Най - вълнуващия въпрос зимно време.
adonchevski - специалист
mindless написа:
По спомен само, пускал съм някъде из темите, че подобни помпи при -7ºC термопомпите имат СОР < 2,5 а при -15°С е под 2 и тук говоря за качествени маркови термопомпи.

Поради гореизложенито, подобна термопомпа ще има номинална мощност, която ще е голяма за отопление в преходните периоди и вероятно ще работи на много кратки цикли, което ще води до високи сметки за ток и амортизация на самата термопомпа.
Досега термопомпите, които съм разглеждал на Panasonic и Тоshiba, макар и малко немощни за моя случай, са били със следния КОП:

Panasonic Aquarea @ -7 == 2,49, @ -15 == 2,32
Panasonic Aquarea T-CAP @ -7 == 2,68, @ -15 == 2,35
Toshiba Estia @ -7 == 3,46, @ -15 == 2,84

Като T-CAP си поддържа константна мощност от 16кв.

Най-доброто е земя-вода или вода-вода, но при мен е скалисто и изкопа за земя-вода ще ми излезе златен, а вода-вода има много недостатъци откъм сигурност на източника. Иначе КОП-а на вода-вода е 6.0.
Прикачен файл:
aquarea 16kw.JPG
aquarea 16kw.JPG (70.59 KиБ) Видяна 2834 пъти
velik_kazakov - напреднал
adonchevski написа:
mindless написа:
По спомен само, пускал съм някъде из темите, че подобни помпи при -7ºC термопомпите имат СОР < 2,5 а при -15°С е под 2 и тук говоря за качествени маркови термопомпи.

Поради гореизложенито, подобна термопомпа ще има номинална мощност, която ще е голяма за отопление в преходните периоди и вероятно ще работи на много кратки цикли, което ще води до високи сметки за ток и амортизация на самата термопомпа.
Досега термопомпите, които съм разглеждал на Panasonic и Тоshiba, макар и малко немощни за моя случай, са били със следния КОП:

Panasonic Aquarea @ -7 == 2,49, @ -15 == 2,32
Panasonic Aquarea T-CAP @ -7 == 2,68, @ -15 == 2,35
Toshiba Estia @ -7 == 3,46, @ -15 == 2,84

Като T-CAP си поддържа константна мощност от 16кв.

Най-доброто е земя-вода или вода-вода, но при мен е скалисто и изкопа за земя-вода ще ми излезе златен, а вода-вода има много недостатъци откъм сигурност на източника. Иначе КОП-а на вода-вода е 6.0.
Прикачен файл:
Прикаченият файл aquarea 16kw.JPG вече не е достъпен
С твърдението за земя-вода и вода-вода съм съгласен на 100% защото съм правил една самоделка и тази зима и е 10-а. Работи без проблеми и при -20, но си черпи от кладенеца. И макар, че пада температурата на водата в зимните месеци (сега е 7.5 а преди месец беше 10-11 градуса водата в кладенеца) промяната в режима на работа е минимален.
А относно самоделките въздух-вода не мисля, че ако се направи както трябва ще е мнооого по-зле от някоя за 5-10, че и повече хиляди лв. Ето един скрийншот от моята дето е при -7 градуса и успява да си вкара 5,8kW. Но, има голяма разлика в топлопроизводството при +5 и -5 градуса, ама много голяма. Та за по-топлите случаи е добре да има буфер, защото подовото не може да поеме всичко и изключва за много кратко време. А ако се сметне при +5 да е колкот е нужно на подовото, то при -5 трябват и дърва или духалки. :-D

Прикачен файл

rabota_pri_niski_temperaturi.jpg
mindless - специалист
adonchevski написа:
mindless написа:
По спомен само, пускал съм някъде из темите, че подобни помпи при -7ºC термопомпите имат СОР < 2,5 а при -15°С е под 2 и тук говоря за качествени маркови термопомпи.

Поради гореизложенито, подобна термопомпа ще има номинална мощност, която ще е голяма за отопление в преходните периоди и вероятно ще работи на много кратки цикли, което ще води до високи сметки за ток и амортизация на самата термопомпа.
Досега термопомпите, които съм разглеждал на Panasonic и Тоshiba, макар и малко немощни за моя случай, са били със следния КОП:

Panasonic Aquarea @ -7 == 2,49, @ -15 == 2,32
Panasonic Aquarea T-CAP @ -7 == 2,68, @ -15 == 2,35
Toshiba Estia @ -7 == 3,46, @ -15 == 2,84

Като T-CAP си поддържа константна мощност от 16кв.

Най-доброто е земя-вода или вода-вода, но при мен е скалисто и изкопа за земя-вода ще ми излезе златен, а вода-вода има много недостатъци откъм сигурност на източника. Иначе КОП-а на вода-вода е 6.0.
Прикачен файл:
aquarea 16kw.JPG
Изнамерих си спомените ТУК, все пак става дума за 2012-та година, тогава проучвах въпроса. Трябва да се отбележи, че в картинката не е даден теоретичен СОР от сервизното ръководсво, а за такъв с взети предвид цикли на размразяване. За съжаление не мога на 100% да открия първоизточника на картинката, но по спомени беше реален тест. Самата графика я има и TУК

Допускам, че е възможно в по-новите модели да са подобрили показателите по някакъв начин, но не значително.

За Т-САР също бях чел, добро е като идея и наистина поддържа мощност до -15°С, но не и по-надолу, а там предполагам, че спада рязко. Доколкото помня поддържа мощността с каскадни компресори т.е. СОР-а пак си е зле, просто може да минеш и без резервно отопление до известна степен. Някакъв втори топлинен източник обаче си мисля, че е нужен за екстремни температури или при спиране на тока.
adonchevski - специалист
olelemaiko написа:
за това тъи съм се кръстил.чета тук и само олеле майко викам.
Култ!!! :lol: :lol: :lol:
velik_kazakov написа:
С твърдението за земя-вода и вода-вода съм съгласен на 100% защото съм правил една самоделка и тази зима и е 10-а. Работи без проблеми и при -20, но си черпи от кладенеца. И макар, че пада температурата на водата в зимните месеци (сега е 7.5 а преди месец беше 10-11 градуса водата в кладенеца) промяната в режима на работа е минимален.
Аз се замислям за вода-вода, ама какво правим като в люта зима като тази секне водата в кладенеца? Това ми е притеснението. Ще ми трябва и нещо допълнително за план Б, като котел на пелети, което си е още нещо допълнително във веригата ...
Този проблем при земя-вода го няма, но при мен е почти невъзможно да се направи, ако е същата скала навсякъде, и за която виках най-големия чук в региона.
velik_kazakov написа:
А ако се сметне при +5 да е колкот е нужно на подовото, то при -5 трябват и дърва или духалки. :-D
Под да се сметне какво имаш предвид? Да се сметне каква термопомпа да да купи ли, или имаш предвид някакъв режим на работа на термопомпата?

Кажи ми за да мога да закача всичките тези датчици от картинката, какво изискване да дам към изпълнителя? Помпите и задвижките трябва да са някакви по-умни ли?
mindless написа:
В конкретни ситуации при инсталации с много соларни панели за подпомагане на отоплението като ТУК буфер също може да влезе в употреба.
Аз бих сложил и повече вакумни тръби - например 100, ако има смисъл.
mindless написа:
За Т-САР също бях чел, добро е като идея и наистина поддържа мощност до -15°С, но не и по-надолу, а там предполагам, че спада рязко.
В близост до Стара Загора, където ще се ползва термопомпата, температури под -15 са сумарно часове на годишна база, затова не го мисля.
шоп написа:
Под -5 или -7 градуса е по-разумно да се ползва или директно подгряване с ел. нагревател или алтернативно отопление с твърдо, течно или газообразно гориво.

Знам, че ще има опоненти върху тези наши мисли, но при КОП 1.5 дали си заслужава разхода от амортизация на сърцето на термопомпата-компресора?
КОП-а е > 2.5 (3,46 при Toshiba). Ти предлагаш комбиниране на ТП-а с котел на твърдо гориво ли или само котел?
LazarGanev написа:
Теоретично - да, но на практика в един нормален бойлер няма място за 2 такива големи серпентини и затова се ползват пластинчати топлообменници в схемите на маркови термопомпи с вътрешен модул с опция солар
Тук се обърках. Ти твърдеше, че трябва да отсвиря двойната серпентина, а сега казваш, че има схема при която системата работи добре с нея? Може ли да поясниш за тези пластинчати топлообменници?

И нещо друго не ми е ясно, което е лаишко може би. В мрачен, но сравнително мек ден (0 градуса), когато солара не действа, няма ли смисъл ТП-та да подгрява водата в бойлера да кажем до 35 С, колкото е водата в подовото и нагревателя за БГВ да се вклюва при загряване от 35 С нагоре.
LazarGanev - "Велик майстор"
adonchevski написа:
LazarGanev написа:
Теоретично - да, но на практика в един нормален бойлер няма място за 2 такива големи серпентини и затова се ползват пластинчати топлообменници в схемите на маркови термопомпи с вътрешен модул с опция солар
Тук се обърках. Ти твърдеше, че трябва да отсвиря двойната серпентина, а сега казваш, че има схема при която системата работи добре с нея? Може ли да поясниш за тези пластинчати топлообменници?

И нещо друго не ми е ясно, което е лаишко може би. В мрачен, но сравнително мек ден (0 градуса), когато солара не действа, няма ли смисъл ТП-та да подгрява водата в бойлера да кажем до 35 С, колкото е водата в подовото и нагревателя за БГВ да се вклюва при загряване от 35 С нагоре.
Ами дай ми пример кой реален модел бойлер имаш предвид да ти отговоря по-конкретно, щом така не ме разбираш :)
Вичи - специалист
Ако термопомпата поддържа БГВ ще може да топли 200 литров бойлер с 30 - 50 ст. на ден (за 10 кВч) през лятото и преходните сезони, има ли изобщо смисъл от инвестицията в соларна система?
Gadnyara - специалист
LazarGanev написа:
Ами дай ми пример кой реален модел бойлер имаш предвид да ти отговоря по-конкретно, щом така не ме разбираш :)
Gree SXVD, примерно 300л. При бързо търсене не откривам подробните му данни.
Ето една схема, на която мисля, че комбинацията е подобна (според мен) на ТП+слънчева инсталация със същия бойлер.
При мен е реализирано с отделна функция за БГВ на ТП (Toshiba Estia 8kW), превключваща с вентил към него. Все още не е свързан бойлера и слънчевия пакет, та ми е интересно с какво е сгрешена схемата... :wink:
Прикачен файл:
SXVD.png
Топлото беше добре до -9...-10*С. По-надолу не можа да удържи зададените 22*С и сутрините след нощни -18...-19*С заварвах числа около 18...19*С. Може би защото все още нямах тавани и топлех целия обем на къщата, към 680куб.м, вместо сегашните 540куб.м. Това ме притесни и за следващата зима ще купя няколко подвижни ел. нагревателни уреда и 2-3 газови печки. Добре, че имам достатъчно инсталирана мощност (45kW).

В моя проект бях заложил имемно T-cap с постоянния топлинен капацитет за сметка на влошения COP. В последствие я сменихме с Тошибата, но аз пропуснах да проверя какво отдава при -15*С и да го сравня с изчислените загуби. Точно там, при -10*С се обръщат нещата и при -16*С вече ми се губят едни 3,5кW. @djendov: точно този мой пропуск имах предвид, като коментирахме избор на ТП.

По-назад в темата имах притеснения относно съхненето на замазката.
Оказа се, че с подовото и сухото време навъм успях да я изсуша почти напълно за по-малко от месец. Сега се шпаклова, а влажността вътре е под 30% / 22*С. От мокрите процеси ми остават плочки, боя и поливането при откриване.
mindless - специалист
adonchevski написа:

КОП-а е > 2.5 (3,46 при Toshiba). Ти предлагаш комбиниране на ТП-а с котел на твърдо гориво ли или само котел?
Аз този COP бих го приел с известна доза скептицизъм, особено имайки се предвид, че на Panasonic-a е с почти единица по-нисък от този на Toshiba-та. Не вярвам Toshiba да са успели да измислят нещо толкова градниозно, за което другите не са се сетили.
Също картинката, която аз цитирах e именно за COP на Toshiba ESTIA и е в реални условия на работа, а там СОР-а е 2.47
radius - майстор
Спирането на тока не е проблем, защото при добра изолация, температурата пада с 1-2С за 20ч.
GalinBelos - специалист
Не знам какво толкова му харесвате на това топлене на вода с ТП , соларни панели и т.н. . На мен поне не ми излиза сметката на тая инвестиция . Нека да вземем посоченият бойлер Gree SXVD - 300 л. - че той струва 3000 лв. само бойлера , http://megaelectronics.bg/bojler-za-bgv ... 2-a-k.html
като сложим още поне 3000 за соларен панел , тръби , фитинги и труд - то цялата работа ще стъпи едно поне 6000 лв. .
В същото време един 300 л. обикновен бойлер струва само 1000 лв.
http://eldominvest.com/bg/product/65.html
Съвсем друго е че според мен ако имаш три бани в къщата , е по-добре да имаш три отделни 100 л. бойлера . Едно че три бойлера по 100 л. струват само 750 лв. (по 250 лв. парчето ) , отделно че ако имаш проблем с единия бойлер губиш само една баня , а при един общ 300 л. бойлер , при евентуален проблем с него губиш всичките бани .

Тема "Водно подово отопление" | Включи се в дискусията:


Сподели форума:

Бъди информиран. Следвай "Направи сам" във Facebook:

Намери изпълнител и вдъхновения за дома. Следвай MaistorPlus във Facebook: