• 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 12
Всичко свързано с тоците ми е слабост, опитайте се да ме затрудните.
ESPACE - майстор
Притеснява ме факта, че няколко пъти съм бил свидетел на лоша връзка при подобно кербоване, по точно при колите - клемите на акумулатора.
hidrazin - майстор
Какви коли? Форд или Мерцедес? :-D Ако е първата марка съм съгласен.
Винаги има възможност някоя връзка да се издъни. Основната причина е некачествена работа и след това лошо изпълнена или лоши материали.
Сега пък ми кажи че никоя спайка никога не се е дънила. И ще е лъжа щото съм виждал много такива.
И точно пък при клемите за акумулатора - как да я направят там връзката? Със спайка ли?
При колите всичко е унифицирано до n-та степен. Там няма кой да си позволи една връзка да зависи от човешкия фактор.
Понякога се случват и издънки. Например пословичните табла за релетата на Форд Ескорт. И аз имам бели косми от едно такова.
Обикновено при сглобката на колите част от възлите се произвеждат от други фирми доставчици.
Предполагам така е и с тези кабели. Например близо до мен в един завод произвеждат инсталации за Фолксваген.
Е сега кажи ми как да си купя такава марка кола и да съм сигурен че няма дами изчезнат тоците насред пътя.
Особено пък ако дадената инсталация е правена от някоя кака с която съм бил на кръчма предната вечер. :lol:
:partyman:
chapara - майстор
А за спайката има и такива нещица:

Изображение
profy - специалист
hidrazin написа:
chapara написа:
...Какво против спайката имате след като е регламентирана по БДС.
Чл. 1668. Жилата на проводниците и кабелите се съединяват, разклоняват и присъединяват чрез пресоване,
заваряване, спояване или специални клеми (винтови, болтови и др.).
Съжалявам но това е грешно тълкуване на наредбата. Спайката не е пресова сглобка.
"....Мил ми е Платон, мил ми е Сократ, но истината ми е най-мила...." Аристотел

По определение в студената (понякога и при по-висока температура) обработка на металите:
"Прессование металлов - способ обработки давлением, заключающийся в выдавливании (экструдировании) металла из замкнутой полости (контейнера)
через отверстие матрицы, форма и размеры которого определяют сечение прессуемого профиля. При П. м. создаётся высокое гидростатическое давление,
вследствие чего значительно повышается пластичность металла."
Главната функция на съединението на токопроводящи жила е осигуряване на сигурен и здрав електрически контакт по смисъла на чл.1668 от Наредба
3/2004 за устройството на електрическите уредби и електропроводните линии. Това се осъществява чрез повишаване на здравината на съединението,
а също така чрез качествената му изолация.
Очевидно е, че способът "пресоване" в чл.1668 изобщо не се вписва в даденото определение, следователно от юридическа гледна точка подлежи на
общо тълкуване.
По същество видовете връзки в смисъла на чл.1668 са два типа - неразглобяеми (заварки, кербования, нитования) и разглобяеми, позволяващи
разединяване на двата участъка на електропровода в първоначалния вид в случай на необходимост.
В изброяването на видовете способи, очевидно е пропуснато нитоването, което има своето място чрез поп-нитове.
Обаче същественият признак при пресовите, разглобяемите и нитовите съединение е създаване на напрежения на натиск между свързваните жила или
между свързващи елементи и жилата (при разглобяемите, нитовите) с цел намаляване на преходните съпротивления.
По отношение на изолирането всички способи са равностойни.
Още една особено важна подробност липсва в дефинирането на способа "пресоване" в същия член - няма специфициране на каквито и да е технически
условия, като краен натиск (напрежение) между жилата, необходимо упражнявано налягане, работна температура, приложими инструменти, и особено
на спомагателни материали (гилзи, тръби, с описание на възможния (съвместимия) материал, дебелини, дължини и пр. технически параметри), така
както е направено при способа "специални клеми", които са специфицирани по видове - винтови, болтови, като се допуска и свободна интерпретация
на всевъзможни други видове в добавката "и др.", примерно пружинни. Това поволява разширителното тълкуване на способите да се прилага към всеки
способ, напр. "заваряването" не е специфицирано чрез електрозаварка, лазерна, плазмена или газова заварка да се извърши, нито дължината на
заварката, нито параметрите на заваряване - температури, флюси и пр.
Накратко - от юридическа гледна точка "спайките" са вид разглобяемо "пресово" съединение на електропроводящи жила, осъществено чрез многократно
усукване по подходящ начин чрез подходящи инструменти - чрез клещи, чрез примка и пр., създаващо напрежение на натиск между жилата.
Явно на жила с малък диаметър, позволяващ плътно многократно усукване, и неприложим при многожичните жила.
Кербоването като технологическа операция, съответните кербовъчни клещи и спомагателните материали - тръби, гилзи и пр. са възникнали по
необходимост при големите диаметри, най-вече при кабелни муфи, при които в полеви условия и с големи клещи не е възможно да се създадат толкова
високи налягания, че металът да повиши пластичността си до степен на свързване, затова се използват гилзи и тръби. А впоследствие кербоването
е разширено поради съществено по-високата производителност за всички диаметри и области, вкл. кабелни накрайници, особено кримпване в
слаботоковата техника.
Впрочем на руски терминът за "пресово съединение" е "опрессовка", на български би трябвало да е "запресоване". Обаче "спайките" (русс.скрутка)
отново попадат в разширителното тълкуване, главно поради ограниченото техническо значение на термина (запресоване на сапани, запресоване на
накрайници на маркучи), означаващо най-общо създаване на напрежение на натиск между две съединявани части против самопроизволно механично
разединяване.
hidrazin - майстор
Знам ги тези. И във форума са споменавани в голямата тема отгоре:
http://forum.napravisam.bg/forum/viewto ... &start=160
Ето ги и тук:
https://www.midsouthelectronics.com/WireConnector.htm
Ползвах няколко пъти от тях и не съм особено очарован. Може би не им свикнах?
Между другото някой да не си помисли че направеното с такава капачка е спайка? [-X
Капачката осигурява допълнителен контактен натиск върху усуканите проводници.
Пък контакттния натиск е един от най-важните фактори за добра връзка. При спайката такъв няма или е много малък.
Сега някой да не вземе да ми обяснява колко е еластичен бакъра и че е като пружина. :-D
Ама тя темата пак тръгна в друга посока. Ако ще си говорим пак за кабелни връзки - има си тема отгоре.
Достатъчно голяма и достатъчно изчерпателна.
:partyman:
P.S. Ето и profy започна да си прави интерпретации по наредбата. :-D
Наистина наредбата има много трески за дялане. Едната от тях са спайките. Просто много отдавна трябваше точно и категорично да ги опишат и забранят.
Само дето не мога да се съглася с него че в една спайка има кой-знае какво напрежение на натиск. По-скоро е съпротивление на триене.
Щото ако ми усуче така два стоманени тела и както ги дръпна ще ми стане само на спайки. :shock:
dobcho_vn - специалист
Представям си спайка на 185 мм2 кабел или на "мустака" на някое АСО-400 :lol:
jekasus - майстор
Все едно в България над 90% от ел.инсталации се правят на спайка.
hidrazin - майстор
Ами то в България и 90% от хората не живеят нормално и са с ниски доходи.
В България 90% от хората крият доходи, мамят, взимат подкупи, продават боклуци...
Това че нещо се прави масово съвсем не означава че е правилно.
Да се надяваме че на тези неща някой ден ще им дойде края.
А дано ама надали. :-D
:partyman:
jekasus - майстор
hidrazin написа:
Да се надяваме че на тези неща някой ден ще им дойде края
Виновни са тези, които приемат, ама за сега ги боли куреца, явно не носят никаква отговорност...
Salvador - специалист
Капчаката не е спайка. Както в БГ 90% от разлконенията са на спайки, в щатите са на "капчаки".Води се клема. Усукваща клема или усукващ съединител."Twist on wire connector". Вътре има метална част, която нарязва медните жила на проводниците и осигурява натиск и херметичност на контакта. В щатите мрежата е на 110 волта.Двойно по-голям ток. И капчаките си се справят идеално. Ако е важно връзката да е херметична- за мокри помещения и т.н., в основата на капчакта се слага малко паста (не знам какво е, нещо самополимеризиращо) и връзката се херметизира.Но в БГ не съм виждал да продават такива херметици.
Изображение
Много сигурна, удобна и евтина клема.Ако така и така сте свикнали да работите със спайки, капачките са решението.

При автомобилите е друго-там се ползва ултразвукова заварка.
Отговорност на приемащите...мнооого дълга тема! Защото съм виждал и "Сграда на годината", където в помещение с 10 контакта работеха два.Зарежете спайките-те са ясни. Ми то кутии нямаше!А през сградата се беше изредил де що е контролен орган и даже кмета на града беше ходил специално да я открива.
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 12

Тема "Как да си направя ЕЛ.Инсталация на апартамента." | Включи се в дискусията:


Сподели форума:

Бъди информиран. Следвай "Направи сам" във Facebook:

Намери изпълнител и вдъхновения за дома. Следвай MaistorPlus във Facebook: