kozl написа: Напрежението на заряд ли унищожава акумулатора или тока протичащ през него?Точно повишеното напрежение скапва акумулатора. А тока е толкоз колкото акумулатора иска да "поеме", това зависи от степента на разреждане както и от състоянието на плочите му. И точно състоянието на акумулатора променя условията на заряд в колата въпреки че на практика алтернатора предлага идеалния заряд 14,2-14,4V без ограничение по ток. Дълбоко сулфатизирали плочи (получава се от системно недозареждане) не искат да "поемат" заряд колкото и да ги "пържиш". За това не трябва да се допуска падане на акумулатора под 12,45V (измерено след поне 8 часов престой) за дълго време.
И ако акумулаторите по калциева технология се зареждат на 15,6 волта, то кои са автомобилите в които не са обречени на недозареждане?
Калциевата технология я въведоха преди двайсетина години и отначало беше само Ca, като добавяха калций в оловния сулфат т.е. само на положителните плочи с цел забавяне и препятстване на дълбока сулфатизация. Това е дало някакъв резултат и са решили след това да добавят калций и на отрицателната плоча (защо ли като там не се получава сулфатизация? ама нейсе) където е чисто олово, та го кръщават Ca-Ca. След това обаче разбират че за де се получи качествен заряд (пълно насищане на оловните плочи) трябва да се достигнат 15,2-15,4V. Да ама не, алтернаторите на милиони коли няма как да се преправят, обаче и доста производители на акумулатори вече работят по новата технология и продължават да ги произвеждат щото струва много манги за преоборудване. Някой се опитаха да подобрят Ca-Ca други решиха директно да развиват AGM технологията. От 5 години поне всеки модернизиран завод се отказва от Ca-Ca (тук данните ми са съвсем косвени)