• 1
  • 84
  • 85
  • 86
  • 87
  • 88
  • 136
Най - вълнуващия въпрос зимно време.
LazarGanev - "Велик майстор"
шоп написа:
vrangelov написа:

Няма как да накараш DB да добива колкото класическа система, най-малкото заради това, че при еднаква консумация на помпата, скоростта на флуида в DB панела ще бъде по ниска.
Не съм съгласен, защо да има разлика в дебита?
Помпи, тръби, трасета и колектори са еднакви.

DB само в първите секунди от стартирането и дебита е нулев. Това докато напълни колектора и после дебитите са 100% еднакви. DB работи като класическата. Няма разлика. Падащата вода увлича качващата се и имаме циркулация идентична както при класическата.

А сега ще ти обясня, защо DB е по-ефективна макар и с малко.

1 Флуида е чиста вода. При еднакви дебити водата винаги ще топлоприема,топлопренася и топлоотдава повече. Вода с антифриз или с пропиленгликол смесена да не замръзва при -40 градуса се смята с коефициент -20% по топлоемкост
Това е твое грешно схващане - какъвто и да е топлоносителя, той приема и отдава точно толкова, колкото произведе колектора и колкото може да поеме бойлера - нито ват повече или по-малко :wink:

2 DB сутрин стартира винаги по-рано. Не се греят излишни литри вода, които зимата при класическият могат и да са с температура -20, а при DB в колектора ще навлезе вода със плюсова температура.
Колко по-рано - минута, две? :)

3 Вечер при последните минути работа при DB водата влиза на топличко, а при класическият стои цяла нощ и изстива. Затова написах, че при облаци и старт/стопове DB е по-ефективен.
Колко е тази вода и колко е топлината в нея? (Виж сметките по-долу) :cool:

Всяко от тези неща има малък принос, но взети заедно са си сериозен +

Горното лично от опит.
Покажи твоите колектори, какво си направил, забелязал и ще коментираме :)
Иначе теорията без практиката е сляпа и няма да споря.
Аз пък сега да изнажа мнение. Каква е идеята на Дрейн бек система тип Направи сам - икономия нали? ДА спестиш от по-евтини тръби (пластмасови), да спестиш от пропиленгликол (с риск да ти замръзнат панелите при недобро източване). Но пък почти задължително бойлера трябва да е неръждаем, заради корозията от допира с кислорода, което за мен е голямо ограничение и голямо набутване. И понеже се работи обикновено с пластмасови тръби за по-евтино (иначе се обезсмисля), а и поради факта, че трябва да се осигури бързо и сигурно самоизточване, то трябва и диаметъра на тръбите да е по-голям. Тоест работи се с тръба минимум 16х2 или 20х2 или пък ППР 20 или 25мм, вътрешен отвор 12-18мм. При системите под налягане работим с медна тръба с вътрешен диаметър най-често 10мм, та дори и 8мм, което за Дрейн бек системите е рисково, защото може да не се самоизточи. Искам да кажа, че при Дрейн бек системата в тръби с дължина 30м има 3.3-7.6л, а при система под налягане има 1.5-2.3л. За разлика от отоплителната система, при соларната инертността има много голямо значение за ефективността. Като се спести от панел (който е обърнал внимание евтините побират двойно повече течност), като се спести от соларно управление (без модулация) се получава така, че колкото повече пестиш, толкова по-малко получаваш - нещо съвсем нормално. Така че аз не приемам сравнение на двете системи с еднакви тръби просто няма смисъл да са еднакви. Едната има смисъл да е широка заради самоизточването, но другата защо да е със същите тръби - за да докажем, че не е по-ефективна ли? :cool:
шоп - майстор
Лазаре, много грешиш!
Водата има най-голяма топлоемкост и няма друг флуид за соларни и ОИ, който да е по-добър от нея.

Съгласен съм, че при константа слънцегреене да кажем 1000вата/м2 панел 1м2 и за 100 и за 1000 лева може да усвои не повече от 1000 вата.

Тук идва обаче разликата. В загубите!

При два панела с две еднакви помпи и дебити с вода ще успее с по-ниски градуси да приеме,пренесе и отдаде тази енергия :idea: Щом имаме еднакво количество пренесена топлина с по-ниски градуси значи имаме по-малко загуби и по-голяма ефективност като цяло.

Горното го тествам от над 2 години.

Пак грешиш при диаметъра на тръбопроводите!

При правилно направена DB система диаметъра на тръбите няма как и защо да се различава от диаметъра на класическа система.
Много добре знаеш за DB с 8-10 мм тръба :wink: Патента и оригинала са с тези размери.
Ако се заям и за спорта и с 6мм тръба мога да направя ДБ. Има чалъм и за това, но ефекта вече може и да е отрицателен, заради хидравличните загуби.

Една две минути по-ранно включване и топлината на водата в панела оставаща на минусова температура или прибираща се на стайна и плюсова умноножено по хиляди старт/стопове за 10-20 години експлоатационен период ще доведе до времева икономия в енергия равносилна на цената на панела/панелите. :idea:

Горното е проверено от мен и пиша от опит.

Горното е относно ефективността.

За + и - на класическа или DB относно цена, лекота ( мога и без гаечни клучове да направя солар и да не тече, защото няма налягане) достъпност и т.н не ми се пише.... много + за DB и само два минуса:
- нужни са наклони
- дрениращият съд трябва да е максимално близо до колектора и на положителна температура ако флуида е вода.


При DB няма да има въпроси от типа:
пропилен гликол-цена
каква помпа за запълване на системата
с какво да уплътня капещите съединения
откъде и колко струва медна тръба или неръждаемо гофрею
предпазен клапан
възвратен клапан

И накрая за така коментираният неръждаем бойлер. Ми разбира се! Само това е заслужаващата си инвестиция. Мисля, като англичаните: не съм толкова богат, че да купувам евтиното!.

Поздрави на всички соларни фенове.
LazarGanev - "Велик майстор"
шоп написа:
Лазаре, много грешиш!
Водата има най-голяма топлоемкост и няма друг флуид за соларни и ОИ, който да е по-добър от нея.
Зная, учил съм топлотехника и в механото, и в университета. И за охладителните системи на автомобилите е по-добре с вода, но всеки ползва антифриз, без това да има проблеми, напротив - за да няма проблеми! :-D
Съгласен съм, че при константа слънцегреене да кажем 1000вата/м2 панел 1м2 и за 100 и за 1000 лева може да усвои не повече от 1000 вата.

Тук идва обаче разликата. В загубите!

При два панела с две еднакви помпи и дебити с вода ще успее с по-ниски градуси да приеме,пренесе и отдаде тази енергия :idea: Щом имаме еднакво количество пренесена топлина с по-ниски градуси значи имаме по-малко загуби и по-голяма ефективност като цяло.
Пак се заблуждаваш! Ограничението не идва от топлоемкостта на течността, а от добива! Какво ще стане със системата с вода като пренесе топлината? Да речем ще работи 5 минути и ще спре. Какво ще стане със системата с пропиленгликол - ще работи 6 или 7 минути и тя ще спре. Къде е разликата?

Горното го тествам от над 2 години.

Пак грешиш при диаметъра на тръбопроводите!

При правилно направена DB система диаметъра на тръбите няма как и защо да се различава от диаметъра на класическа система.
Много добре знаеш за DB с 8-10 мм тръба :wink: Патента и оригинала са с тези размери.
Ако се заям и за спорта и с 6мм тръба мога да направя ДБ. Има чалъм и за това, но ефекта вече може и да е отрицателен, заради хидравличните загуби.
Искаш ли да направим една анкета между собствениците на ДБ системи с какви тръби са изпълнени?


Една две минути по-ранно включване и топлината на водата в панела оставаща на минусова температура или прибираща се на стайна и плюсова умноножено по хиляди старт/стопове за 10-20 години експлоатационен период ще доведе до времева икономия в енергия равносилна на цената на панела/панелите. :idea:

Горното е проверено от мен и пиша от опит.

Горното е относно ефективността.
Да ти споделя пък какво е проверено от мен и пиша от опит - колкото по-малко спира една система, толкова е по-ефективна. Ще кажа защо - в повечето случаи, при повечето панели датчика се намира извън панела - може да е в гилза, но извън панела. Това означава, че не мери вярно температурата, мери по-малко градуси. Доказателство за това е, че като тръгне помпата, измерената температура на панела за почва да се вдига и понякога се вдига с над 5-10 градуса. Това означава, че реално нужните градуси в панела ги е имало много по-рано и помпата е трябвало да тръгне много по-рано, изгубени са ценни минути за добив. Наблюдавал съм такива системи в по-облачно време - може изибщо да не включи помпата. Ако обаче управлението кара помпата да модулира (някои момпи модулират до 10% от оборотите си), то помпата никога няма да спира, датчика ще е постоянно облян с течност и добива няма да секва, ще се използва и най-слабото слънце. Моята система като тръгне сутрин не спира по цял ден докато не залезе слънцето. Така работят и тези, които правя на клиенти. Тази година сме монтирали 5-6 управление от 350лв и нито 1 от 100лв. Разликата между медната и пластмасовата тръба в една соларна система е 100лв - струва ли си? Течове - нито един. Чувал съм, че някои стягат гайки до 42мм с ръце, но ние сме слаби в ръцете и стягаме с гаечни ключове

За + и - на класическа или DB относно цена, лекота ( мога и без гаечни клучове да направя солар и да не тече, защото няма налягане) достъпност и т.н не ми се пише.... много + за DB и само два минуса:
- нужни са наклони
- дрениращият съд трябва да е максимално близо до колектора и на положителна температура ако флуида е вода.


При DB няма да има въпроси от типа:
пропилен гликол-цена Оригиналната ДБ система е с пропиленгликол, другото е компромиси
каква помпа за запълване на системата Всяка помпа става, твоята от 48лв - също
с какво да уплътня капещите съединения При ползване на качествени материали, капене няма, както писах по-горе
откъде и колко струва медна тръба или неръждаемо гофрею Ама то и за пластмасовата тръба има въпроси откъде :)
предпазен клапан - Задължителен е при всякакви системи, вкл. и Дрейн бек - виж малко назад в темата - човека загуби панел за 700лв заради липса на предпазен клапан за 5лв
възвратен клапан 5лв

И накрая за така коментираният неръждаем бойлер. Ми разбира се! Само това е заслужаващата си инвестиция. Мисля, като англичаните: не съм толкова богат, че да купувам евтиното!.
Значи пестим по 5-10 или 100лв от тук, от там, където не трябва да се пести, за да дадем накрая няколкостотин лева за неръждаем бойлер, който по никакъв начин не допринася за по-добра работа, дори напротив! Ще обясня - наскоро ме търси един клиент да му сменям бойлера, който се топли от газов котел, защото серпентината явно е натрупала котлен камък и много бавно се затопля, котелът трябва да работи дълго време. Аз отначало се зачудих, но като проследих нещата - явно наистина е така, защото водата се връща гореща в котела, а бойлерът е студен. При нас водата е много варовита и явно за 10+ години серпентината е натрупала котлен камък. Бойлерът е 160л стоящ, немски. Както и да е, нямах възможност веднага, друг му го сменя. Важното е натрупания котлен камък за 10 години! А знаем, че котления камък се отделя много по трудно по стъклокерамичното покритие, а много по-лесно се отделя по метала. Не знам, може да е бил с неръждаема серпентина. Знаем, че бойлерите имат 5 години гаранция, а изкарват поне 10. Много по-добре е след 10 години да изхвърлиш бойлера с котления камък и да си купиш нов, отколкото да се мъчиш с него още 10 години, за да му избиеш парите. За английската поговорка съм съгласен, ама не се връзва много с побългарените ДБ системи
Поздрави на всички соларни фенове.
шоп - майстор
Лазар, аз изкрено се възхищавам от познанията Ви и от желанието да споделяте!
Не сте като многото книжни плъхове витаещи и пищещи в този форум, които имат солари на хартия и не са рентабилни :-D
Не сте и като практик с над 13000 мнения във форума пищещ само спам!

Вие обаче сте дистрибутор, монтжник и т.н. Изкарвате си парите с работа. Аз моите пари ги изкарвам по друг начин и соларната енергия ми е хоби. Стотици хора от форума са ми писали да има направя срещу заплащане соларна или ОИ. Нека някой сподели дали съм приел! Единственото комерсиално е, че съм продал на колеги от форума резервни секции от котли Виадрус :cool:

Та по темата. Аз пиша каквото съм тествал. Инвестирал съм над 3000 лева в две системи. Две години ми е отнело замерването. Всичко е за моя информация.

Пак по темата и къде се разминаваме Вие като монтажник, а аз "направи си сам"

Вие монтирате управления за 350 лева- аз за 35 - СНИМКА
Ако Вие монтирате колекторният датчик извън системата ( по-евтино е, направо без пари) то аз си правя потопени гилзи- СНИМКА 100% точно
П.П. Гилзата е елемантарна и срува левчета. Неръждаема ВРН на 1/2 или 3/4 + неръждаема тръбичка + 5 мин работа с аргона. В случая гилзата е 300мм, но мога да направя и 500 и 5000мм дълга ..

Опита ми досега показва, че повече от 300 мм гилза за колектор широк 1200 мм не е нужно, защото монтирам колектора с 2-3% наклон към изхода и гилзата и физиката си върши работа :)

П.П.П. Не мога да коментирам колегите с какви диаметри тръби си изпълняват DB системите :roll: Който е чел и смятал знае.
Знам само, че тръбите са евтини и няма нужда от мед и неръждавейка:-)

П.П.П.П. между другото засегнах темата сметки труби, съпротивления и разширения.
Използвайте!http://www.tehlit.ru/1lib_norma_doc/46/46002/

Прикачен файл

SAM_9489.JPG

Прикачен файл

SAM_9490.JPG

Прикачен файл

SAM_9491.JPG
Andri01 - майстор
"...предпазен клапан - Задължителен е при всякакви системи, вкл. и Дрейн бек - виж малко назад в темата - човека загуби панел за 700лв заради липса на предпазен клапан за 5лв
възвратен клапан 5лв
Къде трябва да се поставят тези клапани и каква роля ще изпълняват? Моята DB има само допълнителен съд,помпа,управление и кранове. И вече 6-та година си работи много добре с ППР 20мм. тръби. А този ,че е загубил панел,определено има грешка в системата му! четох това преди време и не помня,но или е бил пълен и замръзнал или нещо запушено и е протекъл от налягане. Ако системата е направена като хората,НЯМА нужда от такива клапани и UPS,даже ще пречат !!!
ktch_1964 - специалист
Господа, искам да попитам спецовете какво мислят , ако се напълни дрейн бек система с БОРЙОЛ , "мисля, че така се казваше
бялата като мляко течност за охлаждане при металорежещите машини" , мисля че ще спре ръждата в системата.
шоп написа:
...
Вие монтирате управления за 350 лева- аз за 35 - СНИМКА
Здрасти Шопе,
Соларния контролер от 300 и колкото да е си заслужава секи Лъв.
Управлява 3 помпи, като двете са с модулация и ако "парното" има топла вода, зима и от там, та домочадието да е изкъпано и посудата измита. Има възможности, дето с 35 пари не можеш ги ползваш.
Останалите неща сте ги уточнили, а тва за гилзите е ясно, че и любител, като мен, би монтирал така, стига да го е еня, да е на ясно и да е табиетлия.
Поздрави!
LazarGanev - "Велик майстор"
шоп написа:
Лазар, аз изкрено се възхищавам от познанията Ви и от желанието да споделяте!
Не сте като многото книжни плъхове витаещи и пищещи в този форум, които имат солари на хартия и не са рентабилни :-D
Не сте и като практик с над 13000 мнения във форума пищещ само спам!

Вие обаче сте дистрибутор, монтжник и т.н. Изкарвате си парите с работа. Аз моите пари ги изкарвам по друг начин и соларната енергия ми е хоби. Стотици хора от форума са ми писали да има направя срещу заплащане соларна или ОИ. Нека някой сподели дали съм приел! Единственото комерсиално е, че съм продал на колеги от форума резервни секции от котли Виадрус :cool:
Чудя се дали да търся в тези изречения обвинения в комерсиализъм? Дали да се чувствам виновен, че работя за пари? Ако има някой, който работи без заплащане, моля да ме потърси на лични, обещавам да го зарина с работа!

Та по темата. Аз пиша каквото съм тествал. Инвестирал съм над 3000 лева в две системи. Две години ми е отнело замерването. Всичко е за моя информация.

Пак по темата и къде се разминаваме Вие като монтажник, а аз "направи си сам"

Вие монтирате управления за 350 лева- аз за 35 - СНИМКА
Ще ме извиняваш, ама ако монтирам някъде такъв контролер, ще ме изхвърлят с парцалите. Дори у нас ако го сложа, жената ще ме изхвърли - явно много съм я разглезил! Иначе предлагам различни соларни контролери - от 50 до 350лв, че и повече, но евтините ми вървят най-малко. По същия начин стои и въпроса с колекторите.
Ако Вие монтирате колекторният датчик извън системата ( по-евтино е, направо без пари) то аз си правя потопени гилзи- СНИМКА 100% точно
П.П. Гилзата е елемантарна и срува левчета. Неръждаема ВРН на 1/2 или 3/4 + неръждаема тръбичка + 5 мин работа с аргона. В случая гилзата е 300мм, но мога да направя и 500 и 5000мм дълга ..
Не, не монтирам колекторнив датчик извън колектора - просто колекторите които основно ползвам имат заводски вградена гилза за датчик. Но като казах, че съм наблюдавал, не означава че е било на мои монтажи. Виждал съм какви ли не изпълнения - например тръби ф32 ППР с 6мм изолация или изобщо без изолация и всякакви такива.

Опита ми досега показва, че повече от 300 мм гилза за колектор широк 1200 мм не е нужно, защото монтирам колектора с 2-3% наклон към изхода и гилзата и физиката си върши работа :)

П.П.П. Не мога да коментирам колегите с какви диаметри тръби си изпълняват DB системите :roll: Който е чел и смятал знае.
Знам само, че тръбите са евтини и няма нужда от мед и неръждавейка:-)

П.П.П.П. между другото засегнах темата сметки труби, съпротивления и разширения.
Използвайте!http://www.tehlit.ru/1lib_norma_doc/46/46002/
Между другото шоп, аз също се прекланям пред нещата, които правиш и се чудя къде намираш време за всичко това, но държавната работа си е друго нещо. Не ти завиждам, харесвам си моята работа, нищо че ми отнема по 15 часа, 7 дни в седмицата :cool:
vrangelov - специалист
шоп написа:
...
Не сте като многото книжни плъхове витаещи и пищещи в този форум, които имат солари на хартия и не са рентабилни :-D
...
@шоп,
Три дена глупави експерименти спестяват половин час четене. Явно доста си спестил, а аз пък не обичам да се занимавам с глупости. Сега ако ти покажа схемата на соларите, няма да можеш да я разбереш. Продължавай да експериментираш, но недей да мислиш, че си наясно с нещата.
Не го приемай като диалог. Хора, които поставят етикети на други хора, не са ми приятни и не обичам да общувам с тях.
Hursa - майстор
Дайте, моля, линк (линкове) към добри и подробни схеми - на така наречените "дрейн бек" и "класически" ("затворени") системи.
  • 1
  • 84
  • 85
  • 86
  • 87
  • 88
  • 136

Тема "Помощ при избор на вид слънчев колектор ?" | Включи се в дискусията:


Сподели форума:

Бъди информиран. Следвай "Направи сам" във Facebook:

Намери изпълнител и вдъхновения за дома. Следвай MaistorPlus във Facebook: