Най - вълнуващия въпрос зимно време.
andy_forresite - майстор
Бегай да хвърляш цепеници че ти изгасна камината. От 4 години не съм изгорил и едно дърво, а ти с пелетна горелка, газов котел и още точиш и мааш с брадвата. Подавай газ на стенния че ще му ръждясат частите. 13 кубика газ и дал торба пари за газов. За чий беше тоя зор да станеш абонат на газовата, м? Че аз за готвене съм изхарчил толко за това време. Ти, дърварю, нали си направи котела от 3 на 5 хода че и турболатори навря. Карпат във вида, в който го взимаш от магазина, знаеш ли каква ефективност има с пелетна горелка? Кажи ми, ти преброи ли колко хора си повдигнаха казаните на пиедестал и колко ламарина се наряза и изкриви, за да бъде наврята в такива котли? Едва ли е щото хората разполагат с ъглошлайф и телоподаващо и е така да си ги разработват.
А, Анди беснее! Споко бе, за всичко си има време. По Нова година Стенния си върши работата перфектно.
Темата е за разход на пелети, та съм наблъскал бункера с чували от по 25 кила, работя за гръб и правя разход на пелети. Напредвам и то със съвсем приличен разход, при прилично изгаряне, намалено количество отходен продукт и емисии.
https://photos.app.goo.gl/VPY3rLaZYASe8wvP9
morfei1 - специалист
чет яну 02, 2020 8:52 pmiarnaudov написа:
Температура на водата - 50 гр,
С термо помпа ли си или с пелетен котел, че ползваш толкова нисък градус на водата? Въреки, че горе ти е топло, ако си мислиш, че котела е еднакво ефективен с 50C или с 65C, бъркаш. Аз мога да се топля и с 50-55C на водата, ма не го правя, щот не ме кефи как работи котела при тези градуси, също и щот съм си чел инструкциите на котела - книжката.

Според мен минумума за котелна вода, ако не ползваш буфери, трипътни вентили и т.н.т е 65C при модулация 5C, ако примерно модулацията е 10C тогава отиваме на 70C. При темп. 65C и модулация 5C, котела работи при максимална на 60C, а при минимална степен 65C, ама при -4C знаеш ли кога ще стигнеш минимална и 65C - точно никога, ако се управялаваш по котелна вода. Смятай кво се случва при теб с тия 50C, котела работи между 40-50C.

Това не е правило, а по скоро препоръка, защото зависи и от инсталацията, радиаторната мощност при тези градуси, ако е достатъчна да стопли къщата ОК, ако не е, се вдига градуса още.

Ниският разход (който има праг под който и да искаш не можеш да паднеш) е комбинация от много неща, а не само котелна вода, въдух, зареждане и яка изолация. Може да си направиш експеримент другата година като си изолираш къщата със същите настройки на горелката, сигурно пак няма да си доволен от разхода :roll: .

При разход 4-ти торби за денонощие, който имаш в момента, теоретично разхода с изолация ще ти падне на 3 торби, което за 80кв.м пак си е много, поне за мен, но ще си похарчил едни 6 бонбона за балтонче на къщата. За сравнение, аз топля 140кв.м и разхода ми при -5C е 3 торби в момента, без изолация, без дограми и т.н.т. котела работи 24/7, на втория етаж термометрите показват 23-24C, на първия етаж показват 25-26C. Не смятам, че е някакво постижение, но на същия котел и същата къща да я стопля до същата темп, съм сипвал и по 4-4.5 торби на денонощие, което през декември и януари вече си е перо. Така погледнато съм доволен от към разход, въпреки, че има какво още да се желае с оптимизирнето на разхода, преди да тръгна да набивам луди пари за изолация и дограми, което обаче не значи, че ще успея да горя по 2 торби за денонощие без тях.
pechkata - специалист
чет яну 02, 2020 8:52 pmiarnaudov написа:
Благодаря за мнението. Значи както си и мислих главния проблем е в изолацията... Тази година ще я караме някак си, надявам се за следващата като санираме нещата да се нормализират... Като забравим, че къщата няма добра изолация и бързо изстива, има ли нещо друго с което мога да направя разхода търпим? Настройките ми как са ?
Температура на водата - 50 гр, пауза на зареждане 50 сек., зареждане 4.5 сек. Мощност на вентилатора - 45%.
Мислите ли че ще има голяма разлика в разхода ако вдигна водата на 60градуса?
Клапата на димоотвода е постоянно отворена (по препоръка на майстора, който я е инсталирал). Така ли трябва да си стои? На пипане комина не е много топъл. Настройка на мощности, режим на изключване и чакане, разни други настройки, има ли смисъл да си играя или да не се занимавам, да си направя изолацията и тогава да го видим как ще е?
Първо оптимизирай си температурата на котела спрямо консуматорите...
Какво ще рече това - накарай котела да работи при максимална мощност едвам да вдига зададената температура примерно на 5 минути да вдига по 1/2 градуса...
Как става това примерно:
Температура на водата - 50 гр, пауза на зареждане 60 сек., зареждане 4 сек. Мощност на вентилатора - 39%. ...
Ако не постигнеш ефект намаляваш паузата на зареждане 55 с. или 50 с. ...
Аз в момента съм със тези настройки...
Температура на водата - 55 гр, пауза на зареждане 60 сек., зареждане 3 сек. Мощност на вентилатора - 37%. ...
И вдига на 3 минути 1 градус ...
Точно за 1 час и 10 минути след запалването премина на мощност 2 тази вечер...
Чистя пепелника и горелката всяка вечер - за около 1 час почива котела...
morfei1 - специалист
С тези 4-ри радиатора и една лира, освен с висок разход може да се сдобие и с конденз в котела, куминЯ и т.нт, който е 25kw, а радиаторите му сигурно и 10kw не правят на 50-55C.

Разликата в мощността на радиатори с вода 80C и вода 55C е 50%, тоест работейки на 55C няма да успее да покрие и минималната степен на горелката, която е нещо около 5kw.

Обрича го да цикли още повече, след като и стаите изстиват бързо. Ясно е, че ефективно и продължително горене няма да има кавото и да прави, щото е за 10kw камина, а котела е 2.5 пъти по-голям, но може да замаже положението с по-висока температура на водата, за да си вдигне радиаторната мощност и скопяване на горелката, нещо от рода на макс 10kw. за да се намалят циклажите. Малко по-голяма модулация 15C, също е вариант, за забавяне на циклажа, ако скопяването не е достатъчно, а надолу вече не може да сваля. Пък ефективност и разход, колкото толкова.
iarnaudov - помощник
пет яну 03, 2020 8:32 pmmorfei1 написа:
С тези 4-ри радиатора и една лира, освен с висок разход може да се сдобие и с конденз в котела, куминЯ и т.нт, който е 25kw, а радиаторите му сигурно и 10kw не правят на 50-55C.

Разликата в мощността на радиатори с вода 80C и вода 55C е 50%, тоест работейки на 55C няма да успее да покрие и минималната степен на горелката, която е нещо около 5kw.

Обрича го да цикли още повече, след като и стаите изстиват бързо. Ясно е, че ефективно и продължително горене няма да има кавото и да прави, щото е за 10kw камина, а котела е 2.5 пъти по-голям, но може да замаже положението с по-висока температура на водата, за да си вдигне радиаторната мощност и скопяване на горелката, нещо от рода на макс 10kw. за да се намалят циклажите. Малко по-голяма модулация 15C, също е вариант, за забавяне на циклажа, ако скопяването не е достатъчно, а надолу вече не може да сваля. Пък ефективност и разход, колкото толкова.
По-логиката която имам като напълно начинаещ първата ми мисъл беше следната: по-малки градуси (50гр) - по-малко енергия за достигането и потдържането им / горелката работи на по-ниски мощности по-скоро (отколкото ако трябва да достигне 70гр преди да понамали мощността) - по-малко разход.

Та нали колкото са по-високи, толкова по-голяма е разликата между водата/стаята и толкова по-бързо ще изстива водата. Например ако водата е 70гр и минава през стая 20гр разликата на температурата на водата във при връщането ще е много повече отколкото ако е 50гр.
Съответно ще изисква много повече енергия да я затопли обратно до 70.

Не разбирам как така на по-високи градуси на водата горелката ще работи на по-малки мощности и обратното? Не казвам, че съм прав, просто не разбирам как така работи това нещо противно на всякакви логики. Ако някои може да обясни ще му бъда много благодарен. :?
silent - майстор
Колегата вероятно има впредвид на по-висока темп. на водата котела да не изключва работейки на мин.мощност...което е логично при малкото инсталирана мощност на радиаторите..но не знам вие как ще се чувтвате на 30градуса по стаите или вероятно се очаква да отваряте прозорците...така че силно се съмнявам това да доведе до някакви икономии...иначе твоята логика е желязна естествено че като се вдигне температурата ще гори повече за да я стигне....аз също искам ако колегата е в настроение да обясни по-подробно какво има в предвид и откъде ще дойдат икономиите...
kalin72 - майстор
Без да съм специалист, ще опитам да обясня поне малко.
Направата на добре работеща отоплителна система е проста работа, но не е за неуки хора. Има си принципи, които е добре да се спазват, ако искаме да се топлим и да ни е икономично. Първо - качествено изолиран дом. Второ - правилно изградена отоплителна инсталация. Това значи правилно оразмерени отоплителни уреди, правилно подбрана горелка и котел/камина. Правилото е да имаме връщаща вода не по-ниска от 60 градуса. Как да го постигнем това с вода на изхода 50 градуса? Няма как, и после има конденз и други проблеми в дългосрочен план. Затова - правилно оразмерени радиатори, които да топлят комфортно при над 60 градуса вход, вода в котела минимум 60 градуса. Ще кажете, амо ние ще се сварим при такава жега. Да, щото не сте мислили като сте правили системата. Най-малкото не сте мислили при избора на котел/камина/горелка. Избора е или камина/горелка, които да са избрани по мощност колкото е сметнатата мощност на излъчване на радиаторите за нормална температура при определена външна температура, или малко автоматика по системата - трипътен за осигуряване на минимум 60 градуса връщаща вода за котела/камината, трипътен за радиаторите - да пуска толкова топло към тях, колкото има нужда за да е комфортно топло в помещенията.
morfei1 - специалист
То Калин преди мен ги е нахвърлил нещата.

Който си мисли, че високата температура на котелната вода води до преразход/по-висок разход, е прав на 100%, но само ако системата се ползва ON/OFF, задание 80C и модулация 5C, а котела стартира от 25-30C и помпата включва на 45C всеки ден. Само, че при този режим на работа, всяка система, ще е в преразход и никаго няма да работи оптимално дори и да сте ОК с дневния разход от торби с пелети, също както и при автомобилния двигател. Когато котела си достигне работната температура и започне да работи в някакъв диапазон от 5, 10C това не води до преразход, без значение какъв е градуса. 60-65C, 65-70C или 70-75C.

Пример: една и съща кола градски/извънградски условия. Тази която се кара градски цикъл или тази която пътува извънградско, коя харчи повече? Според някои, тази която се движи в града гори по-малко, защото харчи по-малко пари за гориво средно на месец, спрямо тази която се движи извън града, но и изминава доста по малко километри. Обаче реалността е такава, че тази която се движи извън града дава по-добър среден разход на километър, двигателя се амортизира по-малко, защото е винаги в работна температура и т.н.т и т.н.т. Така е и при котлите.

Нещо повече каръл съм си котела на всички възможни градуси от 55 до 80C, режима на работа е винаги 24/7 и мога спокойно да заявя, че високата температура не води до преразход поне при мен? След като не води до преразход, защо трябва да мъча котела на нисък градус? Проблема при мен е, че на 80C вода, главите като отворят претоплят помещенията много бързо докато завтворят (а са може би едни от най-добрите които се предлагат) и реално радиаторите работят ON/OFF, защото системата ми грубо е преоразмерена с 40% от това което реално ми е нужно за отопление. На 80C имам 22kw радиаторна мощност при максимални загуби на къщата 12-13kw.

Пример 2, какво се случва с двигателя на колата когато термостата остане блокиран в отворено положение, и на -5C двигателя не може да влезне в работна 80-90C?

С тези малко на брой радиатори, дори и на 80C ще му трябва време да стопли добре стаите при една външна темп -5, -10, а ако все пак му идва висока температура по стаите. Хората са измислили стайни термостати, и термостатични вентили, механични, ел. глави и ел. глави с интернет управление.

Разберете, че с малко радиатори, сваляйки температурата, сваляте мощността и на самите радиатори и колкото и да ограничавате горелката ефекта ще е същия. Квото и да правите няма да можете да я накарате да работи на 1-2Kw, а ще я загрепите на около 5kw

Пример 3. Пак го мовтарям, аз имам 22kw радиаторна мощност при 80C, а същите тези радиатори правят 10Kw При 55C които са ОК до към -5. Къщата ми има максимално загуби 12-13Kw при -10, -15C, тоест мога да си посволя да се топля на 60-65C, където радиаторите правят 12.5kw, като си скопя и горелката от 25-7Kw на 14-5kw. Когато се постопли времето навън котела работи с 1-2-3C отгоре съответно на по-малка степен на горелката и когато загубите станат под 4,3Kw, съответно горелката гаси по достигната температура и почива според графика, който съм задал на главите за подържана температура в определен час.


@iarnaudov, ако водата ти е 70C, а заданието на подържана температура в стаята е 20C и те са постигнати, главата затваря, съответно в един момент водата към радиаторите и върщатата към котела, градусът се изравнява и така котела спира по достигната температура на вода, понеже няма консуматори да го охлаждат. Ако си със стаен термостат, когато се постигнат 20C при СТ, той или вкарва горелката в модулация или я спира. Колкото по-голяма е ДТ толкова по добър е топлообмена, казано по най-простият начин от един неразбиращ човек. При еднаква температура на котелната вода, съответно при температура в стаята подържане на 20C или 24C, топлообмена е по-добър при температура 20C.
andy_forresite - майстор
съб яну 04, 2020 11:29 amkalin72 написа:
...Първо - качествено изолиран дом.
Това какво общо има с отоплителната система? В не добре отоплен дом - як топлоизточник и яки консуматори. Не всеки има пари да си направи дома. Обратно, добре топлоизолиран дом - слабичък топлоизточник, малки радиаторчета и пак е екстра. Разликата е в употребеното гориво. Системата си е система и в двата случая - съобразена с това, което се очаква от нея. В първия случай ще е 20 киловата с радиатори от по 2 метра, а във втория 10-14 киловата, ще гори на 7-8 най-много и ще има 10-12 радиаторчето от по 7-8-10 ребра.
съб яну 04, 2020 11:29 amkalin72 написа:
Второ - правилно изградена отоплителна инсталация. Това значи правилно оразмерени отоплителни уреди, правилно подбрана горелка и котел/камина.
Консуматорите може да са по-мощни от необходимото. Ако е обратно, единственото нещо, което ще ни хареса, е месечната сметка за отопление. Ма няма да е топло обаче :) . Разликата с правилното оразмеряване е спестяването на пари за купуване на по-големи от необходимите консуматори. Тоест искаш стабилно запасяване в страх да не ти е студено, купил си радиатори от 200 лева, а всъщност са били достатъчни радиатори от 130 лв. 70 лева разлика х 5-6 помещения - те ти преразход. Колкото до избора на пелетно съоръжение, то те са с някаква стандартизиране мощност /от по 15-40 кв/, но с автомизирано подаване на гориво, което подлежи на регулиране. Може да се увеличи и да се намали. На повечето са им достатъчни 8-10 киловата, на други,като мен, им трябват повече. На първите им трябват 3-3.5 т гориво, защото гори с малък интензитет, а на други като мен 4.5-5 тона. И това въпреки по-оптималното на теория горене при мен - няма поддържане, а има пламък през цялото време докато не го спра. Ефективността леко страда от прекомерното намаляване на горенето, но нали пък и топлозагубите са малки, така че разходите за отопление си остават ниски.
съб яну 04, 2020 11:29 amkalin72 написа:
Правилото е да имаме връщаща вода не по-ниска от 60 градуса.
Правилото е за чугунени котли на въглища. При повечето котли може да се заложи на антикондензен 50-55 градуса. Аз съм с грейко експерт 20 и връщам 50 гр - няма помен от конденз. Майсторите обичат да се запасяват и с РС. Какви бомби съм виждал на малки системи не е истина. Като им гледам работните налягания, защитния клапан няма да се задейства никога.
съб яну 04, 2020 12:12 pmmorfei1 написа:
...също както и при автомобилния двигател...
Точно така - колкото повече караш автомобила на дълъг път /респ. колкото по-дълго време имаме горене в денонощието/, толкова повече гориво изразходваме :) Голям праз че средният бил по-малък в сравнение с прекъсването на горенето :yawinkle:
съб яну 04, 2020 12:12 pmmorfei1 написа:
...С тези малко на брой радиатори, дори и на 80C ще му трябва време да стопли добре стаите при една външна темп -5, -10, а ако все пак му идва висока температура по стаите. Хората са измислили стайни термостати, и термостатични вентили, механични, ел. глави и ел. глави с интернет управление.
Тези играчки са за жилища с малки топлозагуби. На бързо изстиващ дом не му трябва стаен термостат, нито електронни умни глави с управление от всяка точка чрез свързано с интернет у-ство.

Добре препоръчвате на човека 70 градуса, но явно не сте се отоплявали с нискоефективен котел. Аз съм виждал такива, вкл. вдигнати на кутия без капка изолация. Добре е започнато, ама защо ги няма железата в чугунения :? Котелът в пристройка до къщата, вратата дървена с пролуки да бръкнеш с пръсти, единично клатещо се стъкло за прозорец, а в котелното жега. Ама жега. Пипнах кюнеца - аууу, голяма грешка. Имаше и стаен термостат с график... мале мале. То не може да стопли въобще, ама иначе има график.
И последно, като стана въпрос за скоростта на затопляне на стаите. В нас 27-30 градуса с радиатори мога да постигна лятото. Някъде от началото на юли месец ще стане. Иначе е мисия невъзможна. Големи топлозагуби, окей, така е. Но въпреки това с топлоизточник с много добра ефективност и по един старт на ден постигам между 1.65 и 1.9 кг на час. Тоест под 2 чувалчета от по 15 кг. А ако го оставя и през нощта ще станат поне 40 кг за 24 часа, което не ми харесва. 40 х 0,28 лв = 11,20 на ден х 30 дни = [-( От -7-8 и надолу ще гори 24/7 обаче.

Тема "Разход на пелети!" | Включи се в дискусията:


Сподели форума:

Бъди информиран. Следвай "Направи сам" във Facebook:

Намери изпълнител и вдъхновения за дома. Следвай MaistorPlus във Facebook: