Най - вълнуващия въпрос зимно време.
Преди да си задам въпросите искам да благодаря на всички участващи във форума и особена на някой от майсторите - много неща научих за отоплението четейки различните теми.

Подготвям се за изграждане на локално парно и БГВ на къща на село на два етажа. Поради това, че тока спира (по-миналата зима за около седмица) искам парното да е с естествена циркулация. Отоплението ще е на дърва. Отопляемата площ е около 90 м2, но много често ще се отоплява само единия етаж, другият само ще се подгрява за да не замръзва. Къщата е с добра изолация, нова дограма, каменна вата на тавана и на пода. Помогнаха ми да направя сметките за необходимата отоплителна мощност и при отопление на двата етажа при -15 градуса излезе около 14-15 кВ (което включва 3 кВ за БГВ). При отопление само на един етаж - около 8-9 кВ. За да се използва котела оптимално, да се намали чистенето на котела и комина и за по-голям комфорт на отоплението се включва и буфер за 1000 л. Котелът най-вероятно ще е 20 кВ. За осигуряване на БГВ през лятото се включва и система със слънчеви панели. Идеята ми за БГВ е да се осигурява проточно през буфера. Значи буфера става с две серпентини - горната за БГВ, а долната за соларната инсталация. Към буфера се добавя и електрически нагревател, който ще се включва само тогава когато през нощта се свърши топлата вода в буфера - да не се будим зъзнейки от студ. Нагревателят ще топли водата в буфера и ще осигурява някаква топлина в радиаторите докато се пусне котела. За да се намали загубата на енергия от отворения разширителен съд той се пълни с по-хладка вода от дъното на буфера. За да се затопля къщата по-бързо се включват и помпи - една за малкия кръг и една за големия. Трипътните смесителни термовентили (и Ладомата) осигуряват номинална температура за работата на системата. По идея при спиране на тока помпите би трябвало да се отворят и да пропускат водата гравитачно (това не важи за соларната система).

Някъде по темите на форума намерих схеми, които приличат на това което ми трябва и ги комбинирах в схемата, която е прикачена.

Въпросите са ми:

- Ще работи ли схемата така като си мисля :-D ?
- Студената вода от водопровода отива до Ладомата - така го преписах от една от схемите - но не ми е ясно нито къде се включва, нито за какво се използва.

Благодаря ви.

Прикачен файл

подобна схема - 2(1).jpg
подобна схема - 2(1).jpg (85.54 KиБ) Видяна 6708 пъти
hidrazin - майстор
Сложи си климатици и не се занимавай с глупости...
За резерва (при спиране на тока) - 1-2 булки пропан-бутан.
:partyman:
шоп - майстор
Вдигни буфера над котела или поне над средата му за да имаш ЕЦ
ландомата ако не си го купил все още го предвиди да е по-големият до 60 кв защото при спиране на тока не пречи на ЕЦ

студена вода до ландомата? от какъв зор, къде ще я включиш и защо??? той има само 3 извода

иначе схемата ти е много добра и изпипана, може да минеш и без термовентили 2 и 3 ако бюджета е ограничен.

Успехи!
Вичи - специалист
При тази схема СК няма да вършат никаква работа през отоплителния сезон и почти никаква през лятото.
шоп - майстор
Вичи написа:
При тази схема СК няма да вършат никаква работа през отоплителния сезон и почти никаква през лятото.
Интересно как достигнахте до този извод след като не знаете почти никакви параметри ( единствено буфер 1000 литра)

автора пише, цитирам:За осигуряване на БГВ през лятото се включва и система със слънчеви панели.


така, че не само ще работи, а може и да прегрее тези 1000 литра :-D :-D :-D Зависи от броя и вида панели

Също не знаете колко е висок буфера и колко ниско е соларната серпентина. При всеки соларен бойлер така се организира подгряването: долна соларна серпентина и горна от друг топлоизточник. Така че висок и тесен буфер, соларна серпентина най-долу и по височина се захранват другите изводи на системата. ( на схемата не са правилно нарисувани)

Има няколко дребни корекции в схемата, но като цяло е ОК стига да се спазят наклони и диаметри за да има ЕЦ.
Благодаря на всички за мненията и особено на Шоп-а за оценката на схемата. Сега съм по-спокоен и ще работя по реализацията.
vrangelov - специалист
И как тъй се успокои, толкова лесно. Схемата я бива, но не може да се каже, че е изпипана.
Говориш за естествена циркулация, а нищо не споменаваш за диаметри и денивелации.
Естествена циркулация и помпа са две неща, които се самоизключват, а байпас никъде не видях. Освен на Laddomata-a, де.
Вързал си грешно радиаторите. Няма голяма полза от стаен термостат, ако ще слагаш "термоглава". Аз бих сложил само едното.
Сложи на схемата на солара малко кранчета и възвратни клапани, защото @Вичи вече се чуди, да се смее ли, да плаче ли.
Уточни този предпазен клапан по температура ли се задейства, по налягане ли.
На твое място бих направил затворена система и бих добавил бойлер.
Изчислил ли си колко киловата трябва да е този ел. нагревател, че да успява да ви стопли през нощта? Имай предвид, че монофазните са слаби, а трифазните са скъпи.
Не зная как точно сте смятали топлозагубите, но ми се струва, че сте се презапасили доволно. 3-те kW за бойлера можеш спокойно да ги изключиш още сега. Те не се смятат никъде, само влияят на разхода.
Сега да не вземеш да се стреснеш, ей.

Поздрави
Вичи - специалист
шоп написа:
Вичи написа:
При тази схема СК няма да вършат никаква работа през отоплителния сезон и почти никаква през лятото.
Интересно как достигнахте до този извод след като не знаете почти никакви параметри ( единствено буфер 1000 литра)
Ще Ви обясня уважаеми колега,

Автора пише и друго:Идеята ми за БГВ е да се осигурява проточно през буфера. Значи буфера става с две серпентини - горната за БГВ, а долната за соларната инсталация. и го е показал на схемата.

Зимен режим:
Със СК може да се подпомогне БГВ, дори и отоплението, в зависимост от количеството и вида на колекторите, както и при наличие на нискотемпературна отоплителна система, каквато няма в случая. Иначе, най-общо, в радиаторите влиза вода минимум 50 гр., а излиза 40. Котела подгрява обратно - от 40 до няма значение. Всички температури , тук и надолу са приблизителни. За да работи системата ( да топли и да осигури топла вода) ел. нагревателя трябва да се включи на поне 40 гр., а за да има подпомагане СК трябва да подава над тази температура, при това достатъчно, че да топли 1000 л. И то, когато изстине буфера - рано сутрин. Ако подаваме в малък или голям бойлер, в който постъпва 12 гр. вода, колкото и да помогнем - 2-5-10 гр. е добре дошло, горната серпентина или нагревателя ще доподгрее, но в случая, трябва да дозатопли циркулиращата вода, което е невъзможно. Просто няма как да отнемем температура от по-студения топлоносител и да внесем в по-топлия (втори принцип на термодинамиката) Или, има - пост №2.

Летен режим.
Да предположим, че е достатъчен 200 л. бойлер, загряващ от 12 до 60 гр. и СК са оразмерени за тези нужди. Все пак в къща 90 кв. м., едва ли живеят много хора. Със същото количество енергия 1000 л. ще се подгреят до 22 гр., нагоре ще трябва да се дозатопля. Ако беше класически бойлер( серпентина загрява обема с топла вода), след еднократното загряване до 60 гр., колкото вода източиш отгоре, толкова студена ще влезе отдолу и серпентината ще я подгрее. Топлата вода ще си стои горе и нагревателя няма да се включва. В случая, горната, проточна серпентина ще охлажда водата горе в буфера и поради по-голямата си плътност тя ще слиза надолу, а долната ще действа обратно. Водата ще се размесва и стратификацията ще е невъзможна. В целия обем на буфера водата ще е с приблизително еднаква температура - въпросните 22 гр. Наистина може да се сложат достатъчно колектори да загреят 1000 л. до 50 гр,за да може проточната серпентина да се топли, но това няма да помогне, защото вечер като източиш 100 л., всичката вода ще се разреди и пак ще останеш без топла вода.
За това написах, че при тази схема СК няма да вършат никаква работа през отоплителния сезон и почти никаква през лятото. С две думи трябва си и бойлер с две серпентини.
Такива са законите на термодинамиката, ако някой в практиката е открил други, колегата може да избере на кой да се довери.

Шопе, знаем, че на еднофамилната си къща си сложил маса колектори и топлиш няколко кубика вода, радваме се на творчеството ти и се зареждаме от ентусиазма ти, но ти го правиш с експериментаторска цел, съгласи се, че малко си предобрил нещата.
шоп - майстор
vrangelov написа:
Уточни този предпазен клапан по температура ли се задейства, по налягане ли.
Много точен въпрос, при отворена система защо е този предпазен клапан. Ако е аварийна серпентина вързана към водопровода и канализацията-става :-D Иначе по подразбиране преди всяка помпа трябва да има филтър , а преди и след участъка помпа-филтър трябва да има спирателни кранове за да можем да правим профилактика без да източваме цялата система.

И накрая малко усмивки относно елемента предпазен клапан :shock:

Прикачен файл

DSCN0560.JPG
шоп - майстор
Вичи написа:
Шопе, знаем, че на еднофамилната си къща си сложил маса колектори и топлиш няколко кубика вода, радваме се на творчеството ти и се зареждаме от ентусиазма ти, но ти го правиш с експериментаторска цел, съгласи се, че малко си предобрил нещата.
Определено при мен нещата са предобрени и от към инвестиция и от към страна възвращаемост на инвестицията. Така е, при мен има ентусиазъм наречен :"соларна болест :-D" с една дума: ХОБИ, но на база опита си, знам, че по-ефективно е заграването на вода със солари да е до по-ниски градуси, но тази вода да е с максимален обем.

Автора на темата не е уточнил броя, вида и топлозагубите в тръбният път, нито колко литра топла вода ще се консумира за ден. Затова казвам, че системата е работеща при тези изходни данни.Уточних, че буфера трябва да е висок.

Съвсем реално системата може и да не действа, какво казвате Вие. Например с 1-2 турски ал. колектори. Тогава автора на темата по трудният път ще научи нещата.

Много по-добре и ефективно ще бъде при маломерна и неоразмерена соларна площе да има един 100-200-300 и т.н бойлер, който да е соларният буферен съд и при оскъдно зимно слънце тази вода да се доподгрява летото с ток, а зимата с котел или камина. Тогава обаче системата става по-сложна и скъпа. Но това е хубавото на тези системи, че могат да се надграждат. Лично съм достигнал да имам топла вода без икономии при 6-7 последователни дни със 100% облачност. Само 1 ден да има на 50% слънце и системата е заредена :-D

Тема "Схема за отопление на малка селска къща" | Включи се в дискусията:


Сподели форума:

Бъди информиран. Следвай "Направи сам" във Facebook:

Намери изпълнител и вдъхновения за дома. Следвай MaistorPlus във Facebook: