• 1
  • 2
Най - вълнуващия въпрос зимно време.
Здравейте,

Предстои ми изграждане на отоплителна система на новостроящ се апартамент. Апартаментът ще бъде на последен етаж и е единствен на етажа. Затова искам да обърна внимание на изолацията и да изграда възможно по-добра и изгодна отоплителна система. Строителят ще ми издаде апартамента изграден с тухли поротерм 25 + изолация EPS на баумит с дебелина 10см. на стените и 10см XPS на покрива (равен е).
Имам договорка да си доплатя ако искам по-добра изолация. Според вас обосновано ли е да сложа 12 или 15см. изолация на стените и 15 или 20 на тавана. EPS и XPS добър вариант ли е или да преговарям с него за вата? Дограмата ще е PVC с двоен стъклопакет. Аз мисля да си доплатя за троен за да постигна по-добра топло и шумоизолация.
Големи са ми колебанията каква отоплителна система да избера и съответно кой да я изгради. Колебая се между кондезен газов котел за отопление и топла вода + климатици за охлаждане или термопома вода въздух. Предполагам и в двата случая ще има подово отопление и конвектори. Какво е вашето мнение, кое е по-удачен вариант? Струва ми се, че за термопома имвестицията ще е по-голяма, но дали месечните разходи ще са по-ниски и комфорта съизмерим с газово отопление?!

Поздрави,
Коко
naskov - майстор
Изолацията е добра. Сложи и троен стъклопакет. Загубите ще ти са 25вт/м3 при -15*С. С термопомпа си решаваш проблема с охлаждането, ако въобще съществува.
naskov написа:
Изолацията е добра. Сложи и троен стъклопакет. Загубите ще ти са 25вт/м3 при -15*С. С термопомпа си решаваш проблема с охлаждането, ако въобще съществува.

Благодаря!

За дограмата е решено: Троен стъклопакет, вероятно 4сезона-обикновено-к . Чакам още строителя да избере профил, с който ще работи.
Изолацията: Стените мисля да ги оставя на 10 или евентуално 12см изолация . Но покрива ми се иска да го напрвя 15см, какво мислите?!
Отопление: Продължават да ми се въртят два варианта, с малка промяна:
1. Частично подово (където има гранитогрес и фаянс) и радиатори в останалите помещения с кондензен котел Bosch Condens 2500W , WBC 14, 2-14kW - с модулиращ SMART регулатор CT100 . Още не съм смятал дали ще ми стигне мощността, но ми харесват много параметрите на този модел.
Принципно бих сложил подово отопление и под ламината, но чета, че е с доста по-ниска ефективност под ламината. Освен всичко искам и шумоизолация на пода и евентуално кокосова подложка под ламината, която предполагам ще се яви като изолатор и подовото отопление тотално ще се загуби. За лятото ще трябва да сложа и някой и друг климатик.
2. Частично подово (където има гранитогрес и фаянс) и конвектори в останалите помещения с термо-помпа.
radius - майстор
koki4 написа:
но чета, че е с доста по-ниска ефективност под ламината.
Може ли линк и ние да прочетем :wink: .
radius написа:
Може ли линк и ние да прочетем :wink: .
Не се сещам къде точно съм чел, но са в потребителски теми, може би в този форум и във форума на setcom. Хора, които имат инсталирано водно подово отопление, казват, че там където имат паркет или ламинат имат и осезаемо по-ниско топло отдаване, както и че в тези стаи температурата е по-ниска (1-2 градуса). Аз имам наблюдение от сегашното ми жилище, където захранващите тръби за радиаторите от котела минават под настилка частично с ламинат+2мм. подложка и частично с гранитогрес. Там където е гранитогрес така хубаво се нагрява, че играе ролята на подово отопление ( половината ми коридор е топъл), там където е ламинат почти не се усеща разлика в зоната където има тръби и където няма. Тоест много по-лошо топло отдаване. Това е при подгряване на водата на 65гр. Не знам при нискотемпературна инсталация как ще е.
mindless - специалист
Тази сграда едва покрива нормативите на Наредба №7 за енергийна ефективност при това за сгради със среднообемна вътрешна температура под 15°C и е малко нагло да се искат допълнително пари за по-добра изолация... С 10см XPS с λ=0.030 имаме U=0.30 при изискване по наредба от 0.32.
Сигурен съм, че биха сложили 9см ако можеше, но освен че това е нестандартна за XPS-а дебелина (може да се поръча все пак), тогава няма да излезе коефициента, защото става 0.33

Разликата в цената на XPS за 1см/м² e около 1.30-1.50лв, това сметнато при цена на м³ 130-150лв, защото инвеститорите не плащат ДДС на материалите. Полагането му като операция особено на покрив, където не се изисква и дюбелиране е по същество същата.

Това като скоба за размисъл, сега по същество:

Прав си, че ламината не е оптимално покритие за подово отопление и го прави още по-инертно като налага и повишаване на входната температура, ако не искаме да има загуба на мощност.

Немците са приели, че при подови покрития върху подово отопление термичното съпротивление R трябва да е по-малко от 0,15 m²K/W заедно с подложката.

Като цяло почти всеки ламинат е подходящ като покритие над водно подово отопление при температура на повърхността до 27°С поне според техническите им листи. Нормално R на ламинат 8-10мм е около 0.10 m²K/W към което подложката обикновено добавя останалите 0.05m²K/W т.е ламината е буквално на горната граница.

Това обаче според мен не би трябвало да е причина за отказ от водно подово, ако съществува възможността да бъде направено. Първо защото съществуват и други подови настилки освен ламинат като например винил, който е доста подходящ за подово, поради малката си дебелина и добра топлопроводимост. Той естествено има други недостатъци, но темата не е за подови настилки.

Идеята ми е, че ламината не е вечен, един ден ще бъде сменен. В зависимост от качеството му този ден може да се окаже по-близо от очакваното. Може тогава да има по-добри алтернативи като настилка и те да бъдат ползвани, докато ако сега не се направи подово отопление, в един бъдещ момент ще бъде многократно по-скъпо.

За шумоизолацията, не разбрах с колко ще може да се вдигне нивото на пода, но подово отопление се прави задължително върху топлоизолация. Има специално еластифициран EPS, който действа като шумоизолация срещу ударен шум. Подложката под ламината повече помага самия ламинат да не кънти, когато се стъпва по него.
Доказано е, че най-много топлина "бяга" през тавана. Консултирайте се със специалисти които да направят изчисления. Цитирам по памет (може и грешно) за изолация на таван в подпокривно пространство- 20-30 см каменна вата. Повтарям "В подпокривно пространство" За плосък покрив ... консултация със специалист.

Друг въпрос е охлаждането през лятото. Замисляли ли сте се да пробвате един сезон без климатици, но да монтирате някакъв вид външни щори. Вижте старите къщи по Средиземноморието- всички са с външни капаци. А навремето не е имало климатици. Разбира се и стените са с достатъчна дебелина. Бил съм в Италия в хотел без климатик (стара сграда може би 200-300 годишна). Аз сутрин отварях прозореца и капаците да се проветри, а камериерката след мен винаги ги затваряше. Аз се прибирах следобяд към 5 часа и в стаята винаги беше приятно хладно. Без да е студено. От друга страна България не Гърция или Испания или Италия. Отоплителен сезон 6-7 месеца, а охладителен 1-2 месеца. Заслужава ли си тази инвестиция? По добре средствата да се насочат към системата за отопление/изолация. Освен това, външните щори помагат и през зимата за по-малки топлинни загуби през прозорците.

И един не малък проблем който почти всички пренебрегваме, когато си сменяме старата дограма с нова и добре уплътнена- ВЕНТИЛАЦИЯТА.

Супер уплътненото жилище се нуждае от проветряване и отвеждане на битовата влага. Вариантите са влагоуловител, система за вентилация (може и на всеки прозорец- клапи) или редовно проветряване. Последните две влизат в известно противоречие с енергийната ефективност от тройните стъклопакети и дебелата или не до там дебела топлоизолация. При недостатъчно отопление (недозагряване) на помещенията има опасност от конденз и последващо образуне на мухъл и плесени. Това е потенциален риск от развитие на алергии и белодробни заболявания. Респективно повишени финансови разходи за борба с неприятелите мухъл и плесени и не на последно място възможни медицински разноски.

В този случай спестените от отопление средства се пренасочват в друга посока, но остават страничните ефекти: влошено здраве, загуба на време ( третиране на мухъл и плесени и освежаване на интериор). В случая с влагоуловител- разход на допълнителна енергия.

За съжаление няма универсална формула как да се разпределят разумно средствата за да се подсигури една комфортна среда за живот в жилището. Свидетелство за това са и изобилията от теми и дискусии с подобен характер в този и подобни нему форуми. :|
mindless написа:
Тази сграда едва покрива нормативите на Наредба №7 за енергийна ефективност при това за сгради със среднообемна вътрешна температура под 15°C и е малко нагло да се искат допълнително пари за по-добра изолация... С 10см XPS с λ=0.030 имаме U=0.30 при изискване по наредба от 0.32.
Сигурен съм, че биха сложили 9см ако можеше, но освен че това е нестандартна за XPS-а дебелина (може да се поръча все пак), тогава няма да излезе коефициента, защото става 0.33
...
...
...
За шумоизолацията, не разбрах с колко ще може да се вдигне нивото на пода, но подово отопление се прави задължително върху топлоизолация. Има специално еластифициран EPS, който действа като шумоизолация срещу ударен шум. Подложката под ламината повече помага самия ламинат да не кънти, когато се стъпва по него.
Привет,

Конкретно за покривната изолация ли имаш предвид, защото гледах, че виненберг казват, че при поротерм 25 е достатъчна изолация от 8см., но съветват поставяне на 10см., тоест тук би трябвало да сме над нормата?! А при покрива и на мен ми се струва малко, но не знам как да я сметна коректно. Там ми се иска да я направя 20см. Дали ще е адекватно, пропорционално добре ли ще е разпределено стени 12см., покрив 20см., или стените да останат на 10см.?

Колкото до вдигането на нивото на пода, зависи от това колко ефективна ще е шумоизолацията, ако се наложи бих го вдигнал. Реално обещаната светла височина след замаски и шпакловки е 2,60см.

Поздрави!
На покрива и над 30 да прекалиш, се е файда.
На стените е икономически необосновано да се слага повече от 30.
Поротерма ще запази повече топлина от стара четворка, ама на термометъра няма да го хванеш.
Слагай топлоизолация колкото сили имаш!
В подпокривното по лесно можеш да добавиш,но фасадата се прави веднъж. Дали ще е 15 или 20, за труд ще платиш същото.
titex написа:
Доказано е, че най-много топлина "бяга" през тавана. Консултирайте се със специалисти които да направят изчисления. Цитирам по памет (може и грешно) за изолация на таван в подпокривно пространство- 20-30 см каменна вата. Повтарям "В подпокривно пространство" За плосък покрив ... консултация със специалист.

Друг въпрос е охлаждането през лятото. Замисляли ли сте се да пробвате един сезон без климатици, но да монтирате някакъв вид външни щори. Вижте старите къщи по Средиземноморието- всички са с външни капаци. А навремето не е имало климатици. Разбира се и стените са с достатъчна дебелина.

И един не малък проблем който почти всички пренебрегваме, когато си сменяме старата дограма с нова и добре уплътнена- ВЕНТИЛАЦИЯТА.

Вариантите са влагоуловител, система за вентилация (може и на всеки прозорец- клапи) или редовно проветряване. Последните две влизат в известно противоречие с енергийната ефективност от тройните стъклопакети и дебелата или не до там дебела топлоизолация.
Ако можете да ми препоръчате специалист, ще съм много благодарен, защото не намирам такива. Мнения много, но всякакви от това, че изолацията е върхът и няма смисъл от подобрения, до такива, че е супер посредствена и едва покрива нормативите.
От доста време търсех жилище, имах специфични изисквания, което правеше избора ми много ограничен и за около 1,5г. търсене забелязах, че най-масово се ползва 8см. EPS изолация за стените, доста често вече се слагат тухли виненбергер поротерм. Така приех, че 10см. изолация е добре, да речем над средното прието от бг строителните фирми. Имаше и такива, които рекламират 15см. изолация на стените, но цените в такива комплекси бяха "Оле, мале" и честно казано според мен абсолютно нереални с каквато и себестойност да строят. Сега съвсем скоро пък попаднах на една сграда, която рекламираха с 6см. изолация., което си мисля, че е абсолютно недостатъчно в реални условия.
Знам, че правилото "колкото повече, толкова повече" няма да ме подведе, но все пак искам комбинацията стени, покрив, дограма, стъклопакет да е адекватна и да се получи една балансирана цялостна термо ефективна система.
Подовото ми харесва като идея, заради това, че лесно може да се постигне един по-постоянен климат в помещенията през зимния сезон.
За лятото може да пробвам без охлаждане /ако избера газово отопление, а не ТП/ или пък да сложа като начало само един по-мощен климатик в основното помещение и да разчитам при отворени врати да раздвижва и към спалните. За щори по-скоро съм се отказал, защото над всички прозорци имам плътен навес/стряха 140см. От сегашното жилище имам наблюдение, че при подобен навес слънцето лятото не напича директно прозирците, а зимата като падне по-ниско ги напича.
За вентилация кое би било най-рентабилното и функциониращо решение? Предполагам, че рекуператор ще е най-добре, но цените не са малки, а и идеята, че трябва да прокарам въздуховоди из цялата къща не ми харесва.
Клапи по прозорците бих сложил, ако съм убеден, че вършат работа и няма да са наистина в противовес от към шум и топло загуби с тройния стъклопакет. Влагоуловител ще има като начало, докато преборя влагата от новото строителство, но това не е решение като цяло, то за тази квадратура ще ми трябват поне 3 влагоуловителя.
  • 1
  • 2

Тема "Избор на отоплителна система" | Включи се в дискусията:


Сподели форума:

Бъди информиран. Следвай "Направи сам" във Facebook:

Намери изпълнител и вдъхновения за дома. Следвай MaistorPlus във Facebook: