Колеги, отвори ми се някакъв много неочакван проблем.
Купих една дълга шлифовалка MKL710CE, която да ползвам в качеството на шпиндел на CNC рутера.
До този момент за такъв ползвах късата и по-маломощна версия MK550E и като изключим честата смяна на предния лагер, четири години ми вършеше добра работа. Просто вече се поизноси генерално, а и вероятно има окъсени навивки в едната намотка на статора.
Новата машина оправда предварителните ми очаквания - 200 вата повече си личат, електрониката за константни обороти (макар и малко мудна) също помага за по-добра работа, дългата шийка е на две опорни точки и съответно вибрациите също намаляха. Плюс самостоятелното вретено, което лагерува на два лагера и не товари лагерите на електродвигателя.
Но-о ...
след два дена работа при смяна на фрезер с просто око видях, че бие радиално. Замерването показа 0.3 мм биене, което се увеличава при затягането на цангата. Външно биенето на вретеното е от порядъка на 0.04 мм, което за машина от тази категория е приемливо. Изводът - вътрешният конус на вретеното не е читав. Машината ми трябва за работа и реших да не се разправям с гаранционни претенции. Купих ново вретено (затова избрах Спарки, заради наличие на резервни части на прилични цени) и го смених. Всичко заспа ... за два дена.
На третия отново се появи същото биене и същото поведение.
Вчеря отидох при приятел, който има малък и точен струг. Качихме едното вретено, центрова го до 0.015 мм биене на шийката на предния лагер. Биенето в конусната повърхнина беше около 6 стотни. Решихме да я изгладим, защото заводски там има следи от инструмент. При първото леко минаване колкото да тръкне материала, детайлът "прозвъни" и при вече бляскава метална повърхност се видя, че е спукан.
Знаейки вече какво търсим, намерихме също такава пукнатина, паралелна на надлъжната ос и на другото вретено.
Т.е. цангодържачът (патронникът) се пука.
По геометрични размери и дебелини на стените е същият, като и на късата шлифовалка, цангите са едни и същи. На късата шлифовалка представлява втулка, която се набива на оста на ротора, а при дългата е изработен в едно цяло тяло под формата на вретено.
За мен няма друго обяснение, освен в качеството на материала и вероятно термичната обработка. Най-голямото натоварване, което е видяла е с 6 мм фрезер за дърво върху дебел шперплат при 3 мм подаване и 24000 оборота.
Даже и да купя още едно вретено, никой не може да гарантира, че и то няма да се спука скоропостижно.
Изключвам вероятността да съм го спукал от пренатягане, все пак 4 години работя със същите цанги и просто се стяга до упор със стандартните ключове от доста мека стомана.
Някой има ли идея дали се касае за технологичен проблем при производството или нещо друго. В момента съм в пълна обърквация какво да предприема, защото ми трябва работещо и достатъчно надеждно решение.
Купих една дълга шлифовалка MKL710CE, която да ползвам в качеството на шпиндел на CNC рутера.
До този момент за такъв ползвах късата и по-маломощна версия MK550E и като изключим честата смяна на предния лагер, четири години ми вършеше добра работа. Просто вече се поизноси генерално, а и вероятно има окъсени навивки в едната намотка на статора.
Новата машина оправда предварителните ми очаквания - 200 вата повече си личат, електрониката за константни обороти (макар и малко мудна) също помага за по-добра работа, дългата шийка е на две опорни точки и съответно вибрациите също намаляха. Плюс самостоятелното вретено, което лагерува на два лагера и не товари лагерите на електродвигателя.
Но-о ...
след два дена работа при смяна на фрезер с просто око видях, че бие радиално. Замерването показа 0.3 мм биене, което се увеличава при затягането на цангата. Външно биенето на вретеното е от порядъка на 0.04 мм, което за машина от тази категория е приемливо. Изводът - вътрешният конус на вретеното не е читав. Машината ми трябва за работа и реших да не се разправям с гаранционни претенции. Купих ново вретено (затова избрах Спарки, заради наличие на резервни части на прилични цени) и го смених. Всичко заспа ... за два дена.
На третия отново се появи същото биене и същото поведение.
Вчеря отидох при приятел, който има малък и точен струг. Качихме едното вретено, центрова го до 0.015 мм биене на шийката на предния лагер. Биенето в конусната повърхнина беше около 6 стотни. Решихме да я изгладим, защото заводски там има следи от инструмент. При първото леко минаване колкото да тръкне материала, детайлът "прозвъни" и при вече бляскава метална повърхност се видя, че е спукан.
Знаейки вече какво търсим, намерихме също такава пукнатина, паралелна на надлъжната ос и на другото вретено.
Т.е. цангодържачът (патронникът) се пука.
По геометрични размери и дебелини на стените е същият, като и на късата шлифовалка, цангите са едни и същи. На късата шлифовалка представлява втулка, която се набива на оста на ротора, а при дългата е изработен в едно цяло тяло под формата на вретено.
За мен няма друго обяснение, освен в качеството на материала и вероятно термичната обработка. Най-голямото натоварване, което е видяла е с 6 мм фрезер за дърво върху дебел шперплат при 3 мм подаване и 24000 оборота.
Даже и да купя още едно вретено, никой не може да гарантира, че и то няма да се спука скоропостижно.
Изключвам вероятността да съм го спукал от пренатягане, все пак 4 години работя със същите цанги и просто се стяга до упор със стандартните ключове от доста мека стомана.
Някой има ли идея дали се касае за технологичен проблем при производството или нещо друго. В момента съм в пълна обърквация какво да предприема, защото ми трябва работещо и достатъчно надеждно решение.