Всичко свързано с тоците ми е слабост, опитайте се да ме затрудните.
lakosste - специалист
Здравейте колеги.
Малко предистория относно луфт в електромотор:
Имам една конвектоматна фурна и скоро се наложи да и сменя електромотора ,който движи вентилатора.Реших да си оставя стария мотор за резерва и го занесох на стругар за да му набие нови втулки защото старите се бяха оходили и лагерите влизаха лесно.Сега обаче се налага да сменя лагерите на новия мотор защото явно са някакви китайски и за два месеца се разтропаха защото фурната пече на 180 градуса и явно не са издържали. Искам да разменя стария със новия докато се ремонтира ,обаче на стария мотор се получи аксиален луфт и има вибрации при работа.Мисля че при работа вентилатора избутва ротора назад или напред и това е проблем.
Въпроса ми е как да обера луфта за да не вибрира.Съмнява ме че стругаря е забравил една накъдрена шайба ,която беше в леглото на задния лагер и според мен тя беше с тази цел.
Мотора е трифазен 0.75 на около 1400 оборота и движи вентилатор с диаметър към 40 см.
И какви лагери да купя за да сменя на новия мотор.Забелязвам че тропането се чува при спиране на вентилатора и то само в едната посока-уточнявам че през няколко минути въртенето се обръща за по-равномерно обдухване вътре.
lov - майстор
В лагерните гнезда трябва да има пружинни шайби. Ако я няма може да я замениш с парче тел с подходяща дебелина но тяка че като стегнеш капаците да не блокирва лагера.
novgradski - специалист
Шайба за обиране на аксиалната хлабина - (не знам дали е назъбена,както казваш но...) съм срещал ,като подложна но тънка и на дъга.Вибрирането е само в едната посока -защото вентилатора като се върти -се стреми да измести вала и най- вероятно в едната посока тежестта му обира луфта,а в другата е на обратно.В друг случай можеш да си сложиш набор от подложни шайби,но луфта е за температурните разширения - значи тук е по-добре да потърсиш въпросната пружинна шайба или неин заместител.
За новият електромотор си купи качествени лагери но обезателно да бъдат с повишена хлабина. Означението е С3, С4 или С5. Мисля че за твоят случай лагери с хлабина С3 е достатъчна.
lakosste - специалист
Благодаря за отговорите.
И в дветр гнезда ли трябва да има шайби?
Предполагам ,че се продават.
Относно лагерите ще ги сменя със специални.Предполагам ,че другото по мотора(новия)не би трябвало да е проблем заради температурата.
lakosste - специалист
Сега разглобих мотора и виждам че отзад си стоят две шайби залепени една за друга но отпред няма нищо и лагера си ходи напред-назад.Бях дал на стругар да набие втулки но пак ми се струва че лесно влиза предния лагер.С набиване ли трябва да влезе в леглото си или просто по-трудно?Ще трябва да сложа и на него такива шайби за да се отдели 3-4 мм.Има ли някакво лепило което мога да сложа на лагера като влезе в леглото си и да съм сигурен че няма да превърта,защото както казах фтулката ми се вижда широка.Въпроса е да изкара колкото карат едни хубави лагери дори и да не мога да го разглобя после.Трябва ми за резерва.
valentino76bs - майстор
Трудно трябва да влезе,с леко почукване!Перката как е ,да не се е разбалансирала!Има и други начини за уплътняване на лагера към леглото но най добре е на стругар.
lov - майстор
Шайбите се поставят от двете страни тоест във всяко лагерно гнездо по една. Ако са били една върху друга луфта който обират е наполовина от предвидения. Може и да са се посмачкали или някой от незнание да ги е изправил. В такъв случай можеш да ги поогънеш малко. Предполагам че такива са били шайбите а не прави.
http://sibel.bg/index.php?m=708&lang=1
Както писах по горе ако е много голям луфта може да подложиш парче от меден проводник. А лепенето не е за предпочитане но има лепила на локтайт за тази цел. На ръка не би трябвало да можеш да вкараш лагера.
preslav - майстор
Спред мен не ти трябват 2 шайби от едната страна, а по една от всяка.
Също така предполагам, че говориш не точно за лагери, а за втулки от графитен бронз - ако говорим за втулки роторът трябва да се върти без усилие на ръка, никакво набиване, просто мазно нахлузване и НИКАКВА грес, масло и т.н.
Поставяйки пружинните шайби трябва да усещаш лек аксиален луфт, ако е голям го коригираш с подходяща шайба, ако липсва посмачкваш пружината.
Ако е за временно ползване "лангъркането" да не те притеснява, няма каво да се повреди в печката ти!
ktamen - специалист
Пружинните шайби били за обиране на луфта, лагерите трябвало с чука и прочеее глупости........ още една интересна тема......

Тема "Проблем с луфт на електромотор" | Включи се в дискусията:


Сподели форума:

Бъди информиран. Следвай "Направи сам" във Facebook:

Намери изпълнител и вдъхновения за дома. Следвай MaistorPlus във Facebook: