Айде пак се почна,на всичките ти въпроси е от говорено в тази и много други теми.За теб самия ще е много полезно ако прочетеш и се информираш повече преди да предприемеш нещо. 

шоп написа:fox_vt написа:Той боша също е със алуминиев абсорбер. Интересно че адванса на елдом го дават със меден абсорбер. Ама 200 лв горница за лист медна ламаринаЗа да имаме максимален добив при плосък колектор трябва да имаме следното:
меден тръбен водосборник
меден абсорбер
селективно покритие
призматично стъкло
добра изолация
Медта има много добра топлопроводност. Много по-добра от алуминия. В един сл. колектор по-голямата част от топлообмена е с кондукция, а не с конвекция. Ако сложите по един термометър във въздушната част на един ал. колекрор и един меден колектор ще видите каква голяма разлика има.
Добрата изолация е СУХАТА, Нея няма да я коментирам. На всички им е ясно кое е по-доброто.
Призматичното стъкло е в % пъти по-добро от плоското, защото с пречупващите му способности повишава преминаването на всички видове лъчи. Само при 90 градусово слънцелъчение призматичното и гладкото стъкло нямат разлики.
Селективното покритие според много хора е търговски трик, но според мен не е така.
Дори и посочената схема да не е на 100% вярна, е поне показателна.
шоп написа:fox_vtПусни този линк на мен лично ще ми е интересно да поразровя малко.Иначе мисълта ми беше друга.На повечето места казват че абсорбера е 0,5мм дали е толкова може да каже който е разглобявал такъв колектор.Обаче виждам две основни концепции за абсорбери.При единия тръбичките са зад ламарината и тя е ролково заварена към тях на един относително малък участък от тръбата.Така единствено се разчита на топлопроводноста на листа ламарина.При другия вариант листа е зад тръбичките като ги обвива на 50 % отзад и пак е ролково или лазерно заварени.Така хем тръбичките се пекат на директно слънце,и също така топлообмена от абсорбера се насочва към задната най студена част на тръбите.Не че е кой знае колко студена но както и да е.И повърхноста на контакт е 50% със тръбите спрямо едва 20-30%.И понеже по първия вариант е и самия бош то предположението ми е че е така понеже селективното покритие се нанася само на абсорбера и чак тогава се заварява,затова са и белите линии в точката на заварка.
ако ти се чете и рови на английски мога да кача един линк към сборен сайт за самоделни колектори. Там има много опити подкрепени с диаграми, таблици и т.н.
Доказано е, че медна ламарина с дебелина 0,3мм перфектно топлоотдава на медна тръба ф8. Правени са опити и с по-тънка ламарина и топлообмена се влошава и обратното, с увеличаване на дебелината на ламарината не се увеличава топлообмена, а само се оскъпява колектора.
Това е при разстояние 100 мм между тръбите ф8.
Това разстояние също е оптималното. Правени са опити и по-нагъсто и по-нярядко...
В сайта има и снимки с термокамера за да се види как абсорбер 0,3 мм предава топлината. Разбира се важното е между абсорбера и тръбата да има плътен контакт с лазерно заваряване/спояване.
Прикачен файл
Сподели форума:
Бъди информиран. Следвай "Направи сам" във Facebook:
Намери изпълнител и вдъхновения за дома. Следвай MaistorPlus във Facebook: