• 1
  • 26
  • 27
  • 28
  • 29
  • 30
  • 46
Всички имаме коли, нали ?
jorkataG - специалист
Когато започнах да работя ми връчиха едни книги написани от инженерите на Елхим-Искра- Пазарджик в които е обяснено какво е Акумулаторна батерия - АБ В последствие съм ходил на обучение да го наречем в сервиза на Старт-Добрич/вече няма такъв завод купиха го монтанци/и там ми е обяснявано как се зарежда всеки тип акумулатор, как се проверява за рекламация, как се тества АБ и т.н. Защо се зарежда необслужвемият акумулатор с по-малък процент ток от стандартното 10%? Както казах причина за това са вентилационните отвори. Не знам какъв е капацитета на вентилация на отворите на необслужваемият акумулатор защото изпълнението на вентилационната система на всяка марка, модел АБ е различна. Пътят на газовете отделящи се при зареждане на АБ при необслужваемите Аб е в пъти по-дълъг от тези на които, се отвиват капачките. Второ ако тази вентилационна система се запуши което се случва понякога ти няма как да разбереш. Какво се получава тогава? Без значение е капацитета на Аб при зареждане трябва да се спазват правилата за безопасност. Аб тип необслужваеми се зареждат с по нисък процент от стандартните АБ точно заради тези вентилационни системи. Вероятноста от запуиване е твърде голяма а дори и да не са запушени тези отвори имат по малък капацитет. Като пример за да е ясно за всички погледни отвора на необслужваемият акумулатор и погледни 6-те отвора на обслужваемия и ще видиш очевадното. Аз лично не обичам тези АБ тип необслужваеми защото не мога да проверявам нивото на електролита, гъстотата и дали не е почнал да сулфатизира.
Официални документи можеш да погледнеш в сервизите за акумулатори. Попинай и ще ти отговорат.
hidrazin - майстор
jorkataG написа:
Вероятноста от запуиване е твърде голяма а дори и да не са запушени тези отвори имат по малък капацитет....
Ти виждал ли си надут или пръснат акумулатор (автомобилен) заради запушени вентилационни отвори?
Какво би запушило тези отвори?
Какви газове се отделят при заряда?
Колко литра газ се отделя през целия цикъл на заряд от един акумулатор? - Нека приемем - 12V, 50Ah, изтощен до безопасен минимум.
Щом си чел ония книги и си ходил на обучение, тези въпроси не би трябвало да те затруднят?
:partyman:
zmiori - специалист
Тези канали хич не са тесни и с малък капацитет както ти казваш. Някъде по-напред в темата съм качил снимки огледай ги. Просто са по дълги и криви зада може да изкондензира влагата и да се върне отново в клетките. Не виждам как могат да се запушат та и да увредят механично целия акумулатор.
Кики - специалист
Тези канали за които говориш са направени като лабиринт точно за да може да кондензира водата, изходните им отверстия обаче са много по-малки (иначе къде ще отива това което трябва да кондензира) от на обслужваем акумулатор и са по-скоро предпазител точно срещу покачване на налягането при бурно кипене което неминуемо ще бъде предизвикано при заряд 0,1C. Такъв продължителен заряд не може да се получи при изправен алтернатор. Колегата е абсолютно прав че затворените (необслужваеми) акумулатори е добре да се зареждат с по-малък ток до 0,05C. И да, аз съм виждал цъфнал като майска роза (две от клетките) акумулатор от зареждане със затворени капачки, въпреки че има общ одушник за клетките, как е станало и аз не мога да си го обясня.
lov - майстор
Факти колеги придружени със снимков материал. Както и официален документ от завода производител който указва че точно този тип АБ трябва да се зареждат с такъв ток защотото това или онова може да стане.
Аз няма да се ровя и да търся по причини които за сега не мисля да казвам защо но повярвайт имам си и основателна причина, и поради това нямам желание.
Приемете че съм пълен профан но не вярвам както казах на градски митове и легенди. Като писах в една друга тема Тома Неверни съм. Око да види ръка да пипне.
Убедете ме
kozl - майстор
А защо при влизане в зарядно "акумулаторно " въздуха там "удря" в дробовете :? Вероятно не само водата се изпарява. А се долива само вода :? Отделяния газ предполагам е сероводород. Същия е познат като БОВ от първата св.война. Отделянето на сероводород и доливането само на вода не води ли до разреждане на електролита?
1995 г гръмна акумулатор на трактор "Болгар ТК 82 С" при опит за палене. Просто се цепна и изтече електролита. Снимки няма само спомени. На ладичката малко след гарационния срок ми замръзна пазарджишки акумулатор. Нямаше спуквания само изривена кутия, натрошени сепаратори и акумулатор за скраб.
И нещо весело. 1984 г. във Враца в школата за офицери, в час по радиостанции идин кандидат офицер изля електролита в-у чина с въпроса "Това ли е тока?" А въпросния ток димеше и дървената табла се овъгли.
hrpankov - специалист
...Отделяния газ предполагам е водород....
hidrazin - майстор
Е много е трудно да се прочете какво се случва в един акумулатор при заряд и разряд. :-D Ся трябва да обяснявам като на осмокласници.
Не се отделя сероводород. И въобще при изправен акумулатор евентуално отделените газове са много малко.
Какво става при заряд? Ами сярната киселина реагира с оловния окис от плочите и се получава оловен сулфат. Отделя се вода и никакви газове.
Демек киселината се изразходва а отделената вода я разрежда. Пък на kozl ладичкта затова и замръзнал акумулатора. Бил е силно разреден.
Какво става при заряд? Ми обратния процес. Оловния сулфат дето се е натрупал при заряда се превръща в оловен окис отделяйки сярна киселина и никакви газове.
Разбира се химията дето съм я обяснил е съвсем груба. Реакциите са много по-сложни и много повече. Факт е обаче че при идеални условия газове не би трябвало да се отделят.
Само малко водна пара от изпарението на водата. Та затова са и тези дълги канали и лабиринти в необслужваемите акумулатори.
Да се кондензира водата и да се върне в акумулатора. То има и капачки с такива "лабиринти" за кондензация на водата в обслужваемите акумулатори. :-D
Ама не всичко е идеално и имаме маааааалко отделени газове. Ама те в никакъв случай не биха могли да сцепят акумулатор.
Какво става обаче когато презредим акумулатор? Ми тогава няма какво повече да реагира - плочите са поели максимума от оловен сулфат а ние продължаваме да зареждаме.
Тогава започва електролиза на водата - бурно кипене. В резултат се отделят водород и кислород (силно взривоопасни) и водата намалява. Електролита става по-концентриран от нормалното.
Какво става ако акумулатора е сулфатизирал? Ами гъстотата на електролита винаги е ниска - част от сярната киселина си стои в големите кристали сулфата.
Ние пък се опитваме тъпо и упорито да го заредим и то с голям ток- пак електролиза и отделяне на водород и кислород.
Какво се случва ако се опитваме тъпо да заредим акумулатор с вътрешно късо в някоя или някои клетки? Ами клетката я няма. Крайното напрежение на заряд при една клетка на късо е с около 2,4V по-малко. Демек акумулатора е станал 10-волтов, пък ние се опитваме да го заредим като 12-волтов. Останалите 5 клетки вече са заредени а зарядното продължава да зарежда и не изключва. Резултат - останалите клетки кипят и отделят водород и кислород.
Какво се случва ако имаме цяла поредица от проблеми и тъпо зареждане? Ами ако се налага да зареждаме акумулатор то най-вероятно същия не е у ред.
Суфатизирал с разреден електролит, вътрешни прекъсвания между клетките, късо между клетките ...
Започва електролиза на водата (кипене) с бурно отделяне на водород и кислород. Някои му викат газ на Бай Браун. :lol:
Сега какво се случва ако имаме проблемна вътрешна връзка между клетките? Ами това си е условие за възникване на електрическа искра.
Малка искра в смес на кислород и водород. Искрата може и да не е от вътрешна връзка а от външен източник.:shock: Ами крайния резултат е това.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=d_TnsHu2u4c[/youtube]

Та затова и акумулатора на Кики е цъфнал кат майска роза. Не от запушени вентилационни отвори.
То това с отворите и малкия заряден ток си е доста ... наивно. На някой му били дали книги за четене, ходил бил на курс...
Ми да беше ги прочел и да беше внимавал на курса. Ако разбира се и тези дето са го провеждали са биле в час де. :lol:
Сега за малкия заряден ток. Такъв се препоръчва за геловите акумулатори и то при контрол на зарядното напрежение.
При малък заряден ток наистина вероятността от отделяне на газове е по-малка.
Отделянето на газове при геловите акумулатори е крайно нежелателно по понятни причини.
Това е и причината геловите акумулатори да се зареждат до маааалко по-ниско напрежение.
За да няма възможност да достигнат напрежение по-голямо от 14,4 волта, когато и започва електролизата на водата с отделяне на газове.
Аре. Толкова от мен. Кой чел, чел.
:partyman:
lov - майстор
Ей пак не те домързя да напишеш една лекция. :) Аз с такъв мерак се бях нагласил да ме обучат и да стана продавач консултант в някой магазин Н: и ти взе че развали всичко. А и бая материалец се беше посъбрал за темата бисери само чаках да ми свърши заточението че с кълването по таблета ме влужда да го направя.
Иначе съм бил свидетел на такъв добре обучен персонал. То нито да се смееш нито да плачеш. Електрокарист с доста време стаж и разбира се обучен.
Батерията тъкмо долята и сложена на заряд и нашия убавец му се видяло, че нивото не е както трябва и за да види по добре светна в дупка със запалката. Резултата ясен на едната секция всичките капаци се разхвърчаха. Добре че наблизо има вода и сода бикарбонат и късмет че няма ударен и пряко попадение на електролит в очите та само материални щети.
hidrazin - майстор
lov написа:
... за да види по добре светна в дупка със запалката...
Аааа... Поредният лауреат за "нобелова награда". :lol:
Е ами как да ме домързи за писането? То толкова глупости не се траят.
Овен това в нета е пълно с обяснения какво се случва в един акумулатор при заряд и разряд.
Просто трябва да събереш две и две. Ама четенето за много хора е непосилен труд. Мисленето - още повече.
:partyman:
  • 1
  • 26
  • 27
  • 28
  • 29
  • 30
  • 46

Тема "Обслужва ли се "необслужваемия" акумулатор" | Включи се в дискусията:


Сподели форума:

Бъди информиран. Следвай "Направи сам" във Facebook:

Намери изпълнител и вдъхновения за дома. Следвай MaistorPlus във Facebook: