Всичко свързано с тоците ми е слабост, опитайте се да ме затрудните.
kozl - майстор
iliya_i написа:
Колеги, отплеснахте се от темата с тези криви на бушоните!
Ама те нямат нищо общо с питането му.


Като си сложи крива B в апартамента бушона пак ще изключва, щото консумацията е надхвърля.
Е вярно, няма да излиза гол от банята на стълбите да си пуска тока, ама ще излиза по-често, щото крива В търпи по-малко претоварване.

Остана сега да предложите, направо да си тури главния бушон крива В в банята, та да си го включва докато се къпе. :-D

Пак казвам - консумацията трябва да се съобрази с партидата.
Като надхвърля партидата и крива А да сложи, само ще си увеличи страданията.
чет яну 05, 2023 1:10 pmdimitrovs написа:
Здравейте,
ИЗвинявайте, че няма да се изразявам професионално, но не съм специалист в областта на електричеството, макар и да имам минимални познания, но в никакъв случай тези познания не са достатъчни!
Въпросът ми е следният - в апартамента, който е на около 30 години, инсталацията е двужична, и сравнително ОК за времето когато е строен блока.
Преди доста години си купих проточен бойлер, монофазен Stiebel Eltron DHF 12kw.
През годините не съм имал този проблем но напоследък се появи - може би и защото не съм натоварвал толкова инсталацията. Сега имам бойлера, климатик и радиатор. Като включа тези уреди и гръмва централния бушон - явно инсталацията не може да издържи. Проблемът е че бушона, който е на бойлера, вътре в апартамент, заедно с дефектно -токовата защита си остават ОК, т.е. не се изключват а гърми централния бушон, който е 63А на таблото на стълбите.
Може ли да помогнете защо се получава така - не се изключват автомотичните бушони в къщи, а гърми големият бушон на апартамента на стълбите?
Благодаря ви!
Дали няма връзка с питането :?
Сега обаче, след като разбрахме че в таблото на стълбите бушона е витлов и стопяем и предполагаме, че в апартаментното табло има некомбинирано ДТЗ и АП, може би е най-целесъобразно автора да покаже някоя отчетлива снимка на апаратурата в ап.табло.
И сетне някой с опит да предлага какъв предпазител ще изпреварва витловия бушон преди да се стопи.
Но понеже съм писател да пощракам некой клавиш:
От където и да започна - сменяй витловия. Може би има нагар в основата и връзките. При протичане на тока от бойлера се получава нагревател към бушона. И понеже принципа на стопяемите бушони е да задържат и разсейват топлинна енергия, то когато бушона е нагрят от външен източник той ще прекъсне веригата с по-малка енергия, която е необходима да стопи проводника в него, спрямо същия такъв бушон ненагрят. Това при условие на качествени пълнители (патрони). Защото то в патрона има проводник контактуваш в шапките на патрона и ако там контакта е влошен, това верно е "пуканка" а не бушон :-D


И аз като автора задавам подобен въпрос.
Защо при мен падаше АП 63А кр.В, а АП 32А кр. - не помръднал.
Ако вервам на производителите на предпазители значи все пак ток 63 А е протичал за некво време и този АП с крива В е сработил правилно. Но защо този АП с крива С, който е надписан за 2 пъти по малък ток не се предава при двойно по-голям :?
Неколко пъти ми обясняват и във форума е писано какво означават кодировките по предпазителите, защото "совите не са това което са" (фраза от филм за върхови близнаци :-D ).
iliya_i - майстор
чет яну 05, 2023 11:09 pmdimitrovs написа:
Само да вметна, че на таблото на стълбите няма АП а е бушоните са от старите - кръглите от по 63А.
Опааа! Това тотално променя нещата.

Като сменяш изгорелият патрон погледни за следните неща:
- какъв е цвета на пластината в основата, срещу патрона: син, жълт, черен. Всеки друг цвят освен метално бял означава, че трябва да се смени основата.
- какво е състоянието на капачката (чашката).
- има ли следи от нагряване по изолацията на кабела.

Също и дали електромера показва цифри при изгорял бушон. Ако няма нищо на екрана това означава, че бушона е на вашето ЕРП и трябва те да го подменят. Ама за целта трябва да се обадиш там.

При всички положения е най-добре да се смени с автомат.

Но смяната му не отменя преосмислянето на потреблението ти. Простите бакалски сметки, дето то направиш в началото показват, че потребяваш по-голям ток от номинала на бушона.
iliya_i - майстор
пет яну 06, 2023 8:32 amkozl написа:

Дали няма връзка с питането :?
kozl, това което предлагате е, да премести проблема от едното табло в другото. Но проблема си остава проблем. Само му се сменя мястото.
Едва ли питащият ще е доволен да ходи до таблото да си включва бушона докато се къпе. Дори и този в апартамента.
kozl - майстор
чет яну 05, 2023 10:08 pmbrum написа:
Това не ми се класира за просто обяснение. Ако имаш два предпазителя по 63 ампера с криви B и C, и пуснеш един и същи ток през тях (който е по-голям от 63 ампера) първо ще изключи този с крива B, после този с крива C.

Кривите са в този ред A е по-бързо от B, B е по-бързо от C, C е по-бързо от D. Като тука не става дума за време, а за толерантност към претоварване.

Като сложиш в главното табло предпазител с крива C, а при теб с крива B, то твоят ще изключва при претоварване по-бърз от този дето е в главното табло и няма да се налага да се разхождаш. Или поне така трябва да е според книгите. Ако в главното табло е бесен китаец може и да не отговаря на спецификациите и да се получат разни аномалии.
Ако имаш два предпазителя по 63 ампера с криви B и C, и пуснеш един и същи ток през тях (който е по-голям от 63 ампера) първо ще изключи този с крива B, после този с крива C.
Практически това ще е така, но при какъв ток по-голям от 63А :? Защото при "убаво" късо съединение, практически ще падат и двата предпазителя в един момент за обхвата на човешкото възприятие.

И brum няма друго освен човешката мисъл, което да си позволи да си представя времето отделно от енергията. Всички часовници измерват енергия, а човешката мисъл я превръща във време :wink:
dimitrovs - напреднал
Като гледам всички отговори се обърках доста....
Явно решението е като ползвам бойлера да спирам климатика и ел. радиаторите за да не ми гори бушона - предполагам друг начин няма! :lol:
kozl - майстор
И всичко друго електрическо =off и смени винтовия с АП.
dimitrovs - напреднал
Лошото, е че винтовият е на енергото и няма как да се смени.
пет яну 06, 2023 12:09 pmkozl написа:
И всичко друго електрическо =off и смени винтовия с АП.
DundyTheCroc - майстор
пет яну 06, 2023 12:20 pmdimitrovs написа:
Лошото, е че винтовият е на енергото и няма как да се смени.
Всичко след електромера си е твое и можеш да си го смениш. И при мен имаше нагоряла основа на предпазителя и си го смених с АП.
dimitrovs - напреднал
Благодаря!
Това е идея - ще трябва да потърся някой ел. специалист, който да се заеме с това! :supz:
пет яну 06, 2023 12:29 pmDundyTheCroc написа:
пет яну 06, 2023 12:20 pmdimitrovs написа:
Лошото, е че винтовият е на енергото и няма как да се смени.
Всичко след електромера си е твое и можеш да си го смениш. И при мен имаше нагоряла основа на предпазителя и си го смених с АП.
П. Петков - специалист
Малко прости пояснения за термомагнитните предпазители за тези, на които им е интересно и не са много наясно.
В тези предпазители има две независими защити, които задействат механизма за изключване – термична (биметална) срещу токово претоварване (I**2.t)(Не мощностно!) и електромагнитна срещу късо съединение.
Отношението на протичащия ток спрямо номиналния I/In(N) се нарича "Кратност на токовото претоварване" и е без дименсия.
Термичната е за токово претоварване до 3–5 кратно (за крива "В"); до 5–8 кратно (за крива "C") и до 8–13 кратно (за крива "D").
Тези граници (3–5; 5–8 и 8–13) не са точни, а диапазонни, защото има производствени толерансни отклонения, както и влияние на непостоянната околна температура.
Претоварвания над тези кратности се приемат като къси съединения и се защитават от електромагнитната защита.
Тоест, термичната защита предпазва мрежата и консуматора от малки токови претоварвания.
Тъй като малките претоварвания са по–често срещани, електромагнитната защита се настройва (спряга) спрямо термичната.
Тя изключва при токово претоварване над 3–5 кратно за крива "В", над 5–8 кратно за крива "С" и над 8–13 кратно за крива "D".
Времетокова характеристика на трите вида предпазители:
Това е графика на времето за изключване в зависимост от съответната кратност на токовото претоварване.
Прикачен файл:
времетокова характеристика.gif
времетокова характеристика.gif (46.19 KиБ) Видяна 1487 пъти



Всъщност, това са три отделни графики за всеки тип предпазител, които са наложени една върху друга.
Графиките не са линии, а полоси (ивици), поради споменатите по–горе производствени и температурни отклонения.
Харатерни области и точки от графиките:
Вижда се, че кривите на термичната защита са хиперболични и не се различават до кратност 15.
Ако отсъстваше електромагнитната защита, при претоварване над тази кратност нагревателят ще изгори и е безсмислено да се чертае графика.
Вертикалните полоси за трите вида предпазители илюстрират времето за изключване, което се определя от електромагнитната защита.
За времена по–малки от 0,02 секунди полосите на електромагнитната защита стават отново почти хоризонтални, защото върху времето за изключване оказва влияние механическата инертност на котвата, както и индуктивността на намотката (Тя ограничава нарастването на тока).
Характерни точки от графиката:
1. При кратност равна на 1,13 – термичната защита не трябва да изключва за време над 1 час (non tripping current).
2. При кратност 1,45 защитата трябва задължително да изключи за време по–малко от 1 час (tipping current).
3. При кратност 2,55 времето за изключване трябва да е от 1 до 60 секунди за презпазители с номинални токове под 32 А и от 1 до 120 секунди за номинални токове над 32 ампера.
4. За предпазител с крива "В" и кратност 3, времето за изключване е над 0,1 секунда, като при кратност от 3,3 до 4,7 има състезание между термичната и електромагнитна защити.
5. За предпазител тип "В" при кратност 5 времето за изключване е под 0,1 сек.
6. За предпазител тип "C" и кратност 5 времето за изключване е над 0,1 секунда, като при кратност от до 7 до 9,7 също има състезание между термичната и електромагнитната защити.
7. За предпазител крива "С", при кратност 10 времето за изключване е под 0,1 сек.
8. За предпазител с крива "D" и кратност 10 времето за изключване е над 0,1 секунда, като при кратност от до 13 до 15 също има състезание между термичната и електромагнитната защити.
9. При кратност 20 времето за изключване е под 0,1 сек.
При защита на електродвигатели, които имат кратност на пусковия ток до и над 7 се ползват предпазители крива "D".
За битови консуматори обикновено предпазителите са крива "В", но при селектиране, главните предпазители в ГРТ–то се избират крива "С", при условие, че няма каскадиране (Няма разлика в номиналните токове на главния предпазител на апартаментното табло и този в ГРТ–то).
Всъщност, изборът на типа предпазител при известен максимално консумиран ток зависи от проспектния ток на късо съединение – Ipsc, който се изчислява, но най–лесно е да се измери със специализиран уред.
Така например, при предпазител с номинален ток 50 ампера, крива "С", токът на късо съединение, при който той ще изключи е от 250 до 400 ампера.
Ако е тип "В", токът на късо съединение, който ще го изключи, е от 150 до 250 ампера. При измерен Ipsc под 250 ампера слагането на тип "С" по този критерий е нецелесъобразно.

Това е измерен проспектен ток на късо съединение на кухненски токов кръг, изпълнен с проводник 4мм2, като мрежата е въздушна и абонатът е апендикс. Тъй като инсталацията е двупроводна, проспектният ток на късо съединение – Ipsc(P–Е) ще е същият като този, който е показан – Ipsc(P–N).

Прикачен файл:
IMG_4320.JPG


Ipsc–то е голям, поради професионална деформация. Захранването е трифазно, а ракордеманът на къщата е 10мм2 (бакър), като ракордеманите между ГРТ и етажните табла са 8мм2 (две двойки по 4мм2). Нулите са отделни за всеки етаж, въпреки трите фази. Силовите токови кръгове също са 4мм2 и не ме питайте как съм връзвал контактите!
Навремето мазачите ми казваха, че това е инсталация на електроцентрала.

При малки токове на късо съединение е опасно да се слагат предпазители с големи номинални токове, криви "С" и "D", защото има опасност електромагнитните защити да не изключат и термичните да се запалят. Също и намаляването на сеченията на инсталацията при горното условие е опасно – Ipsc–то ще е малко.

Не много, но от сърце!

Тема "Гърмене на централен бушон" | Включи се в дискусията:


Сподели форума:

Бъди информиран. Следвай "Направи сам" във Facebook:

Намери изпълнител и вдъхновения за дома. Следвай MaistorPlus във Facebook: