• 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 13
Най - вълнуващия въпрос зимно време.
kalin72 - майстор
Да, Стояне, доволен съм. 1000-1100 лева(без бойлера) ми излязоха 3 алуминиеви колектора Ezinc (216 лв бройката), контролер Теси за 140 лева, дрейн съд - 30 лева, тръби ППР и изолация - стотина лева или там някъде, стойката сам си я правих от отпадъчни винкели. Топлят безупречно 300 литров бойлер, от април до октомври, защото колекторите съм ги сложил на гаража, а той е зад къщата, и зимата слънцето не ги огрява изцяло.
Резултатите са, че има топла вода на корем, 5 човека сме. Загява целия обем до около 50 градуса сега, и до 60тина градуса юли месец. Цметката на тока падна с 40-50 лева.
Стоян Петришки - специалист
три такива панела дали ще ми стигнат за 200 литра бойлер и загубите за моита височина :-k като се стрема за температура на бойлера около 80 градуса
Последна промяна от Стоян Петришки на съб май 20, 2017 2:33 pm, променено общо 1 път.
шоп - майстор
:-D Тази борба между ДБ система и класическа такава е от "когато свят светува" и няма да има победител :-)))

Вкъщи имам и от двата типа системи и не мога да кажа: тази е по-добра!
Просто за конкретен случай едната може да е по-лесна и удачна от другата. Миналата седмица на един приятел направих система Франкенщайн :-D . Искаше ДБ система, но на тавана имаще бетонен трегер 30х30см и за да се спазят наклоните тръбата трябваще да мине точно през средата му. Аз отказах да дупча и му казах на негов страх и риск + негов труд да пробива . Уплаши го труда и вика:
- Не може ли тръбата да мине отгоре?
- Може, обаче няма да се източва на 100% и зимата ще замръзне.
- Може ли да напълним с антифриз?
- Може, какво ни спира освен допълнителнителният разход?!

Та и такава система наблюдавам вече в действие.

Относно ефективността на едната и на другата... за мен са 50 на 50%. Логично е заради по-малката си инертност ДБ да е едни гърди напред, както и в края на слънчевият ЗИМЕН ден топлоносителят да се прибира на "топло" и съответно следващата сутрин да имаме някакви фиктивни градуси +. Но това са толкова мижави плюсове, ако изобщо ги има, че не ги смятам реално.

Накрая на писанието ми мога само да споделя, че ДБ системата не е капризна от към течове, херметизация и т.н. Просто липсата на налягане "прощава" дребни грешки. В последната ми 60 тръбна ДБ система 50% от резбовите съединения са с кълчища + паста за кълчища и съм ги затегнал "временно" на ръка. Най-голямото налягане е при помпата: 0,3 бара. Течове няма! Та временното ще остане за дълго време. Система под налягане такива изпълнения не търпи.
Поздрави!
vrangelov - специалист
@Kalin72,
Така, както го е описал @шоп, много добре се вижда защо drain back е по-трудна за правене. Добре, че @шоп е знаел как да излезе от ситуация.
шоп написа:
... Миналата седмица на един приятел направих система Франкенщайн :-D . Искаше ДБ система, но на тавана имаще бетонен трегер 30х30см и за да се спазят наклоните тръбата трябваще да мине точно през средата му. Аз отказах да дупча и му казах на негов страх и риск + негов труд да пробива . Уплаши го труда и вика:
- Не може ли тръбата да мине отгоре?
- Може, обаче няма да се източва на 100% и зимата ще замръзне.
- Може ли да напълним с антифриз?
- Може, какво ни спира освен допълнителнителният разход?!
@шоп,
при еднакви други условия скоростта на флуида при класическата система ще е по-висока и тя ще усвоява повече енергия. Няма как да е 50 на 50.


Поздрави!
kalin72 - майстор
Пак не разбирам защо е по-сложна? Наклон в 99% от случаите може да се даде, дори и това да означава по-дълъг тръбен път. Друго не мисля, че е от голямо значение, както и Шоп каза.
Между другото, при мен също има участък, който не се оттича напълно, и вероятно зимата замръзва.
Последна промяна от kalin72 на съб май 20, 2017 3:05 pm, променено общо 1 път.
шоп - майстор
@vrangelov, не мога да схвана логиката. Дебита преминаващ през колектора зависи само от параметрите на циркулационната помпа и хидравличните загуби. При еднакви помпи и хидравлични загуби няма да има никаква разлика меду ДБ система и класическа система.

Слънцегреенето върху м2 е константа и дебита не е определящ в случая. По спомен масово производителите на сл. панели препоръчват дебит от 50 л/ч. за м2 абсорбираща площ ( може и да бъркам в цитата)

При по-висок дебит нямаме вече прираст, а само увеличаваме вложената ел. енергия.

Разбира се има го и обратният момент: при недостатъчен дебит през колектора имаме прегряване и топлинни загуби в самия колектор и трасето.

Истината е в баланса:-)
Andri01 - майстор
При DB липсва UPS. А такъв е задължителен за класическите системи. В противен случай пропилен-гликола "заминава",при спиране на тока. системата завира.Е, РС се предполага ,че ще го поеме,но!? Налягането/ при затворена с-ма/ също оказва влияние - течове вследствие на различни материали при връзките. Просто въпрос на наблюдения между моята DB и на един приятел-класическа,затворена правена от фирма.
LazarGanev - "Велик майстор"
Andri01 написа:
При DB липсва UPS. А такъв е задължителен за класическите системи. В противен случай пропилен-гликола "заминава",при спиране на тока. системата завира.Е, РС се предполага ,че ще го поеме,но!? Налягането/ при затворена с-ма/ също оказва влияние - течове вследствие на различни материали при връзките. Просто въпрос на наблюдения между моята DB и на един приятел-класическа,затворена правена от фирма.
Живи манипулации :cool: :
1. Никакъв UPS не е необходим на системата под налягане, няма такава технология, няма такива инструкции, никъде не съм слагал, никога не съм имал проблеми
2. Никакви течове нямам откак се отказах от неръждаемата гофра и минах на мека мед. Ами че във водопровода налягането е двойно повече, и там ли имате течове? :cool:
3. Много малко системи наблюдаваш, за да са критерий за сравнение, аз наблюдавам много повече :wink:
Когато аз съм пишел по форумите за дрейн бек системите, болшинството от сегашните им фенове не бяха чували за тях :wink: .
Наскоро обсъждахме с колеги, които са монтирали много такива и са се отказали - според тях задължително бойлерът трябва да е с неръждаема серпентина, тъй като постоянната аерация я скапва много бързо. Калине, внимавай, твоят бойлер е скъп! :wink:
vrangelov - специалист
kalin72 написа:
Пак не разбирам защо е по-сложна? Наклон в 99% от случаите може да се даде, дори и това да означава по-дълъг тръбен път. Друго не мисля, че е от голямо значение, както и Шоп каза.
Между другото, при мен също има участък, който не се оттича напълно, и вероятно зимата замръзва.
Добре де, ама ако е можело да дадеш наклон, защо не си дал. Ако беше така да я нарека класическата схема, тогава нямаше да имаш проблем. Сега не съм много сигурен, че е така.
Другото усложнение идва от това, че е също толкова трудно да се намери място за DB съда, зашото хем трябва да е на високо, разбирай в подпокривното, хем да е на отопляемо място.
шоп написа:
@vrangelov, не мога да схвана логиката. Дебита преминаващ през колектора зависи само от параметрите на циркулационната помпа и хидравличните загуби. При еднакви помпи и хидравлични загуби няма да има никаква разлика меду ДБ система и класическа система...
Плюс загубите, за които пишеш при DB има и загуби за преодоляване на разликата във височината. То затова на DB се слага по-мощна помпа, която харчи повече ток, а който не сложи има по малък добив заради ниската скорост на флуида.
Истината не е в баланса, а в планирането. Цялата работа е свързана с правенето на компромиси, въпросът е да знаеш какво даваш и какво ще получиш.
Andri01 написа:
При DB липсва UPS. А такъв е задължителен за класическите системи. В противен случай пропилен-гликола "заминава",при спиране на тока. системата завира...
Не, при класическо свързване няма нужда от UPS. UPS може да сложи някой, който не знае как се прави.


Май много бавно пиша.
Andri01 - майстор
И какво става като ти спре тока? Системата завира и...всичкОТО течност в РС,нали? Или по керемидите! Писах,че имам наблюдения върху една система направена от голяма фирма във Варна-При две завирания и пропилен-гликола го няма ,даже и в съда!! Да на говорим,че налягането от 1,5 се губи поне 2 пъти. За чий човек/ мислещ/ ще прави каквато и да е система/ не само за БГВ/ под налягане ,като може да я направи без такова и на 51% по евтина? Просто е - въпрос на ръчички и малко акъл.да не те страх да експериментираш,това е! Другото е наливане пари във фирмите. :) :partyman:
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 13

Тема "ИЗРАБОТКА НА СЛЪНЧЕВА СИСТЕМА ЗА ТОПЛА ВОДА" | Включи се в дискусията:


Сподели форума:

Бъди информиран. Следвай "Направи сам" във Facebook:

Намери изпълнител и вдъхновения за дома. Следвай MaistorPlus във Facebook: