Има дуализъм в контрола-от една страна е общината,а от друга ДНСК която осъществява контрол и по актовете на общината.Значи ако от общината са си затворили едното око....По думите на новия шеф на ДНСК процедурите по издаване на разрешителни за строеж съпътствани от огромните процедурни и технически условности трябва да се промени към опростяване.Същевременно държавата е наясно с тежката и неработеща бюрократична машина свързана с прилагането на ЗУТ и свързаното с това огромно по обем незаконно строителство което не намалява.Говори се за строителна полиция която може да се самосезира,а не както до сега ДНСК да действа само по сигнал.Между другото специално ЗУТ/а и не само/ вместо по своята същност като закон да регулира обществените взаимоотношения се е превърнал в репресивен механизъм.ЗТСУ си беше по-добре.
VLADO66 написа: но са били допустими по разпоредбите, които са действали по времето,Това е отговора на kuul защо трябва да се узаконява. Просто "търпимостта" си има редица ограничения - например построи една къща сега и пробвай да и извадиш удостоверение за търпимост

Не ми се влиза в юридически каламбури "ЗУТ ама ей така по принцип" (за тая работа си има lex.bg), но по цял свят си има неписано правило че документацията по строителството (проекти, такси, докуемнти, надзори...) е в рамките на 8-10% от цялата цена на строежа. От тук нататък всеки трезвомислещ човек трябва да си зададе въпроса дали има смисъл за барака която се очаква да струва/донесе до 5000 лева дали трябва да даде 500 (10%) и повече лева за бумащината по нея

Важи и обратното правило - за една къща струваща поне 100-150 к лева дали си струва да спестиш 4-10 к лева за проект, документи, надзор, узаконяване....
