Всичко свързано с тоците ми е слабост, опитайте се да ме затрудните.
2v6 - майстор
alsted написа:
@2v6, може да те "гръмне" 220V, но може и да не те...зависи дали едноименни или разноименни краища са дали на корпус.
Е аз съм написал за разноименни
alsted написа:
...
Виж при трифазните, ако пробивът е между различни фази тогава ще те "тресне" 380V, което напрактика е доста по-опасно.Това доста ми се струва, че е и причината изобщо за заземяването.Дълбоко в себе си обаче съм убеден, че при развързан звезден център на трансформатора НН и особено при наличието вече на дефектнотокови защити безопасността би била по-голяма!Работех като поддръжка в завод, където една цяла машина за производство на хартия, беше реализирана с развързан звезден център-впечатленията са ми основно в положителна насока.
За да работи дефектнотоковата защита нулата откъм трафопоста трябва да е заземена :!: При развързан звезден център няма да "хваща" пробивите в изолацията :idea:

А в "хартиената" машина има над 100 консуматора (обикновено двигатели 50-100 кВ). Цялата е стабилно заземена и метална и всеки двигател отделно е заземен :!: Практически представлява един голям добре заземен електрически уред, не отделни във въздуха като в моя пример :wink:
А и при тая влага около 100% едва ли ще може да работи без развързан звезден център...
PCL82 - майстор
В началото на 20-ти век е имало доста незаземени мрежи. Получавало се е че ако в единия край на мрежата един уред има пробив от една фаза, а в друг край на мрежата към друга фаза през земята протича силен ток, а предпазител не се стопява. Така са решили да заземят нулата и по лесно да се локализират пробиви.
Иначе в незаземена мрежа откриването на пробив е почти невъзможна задача. Представяш ли си някой да звъни от врата на врата , за да открие проблемен уред?
Освен това заземената мрежа е по-защитена от атмосверни пренапрежения.
alsted - майстор
@2v6, дефектнотоковата защита ползва закона на Кирхов, че влизащия ток в една точка е равен на излизащия.По-конкретно:тока протичащ през фазовия проводник не е различен от този през нулевия с повече от 0,02А, без да се интересува къде е "хванала" въпросната разлика.Така, че зануляване и заземяване тук са "нипричом".В началото на 20-ти век още нямаше ДТЗ(до колкото си спомням...) и заземяването на звездата беше единствена/наистина успешна/ алтернатива.Не съм съвсем убеден, че е и добра защита от мълнии...поне за самите уреди!
Отнисно хартиената машина: касае се за 7 правотокови двигателя/корпуса им наистина е заземен, но това би предпазило основно от мълнии персонала/. Но това е частен случай-паралелно на нея има друга, на която звездния център си е вързан към земя и за нея си важат познатите ни предпазни мерки т.е. не е заради водата.
Друг подобен пример мисля, че представлява интерес: в железницата подгряват линиите в гарите при снеговалеж с нагреватели на 220V, чрез развързващ трансформатор.Впредвид, че линията е заземена почти идеално не мисля, че би се появило някакво крачно напрежение и все пак хората са решили, че така трябва?
В. Петров - специалист
alsted написа:
...заземяването на звездата беше единствена/наистина успешна/ алтернатива.Не съм съвсем убеден, че е и добра защита от мълнии...поне за самите уреди!
За трансформатора СН/НН е защита, което никак не е малко.
John - специалист
За защита,от мълнии на страна Ср.Н има едни устройства които,се наричат "катодни отводители".Работата им е на принципа на варистора,реагират на определен ток и стават проводими.Свързват се м/у ел.провода и заземител.
Милен - майстор
Така ги наричат по шнайдерските брошури правилния термин е вентилен отвод.
alsted - майстор
Та тези катодни отводители се слагат на входа на СН т.е. на фазите и отвеждат комутираното високо статично напрежение в земя. Ако същото отиде към земя през коментирания заземен звезден център... :?
2v6 - майстор
alsted написа:
@2v6, дефектнотоковата защита ползва закона на Кирхов, че влизащия ток в една точка е равен на излизащия.По-конкретно:тока протичащ през фазовия проводник не е различен от този през нулевия с повече от 0,02А, без да се интересува къде е "хванала" въпросната разлика.Така, че зануляване и заземяване тук са "нипричом".
Не знам по кой закон е, но логиката е такава :!: А в случая все пак има 2 точки - фаза и нула. А при незаземен трансформатор всъщност няма фаза и нула :idea:

Сега може ли да обясниш как ще сработи ДТЗ, захранена от незаземен трансформатор при следната ситуация:
Котлон с пробив по-близо до единия извод на трансформатора и бойлер с пробив по-близо до другия извод. Бойлера за "по-сигурно" с пласмасови тръби, незаземен :)
Какво ще направи ДТЗ когато някой се хване за тенджерата и чешмата :?:
lenko71 - специалист
2v6 написа:
Сега може ли да обясниш как ще сработи ДТЗ, захранена от незаземен трансформатор при следната ситуация:
Котлон с пробив по-близо до единия извод на трансформатора и бойлер с пробив по-близо до другия извод. Бойлера за "по-сигурно" с пласмасови тръби, незаземен :)
Какво ще направи ДТЗ когато някой се хване за тенджерата и чешмата :?:
Ами при положение че корпусите на двата консуматора са свързани заедно (както би се очаквало) без значение дали са към земя, нула или единия от изводите на трафа, напрежението м/у двата корпуса ще е 0. А ДТЗ-то пак ще сработи (заеади същия г-н Кирхоф)
2v6 - майстор
lenko71 написа:
2v6 написа:
Сега може ли да обясниш как ще сработи ДТЗ, захранена от незаземен трансформатор при следната ситуация:
Котлон с пробив по-близо до единия извод на трансформатора и бойлер с пробив по-близо до другия извод. Бойлера за "по-сигурно" с пласмасови тръби, незаземен :)
Какво ще направи ДТЗ когато някой се хване за тенджерата и чешмата :?:
Ами при положение че корпусите на двата консуматора са свързани заедно (както би се очаквало) без значение дали са към земя, нула или единия от изводите на трафа, напрежението м/у двата корпуса ще е 0. А ДТЗ-то пак ще сработи (заеади същия г-н Кирхоф)
А ако не са свързани (както би се очаквало) :?:

Тема "Лаишки въпрос за заземяване" | Включи се в дискусията:


Сподели форума:

Бъди информиран. Следвай "Направи сам" във Facebook:

Намери изпълнител и вдъхновения за дома. Следвай MaistorPlus във Facebook: