• 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 13
Най - вълнуващия въпрос зимно време.
vrangelov - специалист
Andri01 написа:
"Въпрос на вкус" - казало котето и...! А иначе за смяна на бойлера-писал съм тука: "Теси"-абсолютна ръжда в серпентината! Даже тези от сервиза им зяпнаха! Но всеки си защитава хляба и мнението си,а дали е правилно или не...много може да се спори!! Аз лично говоря от опита си/ не е особено голям за БГВ / и от гледна точка на човек с около 40 годишен опит в инженерстването !! :) :partyman:
И ти си знаел, и от Tesy са знаели, че вината за ръждата е била изцяло в drain back. Нормално в тази серпентина се движи флуид без кислород , без въглероден двуокис, с нормално pH. По този начин ще изкара десетина или дванайсет години и тогава ще я изхвърлиш здрава с бойлера, защото той се е пробил. Няма как да вкарваш ежедневно аериран въздух и да не я пробиеш. Проблемът е бил, че се е пробила по време на гаранцията. Не са го били сметнали добре или не са предположили, че някой ще я включи в ДБ. Както се казва - сами са си виновни.
Предполагам, че в Bosch смятат по-добре и на @Kalin72 бойлерът ще направи първо 5 години (каквато е удължената гаранция) и 5 месеца (резерва) и тогава ще се пробие. Kalin72 не го казвам заради теб, а заради темата. Не е лично. Просто напоследък, като си купувам акумулатори се учудвам колко добре са започнали да смятат.
40 годишен опит! Шапка ти свалям на опита, но в тази връзка, а и в защита на класическата схема, мога да ти кажа, че до сега не съм срещал човек, който наистина да разбира от слънчеви системи, да се е спрял на drain back.
Hursa написа:
Темите за "слънчевите системи" са ми любопитни, само от "теоретичната" им страна. И то, най-вече самите колектори - защото, до колкото се запознах (твърде малко), въпросите около тях са много слабо развити (поне според мен).
(Живея в апартамент с централно отопление - сравнително много евтино. Дори да се изключи финансовата страна - живея на "междинен" етаж - нито последен, нито първи - доста сложно е да се изгради соларна система в такъв случай :) .)
Теоретичната страна не е чак толкова малка и не вярвам някой да се развихри да пише толкова много само и само да го има на готово. Соларните панели се сравняват сравнително лесно по добив, още по лесно е да вземеш данните на готово от solar keymark, трудното е да разбереш колко е проектоживотът на панела, а това играе важна роля в определянето на рентабилността на системата.


Поздрави!
шоп - майстор
vrangelov написа:
шоп написа:
@vrangelov, не мога да схвана логиката. Дебита преминаващ през колектора зависи само от параметрите на циркулационната помпа и хидравличните загуби. При еднакви помпи и хидравлични загуби няма да има никаква разлика меду ДБ система и класическа система...
Плюс загубите, за които пишеш при DB има и загуби за преодоляване на разликата във височината. То затова на DB се слага по-мощна помпа, която харчи повече ток, а който не сложи има по малък добив заради ниската скорост на флуида.
Позволи ми да не се съглася.

При денивелация от 2-3 метра между горният край на колектора и дрениращият съд и най-евтината 22 ватова помпа 25/4 върши работа.

Само при първия старт помпата има да преодолее тези 2-3 метра и го прави за секунди. После падащият поток по тръбите "увлича" и помпата работи при 100% еднакви условия с класическа система.
При слънчев ден 99% от времето помпите в една ДБ система и в една класическа такава работят с еднакъв дебит и енергия ( при равни дължини и диаметри на трасето) Така, че намаленият дебит и мошната помпа според мен са мит:-)
idealist - специалист
Hursa написа:
Разгорещил се е спора :).
........
Ако имаш възможност приложи твърдението ми на практика и сам ще се убедиш в правотата му.
Този похват прилагахме далеч преди 1990 година. По онова време на пазара липсваха бойлери
с неръждаем водосъдържател.
LazarGanev - "Велик майстор"
Hursa написа:
Затова мисля, че при използване на сравнително ниски температури в системата – до към 75 градуса е добре основната част от такава система да се изгради от полипропиленови тръби,)
Hursa, как го постигаш това ограничение от 75*С? Казваш на Слънчо да не нагрява панела над 75*С или в контролера задаваш лимитна температура на панела 75*С, тоест помпата да не върти, ако панелът е по-горещ? Ако правиш второто, то ти сериозно скопяваш системата откъм добив и ефективност. А иначе е съвсем нормално като спе тока температурата в панела да стигне и надвиши 100*С и после като се възстанови захранването в пластмасовите тръби на навлязат едни 100-120*С. Ама то може днес 10 пъти да става това - дали и колко ще издържат тръбите? Заради една икономия от 50-60-80лв дали си заслужава да замениш металните тръби с пластмасови, че да го правиш 2 или 3 пъти?
kalin72 - майстор
Интересно е обаче, никъде не намирам информация, касаеща проблема със серпентината, който Рангелов и Лазар споменават.
Може ли източници, да прочета?

п.с. Всъщност, ето какво намерих:

Only one, closed air volume should exist in the system, to make the drain back function 100% reliably and to
avoid oxygen coming in and thereby avoid corrosion inside the system.

оттук
http://orbit.dtu.dk/files/110866715/elsevier_38.pdf
най-накрая, 6. Conclusions and recommendations
Стоян Петришки - специалист
vrangelov написа:
stojan83,
Ако не се лъжа, цените на бойлерите, за които говориш започваха от ....
Ето такъв ли?
Не моя бойлер е на Светлю Шишков 200 литров ето такъв http://shishkov.bg/вертикални/253-бойле ... крака.html. Само че аз го взех на старо от човек със 7 години остатъчна гаранция. Като забележка мога да кажа само че му е слаба изолацията и за това се наложи да го доизолирам. Иначе като цяло съм доволен
saraneron - специалист
LazarGanev написа:
Andri01 написа:
При DB липсва UPS. А такъв е задължителен за класическите системи. В противен случай пропилен-гликола "заминава",при спиране на тока. системата завира.Е, РС се предполага ,че ще го поеме,но!? Налягането/ при затворена с-ма/ също оказва влияние - течове вследствие на различни материали при връзките. Просто въпрос на наблюдения между моята DB и на един приятел-класическа,затворена правена от фирма.
Живи манипулации :cool: :
1. Никакъв UPS не е необходим на системата под налягане, няма такава технология, няма такива инструкции, никъде не съм слагал, никога не съм имал проблеми
2. Никакви течове нямам откак се отказах от неръждаемата гофра и минах на мека мед. Ами че във водопровода налягането е двойно повече, и там ли имате течове? :cool:
3. Много малко системи наблюдаваш, за да са критерий за сравнение, аз наблюдавам много повече :wink:
Когато аз съм пишел по форумите за дрейн бек системите, болшинството от сегашните им фенове не бяха чували за тях :wink: .
Наскоро обсъждахме с колеги, които са монтирали много такива и са се отказали - според тях задължително бойлерът трябва да е с неръждаема серпентина, тъй като постоянната аерация я скапва много бързо. Калине, внимавай, твоят бойлер е скъп! :wink:
Я....??????? Пак война? Лазаре, ако ти се справяш с лекота с изграждането на сиситеми под налягане, защото си изградил много такива и други, това не е означава ,че любителителите са на твоето ниво и ще се справят безпроблемно с едно такова начинание .В ТОЗИ ГРУПА, СЛАГАМ И МНОГО,,ПРОФЕСИОНАЛИСТИ ,, И ФИРМИ!!!.Защо се е НАЛОЖИЛО да се измисли ДБ системата????????????? От зор!!!.Защото е трябвало да се реши основният недостатък на системата под налягане!ЗАВИРАНЕТО В КОЛЕКТОРА!Затова!!!Да не мислиш, че разшерителният съд е измислен миналата седмица?Е, сега да ми кажеш, като изпариш 1 л. топлоносител, колко литра пара получваш ,каде се събира токова количество пара и ако го събереш в мижавия разшерителен съд, коло става налягането в системата и как всичо започва да се гъне ,включително и серпентината в бойлера. И тук прокапало там се спукало!Ако ти нямаш проблеми с твоите изградени системи, то поне 10-20%, че и повече от имащите системи под налягане имат проблеми всяко лято. Не си ли чувал за рогозки, одеяла ,чаршафи, щори, UPS-и радиатори по покреивите..... , че да стигнем до басейни с цел разтоварване на сиситемата през жегавите дни?Факт е, че почти всички системи под налягане се правят от СПЕЦИАЛИСТИ И ФИРМИ без кавички ! И после защо има проблеми? Защо бе Лазаре?Можеш ли да огрееш навсякъде,едва ли?Дори само затова си заслужава да се уважава ДБ системата! За хора, които уважават собственния си труд и могат да се справят САМИ с изграждането и поддъджането на тази система.Махаш одеялото и си ОК!Няма ток,пак си ОК!Няма налягане , няма течове,пак си ОК!Няма ЮПС,батерии,ОК !Не се чудиш как да я напълниш системата , без помпа,ОК! Че може да работи само на вода и през най-студената зима ,ОК!Не си си в къщи или на вилата и не я мислиш ДБ сиситемата! Не е ли СУПЕР ОК?
Andri01 - майстор
"...постоянната аерация я скапва много бързо...". Това не е проблем,просто трябва да се помисли малко! Водата от СК да влиза ПОД работното ниво в ДС ,а въздуха от/към СК при спиране/пускане - там се прави друга "игра"! И така никакъв въздух не се вкарва в течноста!!!!
Emoooo - специалист
Здравейте.Да се включа и аз.Моята с-ма е под налягане,нямам UPS.но немисля че това е повод за притеснение.Знам че това е форум направи сам,но незначи че трябва да се действа просто еей така.Като с-ма под налягане ако се спазят няколко фактора,и повечко съобразителност и внимание към детайлите,нещата се подреждат добре и неби трябвало да има проблеми.Според мен DB системата има с една идея по малко КПД от затворената.Това си е лично мое мнение.Защото и аз съм минал през тази дилема (DB или затворена).Другото което е защо трябва да се гонят големи градуси от рода на 75;80.Ако се правят зимата е O.K.Ама лятото?????Сега единсвеното което ме притеснява са силните ветрове и бури.Но всички знаем е че природата вече не е същата и бурите стават нетипично за нас силни и опасни.М/у другото моят панел е поставен с ъгъл 52;53гр.с цел по-силен добив през есенно-зимният период.И има резон в това.
vrangelov - специалист
шоп написа:

При денивелация от 2-3 метра между горният край на колектора и дрениращият съд и най-евтината 22 ватова помпа 25/4 върши работа.

Само при първия старт помпата има да преодолее тези 2-3 метра и го прави за секунди. После падащият поток по тръбите "увлича" и помпата работи при 100% еднакви условия с класическа система.
При слънчев ден 99% от времето помпите в една ДБ система и в една класическа такава работят с еднакъв дебит и енергия ( при равни дължини и диаметри на трасето) Така, че намаленият дебит и мошната помпа според мен са мит:-)
В една несамоизточваща се система помпата трябва да вкара толкова енергия, че да преодолее "само" хидравличните загуби. При DB освен енергията компенсираща тези загуби помпата трябва да добави още енергия, която да държи течността и на определено ниво. Доказателство за последното е, че щом помпата спре, нивото на течността пада. Ако нямаше нужда от допълнителна енергия, падащият по тръбите поток би увличал нов флуид на негово място и системата нямаше да е вече самоизточваща.
stojan83 написа:
Не моя бойлер е на Светлю Шишков 200 литров ето такъв http://shishkov.bg/вертикални/253-бойле ... крака.html. Само че аз го взех на старо от човек със 7 години остатъчна гаранция. Като забележка мога да кажа само че му е слаба изолацията и за това се наложи да го доизолирам. Иначе като цяло съм доволен
Супер е! Все пак направи си нормална инсталация. За да ги няма проблемите на drain back освен бойлерът, от неръждавейка са и помпите. Неръждаемите помпи също са по-скъпи от нормалните.
Andri01 написа:
"...постоянната аерация я скапва много бързо...". Това не е проблем,просто трябва да се помисли малко! Водата от СК да влиза ПОД работното ниво в ДС ,а въздуха от/към СК при спиране/пускане - там се прави друга "игра"! И така никакъв въздух не се вкарва в течноста!!!!
Цитирам теб, но отговорът е за другите. На теб ти отговорих.
Това, водата да влиза под нивото на водното огледало е добро решение, но не цялостно. Във водата се разтваря и въздух, които се абсорбира от повърхността на водното огледало.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 13

Тема "ИЗРАБОТКА НА СЛЪНЧЕВА СИСТЕМА ЗА ТОПЛА ВОДА" | Включи се в дискусията:


Сподели форума:

Бъди информиран. Следвай "Направи сам" във Facebook:

Намери изпълнител и вдъхновения за дома. Следвай MaistorPlus във Facebook: