Всичко свързано с тоците ми е слабост, опитайте се да ме затрудните.
tzetz009 - специалист
:) Интервюто сигурно е било пространно и ефектиращо . Надали ще Я занимават с нещо повече от измерване на шум и вибрации !

:partyman: :partyman: :partyman:
ky-kyy - майстор
нед мар 17, 2019 12:09 pmsts написа:
Колеги не нападайте машинния инженер на него му е простено да не знае.
Много от Вас не знаят що е то производство и управление на качеството на продукцията.
Във форума не е въпрос кой колко знае а да предложим помощ на питащия.
Като помощ на колегата машинен инженер предлагам да прочете този материал -
"Управление и защита на асинхронни двигатели" инж.Петър Стоянов - 95 МВ.
Ся...и аз си нямам понятия от микрохирургия, или от ядрен синтез, или от още един милион неща, ама не си изкарвам хляба от тия дейности.....И честно ти казвам, ако работя, като най-обикновен хирург, примерно, много ще ме е стам, да питам по форумите, как се оперира апендицит...и защо има то;лова много черва в корема и за какво са всичките.....
Та, помощ, помощ....ама това си е жива наглост...
П. Петков - специалист
Написах на девойчето лично съобщение, за да не разрънквам тенджерата, но то май съвсем инцидентно е посетило форума, не го е прочело и си е заминало завинаги. Накрая взех, че го изтрих.
Какво да се прави, децата сега толкова учат и искат да учат!

За да "пребъде във вековете" и да не се изгуби "безценното обяснение", ето го съобщението, като за машинен инженер (Може някому да е интересно!):

"Привет!

Колегите във форума или често ги мързи да обяснят проблемите, или както е писал Пушкин "С ученым видом знатока хранить молчанье в важном споре".
Ето що годе простичко обяснение:

Ако двигателят е обикновен, асинхронен, трифазен двигател с кафезен ротор, броят на полюсите трябва да е кратен на числата 3 и 2. Тоест, няма как да е с 8 полюса. Разбира се може да е с 8 полюса за всяка фаза. При синхронна скорост 3000tr/min. полюсите са 6 за целия двигател. Ако полюсите са дванадесет, то синхронните обороти са 1500tr/min. При 18 полюса оборотите са 1000tr/min. и т.н. Тук под синхронни обороти се разбират оборотите с които ще се въртят роторите на т.н. синхронни двигатели.
За всяка фаза полюсите са чифтове, тоест кратни на 2.
Не че не могат да бъдат и по един, но тогава на вала на ротора освен въртящ момент ще има и огъващ. Пример за това е "Г"-образният, глух ключ за развиване и завиване на гайки, при който има и огъващ момент върху оста, докато при "Т"-образния ключ има само въртящ момент. Или, ако за "икономия" направим еднополюсни двигатели за всяка фаза, те ще дрънкат много - ще имат ужасяващи вибрации.
Полюсите на статорната намотка са "дефазирани" един спрямо друг в пространството (да се разбира по периметъра на статора) на 180 градуса. Тоест, те са един срещу друг. Всяка следваща двойка полюси е разместена на ъгъл, който зависи от броя на чифтовете полюси. При шесполюсните двигатели ъгълът е 120 градуса, като ъгълът между два съседни разноименни полюса е 60 градуса. За да се получи въртящо се магнитно поле от статора, освен дефазиране на полюсите в пространството, трябва да се дефазира и синусоидалното им захранване във времето. Затова техните намотки се захранват с променливи напрежения, които във времето са изместени на 120 електрически градуса или (при 50Hz) през 6,66(6) ms.
Формулата на зависимостта на оборотите от мрежовата честота и броя на чифтовете полюси е f=pn, където f e честотата на мрежата, р са чифтовете полюси, а n са оборотите на двигателя за секунда.
При един чифт полюси за всяка фаза, тоест общо шест полюса в двигателя, имаме f=n. Тъй като f=50Hz, това значи, че роторът ще се върти с 50Hz*60 секунди.=3000tr/min. (три хиляди тура за минута). Но при асинхронните двигатели скоростта на въртене на ротора е винаги по-малка от синхронната. Явлението се нарича хлъзгане. Във формулите се бележи със "s" и е относителна величина s=(Nсинхр.-Nротор)/Nсинхр. Когато скоростта на ротора е нула, тоест при пускане на двигателя, хлъзгането е единица (максимално). На празен ход хлъзгането клони към нула, но никога не може да стане нула.
Ако имаме по 8 полюса за фаза, то значи , че p=4. Тогава f=4n или n=50/4=12,5 Hz. Или синхронната скорост е 12,5Hz*60секунди=750tr/min. Този двигател е нискосокоростен и номиналните му обороти са по-ниски от 750 оборота за минута.
Успех!"

Разбира се на машинния инженер не му е работа да знае как работи асихронният двигател и защо роторните канали на кафеза са наклонени, ама има и такива, които дори не знаят защо карданните предавки винаги са по двойки, което си е съвсем по тяхната специалност. Ама то и при електричарите е така!
Навремето Боби Митов казваше, че "Инженерът е инженер не за да знае как да пусне един двигател, а защо е спрял!"
Последна промяна от П. Петков на вт мар 19, 2019 5:41 pm, променено общо 1 път.
engineer - специалист
Колеха Петков, в склада имаше една машинария с двигател и превключвател 2-4 полюса - описани на табелката на цъкалката. на 2 синхронната е 3000 об/мин, на 4 - 1500 об/мин. И при асинхронните вятърни турбини (на някои модели) такава терминология е възприета, щото и там се превключват според вятъра. Предполагам че е въпрос на авторско описание. Определено става дума за чифтове, но не им е стигнало мястото на табелката.
В този ред на мисли 6 полюса = 1000 об/мин, 8 полюса = 750, като последните все още се произвеждат в някои Бг. фирми.
Естествено реалните обороти са по-ниски от синхронните по други едни причини, споменати от Вас.
Ама какво се напрягаме? Изглежда Neue напусна форума завинаги.
muhala - майстор
нед мар 17, 2019 1:17 pmtzetz009 написа:
:) Интервюто сигурно е било пространно и ефектиращо . Надали ще Я занимават с нещо повече от измерване на шум и вибрации !

:partyman: :partyman: :partyman:
Предполагам, че интервюто е било късно вечерта .
П. Петков - специалист
вт мар 19, 2019 9:14 amengineer написа:
Колеха Петков, в склада имаше една машинария с двигател и превключвател 2-4 полюса - описани на табелката на цъкалката. на 2 синхронната е 3000 об/мин, на 4 - 1500 об/мин. И при асинхронните вятърни турбини (на някои модели) такава терминология е възприета, щото и там се превключват според вятъра. Предполагам че е въпрос на авторско описание. Определено става дума за чифтове, но не им е стигнало мястото на табелката.
В този ред на мисли 6 полюса = 1000 об/мин, 8 полюса = 750, като последните все още се произвеждат в някои Бг. фирми.
Естествено реалните обороти са по-ниски от синхронните по други едни причини, споменати от Вас.
Ама какво се напрягаме? Изглежда Neue напусна форума завинаги.
В теорията и практиката май е прието да се говори и пише за чифтове полюси за фаза, като думата фаза се изпуска, защото броят на фазите може и да не е 3. Трифазната система е най-икономична и възможно най-проста. Така 10 полюсен двигател ще има 600 оборота за минута. f = p*n; n = 50*60/5 = 600tr/min За шест полюсния n = 50*60/3 = 1000tr/min. и т.н.
Hursa - майстор
Надявам се не са отговаряли инженери в областта на електротехниката. И може би на специалистите не им е интересно да отговарят на подобни въпроси. Защото така и никой не е отговорил на въпроса
съб мар 16, 2019 4:47 pmNeue написа:
Това 4 намотки за всяка фаза ли са или какво?
А можеше да се отговори и с една дума, до колкото разбирам, но пък аз не съм специалист в областта на електротехниката.
Brassmonger - специалист
В уикипедия има актуална информация за АД.
Hursa - майстор
След абсурдите изписани в темата, любопитно колко от пишещите са наясно с въпроса на питащия. Но това не е попречило да бъде осмян, ето това е наглост. Но май е нормално, особено за раздел "електротехника" на форума.
Не ми се вярва "не електрическите" специалности да изучават проектиране на електрически машини.
sts - специалист
Hursa написаното от Вас е вярно защото модераторите допускат тези действия.
Човек може да си помисли че форума е махленска сбирка а не място за обсъждане
на технически въпроси.

Тема "Трифазни електродвигатели." | Включи се в дискусията:


Сподели форума:

Бъди информиран. Следвай "Направи сам" във Facebook:

Намери изпълнител и вдъхновения за дома. Следвай MaistorPlus във Facebook: