Съвети от майстори за майстори. Полезни проспособления и инструменти.
Lisko - майстор
пон юли 08, 2024 7:28 pmDundyTheCroc написа:
24 кила горе-долу нормално за електричка. Торк датчик имаш ли?
НЕ! Това е bafang bbs02b, само cadence.
Към теглото допринасят и удълженото ми кормило и колче (с пружина) за седалка.
andy_forresite - майстор
пон юли 08, 2024 3:30 pmDundyTheCroc написа:
Нормално, здрав човек развива за продължително време 200-250 вата на педалите, а на теб толкова ти е минимума на мотора плюс още 200 вата от теб.
По принцип да. Не си спомням точно каква беше средната мощност на един от най-добрите професионални състезатели по колоездене на шосе за цял етап. Ако не се лъжа стойността бе 423 вата за етап от 2 часа и половина. Един здрав средно добре подготвен любител на този спорт би дал стойност от 100 до 150 вата. Може да си представите горе-долу за какво става дума. Тези 423 вата или там колкото са, на шосеен много лек байк биха дали средна скорост от примерно 47 км/ч за тези 2,5 часа; а при планински велосипед същата мощност ще даде сигурно наполовината скорост. В смисъл силата си е сила и издръжливостта издръжливост, но при шосейните става дума за много повече скорост с тази мощност. Съпротивлението при планинските е доста по-високо - тегло, гуми, самата стойка на състезателя и т.н.
А като отворих дума за мощност в краката, пак не помня имена на такива състезатели ... става въпрос за онези на затворена овална писта където карат по двама и се надлъгват. Там е спринтово състезание от няколко минути и там рекордът е над 1200 вата моментна мощност пак ако ако добре си спомням.
DundyTheCroc - майстор
Шосеен на равно е приказка заради ниското съпротивление на гумите и добрата аеродинамика заради ниската стойка. На баир нещата опират до простия физичен принцип, че трябва да качиш една маса на една височина и съпротивлението почва да играе по-малка роля. Така или иначе да се сравнява електричка с какъвто и да е друг велосипед е малко като да сравняваме ябълки с круши.
Lisko - майстор
Когато човек ходи, използва около 66% от отдадената енергия за полезна цел - движението напред. При бягане, разбира се, е по-малко.

Когато кара велосипед, процентът е много по-висок - 98-99%.

Ако се сравнят калориите изразходвани за минаване на същото разстояние (на равно!!!) с велосипед ще са 4 пъти по-малко отколкото ходене.

И сега интересният момент:
При 2% и повече нанагорнище, велосипедът става по-ниско ефективен от ходенето.
При 10% наклон с велосипеда трябва да отдадете 8 пъти повече енергия за изминаване на дадено разстояние, отколкото на равно. (сиреч 2 пъти повече отколкото ако бяхте го качвали пеша)
andy_forresite - майстор
Lisko, на кърент дикей каква стойност си задал? Моята е 4 и мисля да я вдигна на 3. Нали това е настройката да те подпомага до по-висок каданс?
А на кийп кърент колко % са ти? Моето го сложих мисля на 50. С 250 вата 50% са си нищо, та може и него да увелича. Някакъв точен разход на ток не мога да кажа, защото го включвам като имам нужда. Например отиване до център е с леко спускане и няма нужда нещо да ми дърпа веригата. Тази година съм минал 350 км с 2 непълни зареждания. Батерията е 6р/10s, 36V 15A (540wh max). А като я купувах се вайках какво ще правя като свършат 5-600 -те пъти заряд :? Гледам да я ползвам между 35% и 80%. Е, тези проценти са на око, тъй като на дисплея са 5 чертички и не пише напрежението, но горе-долу се ориентирах.
Lisko - майстор
пет юли 19, 2024 8:14 amandy_forresite написа:
Lisko, на кърент дикей каква стойност си задал? Моята е 4 и мисля да я вдигна на 3. Нали това е настройката да те подпомага до по-висок каданс?
А на кийп кърент колко % са ти? Моето го сложих мисля на 50. С 250 вата 50% са си нищо, та може и него да увелича. Някакъв точен разход на ток не мога да кажа, защото го включвам като имам нужда. Например отиване до център е с леко спускане и няма нужда нещо да ми дърпа веригата. Тази година съм минал 350 км с 2 непълни зареждания. Батерията е 6р/10s, 36V 15A (540wh max). А като я купувах се вайках какво ще правя като свършат 5-600 -те пъти заряд :? Гледам да я ползвам между 35% и 80%. Е, тези проценти са на око, тъй като на дисплея са 5 чертички и не пише напрежението, но горе-долу се ориентирах.
CD e колко бързо да пада тока към зададената стойност KC при приближаване/достигане на максималната скорост. Обаче аз на тия нива дето принципно ги ползвам нямам ограничение по скорост.

Пратих всичките си параметри с лично съобщение. CD=8 и KC=60% не съм експериментирал с тях. Намалих си SC=7% - реших да тръгва по-меко, както ти писах вече.
vencil - специалист
вт юли 16, 2024 1:49 amLisko написа:
Когато кара велосипед, процентът е много по-висок - 98-99%.

Ако се сравнят калориите изразходвани за минаване на същото разстояние (на равно!!!) с велосипед ще са 4 пъти по-малко отколкото ходене.

И сега интересният момент:
При 2% и повече нанагорнище, велосипедът става по-ниско ефективен от ходенето.
При 10% наклон с велосипеда трябва да отдадете 8 пъти повече енергия за изминаване на дадено разстояние, отколкото на равно. (сиреч 2 пъти повече отколкото ако бяхте го качвали пеша)
Това твое откритие ли е или си го чел някъде. Особено това с "интересният момент" ми се струва че няма нищо общо с истината. Ако си го чел били споделил от къде че ми стана интересно как точно са стигнали до това заключение :? .
Lisko - майстор
вт авг 06, 2024 4:19 amvencil написа:
вт юли 16, 2024 1:49 amLisko написа:
Когато кара велосипед, процентът е много по-висок - 98-99%.

Ако се сравнят калориите изразходвани за минаване на същото разстояние (на равно!!!) с велосипед ще са 4 пъти по-малко отколкото ходене.

И сега интересният момент:
При 2% и повече нанагорнище, велосипедът става по-ниско ефективен от ходенето.
При 10% наклон с велосипеда трябва да отдадете 8 пъти повече енергия за изминаване на дадено разстояние, отколкото на равно. (сиреч 2 пъти повече отколкото ако бяхте го качвали пеша)
Това твое откритие ли е или си го чел някъде. Особено това с "интересният момент" ми се струва че няма нищо общо с истината. Ако си го чел били споделил от къде че ми стана интересно как точно са стигнали до това заключение :? .
Чел съм го някъде. Не пазя линка. Потърси по ключови думи и може би ще го намериш. Защо ти се струва че няма нищо общо с истината?
vencil - специалист
Ами при ходене или бягане и при колелото участват различна група мускули, скоростта също не е сравнима. При един съвременен велосипед благодарение на скоростите наклони до 8% да речем имаш възможност за доста леко педалиране и пак скоростта да е по-висока от бягането при идентичен наклон. Общо взето е това и ми стана интересно как точна са ги натаманили нещата за да се стигне до това заключение.

Примерно две крачки са равни на еди оборот на курбела и изминатото разстояние + вложената енергия, или пък при еднаква скорост при ходенето изразходената енергия е по-малко идея си нямам как точно.

Карам колело и от опит знам че при изкачване на прохода Шипка (качвал съм го по няколко пъти пеша и с колело) и винаги с колелото съм бил по-свеж и в пъти по бърз.
Многократно съм въртял курбелите посока Бургас през Дюлинският проход.
От подхода, до най високата точка, разликата във височината е 200м, а разстоянието е 30.7км.
Това прави среден наклон 6.5%.
Най ниската скорост, която съм виждал на компютърчето е 8км/ч.
Дори да приемем тази скорост за средна, то нещата вече не са интересни при сравнение с ходенето.
Само за онагледяване- най доброто ми време е 5ч.9м. за малко над 120км.
Наистина има някъде един предел когато системата от макари няма да ни бъде толкова в помощ, че да изразходваме по малко енергия при изкачване, отчитайки добавеното тегло на велосипеда.
Тук шосейките са с предимство, а и не съм видял катерачи с байкове.
На когото му е любопитно, може да потърси кадри от състезания, на които състезателите слизат и бутат велосипедите. Такива моменти са много малко.
Тази дискусия ми напомня, че е време за компакт.

Тема "Електровелосипед" | Включи се в дискусията:


Сподели форума:

Бъди информиран. Следвай "Направи сам" във Facebook:

Намери изпълнител и вдъхновения за дома. Следвай MaistorPlus във Facebook: