Най - вълнуващия въпрос зимно време.
georgim - напреднал
Може би така:
- Махаме серпентините да не ни пречат и да не хабим мед. Всичката вода ще участва в циркулацията за да и е кофти на гадта дето се мъчи да завъди живот вътре.
- През зимата системата се зарежда с топлина като Помпа 1 и Помпа 3 работят едновременно. За целта Помпа 3 може би трябва да е с малко по-голям дебит и да има поплавък, който да я изключва за да може Помпа 1 да насмогне и да не прелеят резервоарите.
- Вечер само Помпа 2 черпи топлина от системата.
- През лятото Помпа 3 охлажда и полива в зависимост от Кран 7, като поплавъка й е байпаснат. Помпа 1 си топли вода за банята.

Плюсове - пълен drain-back, няма нужда от топлообменници. Минуси - още един кран, две помпи работят едновременно което налага спирането на едната от време на време с поплавък. Мнения?

Прикачен файл

hc-bg.jpg Вариант 5
georgim - напреднал
Това с поплавъка и постоянното спиране и пускане на Помпа 3 не ми хареса, за това просто добавих преливник от Резервоар 1 в Резервоар 2, като така Помпа 3 може да си работи постоянно.

Инструкции за използване според сезоните:
  • - Зимата
    • - През деня камината гори, топли помещението и зарежда резервоарите с топлина. Слънчевите панели и конвектора са изключени от системата (освен ако не искаме да включим за малко слънчевите колектори за да разтопим снега по тях :)), циркулацията се осъществява едновременно от Помпа 1 и Помпа 3, като водата се движи по червения, зеления, лилавия и синия контури :) Понеже Помпа 3 е с по-голям дебит от Помпа 1, част от водата се прелива от Резевоар 1 в Резервоар 2 по преливника между тях.
    • - През нощта, камината се оставя да изгасне, Помпа 1 и Помпа 3 се изключват, Кръг 1 и 2 се разделят през Кранове 4 и 5. Вентилаторния конвектор се включва и Помпа 2 циркулира водата по лилавия и оранжевия контири :)
    - Пролет и есен се действа като през зимата, но слънчевите панели се подвключват да помагат когато има достатъчно слънцегреене.
    - Лятото
    • - Двата кръга са постоянно разделени, камината и Помпа 2 са постоянно изключени. Помпа 1 върти водата в червения кръг и топли водата за бойлера от слънчевите панели, а Помпа 3 върти водата в синия и лилавия контури и охлажда помещението през вентилаторния конвектор. При завъртане на Кран 7, Помпа 3 източва водата навън.
През всички сезони ако помпите спрат или аварират, водата се самоизточва в резервоарите. През Клапа 1 и Клапа 2 може да се регулира кои резервоари се ползват, ако има нужда от по-малък или по-голям капацитет. Мнения? Мисля трябва да се добавят някакви клапани в червения и лилавия кръг за да може да смуче въздух като спрат помпите?

Прикачен файл

hc-bg.jpg Вариант 6
AntonBM - специалист
Защо толкова много държиш да правиш Drain-Back? Не казвам, че е лоша система, но е капризна и изисква по-мощни помпи. Освен това, трябва при спряла помпа всичко да се изтича долу, а понякога това е трудно. Все някой участък може да задържи малко вода, тя да замръзне и да направи тапа, която да не позволява циркулация. Не е добра и идеята камината да работи с вода, която постоянно сменяш (поливаш). Бързо ще се задръсти с котлен камък. Стандартно отоплителните инсталации работят с вода, но тя е една и съща (не се сменя). Каквото има в нея като калциеви и магнезиеви йони си залепва по ризата и после водата е мека и не товари с повече накип топлообменника. Ако я сменяш тя винаги ще е твърда и за 2-3 години ще хвърлиш ризата. Аз лично ти препоръчвам да минеш на антифриз във водната риза, да сложиш стандартен бойлер със серпентина, а на резервоарите да си навиеш серпентината. Общото количество на антифриза няма да е голямо – в ризата е около 5-10 литра, в слънчевите колектори е по 2-4 литра, в серпентините е не повече от 3-5 литра или общо без тръбите е някъде към 15 литра. С тръбите да стане 25-30 литра – не е много скъпо. Този топлообменник с водосъдържател от бойлер ще ти струва повече да го направиш. Слънчевите панели произвеждат топлина и през зимата, ако са пълни с антифриз. Не е много, но не е за пренебрегване. Лично аз бих ги отделил от кръг 1 и 2 и с отделна помпа и серпентини бих ги свързал към бойлера и буферите. Все пак така, както си ги свързал пак ще вършат работа, но не и през зимата.
Не разбирам защо трябва да работят едновременно помпи 1 и 3? Байпаса не ти ли хареса? Ако 2 помпи работят една след друга те трябва да са с еднакъв дебит иначе едната става тапа и пречи на другата. Помпа 3 изобщо не ти трябва да работи, ако не поливаш. Помпа 1 е достатъчна, за да завърти водата през байпаса. Резервоарите за вода 2, 3 и 4 трябва да са максимално пълни, за да може серпентината, с която вечер ще топлиш да е потопена. Тази преливна линия, която направи между резервоар 1 и 2 ти отваря кръг на циркулация на помпа 1, който изключва циркулация през камината и слънчевите колектори. Помпата може да върти само между резервоарите и да не минава през камината.
Не ме слушаш, какво ти пиша. 2 схеми по-нагоре схемата е по-добра, но и тя има грешки. Трябва на помпа 2 да се сложи байпас и не съм сигурен, че тя ще има достатъчно топлоносител за да превърти кръг 2, когато той е отделен от кръг 1 и конвектора ти е сух. Тя трябва да се премести след кран 6, но самият кран трябва да е по-ниско от нивото на водата в резервоарите. Трябва да се сложи и РС и ПК за да се защити инсталацията ако не е Drain-Back, но ако държиш на нея сложи все пак един ПК за да си вържеш гащите за всеки случай. На помпите се слагат и филтри за да се защитят работните им колела.
Иначе приветствам твоите опити.
georgim - напреднал
Много добре те слушам даже, просто гледаме от различни гледни точки - ти и колегите ти които взеха отношение от професионална, аз от любителска :) Вие гледате ефективност и прозиводителност, аз гледам да мога да си направя сам всичко, да е възможно по-евтино и да елеминирам всички възможни рискове, дори на цената на ефективността.

На въпросите ти:
  • - Drain-back и отворена система за безопасност и за да се избегнат топлообменниците и антифриза. Топлообменниците ще ми оскъпят и ще има хамалогия да ги направя сам, антифриза не съм сигурен, че с любителските си познания и липса на опит ще мога да го удържа в затворения кръг :) Иначе живот и здраве, някой ден като се почувствам по-сигурен може да преправя за антифриз :)
    - Водата в системата ще се подменя само лятото, когато се полива, а тогава кръговете са разделени и Кръг 1 на практика ще си върти една и съща вода. Зимата пък в цялата система ще се върти една и съща вода понеже не се ползва за поливане. Т.е. ефекта от варовика (съвсем случайно, не че се бях сетил) ще е доста смекчен.
    - Слънчевите панели ще си ги правя сам и самия им дизайн предполага, че ефективно за топла вода ще могат да се ползват само лятото и евентуално, но не съвсем сигурно през пролетта и есента.
    - Нито един от резервоарите за вода няма да е херметически затворен - т.е. ако Помпа 1 работи без Помпа 3, Резервоари 2, 3 и 4 ще прелеят, а Резервоар 1 ще се изпразни. Преливната линия която влиза от Резевроар 1 в Резервоар 2 е над нивото на водата (може би трябваше да го нарисувам някак), т.е. няма да изключа камината (освен ако Помпа 3 не работи :)), но пък Резервоар 1 ще прелее ако го няма преливника понеже Помпа 3 нарочно е с по-голям дебит :)
    - Филтри ще добавя на схемата, РС и ПК не знам какво са :) Кран 6 няма да е практично да го сложа в мазата, колкото и да ми се иска.
Нещо за клапите дето искам да сложа някъде в горните части на червения и лилавия кръг за да пускат въздух и да може да се прибере водата долу в резервоарите?
AntonBM - специалист
Ако резервоарите ти са запълнени до горе или имат серпентина в тях не трябва да работи помпа 2 или 3, за да връща водата. Помпа 1 е достатъчна – влиза ли в серпентината ще си излезе от нея и ще си намери пътя до резервоар 1, само трябва да сложиш байпас, за да може да ги обиколи. Помпа 3, ако е за поливане е мощна и харчи много ток, тя не трябва да върти в кръг 2. Нормално тези помпи харчат около 1 kW и имат дебит над 1500 литра/час. На теб за 1 конвектор ти стигат 60-80 W помпа и дебит от порядъка на 250 литра/час. Помпа 2 може да е по-малка и тя може да се ползва за това. В последната ти схема, ако помпи 1 и 2 са еднакви може и да заработи, но не е много ясно къде ще се събира повече вода в резервоар 1 или 2, 3 и 4.
Топлоносителя в 3 големи резервоара има достатъчно йони, кото да ти правят проблем в ризата. Да не говорим, че за отоплителните инсталации ползваме една и съща водо години на ред, а ти ще я сменяш всяка година. По-добре сложи си серпентина и връзката между кръг 1 и 2 да е само мека вода, която не се ползва за поливане. Вентилаторният конвектор трябва да се премести на кръг 1, за да може и той да се източва в резервоар 1, когато не работи нищо.
За източване в резервоарите е достатъчно да сложиш автоматични обезвъздушители. Те са с поплавък, който когато няма вода под тях пада и отваря достъп на въздух в тръбите. Когато се включи помпа водата вдига поплавъка и се затварят.
Все още си мисля, че схемата по-горе (със средната серпентина) е по-добра. За да не се получи сухо засмукване на помпа 2 и да може да се източва сам конвектора преди нея трябва да сложиш още един Drain-Back пред нея. Само, че помпа 1 ще ти го напълни до горе...
Има какво още да се помисли. Аз сега нямам повече време. Утре ще видя какво си намислил.
filmatoplo - майстор
Аз отношение не взимах до сега , навремето съм правил всякакви импровизации , извода е -не си заслужава труда, по -малко живот има инсталацията ,и поддръжката е голяма, тоест ръчната намеса е в пъти повече.Няма невъзможни неща , но почти всички такива системи са отдавна изрязани и изхвърлени от къщи и хотели .Наистина със източването постоянно на водата -живота се намаля драстично , текът ръжди ,запушва се всичко , пукат се ризи и други.
georgim - напреднал
AntonBM написа:
Все още си мисля, че схемата по-горе (със средната серпентина) е по-добра. За да не се получи сухо засмукване на помпа 2 и да може да се източва сам конвектора преди нея трябва да сложиш още един Drain-Back пред нея. Само, че помпа 1 ще ти го напълни до горе...
Има какво още да се помисли. Аз сега нямам повече време. Утре ще видя какво си намислил.
Щях да се спра аз на последната без серпентините, ама много ще се натоварят фотоволтаиците и акумулаторите да въртят повече помпи, пък и две помпи да работят едновременно не ми се вижда чисто :) Иначе Помпа 3 не ми трябва да е кой знае колко мощна - там имам капково и не ми трябва нито голям дебит, нито глямо налягане.

Та да се върнем на серпентините с поредната схема :) Конвектора го закачих директно без кран в Кръг 2, понеже той ще се ползва единствено при разкачени кръгове и като се черпи топлина или студ от резервоарите посредством Помпа 2. Кръг 1 се източва сам като просто се свържат камината и панелите и се спре Помпа 1. Кран 1 се преквалифицира да източва Кръг 2, като това се постига чрез пускането на въздух през Кран 1, свързването на Кръг 1 и 2 през Кранове 4 и 5, и пускането на Помпа 2 за кратко. След спирането на Помпа 2, каквото е останало в тръбите между Помпа 2 и Кран 4 ще слезе под земята. По-просто не ми хрумва как да стане :)

Коментари?

Прикачен файл

hc-bg2.jpg Вариант 7
georgim - напреднал
LazarGanev написа:
Помпите разбрах, че си ги предвидил "мощна", "по-слаба" и "за източване", което сигурно е достатъчно за избора им, но за диаметри на тръби и за дебити мислил ли си? Крановете какви са - ръчни трипътни, така ли, диаметри? Кой търчи и управлява целия този оркестър от кранове и измервателна арматура в няколко помещения, има ли завършен курс за параджия? :wink:
Само с приятелски чувства :)
http://shop.solarproject.co.uk/sp2020-e ... -p-10.html
Подобни помпи мисля да ползвам, понеже са на 12V и уж имат 15000 работни часа живот. 14W варианта вдига вода на 5m, тоест ще ми свърши работа за Помпа 1 и Помпа 3, даже може би 11 литра в минута ще дойдат много за Кръг 1 и ще трябва да се чудя как да намаля дебита. Помпа 2 май ще може да е от 8W с 3m воден стълб и дебит 8 литра в секунда. Ако работят според описанията ми се виждат с много добра консумация и на много ниска цена - около 60 лв.

http://shop.solarproject.co.uk/sp333-th ... -p-20.html
Ако системата наистина стане сложна може да ползвам нещо подобно на тия 12V трипътни кранове. Мога да ги навържа на табло което има отделни бутони за различните ситуации в които смятам да използвам системата, и всеки бутон да конфигурира крановете по необходимия начин и да пуска / спира съответните поми. Сигурно ако се порови в нета ще се намерят и по-евтини вариати, че тия идват по около 120 лв., но пък аз мога да сложа само на тия кранове дето ще се ползват ежедневно, а сезонните да си останат ръчни.
AntonBM - специалист
Това, вече наистина ще работи.
Имам няколко наистина дребни забележки:
1. Сложи предпазен клапан директно на камината. Трябва ти, ако е почти изгаснала и я откачиш от системата с кран 3. Тогава в нея може да се повиши налягането и да ти се пръсне ризата. Тя има връзка с резервоар 1 и при затворен кран, но ако в нея няма циркулация, а догарят въглени може да произведе пара и да вдигне налягането. ПК, не е скъп, а може да те спаси от неприятности.
2. В най-високата точка на слънчевите колектори сложи автоматични обезвъздушители (АО ½”). От там ще взема въздух, за да слиза водата от кръг 1 в резервоар 1.
3. Търси си водна риза от неръждавейка, а всички тръби по инсталацията ти не трябва да са черни! Когато стоманата се мокри и изсъхва корозира много по-бързо от това да е постоянно мокра. Твоята инсталация е проектирано да се изпразва постоянно и ако има метали, които корозират ще им се вземе здравето.
4. Помисли за опростяване на схемата с по-прости кранове. Тези тройните са скъпи. Има мегдан да се намалят малко. В повечето случаи можеш да ги замениш с 2 обикновени.
5. В серпентината циркулацията не е организирана перфектно. При отопление подаваш студеното горе, а взима топло от долу. При охлаждането пак е на обратно. Това не е болка за умиране. И така ще работи. В същност по-добре махни средното събиране между 2-те серпентини и си вземи от всяка серпантина по отделно, а обединяването го направи преди помпа 2 с обикновен тройник. Така можеш да подадеш правилна циркулация на 2-те отделни серпентини. Общата серпентина имаше смисъл ако циркилацията беше в обратната посока на помпа 2.
Иначе, поздравления! :prayer:
georgim - напреднал
AntonBM написа:
1. Сложи предпазен клапан директно на камината. Трябва ти, ако е почти изгаснала и я откачиш от системата с кран 3. Тогава в нея може да се повиши налягането и да ти се пръсне ризата. Тя има връзка с резервоар 1 и при затворен кран, но ако в нея няма циркулация, а догарят въглени може да произведе пара и да вдигне налягането. ПК, не е скъп, а може да те спаси от неприятности.
Парата най-вероятно ще избута водата в Резервоар 1, но ще сложа за всеки случай - safety first :) Пък и нека последната картинка дето ще остане по темата да е както трябва :)
AntonBM написа:
3. Търси си водна риза от неръждавейка, а всички тръби по инсталацията ти не трябва да са черни! Когато стоманата се мокри и изсъхва корозира много по-бързо от това да е постоянно мокра. Твоята инсталация е проектирано да се изпразва постоянно и ако има метали, които корозират ще им се вземе здравето.
Все повече и повече ми намирисва на преправяне по камината / печката. И без това исках да направя така, че да тегли въздух директно от вънка, който да се претопля от буриите които заминават към комина за да се минимизират загубите от топлото дето излиза през комина. Ама това друга тема :)
AntonBM написа:
Иначе, поздравления! :prayer:
Мерси за помощта :)

Прикачен файл

hc-bg2.jpg Последен вариант

Тема "Идея за отопление, охлаждане и топла вода" | Включи се в дискусията:


Сподели форума:

Бъди информиран. Следвай "Направи сам" във Facebook:

Намери изпълнител и вдъхновения за дома. Следвай MaistorPlus във Facebook: