Най - вълнуващия въпрос зимно време.
idunno - специалист
Благодаря на Антон,че си е направил труда да качи тази важна за всеки информация.Ами видях го в изречението цитирам: ако разстоянието по вертикалата между водното огледало на РС и най високо разположения радиаторудовлетворява неравенството:
h>(delta p/g*p(плътност имам предвид)
С това условие се гарантира избягване на работа при подналягане(напора на помпата< статичното налягане).Това съм имал предвид с височината на РС и напора на помпата от по горния пост.И понеже никъде не съм писал за бликане на вода от РС незнам защо се коментира.
Моят коментар е само и единствено за мястото на присъединяване на РС спрямо помпата и понеже при РС присъединен към нагнетателната страна на помпата системата работи определена от смукателното налягане и има риск от работа при подналягане, затова е по удачно РС да бъде присъедини по близо до смукателната страна на помпата.
И щом цитирах някаква си страничка от някакъв си справочник се предполага,че съм бил на тази страница и друг път :) и на съседните 500 страници също :) .Иначе благодаря за осведомлението, че водата е несвиваем флуид.
montoya - майстор
VLADO66 написа:
Не виждам защо камините да не работят в затворена система ,ако предпазната арматура е съобразена с работното/аварийното/ налягане.Предполагам при някои измислени производители/да не им цитирам имената/ е невъзможно поради облекчената откъм материал водна риза.
Трябва да ида да снимам на колегата притито, все още прилича повече на футболна топка отколкото на печка. Нито един от предпазните клапани не изпусна, два имаше на 1,5 атмосфери при печката и бойлера и един на 2,5 при печката.
Когато ми се обади каза че показва 3 атм манометъра, докато отида бяха станали 5,5 и те така. Повече на камина с риза, затворен разширителен съд - никога.
VLADO66 - майстор
Да,действително 'камините' на тази фирма задължитело с отворен РС.Пробвах да укрепвам едно такова чудо, но като видях дебелината на ламарината се отказах.
AntonBM - специалист
idunno написа:
Ами видях го в изречението цитирам: ако разстоянието по вертикалата между водното огледало на РС и най-високо разположения радиатор удовлетворява неравенството:
h>(delta p/g*p(плътност имам предвид)
С това условие се гарантира избягване на работа при подналягане (напора на помпата< статичното налягане). Това съм имал предвид с височината на РС и напора на помпата от по-горния пост. И понеже никъде не съм писал за бликане на вода от РС не знам защо се коментира.
idunno, не съм искал да те засегна или обидя. Просто аз не съм любител на категоричните изказвания от рода „не се прави така, а иначе” още повече, когато това не е съвсем така. Точно за отворените системи има сравнително голяма свобода на възможните технически решения за монтаж на РС. Има няколко ограничения, като това за спирателни кранове между РС и котела, които е добре да се спазват, но те са за защита от некадърна експлоатация, а не защото съда няма да работи при монтаж и на другият край на инсталацията. Писал си, че тръбите на РС трябва да са метални, честно казано не разбирам защо трябва да са такива, след като по тях не се движи горещ топлоносител. Около котела, камината и т.н. съм съгласен, че е по-добре да са метални, защото там действително температурата често надхвърля максималната работна температура на пластмасовите тръби, но за РС не е така опасно.
Малко хора са запознати със стандарта БДС EN ISO 21003-1, който класифицира пластмасовите тръби според температурните режими на работа. В него са дефинирани 2 параметъра Тmax и Tmal.
Tmax е максималната температура на работа при която се гарантира експлоатационния срок на годност на тръбата. За най-високия клас тръби 5 е 90°С, а за масово ползваните 1 и 2 клас е 80°С.
Тmal е температурата, при която тръбата започва да се разгражда 100 часа след прилагането и. За най-високия клас тръби 5 е 100°С, а за масово ползваните 1 и 2 клас е 95°С.
Отвореният разширителен съд се свързва към инсталацията, с тръба в която нямаш циркулация и температурата на топлоносителя никога не е висока. Дори и да спре помпата и да заври водата в котела, налягането ще изхвърли топлоносителя през тръбата на РС за по-малко от 30 минути и пластмасовата тръба няма да се повреди дори да е от 1 или 2-ри клас. Няма лошо да се презапасяваш с метални тръби, но да се изказваш, че само така трябва да се прави не е много коректно.
Некоректно е и да тълкуваш неравенството от формулата на Стамов, като условие, че отворените РС трябва да се монтират само пред помпите.
Виждам, че имаш теоретични и практически познания! Бъди малко по-търпелив към хората с по-малко такива и „смилай” информацията, която подаваш до по-разбираема за тях форма. Едно неравенство е трудно за разбиране от, всички които четат тук. Това, което съм написал аз, не е абсолютно точно и технически издържано, но е по-разбираемо:
AntonBM написа:
Опасност от засмукване има само, ако пада на налягане в тръбната мрежа (под 1,2 м.в.ст за големи отоплителни инсталации – над 100 kW) e по-голям от височината на монтаж на съда. Тогава може в някои участъци да се образуват условия за засмукване на въздух. Като това засмукване няма да е от РС (неговото ниво няма да мръдне), а от някой радиатор в близост до помпата и далеч от точката на свързване на съда.
Писал съм и че ако монтират РС с височина 1 метър над най-високия радиатор това няма да се получи. Пак не е 100% вярно – при инсталация с конвектори тази височина трябва да е поне 2 м, но не мога с 2-3 изречения да опиша всички възможности.
saraneron - специалист
Предлагам да се напише в края на краищата човека как да си изпълни схемата, като се има в предвид неговите възможности ,примерно в няколко вариянта и да почва да си работи ,че се ошашави момчето!Или какво не трябва да прави като потенциален риск!
idunno - специалист
На картинката, по горе, постната от Антон, вариант Б, е безотказно работещ вариант.
Към Антон- написал съм,че тръбата свързваща РС трябва да е метална, защото когато помпата по някаква причина спре и водата не циркулира, а камината си гори, ли гори, количеството вода в камината се изпарява, а няма пластмасова тръба ,която издържа на пара и това го доказват няколко случая на гръмнали камини.
И нека да оставим настрана моите познания, те вече 17 години стоят зад различни отоплителни, климатични и всякакви други проекти и инсталации.Ама все пак благодаря за подробния пост. Дано на някой да му е полезен.
Така, причината да пиша чак толкова са неизмеримите глупости и грешки, които виждам почти ежедневно и ако за проектантите има застраховка за проектантска грешка, за тези които се подписват под декларациите за съответствие няма. Всеки има право да последва едно мнение или да не го последва.Личен избор.
За тези, които наистина искат сами да си направят добре работеща инсталация им препоръчвам да си купят цитирания от мен по - горе справочник и след известно смятане и четене ще са способни да си направят каквато си пожелаят инсталация.
LazarGanev - "Велик майстор"
idunno написа:
На картинката, по горе, постната от Антон, вариант Б, е безотказно работещ вариант.
Да, съгласен съм - това е варианта, при който РС е разположен най-добре спрямо котела и помпата. Единственият и то много съществен недостатък (при схема с камина на дърва) е, че помпата се намира на горещия щранг - първото прегряване може да е фатално за помпата. :)
idunno написа:
Към Антон- написал съм,че тръбата свързваща РС трябва да е метална, защото когато помпата по някаква причина спре и водата не циркулира, а камината си гори, ли гори, количеството вода в камината се изпарява, а няма пластмасова тръба ,която издържа на пара и това го доказват няколко случая на гръмнали камини.
Антон правилно ти направи забележка да не си толкова категоричен в изказванията си:
1. Как може да гръмне камина, подвързана с пластмасови тръби, изложени на прегрята пара + налягане - ами нали просто тръбите изплюват от връзките и камината става врящ чайник изпущащ пара отвсякъде?
2. Кой ще накара прегрятата пара да тръгне по металната тръба, която си монтирал до РС и да остави непокътнати останалите пластмасови тръби (виж т.1.)?
3. Не казвам, че е грешно да пуснеш метална тръба до РС - аз също го правя понякога, но си давам сметка, че това не е спасение
ПП. Аз все още чакам някой да публикува идеалната схема за камина :)
montoya - майстор
idunno написа:
На картинката, по горе, постната от Антон, вариант Б, е безотказно работещ вариант.
Към Антон- написал съм,че тръбата свързваща РС трябва да е метална, защото когато помпата по някаква причина спре и водата не циркулира, а камината си гори, ли гори, количеството вода в камината се изпарява, а няма пластмасова тръба ,която издържа на пара и това го доказват няколко случая на гръмнали камини.
И нека да оставим настрана моите познания, те вече 17 години стоят зад различни отоплителни, климатични и всякакви други проекти и инсталации.Ама все пак благодаря за подробния пост. Дано на някой да му е полезен.
Така, причината да пиша чак толкова са неизмеримите глупости и грешки, които виждам почти ежедневно и ако за проектантите има застраховка за проектантска грешка, за тези които се подписват под декларациите за съответствие няма. Всеки има право да последва едно мнение или да не го последва.Личен избор.
За тези, които наистина искат сами да си направят добре работеща инсталация им препоръчвам да си купят цитирания от мен по - горе справочник и след известно смятане и четене ще са способни да си направят каквато си пожелаят инсталация.
Честно да си призная, любител съм от 12 години, като започнах със сделана отоплителна система в собствената ми къща с цел да видя мога ли аджеба да си го изчисля и направя сам. Та за тия 12 години съм направил не повече от 60-70 локални отоплителни инсталации в апартаменти и къщи все на твърдо гориво, в повечето случаи с печки прити, но и с котлета има де. Всичките са с ППР тръби на екопластик, къде с обикновена тръба за топла вода, къде със стаби, а в последно време и с фибер. 99% от тях са с отворен разширителен съд, в повечето случаи монтиран в банята възможно най- високо над серпентината на бойлера вързан на топлата вода, но съм имал случай и серпентината да е на средата на разширителния съд и до ден днешен всички работят безотказно. Помпата винаги е на студената вода бутаща в котела.
Оная проблемната дето споменах по горе
montoya написа:
Трябва да ида да снимам на колегата притито, все още прилича повече на футболна топка отколкото на печка. Нито един от предпазните клапани не изпусна, два имаше на 1,5 атмосфери при печката и бойлера и един на 2,5 при печката.Когато ми се обади каза че показва 3 атм манометъра, докато отида бяха станали 5,5 и те така. Повече на камина с риза, затворен разширителен съд - никога.
Изхвърлихме и всичките баланси и предпазители, балона го спаднахме на нула, напълнихме, обезвъздушихме и вече четвърта година така си работи системата със спаднат затворен разширител. На 20 градуса на водата, манометъра стои на нула, при 80 градуса вдига 0,7-0,8 атм.
Та мисълта на цялото това писане ми беше, че не съм прочел нито един справочник и не съм изобщо запознат с кавитация, съпротивление и незнам си какво още на флуидите, но и знам, че не всичко което го пише по книгите расте по нивите!
Хубаво е да се вадят правилни изводи и от практиката, защото имам пример един уважаван местен инженер с изградени много и различни инсталации, как ни смени котела в службата. На отворена гравитачна система сложи 32 киловатов котел виадрус, до него един балон и на мястото на стария отворен разширител сложи един автоматичен обезвъздушител. Това на сграда 2 етажа по 300 квадрата с около 25 радиатора от тия старите дето е една тръба със серпентина навита на нея.
ivhand - специалист
saraneron написа:
Предлагам да се напише в края на краищата човека как да си изпълни схемата, като се има в предвид неговите възможности ,примерно в няколко вариянта и да почва да си работи ,че се ошашави момчето!Или какво не трябва да прави като потенциален риск!
:supz: :supz: :supz: =saraneron
Браво как успя да изкажеш с думи моето положение :) аз и да исках нямаше да се изразя толкова точно :lol:
Сега вече сериозно.
Имам въпрос към Anton BM - Антоне правилно ли съм разбрал (понеже съм далеч от топлотехниоката) - че схемата предложена от Мontoya e правилна и работеща.
Споделям това което разбрах до момента, моля да ме коригирате ако греша някаде : помпата я монтиирам на студентата тръба преди камината, като птреди след нея слагам кранове за да мога да я ремонтирам без да източвам системата. пред помпата слагам и филтър.Разширителния съд го монтирам след камината свързанза топлата тръба посредство тетка,. тръбата към него може да е с алуминиева вложка да речем фи 20. разширителния съд е макс. високо , поне 1 м над най високия радиатор или лира или серпентина. Правилно ли съм разбрал че е по-добре да ползвам ръчни обезвъздушители а не автоматични, Мисля да сложа по един на колекторите и веднага след камината на топлата вода. За ЮПС- ще проверя дали стария акумулатор има живот , ако ли не ще взема ЮПС с вграден акумулатор
Моля допълнете и ли коригирайте.
lux_e_on - специалист
Помпената група е:кран,филтър,помпа,възвратен клапан-на връщането(на долната тръба)на камината,нагорната и долната тръба на ризата холендри и тройник с АО и никакви кранове.РС -някъде на връщането преди помпата-няма да изхвърля излишно вода и няма да има пара,без никаква спирателна арматура.Тръбите до колекторите поне 2метра метална тръба,за предпочитане мед,Ф22-носи до 22kW и не е по-дебела от черната или поцинкованата тръба и изолация.Автоматични обезвъздушители задължително на камина и бойлер,но на радиаторите ръчни.На серпентината на бойлера ако слагаш кранове да са с холендър и махни дръжката на поне единия.Не слагай термовентили,скъпи са и не са за такава инсталация-с печка с риза.

Тема "Спешно въпрос за локално парно" | Включи се в дискусията:


Сподели форума:

Бъди информиран. Следвай "Направи сам" във Facebook:

Намери изпълнител и вдъхновения за дома. Следвай MaistorPlus във Facebook: