Предимства, недостатъци, цени, материали, планове, пасивни къщи и т.н.
BLUEPUPIL
- майстор
203 мнения в "Как да си направя армировката?"
ribnikolaevi
- майстор
- Мнения: 2247
Tsilkov написа:Като гледам сградите които си пуснал и се сещам, че от 10-15 години тенденцията при строежа на високи сгради особенно в земетръсни зони е да се строят от стоманобетон
Интересно. За небостъргачи ли говориш?
BLUEPUPIL
- майстор
- Мнения: 2157
Водо-циментното съотношение, водо-циментният фактор е израз на количеството на водата спрямо това на цимента , дадено в следната зависимост В/Ц=0.5. Обърнете внимание ,че съотношението е дадено по отношение на теглото на водата и цимента, а не като съотношение между обемни части. Теглото на цимента в зависимост от това колко ситно е смлян и до каква степен е бил компресиран по време на складирането и транспорта, може приблизително да се приеме ,че 1м3 цимент тежи между 1400 и 1500кг. Теглото се отнася за цимент пакетиран в торби и не касае аериран, пневмотично транспортиран цимент, при който теглото може да спадне под 1000кг. за кубик. Торба цимент с тегло 50 кг. е между 33 и 35 литра обем. И какво излиза?- За да постигнем водоциментно съотношение 0.5, на една малка кофа цимент,която събира 10 литра вода и може да побере 14-15 кг. цимент трябва да сложим 7-7.5 литра/килограма вода. Сега спокойно може да попитате: Защо сме се хванали точно за това съотношение-0.5, като съществуват още възможности в диапазона 0.3-0.7? Отговорът е,че: при забъркване в домашни условия дори и с бетонобъркачка е почти невъзможно да получите бетон с клас С16/20(мин. допустимия клас за ст. бет. елементи) ако В/Ц съотношение е над 0.5 и не прибавяте пластификатор. Тука му е времето да направим следния извод: Бетон клас С16/20 с В/Ц=0.5 и без хим. добавки е на границата по отношение на обработваемост и възможността му за полагане в армирани елементи. Демек, зор ще бъде изсипването, разстилането, уплътняването и пр. и ще иска здрав кофраж. Тукa му е мястото да кажем ,че ако искате мразоустойчив бетон за пътеки и няма условия за образуване на пукнатини т.е. основата не се движи, дренирана е добре и отдолу няма наличие на вода, която да замръзва, бетон с В/Ц=0.3-0.35 и цимент не повече от 300-320кг на кубик бетон ще издържи поне 10 години преди да се излюпи отгоре. Друг е въпроса, че толкова гъст бетон се полага доста трудно и отгоре не може да се заглади. Казаното дотук обаче не е достатъчно и картината остава непълна, защото с достатъчна доза основание може да попитате: Не може ли да спазим В/Ц=0.5, но да увеличим количеството на цимента и по-този начин, тъй като, зависимостта е фиксирана на 0.5, ще увеличим направната вода и така може да получим полутечна смес, лесна за работа. Отговорът е, че колич. на цимента има горна граница и тя е не повече от около 400кг. за 1м3 бетон.(бетона от бетоновия възел е с не повече от 330-350кг.) Увеличаването на количеството на цимента и на водата над определени граници води до няколко нежелани явления: А..Разслояване- състояние при което едрият добавъчен материал пада на дънота на кофража, а по-финният остава горе- при което се намалява якоста на бетона. B..Съсъхване и пълзене- основен причинител е водата. Например увеличаването на направната вода с 1% води до нарастване размера на съсъхването с около 2%. И така теглейки чартата дотук, трябва да кажем, че колич. на водата и цимента имат горна граница, минаването на която води до получаване на бетон с ниски якостни показатели. Количеството на водата дадено по-горе включва и водата в пъсъка и чакъла- общо съдържание на вода: добавената вода плюс водата, съдържаща се в добавъчните материали и на повърхността на добавъчните материали плюс водата от химичните добавки и от минералните добавки и водата от евентуален лед или загряваща пара. Стана сложно, защото като ви докарат току що измити пясък и чакъл и започва голямото чудене- Адже ба колко вода съдържа една кофа мокър пясък? Тука идва на помощ пробното забъркване и за да бъдете съвсем сигурни може да се вманиачите и да отскочите до НИСИ да ви дадат форми в които да излеете бетон и после да го пуснат на пресата(не е скъпо). Задължително поддържате същото количесткво влага в добавъчните материали както е било при пробното забъркване. Практически това може да се осъществи по следният начин: 1. Чакъл- Предполага се че са ви докарали поне няколко кубика, пръскате обилно с маркуча, изчаквате водата да се стече и наривате на минимум 50 см. над земята 2. Пясък- Тук положението е по сложно, тъй като пясъка има свойството да задържа доста големи количества вода, но като цяло горния метод може да се приложи и тук с дабавката , че се полива много по обилно и се изчаква повече време за стичане на водата (водата трудно прониква в дълбочина затова се нарива от повърхността). Има втора и по-важна причина за омокряне на добабъчните материали- намалява напукването на бетона. Ето как: Ако добавъчните матр. са сухи те не, само че се омокрят повърхностно, но и попиват малко влага във вътрешноста си. Този процес наподобява накисванe и продължава няколко денонощия. Какво става при бетон приготвен със сухи добав. матер.? Бетона се полага и се преследва следната цел: да се изпaри от него водата колкото е възможно по-бавно (полива се с вода, завива се с найлон, постила се със сено, слама и пр. или се маже с модерни мазила) И точно тук се включват ненакиснатите добавъчни матер. които почват да поемат вода. И макар тази вода да е нищожно количество, като се има предвид общата повърхност на добав. материали то общото колич. на попитата вoда ускорява процеса на отнемане на вода от бетона.
Последна промяна от BLUEPUPIL на нед сеп 06, 2015 12:55 am, променено общо 2 пъти.
BLUEPUPIL
- майстор
- Мнения: 2157
3..Добавъчни материали: 3.1..Дребен добавъчен материал- пясък. Фракция с големина в диапазона 0-4мм.(едно време беше 0-5мм.) Когато купувате пясък трябва да знаете някой основни неща за него: Първо- пясък от трошен камък все още не се ползва в България, Второ- пясъкът не бива да е от скални породи които са сравнително 'меки', Трето- предпочитате пясък, който е ръбест т.е. има ръбчета ,а не кръгла форма на зърното, Четвърто- Търсите пясък при който е отстранена най-финната част, да кажем фракцията с размер 0-1мм.- по този начин намалявате количеството на направната вода и така увеличавате якостта на бетона. Препоръчително е да не се използва много ситен пясък защото неговите зърна са с голяма специфична повърхнина и е необходим повече цимент за обвиването им. Използването на ситнозърнест пясък оскъпява бетона и увеличава опасността от напукване, вследствие на съсъхването. 3.2..Едър добавъчен материал- фракции с големина 4-40мм. Първият въпрос е: какво да предпочета речен или трошен камък? Речният камък е с по-малка повърхност от трошения , оттук нуждата от по- малко цимент и съответно вода и като краен резултат по–висока якост на бетона. Предимствата на грапавата и ръбеста повърхност на трошения камък се проявяват при клас на бетана от В30 нагоре. И сигурно се досещате, че бетон с трошен камък се нарива с лопата малко по–трудно от този с речен (при сходни В-Ц съотношения и колич. цимент). Въпреки това мойте пристрастия са на страната на трош. камък, особено ако е от по–твърди скални породи. Нека, на второ място разгледаме въпроса с максималната големина на едрия добавъчен материал, която се движи между 20 и 40мм. Купешкият бетон е с максимална големина 20-22мм и става за гъсто армирани елементи. Всеки път обаче когато условията позволяват е препоръчително да се ползват по-едри добъвъчни материали, защото така общата повърхност на всички добавъчни материали чисто математически става по-малка и оттук намалява нужното количество цимент, което да ги обвие, което пък намалява нуждата от направна вода, като краен резултат се покачва якостта на бетона. Къде може да се ползва бетон с по-едри добавъчни материали? Отговорът е навсякъде където има армировка с по-голямо бетонно покритие и достатъчно разстояние между прътите за да се промуши безпроблемно по-едрия доб. материал. Препоръките в нормативните документи по-отношение на макс. размер на добав. материал варират между 2/3 и 3/4 от мин. разстояние между армировката. Тези стойности обаче на мен са ми създавали проблеми, затова ви съветвам да ги увеличите на мин 1/2 т.е. при макс. големина но доб. материал 40мм. мин. светло разстояние между арм. пръти да е 80мм. По-отношение на ширината на кофража, макс. едрина на доб. материал се движи в диапазона 1/4-1/5 от ширината на гредите, колоните и стените, което също е малко и създава трудности при бетонирането на армирани елементи. Затова при 40мм. макс. доб. материал ширината не бива да е по малка от 250мм., т.е. около 1/6. Увеличаването на размера на добавъчния материал над 40мм. не води до увеличаване на якостта на бетона и трябва да се избягва. При полагане на бетона с бетонпомпа dmax (макс. големина на едрия доб. материал) трябва да бъде по-малко от 1/3 от отвора на тръбата… След като въпроса с максималната големина е изяснен, идва най-сложния въпрос- какво количество от едрия добавъчен материал трябва да е с големина 5-10мм, какво с големина 10-15мм, 15-20мм. и т.н. Целта е само една- след като се забърка бетона да остане колкото е възможно по-малко пространство между между частиците, което се налага да се запълва с цимент и (фин)пясък, което пък от своя страна, както споменахме по-горе води до по-ниски якостни показатели на бетона. По-долните илюстрации представят горното изречение в графичен вид. За съжаление ясен, точен и опростен отговор на зададения по-горе въпрос няма. Затуй, няма да слагам тука една доста усложнена таблица, която показва колко процента от едрия добав. материал с определени размери могат да преминат през сито, големината на чийто отвори също са фиксирани. Най-лесно би било да се купи баластра с нужния зърнометричен състав, който варира в определени граници в зависимост от предназнач. на бетона и е заложен като нормативно изискване в съответната законова документация. От вас се иска само да изискате нужния сертификат от производителя/търговеца.……Следва рецепти за бетон.
Тема "Как да си направя армировката?" | Включи се в дискусията:
Сподели форума:
Бъди информиран. Следвай "Направи сам" във Facebook:
Намери изпълнител и вдъхновения за дома. Следвай MaistorPlus във Facebook:
Имаш нужда от подходящ професионалист за дома?
- Преустройство, ремонт и реновиране
- ↳ Вашите ремонти
- ↳ Кухня
- ↳ Баня
- ↳ Дневна
- ↳ Спалня
- ↳ Детска
- ↳ Градина
- ↳ Коридор
- ↳ Тераса и балкон
- Направи сам
- ↳ Направи сам
- ↳ Ремонтирай сам
- ↳ Къде е по-евтино?
- ↳ Дърводелство
- ↳ Ел. инструменти
- ↳ Металообработване
- ↳ Конкурс "Направи сам 2012"
- Строителство
- ↳ Всичко за вилата
- ↳ Къщи
- ↳ Саниране
- ↳ Хидроизолация
- ↳ Пасивни и нискоенергийни сгради
- Сухо строителство
- ↳ Окачени тавани
- ↳ Преградни стени и предстенни обшивки
- ↳ Сухи и повдигнати подове
- ↳ Декоративни елементи - колони, трегери, сводове и др.
- ↳ Всичко за гипскартона и гипсфазера
- Въпроси и Отговори
- ↳ Полезни съвети
- ↳ Автомобили
- ↳ Партньори
- ↳ Боядисване и Декориране
- ↳ Вентилация, климатици и термопомпи
- ↳ Водоснабдяване и канализация.
- ↳ Всичко за ремонта
- ↳ Електротехника
- ↳ Отопление
- ↳ Газификация
- ↳ Електроника и Схеми
- ↳ Газобетон
- ↳ От всичко по малко
- ↳ Компютри и периферия
- ↳ Уеб дизайн, PHP, MySQL, JavaScript, HTML..
- ↳ Мобилни устройства, GSM-и
- ↳ Нека се запознаем
- ↳ Recycle Bin
- Статии
- ↳ Практични решения
- ↳ Качване на снимки
- ↳ Какви статии искате?
- ↳ Готварство, туршии и зимнина
- ↳ Отмора и шеги
- ↳ От нищо нещо
- ↳ Не е за вярване
- ↳ Литература
- ↳ Връзки към Интересни сайтове
- Магазин
- ↳ Препоръки и Мнения за он-лайн магазина
- ↳ Крадeни инструменти !!!
