• 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 10
Всичко свързано с тоците ми е слабост, опитайте се да ме затрудните.
Rashev - напреднал
Здравейте,
Преди две години смених бойлера в банята. Бойлерът е Елдоминвест 80 литра, 0.6 Mpa модел 72268 вертикален.

Сам съврзах елктро и водната инсталация. Разглеждайки този форум установих, че грешно съм свързал бойлерът, въпреки че той работи безотказно вече 2 години(но май никак не безопасно).

В инструкцията за свързване пише: "Електрическото захранване на водонагревателя се извършва чрез отделен токов кръг изпълнен с трижилен изолиран кабел със сечение на всяко жило 2.4мм2 .......защитното жило - към защитната клема маркирана със знака за защитно заземяване".

Да но в кооперацията където живея електрическта мрежа е двупроводна, а не трипроводна, както се изисква за бойлера. И аз просто съм свързал фазата към полюса L на бойлера и полюса N към нулата - снимката на мойто свързване е по-долу( с червения кръг е кабела, който аз съм свързал, друго нищо не съм пипал по бойлера). И това е всичко, заземяването просто не съм го свързал, стои си така несвързано!
Не съм изпълнил по-никакъв начин условието за заземяване, както се иска в инструкцията, и осъзнавам, че това е грешка и опасно.
Но в иструкцията не пише нищо, как се свързва бойлера, когато електро мрежата е двупроводна - дори да бяха написали не свързвайте бойлера към двупроводна мрежа, никакъв коментар от страна на производителя, което според мен не е правилно.

Както и да е. Та сега въпроса ми е как да си свържа бойлерът правилно в мойте условия. Доколкото разбрах от форума, най-добре е клемата за заземяване да я свържа с нулевия проводник. Това правилно ли е, и къде точно на коя клема на нулевия проводник?
Другият вариант, който измислих е да купя 40-50 метра еднопроводен кабел да го прокарам през апартамента, да го спусна по стената на кооперацията и да се пробвам да го заровя някъде в земята в задния двор, след което да го свържа със заземяващата клема. Това ще е доста трудно да го изпълня и ще е и доста скъпо.
Имате ли предложения как да реша този проблем?



Другият проблем с този бойлер, който стои пред мен е как да се включва да загрява само на нощтна тарифа и с какви части да се реализира схемата.
Бойлерът стои винаги включен и топлата вода в него използвам сутрин в 8 часа, след което той се включва, още по време на къпане и за около час и половин до 9-10 часа сутринта отново загрява и изключва, така всеки ден.
Направих сметка и сметнах, че ако ако използвам нощтната тарифа за загряване на бойлера ще спестя около 6-7 лв. на месец.
Разгледах този форум и реших да използвам решението с тарифен часовник и контактор. Страня от решението с китайски таймери в контакта. Ще настроя таймера да се включва бойлера в 4 часа сутринта, но искам да имам възможност да го включвам принудитлно, примерно през деня когато ми се наложи - но включването да е елемнтрарно - с копче или ключ, след което като загрее да се изключва и пак да минава в стандартния режим на работа да се включва през нощта в 4 часа.
Няма никаъв опит с такива елементи за изграждане на такава схема - погледнах в специализран електро юмагазин - там има много такива елементо на различни цени, изполващи се в такива или подобни на нужната на мен схема. Не мога да решя какво точно да купя, не искам да харча много пари(примерно елементите на Shneider са доста скъпи), но в съшото време НЕ искам да правя и никакъв компромис със сигурността.
Бихте ли ми предложили от вашия опит елементи и схеми за това решение.

Предварително благодаря на всички които се включват в темата.

Прикачен файл

boiler.jpg
Моето свързване на бойлера.
boiler.jpg (170.22 KиБ) Видяна 70232 пъти
DMN - майстор
Как си я карал така досега! Това е недопустимо! Бойлерът трябва задължително да е занулен! Нищо, че инсталацията ти е двупроводна. Това което е най-просто да направиш сега е с допълнителен кабел да свържеш нулевия проводник към корпуса на бойлера. Там на снимката където си отбелязал, че е нулевия проводник, трябва да мушнеш и добре затегнеш още едно кабелче и другия му край на това кабелче да свържеш към корпуса на бойлера. На скобата на фланеца има две болтчета едното е свободно, можеш там да свържеш този дъпълнителен кабел, но гледай добре да почистиш ръждата на мястото на самото свързване.
PCL82 - майстор
Има някои особености когато се прави зануляване.

1. защитната функция на нулата е с приоритет пред работната. Затова нулата първо се свързва на защитната клема и после на работната.

Не е правилно да се свърже захранващият кабел първо на работните клеми и оттам с мост със помощно парче до защитната клема!

Причината е, че работната клема се натоварва термично и може след време винтчето да се разхлаби и става страшно.

Затова зануляването се прави със самия захранващ кабел. Нулата се зачиства на около 2,5см на междинно място и се прави ухо. Това ухо се свързва за защитната клема. Продълженито от ухото е краят, който се свързва на работната клема.

2. Нулата в двупроводна инсталация не бива по никой начин да се прекъсва от бойлерни табла и други устройства!!!!!!!!!
mirk - майстор
Само зануляване, избий си от главата идеята за допълнителни кабели заровени някъде :lol: като нищо може да се окаже твоето локално заземление нула за цялата сграда и тогава започват едни мизерии...

За да го включваш с часовник и контактор трябва да може някъде да се сложат в подходяща кутия на кабела за бойлера но извън банята.

На твоята снимка съм ти нарисувал как да се занули, с твърд проводник с сечение колкото на захранващия предполагам 4кв. мм.

Прикачен файл

Клипборд01.jpg
Клипборд01.jpg (228.44 KиБ) Видяна 70178 пъти
PCL82 - майстор
Не така! А така:
Даже сега видях, че има свободно винтче от дясно на скобата. На него ще закачиш ухото. А лявото ще е за бойлерните проводници.


И не виждам термичната защита, а само термостат. Трябва да се сложи термична защита. Захрранващият кабел се затяга на скобата при входа.

Прикачен файл

untitled.JPG
untitled.JPG (49.76 KиБ) Видяна 70160 пъти
Последна промяна от PCL82 на нед май 16, 2010 2:39 pm, променено общо 2 пъти.
В. Петров - специалист
mirk написа:
На твоята снимка съм ти нарисувал как да се занули, с твърд проводник с сечение колкото на захранващия предполагам 4кв. мм.
Това което ти препоръчваш е опасно. Прочети и осмисли това, което е написал PCL82.
PCL82 написа:
И не виждам термичната защита, а само термостат. Трябва да се сложи термична защита. Захрранващият кабел се затяга на скобата при входа.
Това което виждаш е защитата. Термостатът е еднополюсен и е закрепен върху капака (не се вижда на снимката).
mirk - майстор
Да така е, защитната функция на PEN проводника е с приоритет така пише по книгите. Както и да го занулиш винаги имаш една занулителна връзка която се товари от работния ток което е предпоставка за влошаването на качеството и.

При тази система ако се случи злополука по електрически причини веднага ще ти кажат че не е спазено изискването на производителя за свързването му. В инструкцията на бойлера пише че се захранва с трипроводен кабел и се предвижда двуполюсен ключ прекъсваш и двата тоководещи проводника. Всичко което е различно от написаното от завода е компромис с безопасноста.

Преди 5 месеца си монтирах същия бойлер и в инструкцията му на стр. 6 и 7 е много ясно написано как се свързва и че последствията са за сметка на ползвателя :)

Прикачен файл

Клипборд02.jpg
Клипборд02.jpg (194.79 KиБ) Видяна 70118 пъти

Прикачен файл

Клипборд01.jpg
Клипборд01.jpg (165.8 KиБ) Видяна 70118 пъти

Прикачен файл

Image1.jpg
Image1.jpg (50.36 KиБ) Видяна 70118 пъти
PCL82 - майстор
mirk написа:
Както и да го занулиш винаги имаш една занулителна връзка която се товари от работния ток което е предпоставка за влошаването на качеството и.
Връзката, която се товари трябва да е работната, а защитната да е ненатоварена.

Много е важно разделянето на PEN проводника как ще се направи. Правилно е да стане на две отделни клеми, като връзката междутях става через заголване на PEN проводника на по-голяма дължина. Така разхлабването на която и да е от двете клеми не води до непосредствена опасност.

Друга възможност е да се ползава клема с повече входове, така че за всеки проводник да има независим вход. Така застрашен остава само входящият PEN проводник.

Остават рискови връзките по дължина на PEN проводника.
Rashev - напреднал
Благодаря на всички, които взеха участи в темата и помогнаха да разбера нещо много важно. Надявам се това да е било полезно и за други хора.
Разбрах, каква грешка съм допуснал и много ме е яд и едновременно срам - слаботоков инженер съм. Яд ме е на производителя Елдоминвест. Те много добре знаят, че повечето инсталации в България са двупроводни, а в инструкцията няма нито дума , как да свържеш бойлера към двупроводна инсталация. Моята инструкция е малко по-различна (мисля, че е и по-стара) от инструкцията, качена от mirk. В инструкцията на mirk поне е казано нещо за двупроводна система и да се монтира от специалист - все пак са се усетили, дано това не е станало след някоя беля!
И така с моята инструкция ... получава се моя случай, добре че съм имал повече късмет. Мисля си, че това освен, че е безотговорно(друг въпрос е какво е отношението им към техните клиенти) е и престъпно от страна на Елдоминвест.
Тези неща - фаза, нула, заземяване, ел.уреди, корпуси, ток, рискове, опастности, предпазване и т.н, не се сложни - задължително трябва да се учат в средното училище, - ще са много полезни.

Някой има ли предложение, за конкретни части - часовник и контакто,р с които да изпълня бойлера да се включва на нощтна тарифа?
Mc Queen - специалист
http://www.tpetrov.com/search.php?prod= ... 0%95%D0%9D

Има и други модели
Аз ползвам друг модел и вече не помня от кога съм го монтирал. Беше мнооого отдавна преди около 15-17години
Да чукна на дърво досега нямам никакви проблеми с него.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 10

Тема "Свързване на бойлер" | Включи се в дискусията:


Сподели форума:

Бъди информиран. Следвай "Направи сам" във Facebook:

Намери изпълнител и вдъхновения за дома. Следвай MaistorPlus във Facebook: