Място за идеи и желания за проектиране и изработка на готови проекти.
alien - специалист
абе и аз не съм експерт ама айде и аз да изкажа "експертно" мнение :-D
най напред - изглежда скъпа машинка :) ама толкова скъпа че чак се чудя що не сложи танкети и на Z

и ти си забелязал си луфтовете, аз не съм пробвал всички възможни варианти на практика, но до тук какви изводи имам - в най общия случай не е толкова важно кое ще се движи, разликите са малки, по важно е да се наблегне на правилно поемане на натоварването, всеки профил, всяка сглобка, всеки елемент поема по различен начин натоварването в различните направления, трябва правилно да се комбинират за да се поеме натоварването от всяко направление с минимални отклонения
в по специален случай обаче - мотора на Z тежи доста, винт и 2 направляващи тежат повече от 4 линейни лагера, общото тегло на Z става доста по голямо, това може да е в + за големи натоварвания, например за фрезоване на желязо тежестта помага да поема вибрациите от рязането и по малко да се предава на цялата конструкция
ако е обратно - мотора стационарен, движат се лагерите и гайката на винта - по леко е, съответно могат да се постигнат по големи скорости и ускорения на Z

визуално което мога да преценя е че централното задвижване на Y ще даде по голямо отклонение в краищата от колкто Z, долната греда на портала също трябва да е хоризонтална, а двете греди трябва да спънати за вертикалното натоварване, плочата за шпиндела е добре, може само 2 малки плочици да сложиш където е сглобката със направляващите, да стъпват на по голяма площ, повече резултат ще даде ако се спъне и с горната плоча, триъгълника е най здравата фигура :) така както е в момента може да имаш вибрации при по голямо натоварване, винаги има какво да се подобри, всичко съм казал много сбито като крайни изводи каквито съм си правил до сега, надявам се да е ясно
но като цяло ако отклонението при 20кг натоварване ти е 1-2 десети в цялата работна площ и във всички направления - супер си

и в този ред на мисли - някой тествал ли е сходни профили желязо и алуминии - колко провисват от собственото си тегло, примерно прът няколко метра? и как се държат при натоварване, тия дни си играх с плътен прът диаметър 12мм - желязото ми се струва доста по здраво от алуминия
MrMurdjo - майстор
Аз вече съм писал за моя (скромен) опит до тук. Две направляващи по 20 мм плътни стоманени пръти с дължина 650 мм между опорите поддават от усилието на 3 мм фрезер. Усещат се с просто пъхане на пръст под тях. Докато цялата конструкция беше по-лабилна, не си личеше толкова, деформациите се разпределяха. Допълнително укрепвах портала и вертикалната ос и сега и техните деформации се прехвърлиха на най-долната :)
Второ, много е важно действително какви рамена се получават и как приемат и предават усилията.
Друг е въпросът, че за мен това не е изненада. Цялата конструкция е правена от каквото имам, а не от каквото искам. Тепърва мисля за практически нова машина, като по-голямата част от нужното да го изработя с помощта на тази.
Както неотдавна тук отбеляза СТЕПЕР, дори и от МДФ може да се направи шаси с добри якостни показатели. И доста хора са го постигнали на практика.
Мнохо важен момент в цялата конструкция е направляващите да са укрепени, а не висящи. До този извод съм стигнал до тук. Висящите са за леки бързоходни фрези, с относително малка маса на подвижните елементи, за леки задачки, като гравиране, трасиране на прототипни печатни платки и др. Или за лазер.
gkamenov - специалист
Общо взето съм съгласен с разсъжденията ви, с малки изключения. Портала подаваше по Х от едната страна и затова обърнах единия профил от Y да е хоризонтален и добавих едни ъгълчета. Подването намаля, а след като фиксирах винта и гайката на Х, на практика почти няма подаване. Ако обърна и долния профил на Y, портала ще започне да подава аксиално по оста Y. По същия начин не подава и панела на Z, защото е опрян в три точки (две танкети + гайка), като за гайката, за да се премести по винта при задътжане от мотора е необходимо доста голямо усилие.

За тежеста на мотора и шпиндела, има си формули да се сметне винтова предавка:

T = (F · L) / (2 · 1000 · π · η)

където

T = въртящ момент (Nm)
F = аксиална сила (N)
L = стъпка на винта (mm)
π = 3.1415926...
η = ефективност на винта (за СВД ~ 0.9)

или

Т = (F · L) / 5655 (Nm)
F = (T · 5655) / L (N)

В моя случай това са 339 кг сила на повдигане / натискане на Z и 5-те килограма тежест от подвижната част на Z са последното, което ще се усети от мотора.
alien написа:
повече резултат ще даде ако се спъне и с горната плоча, триъгълника е най здравата фигура :)
Тук мислиме еднакво :-). Това с триъгълниците го измислих още щом набих горната и долната плоча на направляващите:
Прикачен файл:
Image.png
Все пак ще опитам без тях, а после ще ги добавя.
MrMurdjo написа:
Две направляващи по 20 мм плътни стоманени пръти с дължина 650 мм между опорите поддават от усилието на 3 мм фрезер. Усещат се с просто пъхане на пръст под тях.
И това се смята лесно. Има даже калкулатори по интернет, например тук: http://www.calculatoredge.com/civil%20e ... .htm#round

Според сметките при ф20 с 650 мм дължина и 1 кг натиск приложен в средата ще подаде 0.5 mm...
alien - специалист
когато шпиндела е в долно положение ако го натиснеш в поска +Y, горната греда се огъва в посока -, а долната греда в +, като долната греда е почти двойно натоварена заради рамото което се получава, за да не поддава по Х казах че горната и долната греда трябва да се спънат, тогава 2 греди образуват нова, по голяма която в направление Х спира накланянето на портала и в направление Z е много по здрава, така ако и двете греди са хоризонтални тогава и огъването по Y е най малко, това остана като най добър вариант при моята конструкция
спъването на горната и долната греда трябва да е пак с триъгълници, а аз го направих с цял лист ламарина, хванат на много места всичко става доста по стабилно

мотора на Z ти е много презапасен и няма да има ядове
skat - специалист
gkamenov написа:
За тежеста на мотора и шпиндела, има си формули да се сметне винтова предавка:
T = (F · L) / (2 · 1000 · π · η)
където
T = въртящ момент (Nm)
F = аксиална сила (N)
L = стъпка на винта (mm)
π = 3.1415926...
η = ефективност на винта (за СВД ~ 0.9)
Интересна формула... Сигурно е вярна, де, ама аз си мислех, че моментът е равен на силата по рамото... :( Хич пък може ли никъде да не се отчете диаметъра на винта?...
Или пак не ми е ясно нещо...
gkamenov, къде може да се погледна тази информация, която посочваш?
skat - специалист
Съжалявам за поста, моля Велси да го премахне
velsi - Почетен майстор
Защо, какво му е на поста? Малко повече яснота никога не е излишна.
alien - специалист
в училище съм попадал и на свестни преподаватели, там казваха че не е нужно да помним формулите на изуст, по добре е да се научим да мислим логически, така лесно ще си извеждаме всяка формула която ни е нужна

диаметъра на винта няма значение, ето аз как съм си извеждал същата формула когато ми е трябвала - 1Nm означава рамо 1м в края приложена сила 1N, това рамо трябва да направи 1 оборот за да премести гайката 5мм (ако винта е 5мм стъпка) ако направим отношение на пътя изминат от рамото където е приложена силата към пътя който изминава гайката получаваме колко пъти ще се усили този 1N
пътя на рамото е окръжност с радиус 1м или 2*3.14*R = 6280мм обиколка
кайката изминава 5мм или отношението е 6280/5 = 1256, което значи че при 1Nm въртящ момент приложен на винта и 5мм стъпка ще имаш 1256N сила на гайката
това е без загубите, съчмено винтовата двойка е с пренебрежимо малки загуби, колегата го е умножил по 0.9 което е нищо на практика, за обикновен винт обаче триенето е голямо и коефициента ще е доста по малък, и тогава сметките ще се променят доста, тогава вече трябва да се сметнат и загубите задължително, ако някой има данни за обикновени винтове да каже колко ще е коефициента

надявам се да си ме разбрал
gkamenov - специалист
Не очаквате да изнасям лекция по механика, нали? :-D

Google знае всичко!!!

http://www.google.bg/search?q=ballscrew+torque+force
http://en.wikipedia.org/wiki/Ball_screw
http://www.nookindustries.com/ball/BallGlossary.cfm


Ето и за усукванията:
http://www.google.bg/search?q=beam+defl ... calculator


П.П. Колегата аlien вече е изнесъл лекцията, :-) Добре казано!
mika - специалист
alien написа:
...диаметъра на винта няма значение...
Ако си представиш резбата като наклон, който трябва да се изкачва, ще видиш, че за една и съща стъпка, колкото е по-голям диаметъра на винта, толкова наклона ще е по-малък и изкачването по-лесно. При слизане също ще е необходимо по-малко усилие за задържане.

Тема "CNC машина гравьор" | Включи се в дискусията:


Сподели форума:

Бъди информиран. Следвай "Направи сам" във Facebook:

Намери изпълнител и вдъхновения за дома. Следвай MaistorPlus във Facebook: