Чакаме вашите въпроси за банята, ваната и т..н.
2v6 - майстор
Еклектик написа:
Схемата е условна. Няма да стърчи, а чрез коляно ще мине под стряхата. Не съобразих, че като слагам клапи естествена вентилация няма да има, а въздушния поток на вентилатора ще изкарва влагата навън. Така че вертикална тръба няма да поставям.
До тук добре - стана ясно как влажния въздух ще излиза :wink:
Еклектик написа:
...
Не съм специалист в подобни термоизолации и предполагам , че удължавайки хоризонталната тръба до 1,5 - 2 м, и поставяйки вътре друга термоизолирана тръба ще намаля притока на студен въздух до помещението.
Това вече е грешно - колкото излиза от банята, толкова трябва да влезе :!: :!: :!: Ако се спре входящия въздух ще спре и изходящия поток - вентилация=0.
Единствения вариант да не влиза студен въздух в банята е да влиза топъл :wink:
Еклектик написа:
...
Но си мисля че и 50 см с подобна изолация ще свършат същата работа. Оссвен това, при толкова клапи, тръбата/ 50 см /може да се скрие със стиропор и междините да се запълнат с монтажна пяна.
Термоизолациите не затоплят въздуха :idea: Те само намаляват топлопредаването.
Затова такава допълнителна тръба на изходния отвор на банята е абсолютно излишна - вместо да излиза топлия влажен въздух директно от стената ще излиза някъде по-далече :) Какъв е смисъла :?:

За да влиза топъл въздух съм ти дал един вариант - от коридора :idea:

Ако ти се занимава повече може да направиш рекуперация - топлия въздух отива първо в топлообменник въздух-въздух, изстива и излиза навън. Студения въздух отвън влиза в топлообменника, загрява се и после влиза в банята. Така при температура навън 0, в банята 20 спокойно може да се достигне температура на входящия сух въздух 17-18 градуса :idea:
Еклектик - специалист
Има едно големичко Но! Вратата е ПВЦ с термопакет, защото остъкляването на терасата е стар тип и понякога и на стълбището и пред вратата, температурата може да е под нулата. Това си е сериозен проблем. Сложил съм печка на Сименс 1,5 Кв, термометър с "майка", за да наблюдавам температурата от дистанция. Но досега тази баня не е "зимувала" . За да направя топлообменник ще трябва циркулация на въздуха между две точти в помещението, пък аз имам само една изходна /прозорецът не го смятам/. Тук говоря като непосветен по отношение на предложението за рекуперация . Май проблемът е сериозен.
2v6 - майстор
Еклектик написа:
Има едно големичко Но! Вратата е ПВЦ с термопакет, защото остъкляването на терасата е стар тип и понякога и на стълбището и пред вратата, температурата може да е под нулата. Това си е сериозен проблем. Сложил съм печка на Сименс 1,5 Кв, термометър с "майка", за да наблюдавам температурата от дистанция. Но досега тази баня не е "зимувала" . За да направя топлообменник ще трябва циркулация на въздуха между две точти в помещението, пък аз имам само една изходна /прозорецът не го смятам/. Тук говоря като непосветен по отношение на предложението за рекуперация . Май проблемът е сериозен.
Да разбирам ли, че имаш печка в банята, а коридора със стълбището е студен и затова вратата ти е плътна?

На схемата може да видиш един вариант на вентилация през "един" отвор. Вентилатора трябва да е слаб (при голям дебит температурата на пресния въздух влизащ в помещението ще е по-ниска :!: ). В случая PVC тръбата трябва да се "опакова" със термоизолация отвън.

Прикачен файл

recuperator.GIF
Вентилация с рекуперация (възстановяване) на топлината
recuperator.GIF (10.15 KиБ) Видяна 5674 пъти
Еклектик - специалист
Да, въздухът пред вратата може да се окаже студен. Над стълбището при минус 10-15 съм измервал температури минус 5, но долу вероятно е по-различно. Все пак на два метра от тази врата има обитаемо помещение, с плюсова температура.
Тръбата е отведена надолу, нали? Колко трябва да бъде дълга? При тази конструкция има ли необходимост от клапи на тръбата, която извежда въздуха от банята. И последно, виждам една междина между вентилатора и стената, тя колко е - 110-75:2=17.5, около два сантиметра ли да го приема. И няма ли опасност все пак от замръзване, ако се наложи за ден два да отсъстваме от къщата и по това време паднат минусови температури?
Благодаря ти, че ми предлагаш решение на проблема. Очаквах, че ще бъде доста по-сложно за изпълнение. Има вентилатори с дебит от 50 до 135 куб.м. на час. Помещението е приблизително 12 куб. м. С тиристорен регулатор мога да намаля оборотите, какъв обем трябва да се извежда при този рекуператор?

Прикачен файл

recuperator_149.png
recuperator_149.png (11.62 KиБ) Видяна 5665 пъти
2v6 - майстор
Еклектик написа:
...
Тръбата е отведена надолу, нали?
Може и да е почти хоризонтална - важно е алуминиевия въздуховод вътре да има постоянен наклон за да се изтича конденза :!:
Еклектик написа:
...
Колко трябва да бъде дълга?
Колкото е по-дълга, толкова по-голяма ще е топлообменната повърхност. Алуминиевите въздуховоди са по 3м, външната тръба може да е 2м. Правиш го така и ако не ти харесва удължаваш :idea:
Еклектик написа:
...
При тази конструкция има ли необходимост от клапи на тръбата, която извежда въздуха от банята.
Не са необходими клапи. Когато вентилатора е изключен циркулация на въздух няма да има.
Еклектик написа:
...
И последно, виждам една междина между вентилатора и стената, тя колко е - 110-75:2=17.5, около два сантиметра ли да го приема.
Това е междина между :? ... да го наречем "дифузор" и стената. Представи си кръг от някаква пласмаса или плексиглас с външен диаметър около 200мм и отвор в средата за тръбата на вентилатора. Целта е да разпръсква входящия въздух равномерно във всички посоки и да ограничи потока "на късо" към вентилатора. При промяна на разстоянието до стената ще играе роля на регулираща клапа за дебита на входящия (съответно и изходящия) въздух.
Еклектик написа:
...
И няма ли опасност все пак от замръзване, ако се наложи за ден два да отсъстваме от къщата и по това време паднат минусови температури?
Замръзване на кое?
Еклектик написа:
...
Благодаря ти, че ми предлагаш решение на проблема. Очаквах, че ще бъде доста по-сложно за изпълнение. Има вентилатори с дебит от 50 до 135 куб.м. на час. Помещението е приблизително 12 куб. м. С тиристорен регулатор мога да намаля оборотите, какъв обем трябва да се извежда при този рекуператор?
Дебита може да се регулира от 0 нагоре :idea: Трябва да се пробва какъв минимален дебит е достатъчен за вентилацията на банята - за това не са необходими числа. Моя съвет е да вземеш малък вентилатор (12VDC, безколекторен, от някой стар компютър) и да работи постоянно. Оборотите лесно се регулират с промяна на захранващото напрежение от 2-3 до 12V :wink:
Еклектик - специалист
Нещата вече се изясняват. Относно дуфузора, относно дебита. Снощи поразгледах пак схемата и се досетих, че по-голямата дължина е по-добра за топлообмена. Действително с вентилатор от процесор или захранване е по-лесно да се регулират оборотите пък и една 220-волтова линия по-малко. Що се отнася до замръзването имах предвид чешмите, казанчето бойлера. Ще се наложи да се изработи приспособление, примерно от фибран, с което да се затваря временно системата от вътрешната страна при продължително, да речем Коледно, отсъствие и така да се спре достъп на външния въздух към помещението.
Доколкото си спомням от уроците по физика топлия въздух има посока на движение отдолу-нагоре и ако системата се конструира вертикално, това би повишило топлообмена. Мястото го позволява, пък и не би се събирала вода от конденза. Това последното също е въпрос, кое се използва по-често в практиката? Не е хипотеза, която, както беше писал някой, искам да се валидира.
2v6 - майстор
Еклектик написа:
Нещата вече се изясняват. Относно дуфузора, относно дебита. Снощи поразгледах пак схемата и се досетих, че по-голямата дължина е по-добра за топлообмена. Действително с вентилатор от процесор или захранване е по-лесно да се регулират оборотите пък и една 220-волтова линия по-малко. Що се отнася до замръзването имах предвид чешмите, казанчето бойлера. Ще се наложи да се изработи приспособление, примерно от фибран, с което да се затваря временно системата от вътрешната страна при продължително, да речем Коледно, отсъствие и така да се спре достъп на външния въздух към помещението.
Доколкото си спомням от уроците по физика топлия въздух има посока на движение отдолу-нагоре и ако системата се конструира вертикално, това би повишило топлообмена. Мястото го позволява, пък и не би се събирала вода от конденза. Това последното също е въпрос, кое се използва по-често в практиката? Не е хипотеза, която, както беше писал някой, искам да се валидира.
Сещам се два варианта за предпазване от такова замръзване, но няма да ги забърквам в тази тема - това няма нищо общо с вентилацията :!: За замръзване на помещение с над 80% външни стени не е необходима никаква вентилация :wink:

При такава схема, както вече споменах, при изключен вентилатор няма конвекция - топлия въздух от банята няма какво да го накара да слезе надолу, а пък студения отвън няма да "иска" да се издига нагоре :idea:
Еклектик - специалист
Защо не ги споделиш тези варианти поне за информация. Това съоръжение е уникално. Първо е иззидано от итонг 10 см, облицовано със стиропор 6 см и измазано. Плоча 5-6 см, стиропор 6 см, воалит, замазка. Дотук някяква съмнителна бригада го изработи, докато не бях вкъщи. Идеше ми да го разруша като го видях, но вътре вече беше оборудвано, при това добре. Втора бригада от професионалисти - армилани колони, пръстени в основа и под плочата, тухли четворки на плоската страна, мазилка от хоросан 3-4 см. На плочата нова замазка за наклон 8 към 2 см денивелация и отново воалит с посипка. Та стената е 0,5 фаянс и теракол + 10 см итонг + 6 см стиропор + 12 см тухла + 4 см измазване = около 33 см. Според коефициента на топлопроводимост 0,2+0,04 +0,5+0,6= вероятно на най ниската стойност. Мисля, че откъм стени и таван няма опасност от замръзване.
Виждам, че си вътре в проблемите на термодинамиката, сподели вариантите против замръзване. Аз мога да ти върна жеста с нещо, свързано с компютърни програми...
2v6 - майстор
Еклектик написа:
Защо не ги споделиш тези варианти поне за информация. Това съоръжение е уникално. Първо е иззидано от итонг 10 см, облицовано със стиропор 6 см и измазано. Плоча 5-6 см, стиропор 6 см, воалит, замазка. Дотук някяква съмнителна бригада го изработи, докато не бях вкъщи. Идеше ми да го разруша като го видях, но вътре вече беше оборудвано, при това добре. Втора бригада от професионалисти - армилани колони, пръстени в основа и под плочата, тухли четворки на плоската страна, мазилка от хоросан 3-4 см. На плочата нова замазка за наклон 8 към 2 см денивелация и отново воалит с посипка. Та стената е 0,5 фаянс и теракол + 10 см итонг + 6 см стиропор + 12 см тухла + 4 см измазване = около 33 см. Според коефициента на топлопроводимост 0,2+0,04 +0,5+0,6= вероятно на най ниската стойност. Мисля, че откъм стени и таван няма опасност от замръзване.
Виждам, че си вътре в проблемите на термодинамиката, сподели вариантите против замръзване. Аз мога да ти върна жеста с нещо, свързано с компютърни програми...
Изолацията е добра, но не бих казал много добра :!: Всъщност ако се сметне точно предполагам, че половината загуби ще са към къщата и през прозорчето, но това пък е съвсем друга тема...
Против замръзване:
1. Оставяш бойлера включен - ще харчи постоянно около 1 кВч на денонощие и банята няма начин да замръзне.
2. Слагаш термостата на печката на 5 градуса - значително по икономичен откъм разход на ток вариант.
Еклектик - специалист
Бойлерът едва ли ще го оставям включен не порадади консумацията, а от фобия за взрив. В апартамента друг ми е изпускал парата, заради едно скапано полско термореле. Сега каквито и защити да има бойлера - никакво доверие на електриката. Но за печката бях решил същото - термостат с температура, по съвпадение, 5 градуса. Благодаря ти за съветите. Ще направя топлообменника, ще сложа и термостата и ще наблюдавам процесите през зимата.

Тема "Вентилация на баня" | Включи се в дискусията:


Сподели форума:

Бъди информиран. Следвай "Направи сам" във Facebook:

Намери изпълнител и вдъхновения за дома. Следвай MaistorPlus във Facebook: