Всичко свързано с тоците ми е слабост, опитайте се да ме затрудните.
martosound - специалист
Тест на LED лампа OCTALED E01 9.5W/E27/4000

Здравейте,

Този тест на крушката се осъществи благодарение на съдействието на колегата hett от форума, който я закупи и ми я изпрати за да я тествам. Той имаше идеята ако излезе качествена да си купи такъв модел крушки за целия апартамент. Сега очаквам някои хора да започнат да се филмират яко :lol: относно скрита реклама и какво ли не още... :-D . Наслаждавам се на невероятната им фантазия =D> .

Според производителя крушката е изцяло произведена в България в завода им в гр. Годеч. От фирмата твърдят, че са първият производител на светодиоди изцяло базиран в Европа. Дали е така аз не мога да кажа. В момента този модел крушка може да се намери по магазините между 9.99лв. и 17.99лв. - не е от евтините.

На предната страна на опаковката се виждат четирите стикера с цени залепени един над друг. Цената на най-долният стикер е 17.99лв. , на следващият е 16.99лв. , после следва цена от 11.59лв. и най отгоре е цената от 9.99 лева.
Изображение

На задната страна на опаковката са написани всички параметри и данни за крушката. Прави впечатление номиналното работно напрежение, за което са дали 230V AC а не както при други крушки например има определен толеранс 100v-240v, 200v-240v, 220v-240v. След като я разглобим нещата ще ни се изяснят защо е така.
Изображение

Консумацията от захранващата мрежа, която премерих е 10 вата при напрежение 240 волта. Факторът на мощността е 52 %. Прави впечатление, че за разлика от повечето крушки мощността остава постоянна( на моменти пада до 9.8w и се качва до 10.2w, но като цяло стои около 10 вата), а не спада постепенно след загряване на светодиодите.
Температурата на корпуса след 1 час работа е 58 градуса - температурният режим е добре.
Теглото на крушката е 80 грама.
Трептенето на светлината е 17 % със честота 100Hz.
Като насоченост на светлината тази стои по средата между OSRAM(силно насочена) и V-TAC(разпръсква светлината много добре)

Направих измервания с луксмера и направи сравнение между тази крушка и още две.
Първата крушка е : OCTALED E01 9.5W/E27/4000 - въпросната която тестваме
Втората крушка е : OSRAM PARATHOM CLASSIC A 60 8 W/840 E27 FR
Третата крушка е: V-TAC VT-1864 12w, 4500k, 1055lm произведена през 2015 година(имат няколко различни модификации произвеждани през годините означени като този модел)

Това са данните от измерванията при различни положения на луксмера спрямо крушките.
Изображение

Като ги сравнявам с окомера сложени в кухнята една до друга - OCTALED дава същата светлина както V-TAC.

Сега следва интересното - разглобяването на крушката.

Капачката е залепена с някакво секундно цианакрилатно лепило - мирише на каноконлит.
Изображение

Това е вътрешноста от алуминий - за него не мога да кажа лоша дума - охлажда добре.
Изображение

Алуминиевата платка със светодиодите - 20 броя в корпус 5730 - платката е дебела 1.5мм, диаметърът е 50мм.
Изображение

Това е алуминиевата платка от долната страна - направили са я със залепваща термопроводима подложка - да може да предава топлината към корпуса. Има залепено от долната страна още едно парче алуминий.Изобщо откъм охлаждане нещата са добре.
Изображение

Тук вече нещата не са добре. Хубава работа ама българска. На всичките хубави неща дотук сега се излагат много. Направили са захранването на светодиодите по най-елементарния начин с гасящ кондензатор. Така правят захранването в крушките по един долар. Не се връзва да е такова захранването в крушка струваща между 10 и 18 лева. Липсата на драйвер обяснява завишената консумация от 10 вата при захранване 240 волта, както и промените при промяна на захранването. Вече става ясно и защо са написали 230 волта захранващо напрежение без никакъв толеранс. Също така това е причината за трептенето на светлината - кондензатора не смогва да филтрира пулсациите на захранването при 100 херца( за разлика от импулсните драйвери които работят между 25-50 килохерца да речем).
Гасящите кондензатори са от най-евтините - " Няма марка, няма цена — специално снабдяване " както се казваше във филма. Липсва задължителният за такова захранване жичен резистор на входа. Поне са сложили едно варисторче.
Изображение

На задната страна на платката се виждат изправителят и двата резистора отляво на греца разреждащи гасящите кондензатори. Отдясно са резисторите разреждащи изходния електролитен кондензатор за да не мъждукат диодите няколко минути след изключване на захранването.
Изображение

Направих и схемата на крушката.
Изображение

Крушката е с добро охлаждане и откъм температурен режим на светодиодите е добре. Захранването което са сложили не е на нивото на крушка за цена между 10-18 лева. При високи напрежения 240 волта светодиодите започват да се претоварват по мощност. При по ниски захранвания между 200-220 волта светлината пада и то доста. Няма никаква стабилизация на работния режим на светодиодите. Реално производителят не ни лъже с нищо - презастраховал се е като е написал 230V AC работно напрежение. Друг е въпросът, че напрежението в мрежата се променя и то много. Отделно при къщи,които са близо до трафопоста напрежението е перманентно високо(диодите се претоварват), в отдалечените райони напрежението е ниско(светлината е малко). За да вършат работа тези крушки добре трябва човек да си сложи стабилизатор на мрежовото напрежение вкъщи. :lol:

Това не е нито реклама нито антиреклама - това са реалните данни и факти вследствие на теста и разглобяването на крушката. Всеки сам да си направи изводи.

Благодаря отново на колегата hett от форума, който за негова сметка ми предостави крушката за да направим теста. :)
hidrazin - майстор
Е, този път получаваш Браво !!! :-D
:partyman:
hett - напреднал
Благодаря на martosound за подробното и профи ревю :prayer:
Аз ще се ориентирам обаче към OSRAM ... жалко.
Lisko - майстор
Имам една забележка.
Така както е скицирано, третото измерване за мен няма никакъв смисъл.
Първо - защо ще мерите светлина в хоризонтално направление когато крушката е горе?
Второ - измерването зависи в огромна степен от ъгловата диаграма на самия луксметър.

Ако оптичната ос (доколкото такава може горе долу да се дефинира) на луксметъра сочеше към лампата,
щяхме да имаме по-смислено измерване - даващо някаква бегла идея за "детелинката" ;-) на излъчване на лампата.
Но и тогава не е особено коректно защото разстоянието е 1.41 метра, за разлика от другите две където е 1 метър.

А между другото тия матови капачки са невероятна и вопиюща глупост. Измери на един метър под лампата без капачка и със капачка да сравним.

Диодите с това скосяване по ъглите не са 5630, какво са???
martosound - специалист
Модела на диодите съм го написал на схемата. Корпусът е PLCC 5.7 X 3.0 MM . Пък идеята на капачката е светлината да се разпръсква навсякъде в стаята. Тука говорим за крушки, които са заместители на обикновени ЛНЖ дето светят във всички посоки, а не за насочени лунички. Много лампи съм разглобил и всичките светят по-лошо със свалена капачка отколкото ако светлината се разпръсква от капачката. Защо капачката да е глупост - ами то без нея свети само надолу и насочено. Всички световни производители ползват матирани капачки за дифузер - ще дам пример само със CREE други няма да споменавам. Третото замерване показва колко е осветлението на повърхността на една маса в стаята например която се намира встрани от крушката. Примерно сяда човек да си чете вестника на масата, която се намира на 1 метър встрани от крушката и целта е да видим дали е достатъчно светло.
Аз виждам смисъл в това стаята да е осветена навсякъде. :)
hidrazin - майстор
Всички производители, дори и китайците се стремят към 360-градусово излъчване.
И има защо. Най-тъпото осветление, или едно от най-тъпите е с лунички.
С тях таванът ти остава "тъмен". Те и не са произведени за основно осветление.
Това че у нас масово се използват за това вече е съвсем друга бира.
Между другото са измислени много отдавна и за съвсем други цели.
https://en.wikipedia.org/wiki/Multifaceted_reflector
Най-доброто и приятно осветление е когато част от светлината пада директно върху предметите в саята, а друга част индиректно след отражение в тавана.
Това се получаваше при старите крушки с нажежаеми жички.
Ето малко полезни инфо по въпроса:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=OWKAub54sLU[/youtube]
:partyman:
shadow__01 - майстор
Така трябва да са всички LED лампи. С токов драйвър вътре, а не с кондензатори както са 99% от продаваните у нас.
Охлаждането също не беше лошо. Много се радвам като видя нещо добре направено. В такива моменти си казвам "значи можело". Само дето го няма китаеца производител да му го кажа на него.
10 години да издържа една такава лампа, стига й. Ще си избие парите от сметката за тока няколко пъти.
Lisko - майстор
martosound написа:
Модела на диодите съм го написал на схемата. Корпусът е PLCC 5.7 X 3.0 MM . Пък идеята на капачката е светлината да се разпръсква навсякъде в стаята. Тука говорим за крушки, които са заместители на обикновени ЛНЖ дето светят във всички посоки, а не за насочени лунички. Много лампи съм разглобил и всичките светят по-лошо със свалена капачка отколкото ако светлината се разпръсква от капачката. Защо капачката да е глупост - ами то без нея свети само надолу и насочено. Всички световни производители ползват матирани капачки за дифузер - ще дам пример само със CREE други няма да споменавам. Третото замерване показва колко е осветлението на повърхността на една маса в стаята например която се намира встрани от крушката. Примерно сяда човек да си чете вестника на масата, която се намира на 1 метър встрани от крушката и целта е да видим дали е достатъчно светло.
Аз виждам смисъл в това стаята да е осветена навсякъде. :)
По въпроса за световните производители, нали се сещаш че доводът "всички правят така" не е непременно доказателство за правилност. :)
Насочено, насочено - колко да е насочено - 120градуса (по 60 от двете страни на оста). Ако искаш на 90 градуса или на тавана, има други начини. Матираните капачки поглъщат безумно много светлина. Виж по-долу снимката. Тоя плафон и без друго е матов. От къв зор да има в него матова крушка? Безмислено е.
За третото измерване - извинявам се - моя е грешката, останал бях с впечатление че луксметъра не гледа нагоре, а хоризонтално.
Прикачен файл:
IMG_0930.JPG
IMG_0930.JPG (61.32 KиБ) Видяна 2774 пъти
nikolov333 - майстор
Браво martosound..и аз се замислям дали да и пратя една марка димиращи лед луни с претенци за качество и 36м. гаранции LIMA LED.. С намаление за 30 бройки ги взех по 12,50лв. Реално вносители са им kru6ki.com, и ги продават по 11,50 лв.но с гаранцията 2 години...При мен проблема е в топлинното число на светлината, защото в дневната ми променя цвета на стените и с леда много зеленее.И мам и лед ленти покрай стените и мисля да комбинирам жълта с дневна за да го избегна доколкото може..
martosound - специалист
Проблемът с промяната на цветовете възприемани от окото в осветяваната стая не е от Цветната Температура - CCT(Correlated Color Temperature) , а от Индекса на Цветопредаване на светодиодите - CRI (Color Rendering Index). Цветопредаването на един източник на светлина е способността му да се възпроизведат реалистично цветовете на наблюдаваният предмет. Това е индекс който варира между 1 и 100. Колкото повече е - толкова по-реалистично се възприема цвета на даден предмет от човешкото око.

Живачните лампи с матов балон имат CRI около 50 - доста зле

Масовите луминисцентни(енергоспестяващи) лампи със Халофосфатен Фосфор имат CRI около 50 - доста зле. При тези лампи доста често се появява проблем когато човек иска да разчете цветния код на резистори да речем и не е сигурен в цветовете. Като се излезе навън на слънчевата светлина или резистора се освети с една най-обикновена крушка с нажежаема жичка нещата си идват на мястото.

Има и трифосфорни луминисцентни лампи със CRI между 75 и 90 - индекса на цветопредаване е добър.

При белите светодиоди с фосфор(самият чип свети със синя светлина и жълтият фосфор над него променя светлината и я прави бяла) CRI е между 70 и 90. Има и светодиоди, при които CRI изобщо не се дава като параметър и е под 70. Болшинството светодиодни ленти са с такива светодиоди. При използване на такива ленти за реклами и заведения например няма проблеми, но при използване вкъщи става проблем с цветовете. Денем стената изглежда с един цвят, а вечер когато е осветена от светодиоди с лош CRI цветът се променя(същото се получава и при луминисцентните енергоспестяващи лампи).
На повечето светодиодни крушки(да не кажа на всички) им дават Индекс на Цветопредаване над 80 което в много случаи не е вярно и цветовете се възприемат нереално от окото.
Светодиодите с нисък CRI са най-евтини и излъчват наи-много светлина. Затова ги използват масово при лентите и повечето крушки.

При обикновенните лампи с нажежаема жичка и халогенните лампи CRI е равен на 100 - максималният. Откъм Индекс на Цветопредаване те са най добри и поне за момента са недостижими.

Тема "LED лампа OCTALED" | Включи се в дискусията:


Сподели форума:

Бъди информиран. Следвай "Направи сам" във Facebook:

Намери изпълнител и вдъхновения за дома. Следвай MaistorPlus във Facebook: