няма място свързваща линия между C и H.
Последна промяна от sstefanov на чет сеп 17, 2015 1:00 pm, променено общо 1 път.
kalpev - специалист
dadko написа:
Това НЕ СА ТРИЪГЪЛНИЦИ
Напротив, триъгълници са и ясно са си дадени, както в дясната схема (8х8), така и в лявата (5х13) с тяхните си лица, и оцветени в един и същи цвят (жълто и резида на тази вдясно и пак жълто и резида на тази вляво). Иначе цялата задача става безсмислена, ако можеше да се променя формата и лицата им. И точно защото хипотенузите на тези триъгълници (които липсват в първия ти чертеж) не лежат на диагонала DE, се оформя четириъгълникът DCEH (дупката) на скритата площ.
То, за бирата ясно, че не ти се ще да се охарчваш...за достойнството да приемеш, че не си прав също.
dadko написа:
Абстрахирайте се от моите чертежи и погледнете картинката на самата задача.
Ние няма какво да се абстрахираме, защото полемиката тръгна точно от твоя първи грешен чертеж, за което не си признаваш!!!
Иначе, добре виждаме картинката на самата задача и там са дадени два триъгълника и два трапеца, които триъгълници липсват в първия ти чертеж и точно там ти е грешката.
dadko - майстор
От първата картинка жълтото и зеленото са триъгълници, но от второто- не са и няма как да са такива.
В геометрията (поне в евклидовата) Не съществува триъгълник, на който хипотенузата да представлява две отсечки, сключващи ъгъл помежду си (не лежат на една права)

Пак повтарям вгледайте се в картинката (втората) от самата задачка. На първия си чертеж съм онагледил с тънки линии точно нея. И - затова няма триъгълници.

За бирата- не ми свиди, но след като съм го доказал и математически- ако си дадете труд да го прочетете- ще видите кой е крив, кой прав.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 18

Тема "Забавна математика" | Включи се в дискусията:


Сподели форума:

Бъди информиран. Следвай "Направи сам" във Facebook:

Намери изпълнител и вдъхновения за дома. Следвай MaistorPlus във Facebook: