• 1
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • 103
Всичко за този вид строителство.
AntonBM - специалист
За проба, реших да видя и споделя какво става с една реална къща, която имам вкарана в компютъра си, като постепенно увеличавам топлоизолациите и. Взех файла ЕЕ-dom-slance.xls. Това е къща, която съм проектирал със стандартни топлоизолации преди 2 години (сега слагам повече):
Стени 6 cm EPS – U=0,42 за тухлени и 0,48 за стоманобетонови [W/m² .ºK]
Дограма PVC с двоен стъклопакет с 1 ниско емисионно стъкло и 13 мм въздух – U=2 [W/m² .ºK]
Таван 8 cm XPS – U=0,34 за терасовиден и 0,33 за покрит с битумни „керемиди” [W/m² .ºK].
Пода е с 5 cm XPS – U=0,3 [W/m².ºK] – положен под подовото.
Къщата е с централна климатична инсталация с термопомпа вода/вода, камина, водно подово, вентилаторни конвектори и слънчева инсталация.
Общата разгърната отопляема площ на сградата е 304 m², като за нея така както е проектирана се получава следното разпределение на енергиите необходими за 1 година отнесени към площта и:
Референтна сграда / Реална сграда
Отопление 109 / 136
Вентилация 12 / 12
БГВ 3 / 3
Охлаждане 26,2 / 26,4
Уреди 29 / 29
Сума: 206 / 180
Сградата е енергиен клас “B”.

Вентилацията, която е ползвана на къщата е стандартна – WC и кухненски аспиратори. Няма рекуператор. Стойностите по-горе са закръгляни, но за охлаждане съм показал още 1 знак, за да се види, че има разлика в тези стойности.
Промених изолациите, като на всякъде сложих по 25 cm EPS на стените и 30 XPS на таваните на пода сложих 15 XPS , а дограмата я направих с U=0,8 [W/m² .ºK]. Личното ми мнение, е че такава стойност без 4-то стъкло не може да се постигне, но в случая не се интересувам как е постигнат този коефициент. Нулирах инфилтрацият – приех, че е къщата е уплътнена като пасивна, но не промених вентилацията – оставих я без рекуператор. За вътрешните уреди приех по-качествени с нормата 2 W/ m², а за всички термомостове запазих стойностите които съм отчел от стандарта EN ISO 14683.
Получих следното:
Референтна сграда / Реална сграда
Отопление 109 / 35
Вентилация 12 / 12
БГВ 3 / 3
Охлаждане 23,3 / 34,6
Уреди 17,5 / 17,5
Сума: 165 / 102
Сградата е енергиен клас “В”.

Вдигнах изолациите на 2 метра.
Получих следното:
Референтна сграда / Реална сграда
Отопление 109 / 26
Вентилация 12 / 12
БГВ 3 / 3
Охлаждане 22,5 / 36,9
Уреди 17,5 / 17,5
Сума: 164 / 95
Сградата е енергиен клас “В”.

Като погледнах по-внимателно видях, че това се дължи на стойностите на термомостовете. Те съгласно EN ISO 14683 не се влияят от дебелините на излолациите, а само от мястото на полагането им и са с високи стойности, но за пасивните къщи се приема, че най-високата стойност за Ψ трябва да е 0,01 [W/m.ºK]. Заместих тази стойност в моите изчисления без да се интересувам защо и как се постига толкова ниска стойност за тях. Върнах изолациите, както за пасивна 25, 30 и 15 см.
Получих следното:
Референтна сграда / Реална сграда
Отопление 123 / 2
Вентилация 12 / 12
БГВ 3 / 3
Охлаждане 23,7 / 37,8
Уреди 17,5 / 17,5
Сума: 179 / 72
Сградата е енергиен клас “A”.

ИЗВОДИ:
1. Излиза, че все пак енергиен клас „А” си е постижим, но трябва да се ползват детайли, които ги няма в стандарта EN ISO 14683.
2. Вентилацията ми е с висока стойност, но това се дължи на това, че не и сложих рекуператор.
3. БГВ-то е със слънчева инсталация и не се променя за реална и референтна сграда.
4. С увеличаване дебелините на изолациите нараства енергията необходима за охлаждане. Трябва да се търси оптимална дебелина, която да има ниски стойности, както за отопление, така и за охлаждане. За да я намеря трябва да построя графика. Не ми се занимава сега. Много работа е.
5. За отоплението постигнах прекрасен резултат (в пъти по-добър от този на немците) без сградата да е правена с големи южни прозорци. Явно за България гоненето на голям процент остъкляемост на ЮГ е грешно. Все пак това е частен случай на някаква сграда. За да се правят такива обобщавания трябва много повече труд от това, което аз направих за 20-30 минути.
6. Къща изолирана със средно 25 см изолации има загуби почти същите като сграда с 200 см. – едната е 102, а другата 95 kW/m² за година. Явно увеличаването на изолациите си има някаква граница, която няма нужда да се прескача. За Германия съм чувал, че е 23 см., за България сигурно е по-малко, но не си играх да търся къде е оптималната дебелина.
Последна промяна от AntonBM(стар) на пет мар 02, 2012 8:08 pm, променено общо 1 път.
valio2007 - специалист
AntonBM написа:
Не е много коректно и това, че той приема, че в къща от 500 m² ще живеят само 2 човека. Това може да е така на практика, но ако я продадат и там се нанесат да живеят да кажем 15 човека, нов паспорт ли трябва да се прави на сградата?
На този въпрос и аз нямам отговор, защото всички сметки отиват по дяволите. Най-вероятно ще трябва нов паспорт, защото и броя уреди и часовете работа се променят.
mindless - специалист
Ще помоля, ако някой може да ми изпрати файла на колегата AntonBM на strategy[@]mail.bg
Благодаря!
valio2007 - специалист
mindless написа:
Ще помоля, ако някой може да ми изпрати файла на колегата AntonBM на strategy[@]mail.bg
Благодаря!
Имаш поща.
estqwerty - специалист
AntonBM : евала за сметките, и играчката, и изводите. Жив да си.
То това за големите южни прозорци е малко 50-50 : може и да ги има, и да ги няма - зимата си е голям плюс, докато лятото с една козирка или детайл 20-30см можеш да ги засенчиш на 100% това съм сигурен защото архитекта на блока в който живея е успял да го докара, не зная дали го е търсил умишлено или не, но е така. мога да снимам ако трябва ама за лятна снимка ще трябва да почакате няколко месеца :)

другото което си мисля че с едно автоматично отваряне затваряне на северни-южни прозорци , денем вече може доста добре да се регулира температурата. или дори да се направи с обикновенни вентилатори.
а ако се сложат обикновенните пвц щори напълно да се регулира температурата, и лято и зима помагат доста.

колкото за 2-та метра изолация имам една картинка:
аз нещата не ги разбирам но дори и от една картинка човек може да си извади много изводи...
стува ми се 15 макс 20см ще е горе-долу ок за препоръчителна стойност за в бг.
Изображение

Колкото за охлаждането - нека подходим типично по Български : лятото ядем домати , следва : има какво да ядем, има и пари за ток да се охлаждаме. Зимата няма домати... :)
Това надявам се да подходите поне малко с насмешка, но целият ни живот е смешен. НО може да се окаже правилният Българският подход към пасивното строителство. ;)
Последна промяна от estqwerty на пет мар 02, 2012 10:05 pm, променено общо 1 път.
radius - майстор
Понеже лятото не обичам климатици и спокойно си стоя на 28-29 вътрешна температура, си мислех къщата ми да няма охлаждане. От друга страна, ми се иска да я изолирам добре за зимата. Мнението на Антон обаче ме озадачава - че голямата изолация увеличава нуждата от охлаждане. Каква е идеята, вътрешните консуматори ли повишават температурата и оттам изолираната къща не се охлажда? Защото аз си мислех, че изолацията лятото ни пази от дневните жеги и е добре да е повече. Сигурно ще отговорите , че ни пази и от нощния хлад.
yhv - специалист
radius написа:
Понеже лятото не обичам климатици и спокойно си стоя на 28-29 вътрешна температура, си мислех къщата ми да няма охлаждане. От друга страна, ми се иска да я изолирам добре за зимата. Мнението на Антон обаче ме озадачава - че голямата изолация увеличава нуждата от охлаждане. Каква е идеята, вътрешните консуматори ли повишават температурата и оттам изолираната къща не се охлажда? Защото аз си мислех, че изолацията лятото ни пази от дневните жеги и е добре да е повече. Сигурно ще отговорите , че ни пази и от нощния хлад.
Изчети цялата тема ако имаш време. Там е отговорено на въпросите ти.
AntonBM написа:
За Германия съм чувал, че е 23 см., за България сигурно е по-малко, но не си играх да търся къде е оптималната дебелина.
Някъде в тази тема писах, че аз когато смятах консумацията на къщата стигнах до извода, че 7 см. XPS е достатъчна. Понеже тогава смятах само консумирана мощност и процентното влияние на изолацията. След време тука докато се обсъждаха дебелините на изолациите се върнах отново към формулите и открих, че те са си линейни, и че с колкото се увеличава изолацията с толкова пада и консумацията. Но за мене съм си убеден че 7 см. XPS е достатъчно. Все пак когато станат готови резултатите от изчисленията на моята къща ще обсъдихме допълнително дебелините на изолациите. В заключение искам да кажа, че в момента съм налепил 5 см. XPS.
ArturDent - Почти Безобиден
Относно изолацията, някой някъде в този форум беше написал:
С всеки 1 см дебелина загубите от отопление намаляват двойно, което долу горе прилича на графиката на estqwerty
AntonBM - специалист
Estqwerty, в изчисленията може да се зададат различни засенчвания за различните месеци, но аз не ги пипах. Къщата сметната по-горе е с бели прозрачни пердета през лятото и зимата. Ако се сложат някакви сенници за през лятото нещата няма да са толкова зле. И рекуператора лесно се слага в сметките, но малко ме домързя.
Radius. Това нарастване на енергията се дължи на това, че без охлаждане вътрешната температура на добре изолирана къща почти без сенници е по-висока от средната външна температура. По начало изчисленията се правят за средномесечни температури, които са по-ниски от средните вътрешни. На това се дължи. Много по-верни резултати може да се получат ако се смята със средни часови температури, но това ще усложни още повече и без това претоварените изчисления. Друг начин да се изкара по-правдив резултат е да се ползват летни денградуси DD, но няма събрани такива статистически данни.
ArturDent, това важи до 3-4-ти сантиметър. После виж какво става с 25 см е почти като с 2 метра изолация.
Yhv, твоята къща ще я сметна по-внимателно, но и на мен ми се полага малко почивка. Миналата събота и неделя работих, сега ще мързелувам. Вальо ми пусна изчисленията си. Започнах да я проверявам, но трябваше спешно да изляза и не можах да я огледам цялата. Ще я оправя в понеделник. Има какво да се оправя, на бързо намерих 4 грешки. Вальо не се притеснявай, на стари врели и кипели проектанти също намирам. Сигурно и аз допускам. Не се имам за безгрешен.
Горните сметки ги направих за някаква готова къща. Те дават някакви общи насоки, но за да се търсят по-глобални обобщавания трябва да се поработи много повече. За това хваля германците, че са работливи и се оплаквам, че ние българите си нямаме стандарт като техния… Ако някой се хване да систематизира нещата ще ни помогне много. И аз мога да го направя, но сега си имам достатъчно работа за която ще получа пари, а време за свободно творчество нямам. Все пак нищо чудно ако ми остане време да се захвана, но няма да е скоро…
ArturDent - Почти Безобиден
AntonBM, тъй де
приемаме една цифра 1024 Нещо/кв.м. Че 1024 е степен на двойката, по лесно да смятам

0 -> 1024
1 -> 512
2 -> (1024-512)/2 = 256
3 -> (1024-512-128)/2 =128
и т.н.
8 ->4
и т.н.
след 10 см се борим за по-малко от 0.1%

След тях май пък цена/ефект доста почва да расте.
Трябва да има и една графика с цена (за година или десет) и където двете се пресекат - там е далаверата.
  • 1
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • 103

Тема "Пасивна къща? Има ли почва у нас?" | Включи се в дискусията:


Сподели форума:

Бъди информиран. Следвай "Направи сам" във Facebook:

Намери изпълнител и вдъхновения за дома. Следвай MaistorPlus във Facebook: