• 1
  • 2
От мобилни телефони до цифрови камери
brad4edat - специалист
Здравейте.
Опитвам се да възстановя пътека за бягане Actuell ts4000. Пътеката я взех неработеща, абсолютно безжизнена.
Предполагаема причина за дефектиране е липсата на смазка между основата и гумата. Пътеката е работила почти на сухо, това е товарило мотора и е издумкал мощния транзистор.
Прикачен файл:
image_1388273599_98_864_768.jpg
image_1388273599_98_864_768.jpg (50.19 KиБ) Видяна 460 пъти
Ето накратко симптомите преди и сега.

Пътеката въобще не се включваше.
На главната платка беше изгърмял предпазния бушон, мощния N-IGB+D транзистор беше тотално окъсил, точно пред него има прегрял резистор с неясни фабрични параметри ( в момента показва 330 ома), имаше изгорял диод D2 4007.
Има някакъв двужилен кабел, който беше в шлауфка и е прерязан от едната страна а на другия край има куплунг, който може да се включи евентуално в един свободен куплунг на платка. Как не се е снимал хубаво къде се включва, ако въобще е бил включен... :x Предполагам, че може би е имало термосензор за следене на температурата на корпуса на DC мотора.

Какво съм направил до сега:
1. Всичко е почистено от прахта
2. Проверен е електромотора с акумулатор. Работи отлично. Четките и колектора са като чисто нови.
3. Подменен е D2 4007 с нов.
4. Подмених фабричния Ултра бърз транзистор G40N60UFD, N-IGBT+D, 600V, 40A, 160W, TO-3P
с .......................Ултра бърз транзистор STGW30NC60WD, N-IGBT+D, 600V, 60A, 200W, TO-247
5. Сложих нов предпазен бушон на платката 10А

Какво се случи след подмяната на споменатите елементи.
1. Навързах всички кабели , без този прерязания и неясен в шлауфката.
2. Подадох захранване към патеката.
3. На платката светнаха диоди: диода D6, не знам за какво е за сега. Трабва да търся кодове ако въобще има.
диод D8, който е означен като POWER
4. Дисплея светна готов за работа, без да дава грешки.
5. Пътеката изписука
6. 2-3сек. по късно изгърмя предпазното бушонче :-D :-D :-D Това е момента, в който после при разкачен мотор се чува как се включва релето за ел. мотора, което не съм убеден, че е редно при положение, че от пулта не е подадена команда за двйжение.
7. Откачих всички кабели и започнах да тествам с накачване последователно един по един на кабелите. Всичко ОК, до като не закачих ел. мотора и пак тресна новото бушонче.
8. Замерих на разкачен DC мотор, че на куплунгите към него има DC430V :shock: , което бавно се понижава. Мотора е 180v правотоков разбира се.
9. Замерих всички диоди и каквото се сетих и изглежда наред. Мощния транзистор си остана здрав, не е издумкал тоя път.

Към главната платка има малка дъщерна платка, която е някакъв честотен генератор, или нещо подобно до колкото разбрах. Тя подава импулси към от порядъка на 20000hz( нещо такова срещнах някъде по чуждите форуми). Един вид малката платка управлява основната и си има предполагаема някаква игра с ултрабързия транзистор!?

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
До тук заключих, че може би сега проблема е в дъщерната платка, свалих и предпазния кужух, замерих диодите и транзисторите и се озадачих на Транзистора 2N7000-b29 и диода Д4 (показваше 150 ома и в двете посоки). Реших да ги разпоя за проверка. Разпояването се оказа мъка :x Едвам ги издърпах с пинсетата и разбира се се счупи диода и сега не съм сигурен с какви параметри е за да го сменя. На снимките се виждат надписите и ще съм много благодарен ако някой ме насочи с какъв да го сменя. Трябва да е ценер, но с какви стойности е!? не се ориентирам :? А транзистирчето ще го сменя с ново и него и пак ще пробвам.
Прикачен файл:
WP_20181011_21_58_14_Pro_1024_577.jpg
Прикачен файл:
Diode to 2n7000-b29_766_768.jpg
Прикачен файл:
WP_20181011_21_58_31_Pro_1024_577.jpg
Прикачен файл:
WP_20181011_21_58_40_Pro_1024_577.jpg

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Някакви идеи защо се получават такива напрежения по 400v DC на изводите за мотора след като щракне релето!?
Последна промяна от brad4edat на пет окт 12, 2018 2:14 am, променено общо 2 пъти.
brad4edat - специалист
А ето снимки и на ситуацията преди да стигна до премахването на предпазното капаче на дъщерната платка.
Прикачен файл:
WP_20180930_16_00_22_Pro_1024_577.jpg
Прикачен файл:
WP_20180930_16_06_42_Pro_1024_577.jpg
Прикачен файл:
WP_20180930_16_14_16_Pro_1024_577.jpg
Прикачен файл:
WP_20180930_16_54_16_Pro_1024_577.jpg
Прикачен файл:
WP_20180930_16_54_27_Pro_1024_577.jpg
brad4edat - специалист
Прикачен файл:
WP_20181011_21_05_49_Pro_1024_577.jpg
Прикачен файл:
WP_20181011_21_06_12_Pro_1024_577.jpg
Светещите диоди при подадено напрежение, както при вързан ел. мотор, миг преди да думне бушончето, така и после при разкачен ел. мотор.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Прикачен файл:
WP_20181011_23_44_44_Pro_1024_577.jpg
Някаква идея дали резистора си е изменил параметрите и колко би трябвало да бъде, а не сегашните 330ома? Резистора е с 6 черти, заради температурен коефициент. Кода едвам-едвам прилича така: черно(или тъмно синьо) ? ? червеникаво(неясно) сивкаво(неясно) кафяво
Прикачен файл:
WP_20181011_22_38_14_Pro_1024_577.jpg
WP_20181011_22_38_14_Pro_1024_577.jpg (108.24 KиБ) Видяна 456 пъти

Прикачен файл

WP_20181011_23_44_44_Pro-2_1024_577.jpg
brad4edat - специалист
Прикачен файл:
WP_20181001_23_20_52_Pro_1024_577.jpg
Прикачен файл:
WP_20180930_16_54_27_Pro_1024_577.jpg
brad4edat - специалист
Ето схема на дъщерната платка. 2n7000 управлява мощния транзистор. Долу в ляво е. Какъв е обаче ценера под него, идеи?

Прикачен файл

8652-tracingggg.jpg
8652-tracingggg.jpg (75.58 KиБ) Видяна 420 пъти
brad4edat - специалист
Продължавам да събирам инфо, което дано поне се окаже полезно на някого след врем.
Малката платка играе роля на генератор на импулс, който се подава към мосфета през въпросния транзистор 2м7000. Все още не мога да се ориентирам за диода пред него Д4 какъв е бил точно. Заподозрял съм : Диод импулсен 1N4148 75V 200mA 0.5W 4ns
Още не съм сигурен и за резистора пред мосфета с какви стойности е фабрично. Подозирам, че си е около 300ома, но има варианти да е до 1Ком и повече... :(

Качвам преведено с Гугал транслейт едно описание на опростен принцип на действие на малката платка към мосфета. Дано е полезно на някой след време. Ще постна и няколко снимки от подобни схеми.
Както споменах във видеото, за да контролирате скоростта на такъв мотор, те използват PWM или пулсова широчина модулация. Представете си, че вместо непрекъснато да включвате мотора, бързо го изключвате. Честотата на включване / изключване на двигателя би била толкова бърза, че моторът не би се включил или изключвал напълно, но щял да се върти със скорост, която да е пропорционална на времето в момента във всеки период.

Сега, като настроите ширината на импулса за всеки период, можете да регулирате скоростта. И това е основно пулса ширина модулация.

В схемата по-долу е това, което съм проектирал да направя PWM контрол на мотора:
Прикачен файл:
circuit-1024x576.jpg
circuit-1024x576.jpg (67.22 KиБ) Видяна 374 пъти
Има 5V регулатор в горния център на схеми, който генерира постоянно напрежение. Фиксирано захранващо напрежение е важно за защита на управляващата верига, както и за поддържане на функционалността на веригата в съответствие.

Схемата U1A е осцилатор. Продукцията в кондензатора е оформена като вълнообразна вълна. Ако имате нужда от квадратна вълна вместо друго приложение, можете да използвате U1A изход. Честотата на трептенията се измерва предимно от С1 и R4, но също така зависи от праговите напрежения, които комбинацията от R1, R2 и R3 генерира, когато изходът U1A е висок или нисък. За тази схема честотата е около 7kHz.



Понякога честотата на PWM се настройва над човешкия обхват на слуха, за да се избегне създаването на звуков досаден тон.

U1B е обикновен контролер, който сравнява нивото на напрежение POT1 на потенциометъра с вълнообразната вълна и създава сигнал с квадратна вълна с фиксирана честота, но с работен цикъл, който зависи от положението на потенциометъра.

Работният цикъл е процентът на времето в продължение на един период.

Следващото изображение показва нивото на потенциометъра, променящо се във вълната на винта и как сравняването на двете създава PWM сигнал.
Прикачен файл:
waves1.gif
waves1.gif (100.59 KиБ) Видяна 374 пъти






И накрая, транзисторът Q1 действа като превключвател, който се включва и изключва от PWM сигнала и включва и изключва мотора. Диодът D1 има много важна роля за предотвратяване на над напрежението и увреждане на транзистора. Знаеш ли, моторът е основно индуктор и когато ключът е затворен, той се зарежда с някакъв ток, а когато ключът се отвори, той иска да продължи да разтоварва тока си. Но тъй като ключът е включен, индуктор не може да се освободи ток и вместо това си напрежение шпайкове много висока. Но с наличието на D1, моторът има пътека през диода за разреждане на неговия ток и напрежението на мотора на страната на транзистора няма да надвишава захранващото напрежение плюс спада на диод.
А ето още снимки на подобни схематики:
Прикачен файл:
basic_pwm.png
basic_pwm.png (14 KиБ) Видяна 374 пъти
Прикачен файл:
tran28.gif
tran28.gif (7.35 KиБ) Видяна 374 пъти
brad4edat - специалист
Привет!

Възстанових пътеката и работи напълно.

Обобщавам!

Пътеката е работила без силиконова смазка между лентата и основата. Това е товарило крайния MOSFET и той беше изгорял, пред него имаше опекъл се 330 ома резистор, и още един изгорял диод на главната платка. Всичко кое и къде е съм го писал в горните постове!

На дъщерната малката платка имаше проблем с транзистора 2N7000 и диода под него. Тези два елемента се намират на трасето по което минават управляващите сигнали от 20000 херца към мощния транзистор. Преди да ги бях сменил и тях, се получаваше така, че на изходите за мотора имаше над 300V и гореше предпазното бушонче! Сега след смяната им, при пускане на пътеката има между 20-40v на изходите за мотора. Тези замервания са на разкачен електромотор!!! Когато сега закачих електромотора, пускам захранването и на изводите за мотора има 0v. Натискам старт и пътеката си тръгва плавно, като според зададената скорост се изменят стойностите на напрежението към електромотора 0-90V измерих с мултицет, което НЕ Е ВЯРНО!!! понеже 20000 херца не могат да се хванат от мултицет и той се шашка и измерва неточно. Заедно с напрежението се изменя и честотата на премигване на светодиода означен със надпис SPEED!!!

На главната платка са сменени:
Оригиналния мосфет N IGB+D е сменен с по-евтин но по-мощен аналог!!!
Резистора пред него е сменен с нов 330ома / 0.5W. Може да работи и с 30ома, пробвано!
Сменен е диода D2с нов 4007

На малката дъщерна платка са сменени:
Диода D4 с руския КД522. НА ТОЗИ ДИОД ОЗНАЧЕНИЯТА СА ОБЪРНАТИ!!! ДА СЕ ВНИМАВА!!!
транзистора Q6 с нов 2N7000



Ето на второто видео се вижда как светодиода СПИИД се изменя с честотата на въртене.
hidrazin - майстор
вт окт 30, 2018 12:24 ambrad4edat написа:
Привет!
Възстанових пътеката и работи напълно.
Обобщавам!
Перфектно както винаги.
Проблем - размисли - решение и изпълнения - кран резултат - споделяне.
В тоя форум има едва ли и 0,5% дето го могат така.
Радвам се за резултата и съжалявам че с нищо не можах да помогна.
Просто продължавай с тоя дух и успех!!!
:partyman:
kozl - майстор
Благодарности от името на пътекищарите.
И у нас има пътека, за момента работеща.
Първото за което се :? е какво се случва при триенето на лентата върху основата.
Никаква смазка не усетих на пипане като беше нова пътеката, но сега при движение изпада мъх.
Каква е тази смазка и през колко време се подновява?
brad4edat - специалист
вт окт 30, 2018 6:50 amkozl написа:
Благодарности от името на пътекищарите.
И у нас има пътека, за момента работеща.
Първото за което се :? е какво се случва при триенето на лентата върху основата.
Никаква смазка не усетих на пипане като беше нова пътеката, но сега при движение изпада мъх.
Каква е тази смазка и през колко време се подновява?
Привет! Между гумената лента и основата се капва задължително силиконова смазка на няколко месеца или седмици, според ползването на пътеката. Когато пипнеш отдолу лентата и дъската трябва да са мазни а не сухи! При теб излизат мъхчета, понеже лентата е суха и се протрива платнената армировка на лентата! Ще изгориш и ти нещо, ако не вземеш мерки!
Продават се специални спрейове и шишенца целта. На спряна пътека повдигаш лекичко от двете страни гумата, капваш няколко капки и пускаш пътеката на бавна скорост за 5-6мин. Да разнесе хубаво сама смазката. И проверяваш понякога дали има нужда да се смаже пак. В нета има и клипчета как се смазва, елементарно е.
  • 1
  • 2

Тема "Пътека за бягане контролна платка дефект." | Включи се в дискусията:


Сподели форума:

Бъди информиран. Следвай "Направи сам" във Facebook:

Намери изпълнител и вдъхновения за дома. Следвай MaistorPlus във Facebook: