stojan83, Аз съм на 13 до 17 минути път от Болярчето и при нас температурите стигат дват'цать градуса в мороз за известно време - ама Човека е отворил темата и много плювни избълва назад във темата а и не само в тази, а сега дим да го няма 
vrangelov написа:От къде вземаш този коефициент на влажния въздух? Влагата във въздуха не си променя агрегатното състояние и няма как да отнема или внася топлина. За тези 300W също не съм съгласен. Отдадената в котелното енергия не ни е приход, защото никой не печели от това в котелното му да се отоплява за сметка на стаите.Влагата във въздуха приема и отдава топлина без да променя агрегатното си състояние. Това се доказва с изчисленията долу. Пелетите са абсорбиращ материал, а чувалите за пелети са с дупки, което е общоизвестно.
Взима се моментната влажност от прогнозата за времето изготвена от НИХМ при БАН.
При 62% влажност в 1 м3 въздух се съдържат 5,5 гр. вода. Взимаме стойността на калоричност на пелети от смърч от таблицата на ТУ - София при 10% работна влажност на горивото.
Стойностите във втората таблица са осреднени и превърнати в kcal, за да се смята по-лесно. Вижда се изменението на калоричността при различна влажност в %.
Изчисляваме количеството кислород необходимо за изгарянето на кг. гориво - 4302 kcal c работна влажност 10% по формулата VO2 = 0,01[1,867Cr + 5,6Нr + 0,7(Sr – Оr)] = като взимаме стойностите от таблицата в същото проучване, има го в темата "Производители на пелети" където Сr е 45,22; Hr е 5,85 Sr е 0,004; О е 0,0.
Получената стойност след заместване е 1.172 м3 кислород.
Изчисляваме количеството сух въздух необходим за горенето.
Свъзд = (4,762)1,172 = 5.581 м3/кг. гориво.
Изчисляваме необходимото количеството влажен въздух, със стойността на водата от прогнозата, по формулата
Ввъзд(1 + 0,001244gH2O) = 5,5580(1 + 0,001244.5,5) = 5.619 м3/кг. гориво.
От резултатите, умножаваме стойностите на сух и влажен въздух по ламбда 1,5 и се получава
Свъзд = 8.372 м3
Ввъзд = 8.429 м3
Изваждаме сухия от влажния въздух и получаваме разлика от 0.057 м3/кг. гориво. Това е разликата на работа на горелката със сух и влажен въздух. Делим тази разликата на стойността на сухия въздух и получаваме 0,01. Умножаваме полученото по kcal на горивото и получаваме 43.94 kcal. Това е допълнителната мощност необходима за загряването на влажния въздух, или приблизително един процент от стойността на килограм гориво.
В този случай калоричността на горивото слиза от първоначалната си стойност - 4302kcal на 4258kcal. По същия начин може да се сметне на колко ще слезе при 9 гр. вода във въздуха.