Всичко свързано с тоците ми е слабост, опитайте се да ме затрудните.
yassi - специалист
PCL82 написа:
Относно заземяването/зануляването при старите инсталации просто не се прави. Важно е тогава да се спази друго-куката на тавана да е изолирана. Това или е направено от производителя, като е сложил пластмасови части при халката на лампата или трябва да направиш сам, като наденеш шлаух на куката или вземеш готова кука с пластмасово покритие. Това се прави с цел ако стане дефект в изолацията на лампата да не офазиш арматурата на плочата и да застрашиш живота на съседите си-стъпили на офазен под, а с другата ръка пипат занулени уреди.

Ако проводниците са 1,5мм2, а не 1мм2 и предпазителят е 10А можеш да занулиш корпусите.

Можеш да помислиш за подмяна на фасунгите G9 с E27. Някои тела позволяват това.
Taвана е гипсокартон и кабелите не са в плочата. Апартамента е нов, не е старо строителство, не съм специалист, но инсталацията трябва да е съгласно стандартите. В друга тема бях писал, че кабелите от тавана са или 3-ка или 2-ка, като тройката е за полилеи с два кръга - 2 фази и 1 нула. Т.е. няма жица за заземяване. Останах с впечатление, че за лампите на тавана няма заземяване. Имаче тези лампиони имат наистина едни пластмасови маркучета/шлаух които вървят от плафона до тавана, предполагам това е за което говориш.
Извинявам се за въпроса, но какво е да зануля корпуса и как се прави?

П.С. Относно смяната на фасунките - и затова съм си мислил - и мисля, че е най-добрия вариант, но първо да ги купя полилеите и да ги видя дали може да се сменят.
fikata - майстор
Относно заземяването/зануляването при старите инсталации просто не се прави.
Това не е вярно. Заземителна,/занулителна клема/ на метална арматура на полилей и др.осв тела с метална основа/лум. осв тела за битови нужди и др/ е имало много преди тук да се говори за трипроводна инсталация със защитен проводник.
При двупроводна инсталация на осветително тяло с метална арматура винаги се правело защита срещу допир при офазяване по аналогия с другите консуматори с метален корпус -чрез мост на заземителната клема и нулевият проводник след задължителното условие,че в инсталацията нулата не трябва да се прекъсва
Т.е осветителната инсталация трябва да бъде изпълнена така,че нулевият проводник трябва да отиде директно към лампеният излаз, а фазовият проводник да се прекъсва от ключа на осветлението.
Вече тези проводници на излаза фаза-нула как е правилно да се свържат към фасунгата /пръстен/ринг/-контактна пъпка/ е друга тема.
Важно е тогава да се спази друго-куката на тавана да е изолирана. Това или е направено от производителя, като е сложил пластмасови части при халката на лампата или трябва да направиш сам, като наденеш шлаух на куката или вземеш готова кука с пластмасово покритие. Това се прави с цел ако стане дефект в изолацията на лампата да не офазиш арматурата на плочата и да застрашиш живота на съседите си-стъпили на офазен под, а с другата ръка пипат занулени уреди.
Това наистина го пише в Наредба 3 .За способа на окачване на тялото чрез изолационна кука или дюбел да се локализира при пробив офазяването на тялото това офазяване да не се разпространи към съседи чрез железобетонната конструкция на сградата.
Въпросът е при тези изпълнени условия/окачване чрез изолационни елементи/ при незанулена метална осветителна арматура и нейното офазяване при повреда,предпазен ли е този отстраняващ повредата или сменящ лампата от допир на офазен метал. Независимо, че неговите съседи нищо не са разбрали от това,защото те са били защитени чрез изпълнението допуснато в наредбата- диелектрични окачващи арматурата на тялото елементи в таван или стена.
yassi Зануляването на метален корпус на осв.тяло при двупроводна инсталация се прави чрез свързване на съответната му клема към нулевият проводник от инсталацията.
PCL82 - майстор
fikata написа:
Това не е вярно. Заземителна,/занулителна клема/ на метална арматура на полилей и др.осв тела с метална основа/лум. осв тела за битови нужди и др/ е имало много преди тук да се говори за трипроводна инсталация със защитен проводник.
При двупроводна инсталация на осветително тяло с метална арматура винаги се правело защита срещу допир при офазяване по аналогия с другите консуматори с метален корпус -чрез мост на заземителната клема и нулевият проводник след задължителното условие,че в инсталацията нулата не трябва да се прекъсва
Т.е осветителната инсталация трябва да бъде изпълнена така,че нулевият проводник трябва да отиде директно към лампеният излаз, а фазовият проводник да се прекъсва от ключа на осветлението.
Съгласен съм, че е имало такива осветителни тела, даже в къщи имам два полилея на Светлина Стара Загора със заземителна клема при куката и пластмасови изолатори на куката. Фабрично обаче на клемата за заземяване не беше нарязана резба и винтчето липсваше. Явно този детайл е правен за да се спазят стандартите за продукцията за износ и за обществени обекти. Отделно по обществени сгради масово имаше едни квадратни плафониери с две или четири лами, със заземителен болт на дъното, както и всички луминисцентни лампи. Досега никъде обаче не съм срещнал занулено осветително тяло при двупроводна инсталация-в битови или обществени сгради. В промишлеността е друго.

Отделно инсталация с 1мм2 е доста под въпрос сигурността на нулата. Затова в нас поддържам осветителите в изправност и не съм ги занулил. Според по-старите правилници (преди ПУЕУ от 81г.) не е имало изискване за зануляване на металните осветители в жищищни сгради и сигурно практиката е останала дълго след това. Допускането е било, че в жилищата подът е изолиран, а при смяна на лампа, поне се изключва ключа.
yassi - специалист
fikata написа:
yassi Зануляването на метален корпус на осв.тяло при двупроводна инсталация се прави чрез свързване на съответната му клема към нулевият проводник от инсталацията.
Fikata,

благодаря за отговора.
За съжаление моето ниво е доста по-ниско и ми трябва малко повече разяснение.
Самото това изречение не мога да го разбера. От тавана имам две жици - фаза и нула, или 3 жици - 2 фази и една нула. От полилея има 3х1 фаза и 3х1 нула (от всяка крушка излизат 2 жици - фаза и нула).
Аз което се сещам е, че фазата от тавана с клема я свързвам с 3-те фази от полилея и нулата от тавана я свързвам с 3-те нули от полилея. Затова ли става дума?
yassi - специалист
Fikata и PCL82,

благодаря ви за отговорите.

Относно това за офазяването на съседите - има ли разлика в това, че тавана ми е гипсокартон и кабелите явно не са вкопани в плочата, а са между плочата и гипсокартона и няма допир с арматурата?
И все пак кое е крайното - да се заземява или не?
yassi - специалист
fikata написа:
При двупроводна инсталация на осветително тяло с метална арматура винаги се правело защита срещу допир при офазяване по аналогия с другите консуматори с метален корпус -чрез мост на заземителната клема и нулевият проводник след задължителното условие,че в инсталацията нулата не трябва да се прекъсва
Fikata,

може би не ви разбрах досега защото полилея няма никакви клеми - само голи жички. И оттам може би идва объркването ми. В такъв случай трябва да купя 3 клеми и да направя мост между нулата и празната?
fikata - майстор
Самото това изречение не мога да го разбера. От тавана имам две жици - фаза и нула, или 3 жици - 2 фази и една нула. От полилея има 3х1 фаза и 3х1 нула (от всяка крушка излизат 2 жици - фаза и нула).
Аз което се сещам е, че фазата от тавана с клема я свързвам с 3-те фази от полилея и нулата от тавана я свързвам с 3-те нули от полилея. Затова ли става дума?
Ако конструцията на полилея не е метална /има и дървени и пласмасови/ и не виждаш специална клема за свързване на защитната нула, събираш "трите" фази от всяка контактна пъпка в дъното на фасунгата и ги свързваш с фазовия проводник от инсталацията Ако имаш сериен ключ,съответно два фазови проводника от тавана ги разделяш трите лампи на две групи.Аналогично събираш "трите"нули,които трябва да са свързани към контактуващия пръстен от всяка фасунга към нулата от инсталацията.
има ли разлика в това, че тавана ми е гипсокартон и кабелите явно не са вкопани в плочата, а са между плочата и гипсокартона и няма допир с арматурата?
И все пак кое е крайното - да се заземява или не?
Ако гипсокартона е монтиран на метална конструкция тя трябва да бъде занулена/заземена/
може би не ви разбрах досега защото полилея няма никакви клеми - само голи жички. И оттам може би идва объркването ми. В такъв случай трябва да купя 3 клеми и да направя мост между нулата и празната?
Повтарям.Ако полилея ти няма нужда от зануляване/корпуса не е метален/ и фабрично няма такава клема не нужно да правиш мост от нулата. Ако от тавана имаш три проводника /"два" фаза и нула/ и сериен ключ,а лампите на полилея са групирани на две групи -тогава правиш обща нула от трите нули на тялото към нулевия проводник на инсталацията и двете фази от двете групи/2+1 лампи напр./от полилея към "двете" фази,които си ги проверил с фазомер от тавана.
Пиша "две" фази в кавички,защото всъщност това е една фаза която чрез серийния ключ се подава към единия или другия проводник или и на двата заедно от лампения излаз.
От тавана в едната стая излиза трижилен кабел, а от тавана на другата - два двужилни. И на двете места са със серийни ключове. Как мога да го заземя тоси уред/полилей?
Провери все пак дали от трижилния кабел едното жило от него и едно жило от двата двужилни не са защитна нула,защото четвъртото жило е в повече при сериен ключ.
Junak - майстор
Металните части на осветителните тела задължително се ЗАНУЛЯВАТ.
yassi - специалист
fikata написа:
Ако конструцията на полилея не е метална /има и дървени и пласмасови/ и не виждаш специална клема за свързване на защитната нула, събираш "трите" фази от всяка контактна пъпка в дъното на фасунгата и ги свързваш с фазовия проводник от инсталацията Ако имаш сериен ключ,съответно два фазови проводника от тавана ги разделяш трите лампи на две групи.Аналогично събираш "трите"нули,които трябва да са свързани към контактуващия пръстен от всяка фасунга към нулата от инсталацията.
Всички лампиони са метални. Ще разясня със снимки понадолу.
Ако гипсокартона е монтиран на метална конструкция тя трябва да бъде занулена/заземена/
Как става заземяване на металната конструкция на гипсокартона?
Повтарям.Ако полилея ти няма нужда от зануляване/корпуса не е метален/ и фабрично няма такава клема не нужно да правиш мост от нулата. Ако от тавана имаш три проводника /"два" фаза и нула/ и сериен ключ,а лампите на полилея са групирани на две групи -тогава правиш обща нула от трите нули на тялото към нулевия проводник на инсталацията и двете фази от двете групи/2+1 лампи напр./от полилея към "двете" фази,които си ги проверил с фазомер от тавана.
Пиша "две" фази в кавички,защото всъщност това е една фаза която чрез серийния ключ се подава към единия или другия проводник или и на двата заедно от лампения излаз.
Полилеите са метални. Т.е. се прави заземяване. Как?
Провери все пак дали от трижилния кабел едното жило от него и едно жило от двата двужилни не са защитна нула,защото четвъртото жило е в повече при сериен ключ.
При 3-жилния - има 2 фази - по една на всеки кл=ч на серийния ключ. При двата двужилни - две фази - по 1 на кабел и по една на кл=ч на серийния ключ. Как се проверява дали едното жило е за зануляване?

И понеже ми е ясно, че може би вече досаждам, пускам снимки, купих 3 полилея, 2 не купих - единия беше пукнат плафон, другия го нямаха.
Все пак се извинявам за може би глупавите ми въпроси, ама когато става дума за ток съм безкомпромисен. Ако не го разбера ще си извикам специалист.
Ето снимките - ще ги пускам в отделни постове за да не стане объркване.
yassi - специалист
Този полилей има 4 двойки кабели и нищо друго. Без клеми. От тавана излизат 2 двужилни кабела. Две фази - една на кабел.
Този полилей решихме да бъде с халогенни крушки, за да може да се димира, заради малките. Димера съм го монтирал, единия кабел съм го шунтирал.
Как се заземява?

Прикачен файл

WP_000275.jpg
WP_000275.jpg (93.76 KиБ) Видяна 3529 пъти

Прикачен файл

WP_000361.jpg
WP_000361.jpg (113.81 KиБ) Видяна 3529 пъти

Тема "Преходник/адаптер от G9 към Е27" | Включи се в дискусията:


Сподели форума:

Бъди информиран. Следвай "Направи сам" във Facebook:

Намери изпълнител и вдъхновения за дома. Следвай MaistorPlus във Facebook: