• 1
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 21
Предимства, недостатъци, цени, материали, планове, пасивни къщи и т.н.
8180 - майстор
Колега Цилков,
Аз за себе си съм го приел като норма "зимното/годишно".
8180 написа:
Що се касае вътрешната влага през зимата, най-добре е (и достижимо) да не се допуска конденз в "плътта" на стената.
Вероятно е по-строго, отколкото допускат Нормативите, но точно те разглеждат съхненето в годишен план, което на мен лично не ми е ясно и рисковано.
За паропреградите (бариерите) и задокеанските писания.
Там, понеже по-сериозно се разглеждат нещата, се твърди, че няма проблем пароизолацията да е надупчена или нехерметична. Преминаването на пари се осъществява чрез дифузия, която от своя страна действа и се изчислява съответно през площта на ограждащата конструкция. Евентуални "дупки" от такер или друго са нищожни в сравнение с цялата площ.
Това, на което "натъкват" там е, че многократно по-съществен път за навлизане на влага в стената е чрез преминаващият влажен ВЪЗДУХ (през фуги, отвори и под.). Когато пароизолацията служи и за въздушна бариера, тогава вече трябва да е максимално херметична. На практика, по-лесно е това да стане най-отвън с паропропусклива, водо- и въздухо (ветро) НЕпропусклива мембрана - грижливо положена и херметично подлепена.
Мяркаше се изпълнено по снимките на В-тан.
К А Я - специалист
Като гледате западните системи за дървени къщи, не забравяйте че при тях климата е от почти тропичен до арктичен за различните щати. Една система е неотделима от климата за която е проектирана.Това което работи в някои от техните щати не е задължително да работи тук. А тук няма институт който да се заеме с проучването на нещата при нашите условия. Другото което е са условията на експлоатация на къщето.При тях вентилацията е добре застъпена, а и отоплението през зимният сезон не вярвам да го спират от време на време, а е с постоянна регулирана температура.
Вътрешната пароизолациона мебрана се прави максимално плътна, облепят се с фолио и други подходящи всички отвори за кабели и подобни.Външната е ветроупорно фолио, то пропуска водни пари/съответно и въздух/на вън, но навътре не пропуска, евентуална вода.Ролята му е като при покривите.Аз по принцип съм малко скептик от ползата му.През 5-10 см ЕПС , при качествена мазилка се съмнявам да прониква вода чак до дървенията.Поне не съм чувал за такъв проблем при изолирани тухлени или железобетонни сгради.
v_tan - специалист
Май не ме разбирате какво е и как е изпълнено. Изолационния слой е отделен от стените, но е запечатан отвсякъде (горе, долу, вътрешни и външни ъгли..) Движение на въздух и "вентилиране" няма. Идеята ми при обмислянето и изпълнението бе да се осигури прекъснатост на конденза (ако има такъв) и той да спре на една от двете повърхности )вътрешна страна на стиропор или паропропусклива мембрана. Дали е добра идея времето ще покаже. Със сигурност смятам че е по-добре от изпълнение с лепене на стиропора върху осб. А такива съм виждал изпълнени от "производители" на дървени къщи.
Още едно пояснение. Слоевете при мен са:
шпакловка-EPS-въздух-мембрана-осб-гредоред с вата-пароизолация.
Пароизолацията е поставяна с такер, но всички снадки са или ще бъдат облепени. За да не се пробива пароизолацията инсталациите са външни, а гипсокартона на конструкция.
А за идеята с ватата на фасадата, нямам идея да вентилирам фасадата, а да се осигури място с много висока степен на паропропускливост. Ама може би ще действа твърде локално... Така или иначе не смятам да го правя, просто идея.
Tsilkov написа:
Такава влага принципно не би трябвало да има
Това е повече от ясно, но смятам че моето решение би било от краткосрочна полза при наличие на такава влага. Явор се притесняваше за тази влага, за това с нея почнах...
между другото при изрязването на новия прозорец, както и на отворите за гредите на терасата не открих влага, конденз, мухъл или други неприятности.
8180 - майстор
v_tan написа:
Идеята ми при обмислянето и изпълнението бе да се осигури прекъснатост на конденза (ако има такъв) и той да спре на една от двете повърхности )вътрешна страна на стиропор или паропропусклива мембрана. Дали е добра идея времето ще покаже. Със сигурност смятам че е по-добре от изпълнение с лепене на стиропора върху осб. А такива съм виждал изпълнени от "производители" на дървени къщи.
Аз общо взето това заподозрях - конденза, НО като го прекъснем какво правим? Кондензът е вода и тя не може до безкрайност да се събира там - трябва да се изведе навън, а не го виждам. Другаде пък говорите за "теч" отвън. Трябва да се доразработи (проучи) идеята.

КАЯ,
Да, много са климатичните зони зад океана, мерните единици са различни и е трудно (поне за мен) да си направя надеждни изводи за тук. Принципите, обаче при тях са значително по-изяснени и се развиват постоянно.

За интересуващите се - ето един сравнително кратък материал по последната дискусия:
http://www.buildingscience.com/document ... s/#Side_01
На фиг. 13 е случаят, рисуван от В-тан, с две разлики:
1. Както писах, въпросният слой е дренажен и би трябвало да е отворен отдолу.
2. Вътрешната пароБАРИЕРА отсъства. Заменена е с паропреграда - латекс.
Най-долу има линкове към др. свързани с темата материали.

Авторът - Joseph Lstiburek ми вдъхна доверие в годините, откакто почитвам по таза материя.
Беше ми попаднала една книга - първото издание се намираше в Нета - "Moisture Control Handbook" - ок. 1991г. (мога да го пратя, ако някой се интересува). Второто - ок. 2000г. беше платено и не съм го търсил скоро.
Това, което ми хареса у автора е, че в годините той коригира вижданията си (доста еретично еволюира на пръв поглед) за паробариерите и ги обяви за вредни в почти всички региони, освен северните. Както загатнах по-горе - свързано със съхненето през лятото НАВЪТРЕ!
Не твърдя, че ми се изясниха нещата, пък и ми отпадна необходимостта да проучвам дървените къщи, но на когото му предстои, не е лошо да се запознае.
Tsilkov - майстор
8180 написа:
Да, много са климатичните зони зад океана, мерните единици са различни и е трудно (поне за мен) да си направя надеждни изводи за тук.
София е 2900 ден градуси спрямо целзий.Гледайки линка София е на границата между Mixed Humid и Cold.Северна България си ходи смело в Cold зоната.
8180 - майстор
Tsilkov написа:
София е 2900 ден градуси спрямо целзий..
Признавам си "без бой", че дори това не можах да си изясня - денградуси по оС и оF.
v_tan - специалист
Ето малко нови снимки на почти завършения покрив. Най-накрая успях да сложа и крайните покривни елементи, сега остава да се финансират и монтират улуци и водосточни тръби.
Прикачен файл:
_DSC0981.jpg северозапад
Прикачен файл:
_DSC0984.jpg юг-югозапад
Прикачен файл:
_DSC0985.jpg юг
Прикачен файл:
_DSC0987.jpg югоизток
Имам въпрос по:
8180 написа:
2. Вътрешната пароБАРИЕРА отсъства. Заменена е с паропреграда - латекс.
Каква е разликата между паробариера и паропреграда. За мен двата термина са синоними. А иначе съм съгласен, че латекса е доста добра паропреграда, но не е затворен отвсякъде (ел.кутии, ревизорни кутии, др. отвори)
Ето и едно потвърждение от линка ти 8180:
Polyethylene is a Class I vapor retarder. A kraft faced fiberglass batt is a Class II vapor retarder. Latex painted gypsum board (one coat of latex paint) is a Class III vapor retarder.
Става ясно че всички изброени материали са паропрегради, но от различен клас.
8180 - майстор
v_tan написа:
Имам въпрос по:
8180 написа:
2. Вътрешната пароБАРИЕРА отсъства. Заменена е с паропреграда - латекс.
Каква е разликата между паробариера и паропреграда. За мен двата термина са синоними. А иначе съм съгласен, че латекса е доста добра паропреграда, но не е затворен отвсякъде (ел.кутии, ревизорни кутии, др. отвори)
Ето и едно потвърждение от линка ти 8180:
Polyethylene is a Class I vapor retarder. A kraft faced fiberglass batt is a Class II vapor retarder. Latex painted gypsum board (one coat of latex paint) is a Class III vapor retarder.
Става ясно че всички изброени материали са паропрегради, но от различен клас.
Доколкото аз го разбирам:
Паробариера - Class I - полиетилен, алуминиево фолио, вероятно някои от обявяваните за паронепропускащи мембрани у нас. По съвременните им виждания трябва да се избягват почти навсякъде.
Паропреграда - по-големите класове.
С времето и те (вкл. и авторът ок. 2000г.) смениха понятията - паробариерата отпадна в по-сериозните писания. В материала или допълнителните линкове е пояснено, че сегашният Class I (0,1 perm) e предишната паробариера.

Разделят се по паропропускливостта - там ги мерят в perms. Ако поровя - някъде имам сламка за съответствието му с европейските Мю или Sd.

Въпросът е доста интересен (недокрай изяснен) и за мен, и бих дискутирал, ако нямаш против и тук в темата ти.
По-преди бях решил, че строителните хартии са отживелица, но гледам някакви такива ползват в заложения и при теб "нечуван в БГ" дренажен слой. =D> Дали положената от теб паропропусклива мембрана ще свърши дренажните функции не мога да преценя. Надявам се видя, че идеята е, появилият се там конденз, да се изведе навън - по-лесно и сигурно е, отколкото да се мъчим да го изпарим и да чакаме дифузията.
По-горе споменах, че въздушна бариера и паропреграда са различни неща с различни изисквания, които би могло да се осъществят от един и същ "хардуер". Добре положена паропропусклива мембрана си върши работата за въздушна бариера - ако е навън от кутиите и др. отвори, ще ги обслужи и тях. Ако е някъде вътре, отворите трябва да се обработят подобаващо и отделно, но сложно.
Когато става дума за паропреградата (+отделна въздухопреграда), такива малки отвори не са съществен проблем - там играе площта.
Здравейте,
много се радвам, че в ролята си на въпросния Явор успяхме да стартираме толкова хубава и конструктивна дискусия, която да е от полза на всички.
Продължавам да следя темата с голям интерес.
Поздрав
Явор
8180 - майстор
Здрасти,
Едва ли ще се развихри дискусия - не е много популярно засега у нас.
Ти защо си "затрайваш" - счита се, че добре зададените въпроси са белег на добри познания. :)
  • 1
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 21

Тема "Строителство на дървена къща - текущ проект" | Включи се в дискусията:


Сподели форума:

Бъди информиран. Следвай "Направи сам" във Facebook:

Намери изпълнител и вдъхновения за дома. Следвай MaistorPlus във Facebook: