• 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7
Всичко свързано с тоците ми е слабост, опитайте се да ме затрудните.
sts - специалист
Не съм съгласен с всичко написано от mironcho.
Няма достатъчно информация а дава съвети.
За най опасният уред /бойлер/ в апартамента се предвижда комбинирана ДТЗ.
Подреждането на предпазителите в ТА се прави /натоварен-ненатоварен/.
Осветлението в малък апартамент не е необходимо на два т.к.
Когато има неизвестни се полага кабел/проводник/ от ТА до първа кутия на т.к.
със сечение 3х4.0 мм2 а в помещението до контактите 3х2.5 мм2.
За плот и фурна няма да си "чупи пръстите" с 3х4.0 мм2 защото кабел/проводник/
с необходимата дължина от стената ще се свърже на клеморедите им.
Питащият да си направи скица/разпределение/ на консуматорите и да си определи местата
на контактите в апартамента.
След това да ги съедини с кабели към ТА като не иска да плаща за електрически проект.
Питащият не се е запознал със съществуващите теми по въпроса във форума.
cholev - майстор
Феерично. Колко интересна тема. Моите познания по темата са от 1974-1979 от техникума по механотехника Ю.Гагарин- промишленна електроника. Научих много нови неща:
-Живота без ДТЗ спира
-5А на квадрат е препоръчително
-напрежението вече в БГ е 230в
-18 бушона на апартамент е малко
-Печката обезателно на 2 бушона (фурна и котлони)
-Хладилника е по важен от жената- затова за него отделен бушон
-Гипсокартона е радиоактивен и и събира хлебарки
и други интересни неща:
Както е казано: Век живи, век учись :-D
Globe - специалист
Благодаря на всички за отговорите ! Винаги в спора се ражда истината и аз за това питам, защото винаги може да се научи нещо :)
нед ное 22, 2020 9:38 ammironcho написа:

За печката и плота - свързват се на твърда връзка. Ефекта от пускането 2 отделни кабела 4кв.мм ще е само с "плацебо" и чупене на пръсти при монтажа, защото предлаганите на пазара в момента фурни или плотове имат ограничение за максимална мощност от 3.7kW, което е малко под 16А Съответно когато са захранени с отделни кабели няма смисъл от кабел 4кв. При ползване на подходяща твърда връзка (20 или 25А) е достатъчно АП-то да е 20А.
Ако кабелът е един тогава нека е 4кв.мм и разделен накрая на две твърди връзки.

Изводите за плот и печка могат да са без ДТЗ. Не се изисква и при съвестен монтаж няма предпоставка от злополука.
За двете спални може да се сложи едно ДТЗ, след което по един предпазител 16А за всяка стая.
Осветлението е добре на два кръга - идеята е да не гасне напълно, ако задейства предпазител.

Кухнята едва ли ще е толкова голяма и пускането на отделна линия с отделен АП за всеки контакт ми се вижда малко пресилено. Когато питащия уточни колко и какви контакти иска в кухнята може да се даде съвет. На този етап е само надприказване.

Мокрото помещение и бойлера могат да са с обща ДТЗ, но с отделни линии и предпазители.

Предложеното подреждане на изводите на таблото не е добро. Редно е изводите да се групират по някакъв начин. Например първо тези без ДТЗ - осветление, климатици, фурна, плот, после с ДТЗ - кухня, стаи, мокро, бойлер.
За броя ДТЗ :? зависи от идеите на питащия, но на първо четене - една за двете стаи, една за кухнята и една за бойлер+мокро помещение. Последното е под въпрос и може да трябват и две, но като за начало предлагам да се пуснат два отделни кабела и ако перални / сушилня + бойлер дойдат много за едно ДТЗ да се добави още едно. Всичко зависи от качеството на изработка и състоянието на уредите.
За печката и плота само ще допълня ,че фурната е БОШ и е на щепсел..(ако стане нещо от гаранцията може да не се изкефят на отрязан кабел) ,но от "специялните" (френско). Плотовете обаче са 5,7kw и за това искам двете неща да си имат отделен предпазител , пък нека са на 2,5кв кабел :)
Останалите контакти в кухнята ще са слабо натоварени: Аспиратор и хладилник.. + нещо дребно включено за кратко. Съдомиялната също мисля вече да я отделя ,за да може хладилника да е реално на сам бушон (като няма друго включено в контактите).
За броя на ДТ3 за момента ги виждам 2-3 по 40 ампера,като след тях са разпределено групирани консуматорите.
Списъка който бях направил беше да покажа как ги виждам като брой + грубо разпределение на апартамента ,за да се добие представа :) Не е за буквално подреждане в таблото..

Може да изглеждат повечето неща безмислени ,но го правя сега и веднъж. Искам да знам ,че всичко е добре и надежно направено. Принципно в "белите" държави съм чувал за това: Всеки уред с нагревател на отделен бушон. Не ми пречи да пусна 2 кабела в повече, за да спя една идея по-спокойно (не че ще стане нещо ,но ме изяжда отвътре). Предпочитам много на брой и тънки кабели + бушони , вместо обратното.Всеки един от вас знае колко скандално са направени повечето инсталации в блоковете , особено след намеса на домашни майстори.. Мога да ви покажа как имам лампа в кухнята пусната с телефонен кабел ,но от тези дето жилата са 2 косъма ! Сегашното ми табло е с 5 бушона като даже има комбинация лампи + контакти !! ,а един от бушоните е само за лампи в едната стая...

Едит: Контактите в стаите няма да са особено натоварени . Всяка стая ще си има отделен АП (за контактите) ,а местоположението и броя ще е вече логистика по време на ремонт на самите стаи.
eleonorvelichkov - специалист
нед ное 22, 2020 9:38 ammironcho написа:
пет ное 20, 2020 7:46 pmeleonorvelichkov написа:
Идеята на 4те квадрата и 25 ампера на стая е, че в стаи като хол и спалня консуматорите, които се включват на един контакт не са особено мощни, както в кухнята, а като си натовариш всички контакти с уреди в стаята например духалка 2 киловата и 2 компютъра по 500 вата да не ти падне предпазителя като се включи и принтера. Караш 4 квадрата до стаята и го пръскаш с по 2.5 квадрата, 4 квадрата все пак да носи на 25 ампера при стандарт 5 ампера на квадрат, а един кабел 2.5 квадрата по стандарт 10 ампера на квадрат съвсем спокойно ще издържи 25 ампера. А какъв е проблемът в промяната на сечението? Клеми ли няма, кабелни накрайници ли няма, поялници ли няма, клещи ли няма? Най-хубаво става с предпазител 16 ампера на всеки контакт и с кабел 2.5 квадрата, но финансово не е много добре. Кабелът се прави от мед, а медта на вторични само е 6 лева на килограм.
Къде са написани тези стандарти за кабели, че не се сещам? :? Това са майсторските съвети на монтажник или навивач на бобини от преди 70 години. Нали цитираш Наредба 3 - ами цитирай я докрай :axe: там има едни таблици - не са сложни.

Имам един разклонител по тази таблица знаеш ли как хубаво му грее кабела. Да кажа разклонителя е фабричен. Като включа хладилник и печка на него и .... греенето започва. Така, че таблица е в случай на максимално натоварване, тоест ако искаш да се презапасиш отиваш на следващото сечение.
hidrazin - майстор
Масовите фабрични разклонители НЕ СА за печки...
:partyman:
eleonorvelichkov - специалист
нед ное 22, 2020 6:53 pmhidrazin написа:
Масовите фабрични разклонители НЕ СА за печки...
:partyman:
Опитах се да бъда културен и да вярвам на етикета, че е 3 киловата.
eleonorvelichkov - специалист
нед ное 22, 2020 9:38 pmeleonorvelichkov написа:
нед ное 22, 2020 6:53 pmhidrazin написа:
Масовите фабрични разклонители НЕ СА за печки...
:partyman:
Опитах се да бъда културен и да вярвам на етикета, че е 3 киловата.
Добре грешката е била моя, докато писах това. Днес пак му прочетох етикета оказа се голяма китайка. 3X1 квадрат и му дават максимална мощност 2300 вата, което при 230 волта е 10 ампера. Така, че грешката е била моя заради наблюдения върху грешен разклонител така, че се съгласих с таблицата, която е 10 ампера на квадрат.
mika - специалист
нед ное 22, 2020 3:25 pmsts написа:
Когато има неизвестни се полага кабел/проводник/ от ТА до първа кутия на т.к.
със сечение 3х4.0 мм2 а в помещението до контактите 3х2.5 мм2.
НАРЕДБА № 1 ОТ 27 МАЙ 2010 Г. ЗА ПРОЕКТИРАНЕ, ИЗГРАЖДАНЕ И ПОДДЪРЖАНЕ НА ЕЛЕКТРИЧЕСКИ УРЕДБИ ЗА НИСКО НАПРЕЖЕНИЕ В СГРАДИ

3.2.1. Устройство за защита срещу претоварване трябва да се инсталира на място, където
се променят параметри на мрежата, като например промяна в напречното сечение, материала на
проводника, начина на инсталиране или разположението, водещи до намаляване на стойността на
продължително допустимия ток на проводниците, с изключение на случаите, посочени в т. 3.2.2 и
3.3.
nikolov333 - майстор
Вайййй. Ква и тай, друга наредба.. :-D Тука се тачи Наредба 3.. :lol: :lol:
mironcho - специалист
Globe,
за спорта/дискусията, погледни моля инструкцията на плота, защото ме съмнява да е допустимо цялата му мощност да може да бъде включена едновременно (освен ако не е модел с ръчни ключове). Кажи модела ако не е тайна. Също и на фурната - каква е максималната и мощност, кажи и модела моля.

п.п. ДТЗ-то за бойлера - не го споменах защото не допуснах, че подлежи на коментар - задължително е. Но пък изобщо не е задължително да е комбинирана - става и с ДТЗ+АП. Не виждам проблем на едно ДТЗ да са бойлер и още нещо - контакт до огледалото или пък пералня в съседното помещение, т.е. ДТЗ+2хАП.

За подреждането на предпазителите - натоварен - ненатоварен - не съм съгласен, това да не е промешлено табло където всичко работи в извистен режим? Държа, че АП-тата се подреждат по функция и помещения, за да не създава объркване на неспециалист. Например всичко за кухнята според мен трябва да е едно до друго - печка, контакти, евентуално бойлерче и хладилник. Последното е малко параноя и като да биеш муха с топ, ама когато собственика иска и плаща - защо не. Ако е общо помещение хол +кухня - то следващия да е хол-а. Считам за лоша идея да поставиш потребителя в ситуация да изключи например 3-то, 5-то, 9-то и 12-то АП за да спре тока в "дневен тракт".
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

Тема "Съвети за нова инсталация в старо жилище." | Включи се в дискусията:


Сподели форума:

Бъди информиран. Следвай "Направи сам" във Facebook:

Намери изпълнител и вдъхновения за дома. Следвай MaistorPlus във Facebook: